Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2024, 2516 | autorisatiebesluit basisregistratie personen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2024, 2516 | autorisatiebesluit basisregistratie personen |
Datum 22 januari 2024
Kenmerk 2023-0000760794
In het verzoek van 18 december 2023, 2023-0000770213, heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst van Identiteitsgegevens verzocht om de selectieverstrekking van gegevens als bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP in verband met het beheer van het onderdeel Data Opslag Reisdocumenten Basis (DORBA) van het basisregister reisdocumenten.
Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.
In dit besluit wordt verstaan onder:
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst van Identiteitsgegevens;
de Wet basisregistratie personen;
het Besluit basisregistratie personen;
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;
de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;
de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;
de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;
de selectieverstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP;
de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
een Nederlands reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Paspoortwet of een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet.
1. Op de selectiedatum worden de persoonslijsten van ingeschrevenen geselecteerd van wie het door de Minister van BZK aangeleverde burgerservicenummer actueel voorkomt in de basisregistratie personen.
2. De doelgroep zoals omschreven in het eerste lid betreft uitsluitend ingeschrevenen die een Nederlands reisdocument heeft aangevraagd, als bedoeld in artikel 27 van de Paspoortwet.
3. Van de geselecteerde persoonslijsten worden op de leveringsdatum de in de bijlage opgenomen gegevens aan de Minister van BZK verstrekt voor zover deze gegevens op de persoonslijsten zijn opgenomen.
4. De selectiedatum en de leveringsdatum worden door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens in overleg met de Minister van BZK vastgesteld.
1. Indien een verstrekking aan de Minister van BZK op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.
2. Indien aan de Minister van BZK gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.
1. De Minister van BZK verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.
2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:
a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van BZK;
b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van BZK;
c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Minister van BZK.
Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.
's-Gravenhage, 22 januari 2024
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Digitalisering en Koninkrijksrelaties, namens deze, F. Jacob Directeur Uitvoering
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
12 |
REISDOCUMENT |
12.35.10 |
Soort Nederlands reisdocument |
12.35.20 |
Nummer Nederlands reisdocument |
12.35.30 |
Datum uitgifte Nederlands reisdocument |
12.35.40 |
Autoriteit van afgifte Nederlands reisdocument |
12.35.50 |
Datum einde geldigheid Nederlands reisdocument |
12.35.60 |
Datum inhouding/vermissing |
12.35.70 |
Aanduiding inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument |
12.36.10 |
Signalering met betrekking tot verstrekken Nederlands reisdocument |
12.82.10 |
Gemeente waar het paspoortdossier zich bevindt |
12.82.20 |
Datum van opname in het paspoortdossier |
12.82.30 |
Beschrijving dossier waarin de aanvullende paspoortgegevens zich bevinden |
12.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Reisdocument |
12.86.10 |
Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de categorie Reisdocument |
Inleiding
De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.
De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.
Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.
De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.
Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking
Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.
Het autorisatiebesluit
Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.
Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.
Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.
De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:
De selectieverstrekking van gegevens
Eenmalig worden persoonslijsten geselecteerd van ingeschrevenen van wie het burgerservicenummer voorkomt op een lijst met nummers, die de aanvrager zelf aanlevert aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
Van de persoonslijsten behorend bij de nummers op de lijst wordt een vastgestelde set gegevens verstrekt.
Overige verstrekkingen
Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.
Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.
Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
De geadresseerde van dit besluit is de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (in deze toelichting genoemd: de Minister van BZK).
De Minister van BZK is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.
De Minister van BZK is verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens in het basisregister reisdocumenten op grond van artikel 4c, eerste lid, van de Paspoortwet. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. RvIG beheert, namens de Minister, het basisregister reisdocumenten. In het basisregister reisdocumenten is de volledige levensloop van alle Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten (hierna: reisdocumenten) vastgelegd. Het register wordt voortdurend geactualiseerd en kan op ieder moment, waar ook ter wereld, worden geraadpleegd door de autoriteiten die belast zijn met de uitvoering van de Paspoortwet. Het basisregister reisdocumenten is tevens bronregistratie voor de uitgifte en het gebruik van het op de Nederlandse identiteitskaart aangebrachte publieke identificatiemiddel (eID). Dit is een publiek identificatiemiddel dat gebruikt kan worden bij het verlenen van toegang tot elektronische dienstverlening in het publieke domein.
