Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2024, 23202 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2024, 23202 | overige overheidsinformatie |
Partijen:
1. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te ’s-Gravenhage, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door W.H.B. Aarnink, directeur Openbaar Vervoer en Spoor, hierna te noemen: “het Rijk”;
2. De publiekrechtelijke rechtspersoon de provincie Noord-Brabant, voor zover het bestuurlijke bevoegdheden betreft het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, handelende ingevolge het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant van 9 januari 2024, ter zake vertegenwoordigd door gedeputeerde S.J.A.H. Smeulders hiertoe gemachtigd door de commissaris van de Koning bij besluit van 9 januari 2024, hierna te noemen: "de Provincie";
3. De publiekrechtelijke rechtspersoon de Gemeente Gilze en Rijen en het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Gilze en Rijen, ieder voor zover het haar respectievelijk zijn bevoegdheden betreft, handelend ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Gilze en Rijen van 29 augustus 2023, ter zake rechtsgeldig vertegenwoordigd op grond van artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet respectievelijk artikel 168 van de Gemeentewet door wethouder M.J.L Scheifes, hierna te noemen: “de Gemeente”.
gezamenlijk te noemen “de Partijen”;
Overwegende dat:
− Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) als doel heeft het samen met betrokken partijen bevorderen van een veilige en vlotte doorstroming van weg- en spoorverkeer op overwegen met slimme, innovatieve en kosteneffectieve maatregelen, zodat het aantal incidenten of de kans daarop vermindert;
− Het Rijk bij brief van 13 september 2017, kenmerk IENM/BSK-2017/227656, de overwegen Julianastraat en Oosterhoutseweg te Rijen heeft toegelaten tot de vijfde tranche van het LVO-programma;
− De Partijen voorts belangen hebben geïntegreerd in het project Julianastraat vanuit het programma hoogfrequent spoor (PHS), snelfietsroutes, regionale mobiliteitshubs en de ontwikkeling van de stationsomgeving;
− De Partijen een integrale benadering nastreven die voor het Rijk, de Provincie en de Gemeente leidt tot verbetering van de situatie op het spoor en het station te Rijen en de ruimtelijke omgeving eromheen, met als doel een veiligere situatie en een aantrekkelijkere omgeving voor reizigers, omwonenden en verkeer, mede gelet op de frequentieverhoging vanuit PHS;
− In de Bestuursovereenkomst ”Overwegproject onderdoorgangen Julianastraat en Oosterhoutseweg te Gilze en Rijen” van 13 november 2020 (BOK 2020) initieel en naar toenmalig inzicht een budget van € 42,95 mln. (excl. btw, prijspeil april 2019) bijeengebracht is voor de verschillende onderdelen van de scope van het project Julianastraat;
− Geen volledige en transparante toedeling van dit initieel geraamde bedrag aan de diverse onderdelen van de projectscope heeft plaatsgevonden, de raming achteraf onvolledig bleek en ook belangrijke kostenstijgingen hebben plaatsgevonden;
− Nog voor de realisatiebeslissing voor het project Julianastraat kon worden genomen, bleek dat de waarde voor de P85-raming afwijkt van het beschikbare budget van € 42,95 mln. (excl. btw, prijspeil april 2019) en de Partijen daarover met elkaar in overleg zijn getreden;
− Daarmee de BOK 2020 niet langer voldoet om de gerezen kostenstijgingen en daarmee noodzakelijke aanpassing van de scope van het “project Julianastraat” uit die bestuursovereenkomst af te wikkelen;
− De Gemeente, met inachtneming van artikel 8, lid 1 en artikel 9, lid 1 van de BOK 2020, per brief van 22 juli 2022 heeft opgeroepen tot wijzigen van de BOK 2020, voor zover deze betrekking had op de onderdoorgang Julianastraat;
− Op 28 februari 2023 een bestuurlijk overleg heeft plaatsgevonden, waarin de Partijen overeenstemming hebben bereikt over het maken van aanvullende en vervangende afspraken ten opzichte van de BOK 2020;
− Een nieuwe bestuursovereenkomst vereist is om de eerdere afspraken te wijzigen en nieuwe afspraken vast te leggen voor het project Julianastraat;
− De Partijen een gedeeld beeld over de problematiek en de te treffen maatregelen zoals beschreven in de Totaalscope (bijlage 1.1) hebben, en het eens zijn over hun rollen bij de bekostiging van het project Julianastraat;
− Reeds bepaalde voorbereidende kosten zijn gemaakt voor het project Julianastraat;
− De Partijen gezamenlijk en proportioneel de meerkosten en risico’s van het project Julianastraat dragen;
− De Gemeente als (gedelegeerd) opdrachtgever van het project Julianastraat blijft functioneren, voor het spoorse deel naar ProRail en voor het overige naar de nader te contracteren aannemers;
− De Partijen de robuuste bekostiging wensen te bewaken en per fase wensen te beslissen over de verdere voortgang van het project Julianastraat;
− De fase “afsluiting van de Voorlopig Ontwerpfase met een variantbeslissing” op 11 januari 2024 heeft geleid tot een besluit van Partijen om het project te vervolgen tot de volgende fase, het realisatiebesluit;
− Het onderdeel Oosterhoutseweg uit de BOK 2020 onverkort door de Provincie wordt uitgevoerd, bij het sluiten van deze bestuursovereenkomst al ver gevorderd is en daarom niet door deze nieuwe bestuursovereenkomst wordt bestreken.
