Autorisatiebesluit voor de Gouverneur van Sint Maarten, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum 6 september 2023

Kenmerk 2023-0000476792

In het verzoek van 25 juli 2023, 2023-0000462272, heeft de Gouverneur van Sint Maarten verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met het in ontvangst nemen van aanvragen voor bepaalde Nederlandse reisdocumenten en het verstrekken en uitreiken van deze documenten op grond van de Paspoortwet.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.12, tweede lid van de Wet basisregistratie personen en artikel 43a, eerste lid van het Besluit basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Gouverneur:

de Gouverneur van Sint Maarten;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

k. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

l. het reisdocument:

het nationaal paspoort, het reisdocument voor vluchtelingen en het reisdocument voor vreemdelingen en het nooddocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, d, e en f van de Paspoortwet, het faciliteitenpaspoort en het tweede paspoort als bedoeld in artikel 1.2. van het Paspoortbesluit;

m. de aanvraag:

de aanvraag, als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Paspoortwet;

n. de aanvrager:

de ingeschrevene in de basisregistratie personen die bij de Gouverneur een aanvraag indient of namens wie een dergelijke aanvraag wordt ingediend, als bedoeld in artikel 1, onder b, van de Paspoortwet;

o. de verstrekking:

de verstrekking, als bedoeld in artikel 1, onder d, van de Paspoortwet;

p. de uitreiking:

de uitreiking, als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Paspoortwet;

q. het nader onderzoek:

het nader onderzoek naar de identiteit of het Nederlanderschap van de aanvrager, indien onzekerheid bestaat over de identiteit dan wel over het Nederlanderschap van de aanvrager als bedoeld in artikel 2.1, tweede lid van het Paspoortbesluit.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Gouverneur

Artikel 2

  • 1. Aan de Gouverneur wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

  • 2. De Gouverneur verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die bij de Gouverneur een aanvraag voor een reisdocument indient of namens wie een dergelijke aanvraag wordt ingediend, en de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor het in ontvangst nemen en beoordelen van deze aanvraag en het verstrekken en uitreiken van het reisdocument waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 3. De Gouverneur verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die een ouder is van de aanvrager en de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor nader onderzoek naar de nationaliteit of de identiteit van de aanvrager.

  • 4. De Gouverneur verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene die een ouder is van de aanvrager en de verstrekking van gegevens noodzakelijk is om zijn of haar gegevens die zijn opgenomen in een toestemmingsverklaring, te controleren en te onderzoeken of de ouder het gezag heeft over de aanvrager.

  • 5. Aan de Gouverneur worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de Gouverneur bij haar verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de Gouverneur

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de Gouverneur op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. Indien aan de Gouverneur gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De Gouverneur verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Gouverneur;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Gouverneur;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Gouverneur.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking met ingang van 4 september 2023 en werkt terug tot en met 1 september 2023.

Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 6 september 2023

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Digitalisering en Koninkrijksrelaties, namens deze, F. Jacob Directeur Uitvoering

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats person

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

02

OUDER1

   

02.01.10

A-nummer ouder1

02.01.20

Burgerservicenummer ouder 1

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

   

03

OUDER2

   

03.01.10

A-nummer ouder2

03.01.20

Burgerservicenummer ouder 2

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.20.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.06.10

 
   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

08

VERBLIJFPLAATS

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaats

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curatele

   

12

REISDOCUMENT

   

12.35.10

Soort Nederlands reisdocument

12.35.20

Nummer Nederlands reisdocument

12.35.30

Datum uitgifte Nederlands reisdocument

12.35.40

Autoriteit van afgifte Nederlands reisdocument

12.35.50

Datum einde geldigheid reisdocument

12.35.60

Datum inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.35.70

Aanduiding inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.36.10

Signalering reisdocument

12.82.10

Gemeente waar het paspoortdossier zich bevindt

12.82.20

Datum van opname in het paspoortdossier

12.82.30

Beschrijving dossier waarin de aanvullende paspoortgegevens zich bevinden

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Daarnaast kunnen op grond van artikel 3.12, tweede lid van de Wet BRP aangewezen autoriteiten in een van de openbare lichamen (Bonaire, St. Eustatius en Saba), Aruba, Curaçao of Sint Maarten in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee de overheidsorganen, derden, onderzoeksinstellingen, en de aangewezen autoriteiten in een van de openbare lichamen (Bonaire, St. Eustatius en Saba), Aruba, Curaçao of Sint Maarten bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen onder meer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De Gouverneur van Sint Maarten

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de Gouverneur van Sint Maarten (in deze toelichting genoemd: de Gouverneur).

De Gouverneur is een aangewezen autoriteit in Aruba, Curaçao of Sint Maarten zoals genoemd in artikel 3.12, tweede lid Wet BRP juncto artikel 43a, eerste lid van het Besluit BRP.

