Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2025, 24014 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2025, 24014 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op de artikelen 4 en 5 van de Wet overige OCW-subsidies en de artikelen 1.3 en 2.1 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;
Besluit:
De Subsidieregeling Npuls CTL wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt in de begripsomschrijving van Center for Teaching and Learning, na ‘separaat organisatieonderdeel’ ingevoegd ‘, fysieke locatie, netwerk van mensen, online platform of afdeling,’.
B
Aan artikel 3 wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. In afwijking van het tweede lid bedraagt het subsidiebedrag per onderwijsinstelling voor een aanvraag in de aanvraagronde, bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder c, ten minste € 125.000 en ten hoogste € 500.000.
C
Aan artikel 5, eerste lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. van 1 oktober 2025 tot en met 31 oktober 2025.
D
In artikel 6 wordt, onder vernummering van het derde lid tot vierde lid, een lid ingevoegd, luidende:
3. Voor subsidieverstrekking op aanvragen die zijn ingediend in de aanvraagronde, bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdeel c, is een bedrag van ten hoogste € 15.000.000 beschikbaar.
E
In artikel 8 wordt, onder vernummering van het tweede lid tot derde lid, een lid ingevoegd, luidende:
2. Voor een subsidieaanvraag in de aanvraagronde, bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder c, waarbij het aangevraagde subsidiebedrag ten minste € 125.000 en ten hoogste € 250.000 bedraagt, bedraagt de eigen bijdrage ten minste 35% van het aangevraagde subsidiebedrag.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, E.E.W. Bruins
Aanleiding
Met de Subsidieregeling Npuls CTL kunnen publiek bekostigde onderwijsinstellingen van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo) een aanvraag doen voor een financiële bijdrage voor het binnen de eigen onderwijsinstelling opzetten of verder ontwikkelen van een Center for Teaching and Learning (CTL).
De subsidie vormt de basis voor de onderwijsinstelling om een duurzame CTL op te zetten of verder te ontwikkelen. Bij een CTL kunnen docenten(teams) en onderwijspersoneel terecht voor advies en training over het vernieuwen van hun onderwijs, op een manier die past bij de eigen context en cultuur van de onderwijsinstelling.
Met de subsidieregeling wordt beoogd het leren in een onderwijsinstelling te versterken. CTL’s hebben de functie om kennis over leren en onderwijzen binnen onderwijsinstellingen te verspreiden, versterken en benutten. Daarbij is in het bijzonder aandacht voor de inzet van digitale middelen in en rondom het onderwijs.
De wijzigingen hebben tot doel de definitie van het CTL te verduidelijken, de drempel voor de aanvraag van de subsidie te verlagen en de regels rond de eigen bijdrage te versoepelen. Hiermee wordt beoogd de regeling nog aantrekkelijker te maken, met name voor kleinere instellingen.
Uitvoerbaarheid en handhaving
Deze wijzigingsregeling is aan DUS-I voorgelegd voor een uitvoeringstoets. DUS-I acht de regeling uitvoerbaar.
Afstemming en advisering
Voor de totstandkoming van de wijzigingsregeling is overleg gevoerd met DUS-I, Npuls. De feedback is verwerkt en heeft geleid tot enkele technische aanpassingen van de regeling.
Regeldruk
Deze wijzigingsregeling heeft geen substantiële gevolgen voor de regeldruk.
In de definitie van Center for Teaching and Learning is verduidelijkt op welke wijze deze kan worden ingericht binnen een instelling. Omdat elke onderwijsinstelling anders is, kan iedere CTL een eigen vormgeving hebben. Om binnen het kader van de regeling en de doelstelling van Npuls maximale vrijheid voor het opzetten van een CTL te geven, kan het CTL op grond van de activiteiten die zijn genoemd in artikel 7 op verschillende manieren vormgegeven worden. Deze genoemde activiteiten zijn niet aan een bepaalde vorm of inrichting gebonden. Wel is het belangrijk dat het doel van het CTL duidelijk wordt gearticuleerd. Het CTL kan uit een combinatie van vormen bestaan, zoals een fysieke locatie en een online platform, een netwerk van mensen, een online platform, of een afdeling. De CTL’s van de verschillende onderwijsinstellingen staan onderling met elkaar in contact om kennis en ervaring uit te wisselen. Het programma Npuls bevordert deze samenwerking en uitwisseling.
De meeste aanvragen uit aanvraagrondes 1 en 2 waren afkomstig van grotere instellingen. Kleinere instellingen zullen soms minder kosten hebben om een CTL in te richten en daarmee ook minder behoefte aan subsidie dan de minimale subsidie van 250.000 euro die op grond van de regeling aangevraagd kon worden. Daarnaast kunnen zij vanwege de relatief hoge eigen bijdrage van 70% moeilijk deelnemen aan de subsidieregeling en kiezen zij er soms voor om geen aanvraag in te dienen. Om deze instellingen tegemoet te komen is ervoor gekozen om een mogelijkheid te bieden om een lager bedrag aan subsidie aan te vragen. Ook grotere instellingen zouden er in principe voor kunnen kiezen om een lager subsidiebedrag aan te vragen, mits goed gemotiveerd. Het minimale subsidiebedrag is 125.000 euro. De verantwoording van de CTL-subsidie blijft ook bij een lager aangevraagd bedrag lopen via het G2 formulier in de jaarrekening. Deze wijziging geldt slechts voor aanvragen die worden ingediend in oktober 2025.
Met dit onderdeel wordt geregeld dat in 2025 aanvragen kunnen worden ingediend van 1 oktober 2025 tot en met 31 oktober 2025. Daarmee wordt aangesloten bij de eerdere aanvraagrondes in oktober 2023 en oktober 2024.
Met deze wijziging wordt het subsidieplafond voor de nieuw open te stellen aanvraagronde in 2025 geregeld. Dit bedrag is vastgesteld op 15.000.000 euro.
Als in 2025 een aanvraag wordt gedaan waarbij het aangevraagde subsidiebedrag ten minste € 125.000 en ten hoogste € 250.000 bedraagt, geldt een verlaagd percentage van 35% voor de eigen bijdrage. Evenals in artikel 1 onder B is deze wijziging opgenomen om de regeling aantrekkelijk te maken voor met name kleinere instellingen. Zij hebben immers een minder grote organisatie en daarmee ook minder personeel om het CTL te bemensen. Tegelijk geldt deze verlaging slechts voor de financiële kant van de aanvraag (de begroting). De eigen bijdragen in euro’s en percentages ziet er dan zo uit:
Subsidiebedrag |
Eigen bijdrage |
Totaal |
Percentage eigen bijdrage |
---|---|---|---|
€ 125.000 |
€ 43.750 |
€ 168.750 |
35% |
€ 200.000 |
€ 70.000 |
€ 270.000 |
35% |
€ 249.999 |
€ 87.500 |
€ 337.499 |
35% |
€ 250.000 |
€ 175.000 |
€ 425.000 |
70% |
€ 500.000 |
€ 350.000 |
€ 850.000 |
70% |
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, E.E.W. Bruins
Kopieer de link naar uw clipboard
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-24014.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.