Komen als volgt overeen
In deze bestuursovereenkomst wordt verstaan onder:
geheel aan verplichtingen, maatregelen en werkzaamheden die zijn genoemd of voortvloeien uit de bij of krachtens deze bestuursovereenkomst gemaakte afspraken betreffende de overweg Julianastraat c.a. te Rijen en leiden tot de scope zoals beschreven in het als bijlage 1.1 aan deze bestuursovereenkomst toegevoegde document: “Scopebeschrijving op basis van de beslismemo bestuurlijk overleg BOK d.d. 28 februari 2023”.
de Primaire scope, Gevolgscope en Meekoppelkansen van het Project Julianastraat zoals vastgesteld in bestuurlijk overleg van 28 februari 2023, en bijgesteld in het bestuurlijk overleg van 11 januari 2024 en die bij deze bestuursovereenkomst worden benoemd en opgenomen in bijlage 1.1.
de delen van het Project Julianastraat die direct de gezamenlijke doelstellingen van de Partijen realiseren.
zaken die als gevolg van de realisatie van de Primaire scope moeten worden hersteld, verlegd, opnieuw ingericht enz.
zaken die niet tot de Primaire scope behoren of daarvan het gevolg zijn, maar die worden meegenomen nu er toch gewerkt wordt en die afzonderlijk worden bekostigd.
het moment waarop (a) het aangepaste station in gebruik wordt genomen voor het treinverkeer en (b) de onderdoorgang wordt opengesteld voor langzaam verkeer en interwijk verkeer. Dit kunnen twee verschillende momenten in de tijd zijn, waarbij de indienststelling het moment is waarop aan beide voorwaarden wordt voldaan.
de bestuursovereenkomst ”Overwegproject onderdoorgangen Julianastraat en Oosterhoutseweg te Gilze en Rijen”, tussen de Partijen gesloten op 13 november 2020.
de waarde van de kostenraming waarbij de kans 85% is dat de werkelijke kosten op of binnen die waarde vallen.
de CBS Index voor Bruto Overheidsinvesteringen.
1. Deze bestuursovereenkomst strekt ertoe afspraken vast te leggen over:
a. de beëindiging van de BOK 2020 voor wat betreft het overwegproject onderdeel ”project Julianastraat”;
b. de reikwijdte en scope van het Project Julianastraat;
c. de bekostiging en risicoverdeling van het Project Julianastraat, inclusief de reeds voorafgaand aan de gedeeltelijke beëindiging van deze bestuursovereenkomst gemaakte voorbereidende kosten;
d. de governance van het Project Julianastraat;
e. de realisatie, het onderhoud, de exploitatie en vervanging van het Project Julianastraat.
2. De BOK 2020 wordt beëindigd voor wat betreft het “overwegproject onderdoorgang Julianastraat”.
3. De voorbereidende kosten, die onderdeel zijn van het “Project Julianastraat”, waarvoor door de Gemeente tot en met 31 december 2023 reeds voor € 9,36 mln. (excl. btw) aan kosten zijn gemaakt en waarvoor nog geen beschikkingen door het Rijk en de Provincie zijn afgegeven, maken onderdeel uit van de reikwijdte van de bestuursovereenkomst.