3.1. Taken van de Gouverneur

Op grond van de artikelen 26, 40 en 42 van de Paspoortwet, in samenhang met de artikelen 1.2, 3.3 en 4.3 van het Paspoortbesluit kan de Gouverneur aanvragen voor nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen, reisdocumenten voor vreemdelingen, nooddocumenten, faciliteitenpaspoorten en tweede paspoorten (hierna: reisdocumenten) in ontvangst nemen en deze reisdocumenten verstrekken en uitreiken.

Deze taken zullen uitgevoerd worden met behulp van een centrale applicatie, het ReIS Aanvraagportaal (hierna: RAP), waarin bevraging van de basisregistratie personen plaatsvindt.

De werkzaamheden van de Gouverneur waarvoor gegevens uit de basisregistratie personen nodig zijn voor de uitvoering van deze taken, worden in paragraaf 3.1.1. tot en met 3.1.13 van deze toelichting omschreven.

3.1.1. Het verifiëren van de identiteit van de aanvrager (artikel 28 Paspoortwet en artikel 2.1, eerste lid, Paspoortbesluit).

Als de Gouverneur een aanvraag voor een reisdocument in behandeling neemt, moet de identiteit van de aanvrager gecontroleerd worden. De gegevens opgenomen in de aanvraag en het reisdocument dat de aanvrager bij de aanvraag heeft overgelegd, worden vergeleken met de gegevens uit de basisregistratie personen. Daarbij wordt onder andere beoordeeld of de identiteit van de aanvrager eenduidig kan worden vastgesteld, of aanvullend onderzoek nodig is.

3.1.2. Het controleren van de reisdocumenten (artikel 29 en artikel 32 van de Paspoortwet).

Bij de aanvraag controleert de Gouverneur of degene die een reisdocument aanvraagt, alle Nederlandse reisdocumenten of buitenlandse reisdocumenten die op zijn/haar naam zijn gesteld ter inzage overlegt.

3.1.3. Toetsen of wordt voldaan aan de criteria voor een reisdocument (artikel 24, aanhef en onder b van de Paspoortwet, 28, 34 en 37 van de Paspoortwet en artikel 2.1, eerste lid, van het Paspoortbesluit).

Door de Gouverneur wordt vervolgens getoetst of de aanvrager in aanmerking komt voor het reisdocument dat wordt aangevraagd. De Gouverneur toetst of de aanvrager in het bezit is van de Nederlandse nationaliteit. Daarnaast wordt gecontroleerd of de aanvrager oud genoeg is om zelfstandig een reisdocument aan te vragen en wordt getoetst of de aanvrager wel of niet onder curatele staat en dus zelfstandig een reisdocument mag aanvragen.

3.1.4. Nader onderzoek van de identiteit of het Nederlanderschap (artikel 2.1, tweede lid en artikel 2.6, derde lid, van het Paspoortbesluit).

Als er onzekerheid bestaat over de identiteit of het Nederlanderschap van de aanvrager, kan de Gouverneur daarnaar een gericht onderzoek instellen. In dit onderzoek zal geprobeerd worden de identiteit of nationaliteit van de aanvrager te achterhalen, doordat de aanvrager bijvoorbeeld zijn geboorteakte, reisdocumenten en eventuele andere bewijsstukken overlegd. Tevens kan het nodig zijn om hiervoor aanvullende gegevens op te vragen uit de basisregistratie personen. Dit is bijvoorbeeld noodzakelijk om de gegevens in de overgelegde aanvullende stukken te controleren, of als de nationaliteit van een persoon bevestigd kan worden door het geboorteland van deze persoon te controleren, of om bijvoorbeeld vast te stellen of de aanvrager de Nederlandse nationaliteit via afstamming heeft verkregen. Op basis van de informatie in de basisregistratie personen worden verifiërende vragen gesteld.

3.1.5. Nader onderzoek naar meervoudige vermissingen van documenten door de aanvrager, om te onderzoeken of er een verzoek tot opname in het Register paspoortsignaleringen moet worden gedaan (artikel 24, aanhef en onder b Paspoortwet).

Bij de aanvraag van een reisdocument wordt door de Gouverneur gecontroleerd of de aanvrager is opgenomen in het Register paspoortsignaleringen (als bedoeld in artikel 25 van de Paspoortwet). Wanneer de aanvrager bij de aanvraag van een nieuw reisdocument een reisdocument als vermist opgeeft, wordt door de Gouverneur onderzoek gedaan naar het feit of de aanvrager binnen vijf jaar ten minste drie maal een reisdocument als vermist heeft opgegeven. De Gouverneur vraagt hierbij de paspoortdossiers op bij de uitgevende instanties die het dossier onder zich hebben. Als daaruit voortkomt dat de aanvrager moet worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen, stuurt de Gouverneur het dossier door naar de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de Gouverneur gebruik maken van de persoonsgegevens uit de basisregistratie personen.

