Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2024, 42097 | convenant |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2024, 42097 | convenant |
Partijen,
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, te dezen vertegenwoordigd door J. van den Bout, directeur Gezond en Veilig Werken, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan, hierna te noemen: SZW;
en
de Stichting Werken Onder Overdruk (SWOD), statutair gevestigd te Pijnacker en ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door E.G.J. Hekkers, voorzitter, hierna te noemen: Schemabeheerder of SWOD.
Overwegende dat,
1. bij andere werkvelden één registratie-instelling bestaat, die tevens schemabeheerder is;
2. op het werkveld “werken onder overdruk” meerdere registratie-instellingen bestaan, namelijk:
a. Stichting Nederlands Duikcentrum Registratie Instelling (NDC-RI) voor de civiele sector;
b. het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) voor brandweer en politie;
c. De Minister van Defensie, als registratieverantwoordelijke voor het Ministerie van Defensie;
3. vanwege meer dan één registratie-instellingen op dit werkveld behoefte is aan een overkoepelende beheerder van de regsitratieschema’s en de keuringsrichtlijnen waarin alle belanghebbende partijen evenredig in vertegenwoordigd zijn;
4. dit convenant alleen van toepassing is op activiteiten van SWOD als schemabeheerder in relatie tot persoonsregistratie en beheerder van de keuringsrichtlijnen;
5. de schemabeheerder geen toezichthoudende taak heeft ten opzichte van een registratie-instelling noch de geregistreerden of de exameninstellingen;
6. met dit convenant SWOD door SZW als schemabeheerder zal worden gezien voor de registratieschema’s voor het werkveld werken onder overdruk en de keuringsrichtlijnen die op basis van de arbeidsomstandighedenregeling worden vastgesteld;
7. de competentie eisen, zoals vastgelegd in de registratieschema’s, een uitwerking zijn van de wettelijke en duikmedische eisen en tot de expertise en verantwoordelijkheid van de schemabeheerder behoren.
Spreken het volgende af:
In dit convenant wordt verstaan onder:
een instelling die namens de Minister van Sociale Zaken gemandateerd is om de examens af te (laten) nemen ten aanzien van examens van de gereglementeerde beroepen binnen het werkveld werken onder overdruk en overige taken uit te voeren die onder het mandaat vallen. De Minister van Defensie is registratieverantwoordelijke voor Defensie.
SWOD is de rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en het beheer van registratieschema’s en onderliggende documenten ten behoeve van de uitvoering van de verplichte registratie van personen voor het werkveld werken onder overdruk.
Het onderdeel van de schemabeheerder dat alle belanghebbende partijen de mogelijkheid biedt tot deelname bij het opstellen en onderhouden van de registratieschema’s en aanverwante documenten en dat op zodanige wijze is samengesteld dat sprake is van een evenwichtige en representatieve vertegenwoordiging van deskundigen van deze partijen, waarbij de registratie-instellingen adviseur zijn ten aanzien van de toetsbaarheid van de registratieschema’s en een actieve bijdrage leveren aan het overleg en de onderliggende documenten ten behoeve van de uitvoering van registratie van personen.
De documenten waarin de eisen vastliggen waaraan personen dienen te voldoen om de registratie te verkrijgen en te behouden voor de uitoefenen van werkzaamheden waarop de eisen betrekking hebben op basis van wettelijke registratieverplichtingen. SWOD ontwikkelt, beheert en stelt deze schema’s bij met het oog op het bevorderen van de veiligheid, uitvoerbaarheid en toetsbaarheid. Bij akkoord van SZW kan SZW de (bijgestelde) schema’s wettelijk bindend opleggen.
Een instelling die namens en onder verantwoordelijkheid van een registratie-instelling op basis van een overeenkomst met de betrokken registratie-instelling examens afneemt ten aanzien van de registratieschema’s op het werkveld werken onder overdruk.
SWOD adviseert de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gevraagd en ongevraagd over wettelijke voorschriften in de arbeidsomstandigheden wet- en regelgeving die betrekking hebben op werken onder overdruk.
