Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlem | Staatscourant 2025, 39596 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlem | Staatscourant 2025, 39596 | ander besluit van algemene strekking |
Artikel 32 lid 1 van de Scheepvaartverkeerswet, waarin is bepaald dat het bevoegd gezag de in overeenstemmíng met de Minister van Veiligheid en Justitie buitengewoon opsporingsambtenaren aanwijst en belast met de opsporing van de bij of krachtens deze wet strafbaar gestelde feiten en van de in de Herziene Rijnvaartakte strafbaar gestelde feiten; telkens voor zover het beheer van die scheepvaartwegen berust bij het bevoegde gezag,
Overwegende dat het van belang is opsporingsambtenaren aan te wijzen op vaarwegen welke in beheer zijn van de verschillende bevoegde gezagen met het oog op de naleving van de voorschriften als bedoeld in de Scheepvaartverkeerswet en de bijbehorende scheepvaartreglementen, waaronder het Binnenvaartpolitiereglement.
Buitengewoon opsporingsambtenaren werkzaam in Domein l (Openbare Ruimte) aan te wijzen als opsporingsambtenaar voor de Scheepsvaartverkeerswet voor zover de handhaving betrekking heeft op de leefbaarheid, openbare ruimte en passend binnen de taak- en functieomschrijving van de aan te wijzen opsporingsambtenaren. De aanwijzing is beperkt tot de opsporing van strafbare feiten die genoemd worden in de Bijlage bij artikel 1 van de Regelíng domeinen buitengewoon opsporingsambtenaar (zie Domein l onder 2);
Buitengewoon opsporingsambtenaren werkzaam in Domein II (Milieu, Welzijn en lnfrastructuur) aan te wijzen als opsporingsambtenaar voor de Scheepsvaartverkeerswet voor zover de opsporing ten aanzien van Domein II (groen) uitsluitend betrekking heeft op, of ten dienste staat aan de bescherming van de natuur, met dien verstande en onder de voorwaarden dat:
het bevoegd gezag nadere eisen kan stellen aan de aangewezen buitengewoon opsporingsambtenaren die de opsporingsbevoegdheid uitoefenen op de wateren in beheer van dat bevoegde gezag (onder meer met betrekking tot bekwaamheids- en opleidingseisen, welke laatstgenoemde vanaf het jaar 2026 in het kader van deze aanwijzing verplicht zullen worden om bevoegd te blijven);
Dit Aanwijzingsbesluit treedt in werking nadat het bevoegd gezag heeft ingestemd, ondertekend en de publicatie daarvan is opgenomen in de Staatscourant. De bevoegdheid wordt aangetoond door een kopie van desbetreffende Staatscourant, tezamen met een kopie van het door het bevoegd gezag ondertekend Aanwijzingsbesluit;
Deze aanwijzing heeft een geldigheidsduur tot 1 november 2027.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
Gezien het Aanwijzingsbesluit Buitengewoon Opsporingsambtenaren Scheepvaartverkeerswet kan gesteld worden dat deze buitengewoon opsporingsambtenaren alleen kunnen optreden naar aanleiding van heterdaadsituaties. Wellicht ten overvloede, toezicht valt daar niet onder. Hetgeen op basis van de waterfeiten plaatsvindt heeft een strikte basis. Buitengewoon opsporingsambtenaren Domein I en Domein II dienen zich te houden aan hun bevoegdheden en taakstelling. Voor groen betekent dit dat het alleen om natuur gerelateerde feiten mag gaan. Deze dienen ook te worden opgenomen in het proces-verbaal oftewel nadien moet te controleren zijn of de aangewezen buitengewoon opsporingsambtenaren zich houden aan hetgeen in het Aanwijzingsbesluit is verwoord. Dit dient ook in het Boa Registratie Systeem (indien daarvan gebruik wordt gemaakt of in een ander systeem als geen gebruik wordt gemaakt van het Boa Registratie Systeem) terug te vinden zijn. Andere feiten, zoals bijvoorbeeld het niet hebben (schipper) van een vaarbewijs, een dodemansknop, behoren daar niet toe. Mocht het zo zijn dat dit soort feiten geconstateerd worden ten tijde van de controle op basis van de taakstelling en bevoegdheden zoals hierboven aangegeven, dan kan/kunnen dat/díe feit(en) als voortgezette bevoegdheid/-heden worden meegenomen. Ook dit dient duidelijk te worden weergegeven in het proces-verbaal. Het vorenstaande verhoogt de efficiëntie, doch dient geen doel op zich te zijn.
Er kan alleen op feitnummers worden geschreven die door het Openbaar Ministerie zijn toegewezen. ln casu dient het alleen te gaan om recreatievaart. Het veiligheidsaspect ligt bij de buitengewoon opsporingsambtenaren van de bevoegde gezagen zelf. De opleidingseisen die daarmee gepaard gaan zijn deels andere dan die waaraan de buitengewoon opsporingsambtenaren ingevolge dit Aanwijzingsbesluit vanaf het jaar 2026 zullen moeten voldoen om bevoegd te blijven.
Het (wederom) bevoegd kunnen schrijven op waterfeiten houdt niet in dat buitengewoon
opsporingsambtenaren geen (normale) processen-verbaal meer hoeven te schrijven. Voor Domein II groen blijft het onontbeerlijk dat er tevens processen-verbaal worden opgemaakt ten aanzien van natuur gerelateerde feiten. De opstellers van dit Aanwijzingsbesluit zijn zich bewust van het feit dat dit niet altijd eenvoudig zal zijn voor wat betreft het bewijs. ln dat kader kan het juridisch zinvol zijn om de zorgplicht mee te nemen.
Voor diegenen wiens werkgever is aangesloten bij het Boa Registratie Systeem, ten tijde van de/een evaluatie zullen deze gegevens — die te allen tijde nauwkeurig dienen te worden bijgehouden — bepalend zijn voor de voortzetting van de door het bevoegd gezag gekregen bevoegdheden. De eerste evaluatie zal medio 2026 plaatsvinden, dit neemt niet weg dat een eerdere en daarmee tussentijdse evaluatie tot de mogelijkheden behoort.
Volledigheidshalve, nadat het bevoegde gezag u of uw buitengewoon opsporingsambtenaren heeft aangewezen, dient deze bevoegdheid te worden gepubliceerd in de Staatscourant. ls er sprake van meerdere bevoegde gezagen, dan dienen ook deze toegewezen bevoegdheden te worden gepubliceerd in voornoemde Staatscourant. Nadat voldaan is aan deze vereisten, is er (weer) sprake van bevoegdheid tot het schrijven op bepaalde waterfeiten.
De opstellers van dit Aanwijzingsbesluit kunnen — indien dit nodig wordt geacht — een limitatieve opsomming geven van waterfeiten waarvoor de buitengewoon opsporingsambtenaren van zowel Domein l als die van Domein II (groen) mogen schrijven. Vooralsnog volstaat hetgeen in het Aanwijzingsbesluit is opgenomen als begrenzing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-39596.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.