Het is de bronregistratie met aanvraaggegevens en gegevens over alle documenten. Het basisregister reisdocumenten draagt zorg voor een betrouwbaar aanvraag- en uitgifteproces, een juiste verificatie van de identiteit van personen in het kader van de uitvoering van wettelijke identificatieverplichtingen of strafrechtelijk onderzoek naar identiteitsfraude waarbij reisdocumenten zijn misbruikt. Verder heeft het basisregister reisdocumenten tot doel het voorkomen en bestrijden van fraude met en misbruik van reisdocumenten.
Ten slotte heeft het basisregister reisdocumenten mede tot doel om in bij regelgeving aangewezen gevallen daaruit gegevens te verstrekken aan overheidsorganen, alsmede aan derden die daarbij een gerechtvaardigd belang hebben.
Het basisregister reisdocumenten bevindt zich op dit moment in een transitieperiode. Concreet betekent dit dat het basisregister reisdocumenten op dit moment uit twee onderdelen bestaat: de Centrale Opslag Reisdocumenten en Identiteitskaarten (CORI) en de Data Opslag Reisdocumenten Basis (DORBA).
Met behulp van de gegevens uit de basisregistratie personen worden voortdurend de gegevens in DORBA geactualiseerd en opgenomen van reisdocumenten met een bepaalde status.
Dat betekent dat alle gegevens van documenten (inclusief status) die zijn uitgegeven door verschillende instanties, zoals de gemeenten, voor de aansluitdatum van DORBA op de basisregistratie personen in DORBA is opgenomen. Echter, is geconstateerd dat sinds dit aansluitmoment op de basisregistratie personen de behandeling van circa 1500 aanvragen voor reisdocumenten niet is afgesloten en dus ook niet duidelijk is of deze reisdocumenten zijn uitgereikt aan burgers.
Om uit te zoeken wat de status is van deze reisdocumenten en of deze reisdocumenten zijn uitgegeven aan burgers is het voor de Minister van BZK nodig om een selectie op BSN verstrekt te krijgen.
De Minister van BZK heeft voor de uitvoering van zijn hiervoor omschreven taak systematische gegevensverstrekking nodig uit de basisregistratie personen. De Minister van BZK krijgt hiervoor een eenmalige selectieverstrekking op basis van een door hem zelf aan te leveren lijst met burgerservicenummers van ingeschrevenen die tot de doelgroep van de Minister van BZK behoren voor de uitvoering van zijn taak.
Eenmalig worden de persoonslijsten geselecteerd van ingeschrevenen van wie het burgerservicenummer voorkomt op de lijst van de Minister van BZK en actueel voorkomt in de basisregistratie personen. De ingeschrevenen op de lijst zijn uitsluitend personen die een Nederlands reisdocument hebben aangevraagd.
Van de geselecteerde persoonslijsten worden de gegevens, opgenomen in de bijlage aan de Minister van BZK verstrekt.
Categorie 01 Persoon en Categorie 12 Reisdocumenten
De Minister van BZK heeft het gegeven “01.01.20 BSN” in combinatie met het gegeven “12.35.20 Nummer Nederlands reisdocument” nodig om een match te kunnen maken tussen de aanvrager van het reisdocument en het aangevraagde reisdocument.
Categorie 08 Verblijfplaats
De Minister van BZK heeft het gegeven “08.09.10 gemeente van inschrijving” nodig omdat bij de gemeente van inschrijving nadere informatie kan worden gevraagd over het aangevraagde reisdocument. Daarnaast moet terugmelding plaatsvinden aan de gemeente van inschrijving.
Categorie 12
De Minister van BZK heeft het gegeven “12.35.30 Datum uitgifte Nederlands reisdocument” nodig, om vast te kunnen stellen of het reisdocument is uitgereikt.
Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Minister van BZK tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Minister van BZK om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Minister van BZK.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-2516.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.