SWOD ontwikkelt en beheert de keuringsrichtlijnen waarin de duikmedische normen zijn opgenomen waaraan personeel dat arbeid onder overdruk verricht dient te voldoen. Deze normen waarborgen de medische geschiktheid voor arbeid onder overdruk. SWOD stelt deze bij, indien SWOD van oordeel is dat dit de veiligheid bevordert en uitvoerbaar en toetsbaar is. Bij akkoord van SZW kan SZW de aangepaste keuringsrichtlijn(en) voor de uitvoering van het arbeidsgezondheidskundig onderzoek op grond van artikel 6.14a van het Arbeidsomstandighedenbesluit wettelijk bindend opleggen.
Het doel van dit convenant is de schriftelijke vastlegging van de uitgangspunten en procedures die de Partijen zullen hanteren bij het opstellen, beheren, vaststellen en aanpassen van registratieschema’s voor de registratie van personen, de keuringsrichtlijnen en de wettelijke voorschriften voor veilig en gezond werk bij overdruk alsmede de samenstelling en werkwijze van de schemabeheerder en het CCvD.
1. De schemabeheerder wordt gevormd door gemandateerde vertegenwoordigingen van alle belanghebbende partijen bij werken onder overdruk zoals vastgelegd in de statuten. En bestaat uit:
a) Het bestuur van de schemabeheerder;
b) Het CCvD;
c) De projectgroepen en commissies die opereren onder auspiciën van het CCVD en het CCvD van advies dienen.
2. Het CCvD heeft een onafhankelijk voorzitter die niet gelieerd is aan de partijen in CCvD.
3. Het bestuur van de schemabeheerder heeft in ieder geval de volgende taken:
a) Het bestuur zorgt ervoor dat alle partijen binnen de schemabeheerder hun verantwoordelijkheid (kunnen) invullen;
b) Het bestuur representeert alle belanghebbende partijen;
c) Het bestuur zorgt ervoor dat het CCvD de ontwikkeling en het beheer van de schema’s en de keuringsrichtlijnen naar behoren kan uitvoeren;
d) Het bestuur zorgt ervoor dat – indien van toepassing – andere projectgroepen en commissies, een Centrale Examencommissie en een Centrale Itembank goed kunnen functioneren;
e) Het bestuur bevordert dat deskundigen van alle belanghebbende partijen evenwichtig vertegenwoordigd zijn als lid van het CCvD;
f) Het bestuur borgt dat de itembank te allen tijde toegankelijk is voor de registratie-instellingen waarmee een overeenkomst is gesloten en de daaraan verbonden exameninstellingen;
g) Het bestuur meldt onverwijld aan SZW wanneer de continuïteit van de schemabeheerder in gevaar is.
1. De schemabeheerder heeft tot taak het opstellen van registratieschema’s en onderliggende documenten voor de registratie van personen op het werkveld werken onder overdruk opdat deze door de Minister van SZW bindend kunnen worden opgelegd. De schemabeheerder beheert deze schema’s en documenten, past deze aan zodra nieuwe inzichten daartoe aanleiding geven en legt de registratieschema’s ter vaststelling voor aan SZW.
2. Een registratieschema voor beoordeling van personen bevat in ieder geval een uitwerking van de volgende elementen:
• een eenduidig vastgesteld onderwerp van registratie;
• een eisen stellend document, met daarin objectieve en toetsbare criteria voor het voldoen aan de eisen alsmede de cesuur;
• de methode/techniek waarmee getoetst wordt of aan de eisen is voldaan;
• de geldigheidsduur van registraties en herregistratie en verwijdering van registratie;
• de in te dienen gegevens bij de aanvraag van een registratie;
• de minimaal te vermelden gegevens op de registratie;
• de invulling van de periodieke beoordeling door de registratie-instellingen op de geregistreerde conform de registratieschema’s.
