Waterschapsblad van Waterschap Rivierenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2020, 10917 | Plannen | overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2020, 10917 | Plannen | overig |
Kennisgeving voornemen & kennisgeving participatie dijkversterkingsproject SAFE
Onze opgave en partieel versterken
Waterschap Rivierenland werkt de komende jaren aan de Lekdijk. Van de 40 kilometer dijk voldoet 34 kilometer niet aan de waterveiligheidsnormen die sinds 2017 gelden. Van dit traject versterken wij vóór 2027 een aantal dijkvakken, circa 11 kilometer in totaal. Dit is de geografische scope van SAFE. Uiterlijk in 2050 moet de hele dijk voldoen aan de (wettelijke) norm.
Deze scope is gebaseerd op een veiligheidsrendement-analyse. Bij deze analyse is gekeken op welke manier het beoogd beschikbaar realisatiebudget voor waterveiligheid het meest effectief besteed kan worden. De delen die geselecteerd zijn, zijn tevens ook de delen die het meest kwetsbaar zijn. Veiligheidsrendement zal mede bepalend zijn bij de keuze van de oplossing. Deze stapsgewijze aanpak langs het traject Streefkerk - Ameide - Fort Everdingen (SAFE) noemen we partieel versterken. Partieel versterken op basis van veiligheidsrendement is een nieuwe manier van invulling geven aan een dijkversterkingsopgave. De dijkversterking is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en valt onder het Deltaprogramma van het Rijk.
Vanaf 1 januari 2022 treedt de nieuwe Omgevingswet in werking. Dit betekent dat we voor de versterking een projectbesluit Omgevingswet gaan nemen met de bijbehorende verplichte projectprocedure. Het waterschap is zowel initiatiefnemer als bevoegd gezag voor deze procedure.
De procedure start met deze kennisgeving voornemen en kennisgeving participatie. Hiermee willen we de omgeving informeren over hoe Waterschap Rivierenland de verkennings- en de planuitwerkingsfase van de dijkversterking gaat aanpakken en hoe u een bijdrage kunt leveren.
Dijken versterken doen we door rekening te houden met omliggende belangen, met oog voor het landschap en respect voor de waarden in het gebied. In de verkenningsfase verkennen we eerst mogelijke oplossingen voor de dijkversterkingsopgave. Dan selecteren we de kansrijke oplossingen en werken deze uit in kansrijke alternatieven. Aan het eind van de verkenning stellen we een voorkeursalternatief (VKA) vast. Dit VKA wordt vervolgens in een planuitwerkingsfase nader uitgewerkt en ingepast en uiteindelijk in een Projectbesluit opgenomen.
Voor deze dijkversterking neemt het waterschap geen formele voorkeursbeslissing in het kader van deze projectprocedure voor het Projectbesluit.
Parallel en dienend hieraan voeren wij een omgevingsanalyse uit, doen we conditionerende onderzoeken en stellen we een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en deels een Milieueffectrapportage (MER) op. Dit alles om de basisinformatie over het gebied zo goed mogelijk in beeld te brengen en goede afwegingen te kunnen maken. Tijdens de planuitwerking werken we toe naar een zorgvuldig ingepast dijkontwerp.
De provincies Zuid-Holland en Utrecht, gemeenten Molenlanden en Vijfheerenlanden, Rijkswaterstaat, stichtingen, experts en de mensen die wonen en werken in het gebied, betrekken wij bij dit project.
Werkzaamheden gereed: begin 2027
U kunt ons helpen met het aandragen van oplossingen voor de dijkversterkingsopgave en met het in beeld brengen van belangrijke waarden en belangen in het gebied, waar wij met de dijkversterking rekening mee zouden moeten houden. Ook bespreken wij met u de keuzes die wij willen gaan maken.
Iedereen kan mogelijke oplossingen aandragen. Deze oplossingen moeten wel voldoen aan een aantal voorwaarden: ze moeten allereerst binnen de geografische scope liggen en een bijdrage leveren aan het oplossen van de dijkversterkingsopgave van het gehele achterliggende gebied. Daarnaast moeten ze sober en doelmatig zijn. Dat wil zeggen uitvoerbaar, beheerbaar en kosteneffectief en geen afbreuk doen aan de ruimtelijke kwaliteit en de waarden in het gebied. Uw oplossingen worden beoordeeld door Waterschap Rivierenland (in de rol van bevoegd gezag) en – indien ze voldoen aan de voorwaarden – meegenomen in de verkenning.
Initiatieven inbrengen die meerwaarde bieden voor het gebied, maar niet expliciet bijdragen aan de dijkversterkingsopgave, kan ook. Deze initiatieven kunnen we mogelijk meenemen mits ze voldoen aan de voorwaarden uit de beleidsnota 'Meekoppelen bij dijk- en kadeversterking' en ‘Ontwerpuitgangspunten Primaire Waterkering 2019’ van Waterschap Rivierenland. Dit betekent onder andere dat er een eigenaar moet zijn die risicodragend is en dat er eigen voldoende financiële middelen beschikbaar zijn.
Uw reactie op deze kennisgevingen kunt u schriftelijk of per e-mail doen tot 15 november 2020 (zie ons adres onderaan). Alle door u aangereikte oplossingen, ideeën en kennis bekijken we en beoordelen we. We koppelen u persoonlijk terug wat we met uw inbreng gaan doen.
Daarnaast zijn er momenten dat u ons kunt ontmoeten en uw inbreng kunt geven. Belanghebbenden en bewoners langs de geografische scope nodigen wij per brief uit voor deze (informatie)bijeenkomsten.
Formeel ter inzage en mogelijkheid voor indienen van zienswijzen
Als start van de m.e.r-procedure stellen we een NRD op, die we begin 2021 ter inzage leggen.
De planuitwerkingsfase moet leiden tot een dijkontwerp dat wordt vastgelegd in een Projectbesluit. Voor dit Projectbesluit gaan we specifieker kijken hoe we de dijk goed kunnen inpassen. Aan het eind van de planuitwerkingsfase leggen we het MER en het Ontwerp Projectbesluit Omgevingswet formeel ter inzage. Op de formeel ter inzage gelegde documenten kunt u zienswijzen indienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2020-10917.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.