4. Het “project Oosterhoutseweg” wordt conform de BOK 2020 uitgevoerd.
1. De Totaalscope is beschreven in bijlage 1.1 en weergegeven in bijlage 1.2: “Scope overzicht plattegrond” bij de bestuursovereenkomst.
2. De Totaalscope van het Project Julianastraat omvat op hoofdlijnen het realiseren van een volledig functionele langzaam verkeer onderdoorgang Julianastraat-Stationsstraat onder het doorgaande spoor Breda-Tilburg in combinatie met een aanpassing van het station (perroncapaciteit vergroten door het eilandperron te vervangen door 2 zijperrons) en stationsgebied, waarbij de nieuwe onderdoorgang wordt aangesloten op de omgeving en het bestaande gemeentelijk wegennet aangepast wordt op de nieuwe verkeerskundige situatie. Fietsparkeren wordt uitgebreid en er wordt aangesloten op de snelfietsroute tussen Breda en Tilburg.
3. Om bovenstaande Totaalscope fysiek te realiseren worden tevens tot de scope gerekend: alle werkzaamheden, planstudies, planologisch-juridische processen (waaronder planschade en nadeelcompensatie), ontwerp en realisatiebegeleiding, alsmede de invulling van het (gedelegeerd) opdrachtgeverschap namens de Partijen.
1. De Partijen reserveren hun bijdrage op de P85-waarde voor het Project Julianastraat. Het taakstellend P85-budget bedraagt € 68,06 mln. (excl. btw, prijspeil januari 2023).
2. Dit bedrag is inclusief een nader vast te stellen bijdrage, op basis van door ProRail toe te voegen scope, op 14 december 2023 indicatief geraamd op € 2,27 mln. (excl. btw), – vanuit verschillende posten voor onderhoud en stationsprogramma’s – die bij het sluiten van de object- of projectovereenkomst zoals bedoeld in artikel 7 lid 2, definitief gemaakt zal worden.
3. Het resterende budget (€ 68,06 mln. minus € 2,27 mln. = € 65,79 mln.) wordt verdeeld als volgt:
a. het budgetaandeel in de bekostiging van het Rijk voor de maatregelen in het Project Julianastraat is 39,3%. Naar het prijspeil van januari 2023 bedraagt die bijdrage € 25,86 mln. (excl. btw) uitgaande van het (volledig) kunnen terugvorderen respectievelijk compenseren van de btw op de projectkosten door de Gemeente;.
b. het budgetaandeel in de bekostiging van de Gemeente voor de maatregelen in het Project Julianastraat is 25,7%. Naar het prijspeil van januari 2023 bedraagt die bijdrage € 16,91 mln. (excl. btw) uitgaande van het (volledig) kunnen terugvorderen respectievelijk compenseren van de btw op de projectkosten door de Gemeente;.
c. het budgetaandeel van de Provincie voor het project Julianastraat is 35,0%. Naar het prijspeil van januari 2023 bedraagt die bijdrage € 23,03 mln. (excl. btw) uitgaande van het (volledig) kunnen terugvorderen respectievelijk compenseren van de btw op de projectkosten door de Gemeente. De Gemeente stuurt hiervoor geen factuur, maar ontvangt hiervoor van de Provincie een (subsidie)bijdrage.
4. De Partijen dragen gezamenlijk de risico’s van het Project Julianastraat, overeenkomstig hun benoemde budgetaandelen uit lid 3a, 3b en 3c.
5. Wanneer een partij de Totaalscope wenst uit te breiden of te wijzigen, wordt daarvoor een separate beslissing genomen, waarbij afspraken worden gemaakt over de dekking van de meerkosten.
6. De voorbereidende kosten die op grond van BOK 2020 tot en met 31 december 2023 door de Gemeente in het kader van het onderdeel “project Julianastraat” van het overwegproject zijn gemaakt maken onderdeel uit van genoemd taakstellend budget. De hoogte van deze kosten is € 9,36 mln. (excl. btw).