3.1.6. Controleren gezag aanvrager (artikel 34, eerste lid van de Paspoortwet).

Bij een aanvraag door of ten behoeve van een minderjarige, wordt een verklaring van toestemming overgelegd van iedere persoon die het gezag uitoefent. In de praktijk vindt de toestemming plaats in het aanvraagformulier middels ondertekening door iedere persoon die het gezag uitoefent. Overlegging van een afzonderlijke verklaring van toestemming vindt plaats indien de persoon die het gezag uitoefent niet aanwezig is bij de aanvraag. De Gouverneur vraagt in deze gevallen (indien beschikbaar) aanvullende gegevens op uit de basisregistratie personen om te controleren wie het gezag over de minderjarige heeft en of alle benodigde toestemmingsverklaringen zijn overlegd. Hierbij wordt tevens gebruik gemaakt van de geboorteakte en overgelegde identiteitsdocumenten. Als onduidelijk is of en hoe het gezag geregeld is dan laten de Gouverneurs beide ouders tekenen voor de aanvraag voor een minderjarige. Indien een of beide ouders niet aanwezig zijn moet een voorziening voor voogdij worden getroffen.

3.1.7. Controleren curatele aanvrager (artikel 37 van de Paspoortwet).

Bij een aanvraag door of ten behoeve van een onder curatele gestelde, wordt een verklaring van toestemming van een curator overgelegd. Indien informatie aanwezig is in de basisregistratie personen controleert de Gouverneur deze maar in de meeste gevallen is de Gouverneur afhankelijk van aanlevering van informatie over curatele door de aanvrager zelf. Er is geen structureel proces in plaats waarin het Gemeenschappelijk hof van Justitie de Gouverneur informeert over onder curatelestelling van personen in het desbetreffende land.

3.1.8. Verifiëren gegevens toestemmingsverklaring (artikel 34 en 37 van de Paspoortwet).

De gegevens in de toestemmingsverklaringen van de ouders of curator van de aanvrager worden tevens door de Gouverneur gecontroleerd, indien mogelijk met behulp van gegevens uit de basisregistratie personen.

3.1.9. Het personaliseren van het nieuwe reisdocument (artikel 3 van de Paspoortwet).

Indien aan de voorwaarden voor het aanvragen van het reisdocument is voldaan, kan de aanvraag van het reisdocument worden voortgezet. De Gouverneur personaliseert het reisdocument aan de hand van de geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, geslacht en lengte van de houder. Indien de aanvrager beschikt over een burgerservicenummer, moet dit ook worden opgenomen in het reisdocument. Deze gegevens worden ingevuld aan de hand van de gegevens in de basisregistratie personen.

3.1.10. Verifiëren identiteit persoon aan wie het reisdocument wordt uitgereikt (artikel 42 van de Paspoortwet).

Bij het uitreiken van het reisdocument wordt de identiteit van degene aan wie het reisdocument wordt uitgereikt wederom door de Gouverneur geverifieerd. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van informatie uit de basisregistratie personen, tenzij hiervoor aanleiding is zoals twijfel over de actuele juistheid van een gegeven betreffende de aanvrager.

3.1.11. Check Register paspoortsignaleringen (artikel 42, derde lid, onder b, van de Paspoortwet).

Bij de uitreiking van het reisdocument wordt getoetst of degene aan wie het reisdocument wordt uitgereikt, in het Register paspoortsignaleringen is opgenomen. Dit controleert de Gouverneur aan de hand van de totaallijsten en op een later moment via het RAP.

3.1.12. Controleren of de aanvrager, aan wie het reisdocument wordt uitgereikt, alle Nederlandse reisdocumenten die op zijn/haar naam zijn gesteld inlevert (artikel 42, derde lid onder a Paspoortwet).

Bij de uitreiking van het nieuwe reisdocument controleert de Gouverneur ook of degene aan wie het reisdocument wordt uitgereikt, alle Nederlandse reisdocumenten die op zijn/haar naam zijn gesteld inlevert.

