Verkeersbesluit voor het aanwijzen parkeergelegenheid voor opladen elektrische voertuigen op 168 locaties te Lansingerland

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

overwegende het volgende:

Doelstelling

We nemen dit verkeersbesluit voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (Wegenverkeerswet (WVW) 1994, art. 2).

Argumentatie en verkeersmaatregelen

Algemeen

In het Klimaatakkoord is de ambitie neergelegd om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn. Dit vertaalt zich naar circa 1,9 miljoen elektrische personenauto’s. Onder de paraplu van het Klimaatakkoord is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgezet, waarbinnen publieke en private partijen samenwerken om deze ambitie te kunnen realiseren.

Ook in Lansingerland zien we een toename in het aantal elektrische voertuigen. In de visie Lansingerland Duurzaam beschrijven we dat we deze ontwikkeling willen ondersteunen door een dekkend netwerk van laadinfrastructuur in te richten. Om de groei van het aantal elektrische voertuigen goed te kunnen faciliteren hebben we een prognose gemaakt om de tot 2025 verwachte behoefte aan openbare laadpalen in kaart te brengen. Daarbij geldt wel dat het uitgangspunt is dat, wanneer dat legaal mogelijk is, men op eigen terrein laadvoorzieningen installeert. Het gebruikte model om de laadbehoefte in te schatten geeft op grond van lokale data inzicht in de spreiding en concentratie van de openbare laadbehoefte. Deze lokale laadbehoefte is vervolgens vertaald in een zogenoemde strategische kaart, met concrete laadlocaties op straatniveau. De locatiekeuzes zijn tot stand gekomen op basis van de uitgangspunten zoals vastgelegd in het door B&W vastgestelde plaatsingskader (kenmerk T20.15309), met inachtneming van de reacties die zijn ingediend tijdens het participatietraject. Bedoelde uitgangspunten betreffen onder andere:

  • De loopafstand van een woning tot een laadpaal is maximaal 200 meter (enkele gevallen uitgezonderd).

  • Op plekken waar nu al veel geladen wordt, komen meer laadpalen.

  • We faciliteren ook palen die niet primair voor bewoners bedoeld zijn, maar ook voor bezoekers, zakelijke veelrijders en ondernemers.

We wijzen parkeerplaatsen toe voor het opladen van elektrische auto’s door het plaatsen van elektrische oplaadpalen, allen met twee aansluitingen. We reserveren deze plekken door middel van verkeersborden, ondersteund met kruisen op het wegdek. Op deze plekken mogen dan alleen nog voertuigen staan die zijn aangesloten op de elektrische oplaadpaal en worden opgeladen. Na de plaatsing van de laadpaal kruisen we in eerste instantie één parkeervak af. Als het verbruik toeneemt er naar verwachting voldoende behoefte ontstaat, kruisen we pas het tweede vak af.

Doordat we voor al deze locaties in één keer een verkeersbesluit nemen, verkorten we de tijd tussen aanvraag en plaatsing. In beginsel wordt een laadpaal pas geplaatst als daar behoefte aan is. Dit betekent dat niet direct op alle plekken een laadpaal wordt geplaatst. De behoeftebepaling om een laadpaal te plaatsen is gebaseerd op basis van individuele aanvragen van bewoners/ondernemers/zakelijke veelrijders, maar ook op basis van prognose en bij nieuwbouwwijken.

Laadlocaties

Alle laadlocaties die onder dit verkeersbesluit vallen, kunt u vinden in bijlage 2. Deze bijlage bevat de foto’s van de exacte locaties.

Lopende aanvragen via bezwaarprocedure

Tijdens de zienswijzeperiode lopen de aanvragen voor laadpalen gewoon door. Wij nemen voor deze aanvragen een apart verkeersbesluit. Meestal zijn dat locaties uit onderstaande lijst. We publiceren alle verkeerbesluiten online in het Gemeenteblad. Als er een zienswijze komt tegen een van deze locaties, nemen we daar contact over op met de indiener.