7. De bijdrage van het Rijk wordt rechtstreeks beschikt aan de Gemeente, conform de Tijdelijke regeling specifieke uitkering Landelijk Verbeterprogramma Overwegen 2022-2028. Hierbij wordt de eerste termijn van het voorschot (1/2 deel) uiterlijk twee jaar voor het beoogde begin van de realisatie van het project Julianastraat uitgekeerd (2024) en de tweede termijn van het voorschot (1/2 deel) uiterlijk in het jaar van het beoogde begin van de realisatie van het project Julianastraat (2026). Wanneer voorschot in twee delen niet kan, omdat werkzaamheden volgens planning binnen twee jaar aanvangen, wordt dit één voorschot van 100% in het jaar van aanvang. De Provincie en de Gemeente maken aanvullend op de bestuursovereenkomst afspraken over de concrete betaling in delen van de provinciale bijdrage.
8. Alle bijdragen zijn berekend naar prijspeil januari 2023. Zij worden bij uitbetaling geïndexeerd op basis van de dan IBOI zoals die door het CBS wordt gepubliceerd. Het Rijk zal voor haar bijdrage jaarlijks het indexcijfer vaststellen, rekening houdend met de IBOI en de indexatie zoals deze beschikbaar wordt gesteld door het Ministerie van Financiën. De Provincie en de Gemeente zullen hun bijdrage eveneens jaarlijks indexeren op basis van het door het Rijk vastgestelde indexcijfer.
9. De Partijen stemmen de realisatie en de bekostiging van de projectonderdelen zodanig af dat geen onnodige schade of meerkosten ontstaan door een ongunstige toepassing van de omzetbelasting over de onderdelen van het project.
10. Indien als gevolg van de omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan een wijziging optreedt in de positie van ProRail met betrekking tot de verplichtingen uit de Wet op de omzetbelasting 1968 (btw) en als gevolg van deze wijziging de kosten van het Project Julianastraat voor de Provincie en de Gemeente stijgen, dan zullen de Partijen in overleg treden over de wijze waarop het Rijk deze kosten zal compenseren conform de toezegging van de Minister voor Milieu en Wonen (kamerbrief d.d. 17 februari. 2020, TK 2019-2020 35 396, nr. 5).
11. Indien na afsluiting van deze bestuursovereenkomst op enig moment sprake is van alternatieve financiering (bijv. EU-subsidie of een bijdrage van ProRail), dan komt deze ten gunste van de Partijen in dezelfde verhouding als hun initiële bijdrage zoals beschreven in dit artikel.
12. Indien bij het realisatiebesluit voor het Project Julianastraat blijkt dat de kostenraming voor de P85-waarde het beschikbare budget bij het opstellen van deze bestuursovereenkomst (€ 68,06 mln. excl. btw) overschrijdt, dan treden de Partijen met elkaar in overleg.
1. De Partijen stellen voor het verdere uitvoeringstraject het volgende beslismoment vast als go / no-go moment, waarop zij evalueren of het Project Julianastraat onder de dan bestaande omstandigheden doorgang kan vinden. Dit komende moment is de afsluiting van de planuitwerkingsfase met een realisatiebesluit.
2. Bij de afsluiting van de Voorlopig Ontwerpfase, met een variantbeslissing, is een definitieve planning opgesteld. Het moment van indienststelling is daarin voorzien in Q4 2029. De Partijen streven ernaar de werkzaamheden ten behoeve van de realisatie van het Project Julianastraat volledig, dus tot en met de afhandeling van eventuele restpunten en financiële afronding, te hebben afgerond uiterlijk één jaar na indienststelling. De Partijen treden met elkaar in overleg indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor de planning niet haalbaar wordt.
De Partijen hebben ten behoeve van de aansturing van het Project Julianastraat afspraken gemaakt over de governance, welke worden vastgelegd in een governanceplan. De hoofdlijn luidt als volgt:
1. de Gemeente stuurt het project aan, sluit overeenkomsten en neemt besluiten. Derhalve is de Gemeente (gedelegeerd) opdrachtgever namens de Partijen. De Gemeente benoemt daartoe een programmamanager met voldoende uitvoerende bevoegdheden en voorkomt doublures in de aansturing en uitvoering;
2. waar mogelijk bevorderen de Provincie en het Rijk dat alle aspecten van het project een vlotte voortgang vinden;
3. de Partijen overleggen (ten minste eens per drie maanden) op ambtelijk niveau over de voortgang van het project en doen dat aan de hand van een door de Gemeente vooraf opgestelde kwartaalrapportage. Zij betrekken daarbij de planning, risicoanalyse, en de financiële voortgang (inclusief het onvoorzien) op basis van de overeengekomen Totaalscope, alsmede de ontwikkelingen in de realisatie;
4. wijzigingen in het Project Julianastraat (financiën, scope en planning) die binnen de kaders van de Totaalscope vallen worden in bestuurlijk overleg in unanimiteit tussen de Partijen besloten. Het bestuurlijk overleg wordt geïnitieerd na overleg op ambtelijk niveau door de Partijen;
5. wijzigingen in het Project Julianastraat (financiën, scope en planning) die buiten de kaders van de Totaalscope vallen zijn een wijziging van de bestuursovereenkomst waarover wordt besloten conform artikel 10 van deze bestuursovereenkomst.