3.1.13. Controle van rechtswege vervallen reisdocument (artikel 42, derde lid, onder c van de Paspoortwet).

Bij uitgifte van het reisdocument wordt ook door de Gouverneur gecontroleerd of zich geen omstandigheid heeft voorgedaan op basis waarvan het reisdocument van rechtswege vervalt. Een document vervalt (onder andere) van rechtswege als de houder van het reisdocument de Nederlandse nationaliteit is verloren, of als de geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, het geslacht of het burgerservicenummer van de houder zijn gewijzigd of als de houder is overleden.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de Gouverneur

De Gouverneur krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de Gouverneur vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de Gouverneur behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Gouverneur

De Gouverneur mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

De Gouverneur mag de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage opvragen over de doelgroepen zoals genoemd in artikel 2 van dit besluit.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Categorie 01 Persoon

Gegevens met betrekking tot de persoon (primaire persoonsgegevens) zijn benodigd om identiteit te kunnen vaststellen en deze te kunnen vermelden op het (aangevraagde) reisdocument. Geboorteland is nodig om bij aanvullend onderzoek naar de identiteit van een persoon de geboorteakte van die persoon op te kunnen vragen. Het burgerservicenummer mag uit de basisregistratie personen worden verstrekt op basis van artikel 3.12, tweede lid van de Wet basisregistratie personen jo. artikel 43a van het Besluit basisregistratie personen en bijlage 7 van het Besluit basisregistratie personen. Op basis van deze artikelen blijkt dat de Gouverneur gegevens uit de basisregistratie personen mag verkrijgen. In art. 3 lid 4 Paspoortwet, jo. art. 1.5 van het Paspoortbesluit, staat vervolgens dat het burgerservicenummer opgenomen moet worden in het reisdocument.

Categorie 02 Ouder 1

Gegevens uit de rubriek ouder1 zijn benodigd om vast te stellen of en van wie een verklaring van toestemming benodigd is ten behoeve van de aanvraag van een minderjarige. Dit gebeurt tevens door controle van geboorteakte en overgelegde identiteitsdocumenten. Ook zijn deze gegevens benodigd voor nader onderzoek naar de nationaliteit of de identiteit van de aanvrager.

Categorie 03 Ouder 2

Gegevens uit de rubriek ouder2 zijn benodigd om vast te stellen of en van wie een verklaring van toestemming benodigd is ten behoeve van de aanvraag van een minderjarige. Dit gebeurt tevens door controle van geboorteakte en overgelegde identiteitsdocumenten. Ook zijn deze gegevens benodigd voor nader onderzoek naar de nationaliteit of de identiteit van de aanvrager.

Categorie 04 Nationaliteit

Gegevens met betrekking tot nationaliteit en Nederlanderschap zijn benodigd om aanspraak op het aangevraagde reisdocument te kunnen vaststellen en te kunnen personaliseren op het (aangevraagde) reisdocument.

Categorie 05 Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

Gegevens met betrekking tot huwelijk/geregistreerd partnerschap (partnergegevens) zijn benodigd om, indien de aanvrager dit wenst naar aanleiding van gewenst naamgebruik, gegevens van de partner te kunnen vermelden op het (aangevraagde) reisdocument.

Categorie 06 Overlijden

Gegevens met betrekking tot overlijden zijn benodigd om aanspraak op het aangevraagde reisdocument te kunnen vaststellen. Een reisdocument kan niet worden verstrekt aan een overledene.

Categorie 08 Verblijfplaats

Gegevens met betrekking tot verblijfplaats zijn benodigd om vast te kunnen stellen of de aanvrager wel of niet in Nederland woonachtig is (via gemeente van inschrijving). Indien iemand een ingezetene van Nederland is, dan heeft men via de gemeentecode de mogelijkheid om bij de betreffende gemeente meer informatie op te vragen. Indien de aanvrager niet in Nederland woont, maar als niet ingezetene is ingeschreven, dan kan een ‘Adres buitenland’ worden verkregen, wat benodigd is voor het paspoortdossier. Eventueel kan uit de adresgegevens ook afgeleid worden dat iemand ingezetene is van Aruba, Sint Maarten of Curaçao. In dat geval moet deze persoon worden verwezen naar de afdelingen Burgerzaken van het desbetreffende land (artikel 26 lid 1 onder b van de Paspoortwet) tenzij het een aanvraag betreft voor andere reisdocumenten dan een nationaal paspoort.

Categorie 11 Gezagsverhouding

Gegevens met betrekking tot gezagsverhouding zijn benodigd om een bijzondere gezagsituatie te kunnen vaststellen en om te kunnen bepalen welke verklaring(en) van toestemming benodigd is/zijn om aanspraak te kunnen vaststellen op het (aangevraagde) reisdocument.

Categorie 12 Reisdocument

Gegevens met betrekking tot de reisdocumenten zijn nodig om te controleren of degene die een document aanvraagt, alle Nederlandse reisdocumenten die op zijn/haar naam zijn gesteld ter inzage overlegt. Bij de uitreiking van het nieuwe reisdocument wordt aan de hand van deze gegevens gecontroleerd of alle documenten die moeten worden ingeleverd ook worden ingeleverd. De reisdocumentgegevens worden tevens gebruikt om te onderzoeken of er sprake is van meervoudige vermissingen.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Gouverneur tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in haar taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Gouverneur om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Gouverneur.

5. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.

Naar boven