Uitzonderingen

Het kan voorkomen dat de groei zodanig is, dat er meer palen geplaatst moeten worden dan op de locaties van dit besluit. In dat geval nemen we voor die locaties een apart verkeersbesluit.

Belangenafweging

We hebben in de afgelopen maanden een groot aantal aanvragen om laadpalen verspreid over de gehele gemeente beoordeeld. De door ons verwachte verschuiving tussen voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden naar elektrische voertuigen wordt zichtbaar. We vinden het om die reden aanvaardbaar om ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is parkeerplaatsen aan te wijzen voor elektrische voertuigen. Meestal komt een elektrische auto dan ook in de plaats van een niet elektrische auto. Daarbij wordt ook in eerste instantie 1 parkeervak gereserveerd. Zodra de behoefte om op te laden daar aanleiding voor geeft, wordt de tweede plek pas gereserveerd. Op deze wijze neemt de parkeerdruk in beginsel niet toe.

Belanghebbenden hebben eerder al kunnen reageren op de voorgestelde locaties. Wij hebben deze opmerkingen afgewogen en voor zover de opmerkingen daar aanleiding toe gaven, verwerkt in de locaties van dit besluit. U vindt de opmerkingen en onze reactie daarop op de website www.lansingerland.nl/laadpalen.

Situering en beheer van de wegen

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie, namens de korpschef.

Besluiten:

  • I.

    De locaties weergegeven in onderstaande tabel en in bijlage 2 aan te wijzen als parkeerplaatsen die uitsluitend zijn bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen door de parkeerplaatsen herkenbaar te maken door het plaatsen van de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met de onderborden “opladen elektrische voertuigen” en “pijlaanduidingen”.

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Burgemeester

secretaris

Burgerparticipatie

Voordat het ontwerp van dit besluit ter inzage is gelegd hebben wij eenieder tussen 28 juni en 26 juli 2021 in de gelegenheid gesteld om via een online portaal een reactie in te dienen op de zogenoemde strategische kaart, met daarop locatievoorstellen voor toekomstige laadpalen. De wijze waarop tijdens deze periode ingediende reacties al dan niet hebben geleid tot aanpassing van de locatievoorstellen is weergegeven op www.lansingerland.nl/laadpalen.

Ter inzage

Het ontwerpverkeersbesluit met daarop betrekking hebbende stukken ligt met ingang van woensdag 1 december 2021 ter inzage. Inzien kan via de website van de gemeente: www.lansingerland.nl/laadpalen.

Zienswijzen

Belanghebbenden van 1 december 2021 tot en met 12 januari 2022 een zienswijze op het ontwerpverkeersbesluit indienen. U kunt schriftelijk of mondeling uw zienswijzen indienen. De schriftelijke zienswijze kunt u indienen middels:

  • 1.

    een brief aan: Burgemeester en wethouders van Lansingerland, team Beheer, Postbus 1, 2650 AA, Berkel en Rodenrijs;

  • 2.

    een e-mail naar laadpalen@lansingerland.nl.

In de schriftelijke zienswijze moet ten minste de volgende informatie verstrekt worden:

  • 1.

    naam en adres van degene die de zienswijze indient;

  • 2.

    datum van uw zienswijze;

  • 3.

    onderwerp: “Zienswijze ontwerpverkeersbesluit toekomstige laadpaallocaties”;

  • 4.

    de inhoud van de zienswijze en, als deze betrekking heeft op een specifieke locatie, het volgnummer (paal-ID) en straat zoals vermeld in de lijst met laadlocaties.

Indien bovenstaande informatie in de zienswijze ontbreekt, dan wordt deze als niet-ontvankelijk aangemerkt.

Voor het geven van een mondelinge zienswijze kunt u een afspraak maken door een e-mail te sturen naar laadpalen@lansingerland.nl.

Het college zal met inachtneming van de ontvankelijke zienswijzen, een definitief verkeersbesluit nemen voor nieuwe oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen.

Naar boven