3. De schemabeheerder bevordert een geharmoniseerde interpretatie en toepassing van de eisen uit de registratieschema’s. Geharmoniseerde interpretaties worden door het bestuur van SWOD ter accordering voorgelegd aan SZW en na vaststelling gepubliceerd op de website van de schemabeheerder. Een wijziging van de eisen is alleen mogelijk door een gewijzigd registratieschema door SZW als wettelijk schema in de Staatscourant te laten publiceren en een verwijzing vanuit de Arbeidsomstandighedenregeling naar deze publicatie.
4. De schemabeheerder onderhoudt een revisiebeheer van de registratieschema’s.
5. SZW kan de schemabeheerder vragen voorstellen te doen met betrekking tot de inhoud van de registratieschema’s.
6. Indien SZW het niet eens is met de inhoud van de registratieschema’s, zal zij de schemabeheerder vragen om het schema aan te passen. Bij verschil van inzicht behoudt SZW zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de door de schemabeheerder aangeleverde registratieschema’s. Dit vanwege de wettelijke bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de minister om de eisen aan aangewezen instellingen en geregistreerden vast te stellen, dan wel hoe dit interdepartementaal is overeengekomen. Voordat de Minister het definitieve registratieschema vaststelt, zullen wijzigingen gemotiveerd aan de schemabeheerder ter kennisname worden gebracht.
7. Wijzigingen in het opleidingscurriculum van SWOD, dat eisen bevat aan opleidingen waarmee een entree eis uit de certificatieschema’s kan worden voldaan, dienen voor instemming aan SZW voorgelegd te worden indien deze van invloed zijn op het kwalificatieniveau waartoe opgeleid wordt.
1. De keuringsrichtlijnen ten aanzien van werken onder overdruk dienen om de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor de diverse vormen van werken onder overdruk, zoals vastgelegd in de registratieschema’s, vast te stellen en behoren daarom mede tot het takenpakket van de schemabeheerder.
2. De schemabeheerder kan gevraagd door SZW dan wel ongevraagd voorstellen doen met betrekking tot de inhoud van de wettelijke voorschriften voor veilig en gezond werk onder overdruk en de keuringsrichtlijnen.
1. De schemabeheerder sluit met elke registratie-instelling die door SZW gemandateerd is voor het werkveld werken onder overdruk en met het Ministerie van Defensie een overeenkomst.
2. De schemabeheerder stelt criteria op waaraan wederzijds voldaan moet worden voordat een overeenkomst kan worden gesloten, waaronder een de-escalatieregeling en ongeldigheid.
3. In ieder geval wordt geregeld hoe de afdracht van toeslagen door de registratie-instelling en het Ministerie van Defensie aan de schemabeheerder plaatsvindt, teneinde te waarborgen dat de schemabeheerder over voldoende financiële middelen beschikt om haar continuïteit in de activiteiten ten aanzien van wettelijke voorschriften, personele en duikmedische normen te garanderen.
1. De schemabeheerder draagt zorg voor een behoorlijke financiële administratie.
2. Het onderscheid in haar activiteiten die betrekking hebben op dit convenant enerzijds en eventuele andere activiteiten anderzijds dient zichtbaar te zijn.
3. De reguliere financiering van de schemabeheerder door de registratie-instellingen en de Minister van Defensie die met de schemabeheerder een overeenkomst hebben op het gebied van de uitvoering van wettelijke registratieschema’s en keuringsrichtlijnen, vindt plaats door middel van een omslagstelsel. Bij de berekening van de benodigde financiën wordt rekening gehouden met kosten voor:
a) de ontwikkeling van nieuwe dan wel geactualiseerde registratieschema’s;
b) het onderhoud van de registratieschema’s, harmonisatiedagen;
c) het beheer van de itembank;
d) de levering van gegevens aan SZW en het voeren van overleg over het schemabeheer;
e) de kennisuitwisselingsdagen;
f) de instandhouding van de stichting als schemabeheerder;
g) de advisering aan SZW;
De kosten in relatie tot overige activiteiten voor werken onder overdruk worden doorbelast aan de sectoren en vallen derhalve niet onder de bepalingen van dit convenant,
4. De schemabeheerder hanteert, bij het vaststellen van de aan haar door de registratie-instellingen te betalen afdrachten, de vastgestelde begroting voor posten in relatie tot het schemabeheer en het beheer van de keruingsrichtlijnen aan de hand van meerjarenplan zoals overeengekomen in het CCvD. De vastgestelde begroting en de vastgestelde jaarlijkse rekening van baten en lasten worden gepubliceerd op de website van de schemabeheerder en zijn daarmee inzichtelijk voor alle stakeholders.
1. Een medewerker van SZW kan aanwezig zijn als waarnemer in de bestuursvergaderingen van de schemabeheerder respectievelijk het CCvD. De vertegenwoordiger van SZW heeft geen stemrecht of instemmingsrecht.
Het bestuur stuurt vastgestelde notulen van het bestuur alsook van het CCvD aan SZW.
2. SZW en de schemabeheerder informeren elkaar periodiek over relevante ontwikkelingen op het werkveld, waaronder belangrijke veranderingen in Europese en Nederlandse wet- en regelgeving en mogelijke tekortkomingen en/of interpretatieproblemen in de door het CCvD beheerde schema’s.
1. Elke partij kan het convenant met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden schriftelijk opzeggen.
2. Ingeval van beëindiging van het convenant krachtens opzegging is geen van de partijen jegens een andere partij schadeplichtig.
3. Indien het convenant met schemabeheerder wordt opgezegd, draagt de schemabeheerder alle gegevens ten aanzien van persoonsregistratie, waaronder de itembank met examenvragen, over aan SZW.
1. Onverminderd wat in het convenant is vastgelegd, kan elk van de partijen het convenant door middel van een aangetekend schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk ontbinden indien de andere partij in verzuim is, dan wel nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is.
2. Indien een van de partijen gedurende een bij dit convenant te bepalen periode ten gevolge van overmacht haar verplichtingen op grond van dit convenant niet kan nakomen, heeft de andere partij het recht dit convenant door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.
3. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel en tekortschieten van ingeschakelde derde partijen.
4. Ingeval van overmacht gaan partijen niet eerder tot ontbinding over dan nadat een termijn van drie maanden is verstreken, tenzij partijen een andere termijn overeenkomen.
5. Indien het convenant met de schemabeheerder ontbonden wordt, draagt de schemabeheerder alle gegevens ten aanzien van persoonsregistratie, waaronder de itembank met examenvragen, over aan SZW.
1. Er is sprake van een geschil indien één van de partijen daarvan schriftelijk en gemotiveerd melding maakt aan de andere partij, waarna de partijen binnen 20 werkdagen na een zodanige melding eerst met elkaar in overleg treden om te bezien of in der minne een oplossing van het geschil kan worden gevonden.
2. Indien het minnelijk overleg (of het volgen van de escalatieregeling) niet binnen twee maanden leidt tot een oplossing van het geschil kunnen partijen dit convenant beëindigen met inachtneming van artikelen 9 en 10 van dit convenant, waarbij de termijn aanvangt op de datum van de schriftelijke melding.
Indien een bepaling van dit convenant in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, wordt die bepaling, voor zover nodig, uit dit convenant verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Het overige deel van het convenant blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd.
Nederlands recht is van toepassing. De afspraken in dit convenant zijn niet in rechte afdwingbaar.
1. Dit convenant wordt voor een onbepaalde tijd aangegaan.
2. Het convenant treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door beide partijen.
3. Het convenant ondertekend door partijen op 30 juni 2016 wordt ingetrokken.
4. Op verzoek van een of meer partijen die het convenant ondertekend hebben, kan het convenant worden aangepast indien de partijen hierover overeenstemming bereiken.
Na ondertekening van dit convenant door beide partijen wordt de ondertekende tekst daarvan zo spoedig mogelijk gepubliceerd in de Staatscourant en geplaatst op Externe link: Arboportaal.nl van SZW en de website van de schemabeheerder.
Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend, Den Haag, 16 december 2024
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, J. van den Bout Directeur Gezond en Veilig Werken
Pijnacker, 16 december 2024
De Stichting Werken Onder Overdruk, Vertegenwoordigd door: E.G.J. Hekkers Voorzitter SWOD
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-42097.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.