1. De Gemeente zal in haar hoedanigheid als (gedelegeerd) opdrachtgever van de Partijen aan ProRail opdracht verlenen voor de realisatie van het spoorse deel van het Project Julianastraat en voor het overige aan door haar te contracteren aannemers. De Gemeente en ProRail stemmen af wat tot het spoorse deel van het project behoort.
2. De Gemeente sluit als (gedelegeerd) opdrachtgever een object- of projectovereenkomst met ProRail. Deze object- of projectovereenkomst bevat in ieder geval afspraken over:
– voorbereiding, aanbesteding en realisatie;
– werkplanning (als richtlijn of inspanningsverplichting);
– verrekening van de bijdragen tussen de Gemeente en ProRail;
– wijze van overleg en besluitvorming over de bovengenoemde onderwerpen, met inbegrip van de wijze van betrokkenheid van de Gemeente hierbij;
– eigendom, beheer, onderhoud en vervanging;
– oplevering en overdracht;
– aansprakelijkheid en schade.
3. Het beheer, het onderhoud en de vervanging van het spoorse deel van het Project Julianastraat worden in opdracht van het Rijk uitgevoerd door de spoorwegbeheerder, waarbij kosten voor onderhoud en vervanging voor rekening van het Rijk zijn.
4. Het beheer, het onderhoud en de vervanging van de constructie van de toeleidende weggedeelten c.q. bakken van het Project Julianastraat, met inbegrip van onder meer asfaltering, tegels, alle tunnel-technische installaties, waaronder pompinstallatie en verlichting, worden voor rekening van de Gemeente uitgevoerd.
1. De Partijen bevorderen zoveel mogelijk, met inachtneming van wettelijke procedures en de te betrachten zorgvuldigheid jegens derden, dat de procedures tot het nemen van publiekrechtelijke besluiten met voortvarendheid worden doorlopen.
2. Indien de in het eerste lid bedoelde procedures ertoe leiden dat uitvoering van de bestuursovereenkomst niet of althans niet op de door de Partijen bij het aangaan ervan voorgestane wijze kan worden uitgevoerd, bezien Partijen of de bestuursovereenkomst wijziging of (gedeeltelijke) beëindiging behoeft. Artikel 10 (Wijziging) wordt hierbij in acht genomen.
1. Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen die van grote invloed zijn op de Totaalscope, planning of kosten van het project en overleg niet kan wachten tot het voorziene beslissingsmoment uit artikel 5, lid 1, komen de Partijen ambtelijk samen voor overleg wanneer een van hen dat wenst. Zo nodig bereiden zij een bestuurlijk overleg voor.
2. Het overleg vindt plaats binnen vier weken nadat een partij daartoe mededeling heeft gedaan
aan de andere partijen. De Partijen bezien in goed overleg of deze bestuursovereenkomst wijziging of (gedeeltelijke) beëindiging behoeft. Artikel 10 wordt hierbij in acht genomen.
1. Elke partij kan de andere partijen schriftelijk verzoeken de bestuursovereenkomst te wijzigen of (gedeeltelijk) te beëindigen. De Partijen treden in dit laatste geval eerst in overleg. De wijziging behoeft de instemming van alle Partijen.
2. De Partijen treden in overleg binnen vier weken nadat een partij de wens daartoe aan de andere partijen schriftelijk heeft meegedeeld.
3. De wijzigingen en de verklaringen tot instemming worden als bijlagen aan de bestuursovereenkomst gehecht.
4. Wanneer de Partijen gezamenlijk besluiten (een onderdeel van) het Project Julianastraat niet te realiseren, worden de eerder door het Rijk en de Provincie ten behoeve van dat onderdeel verstrekte bijdragen terugbetaald aan het Rijk en de Provincie, met aftrek van de gemaakte kosten (naar rato).
5. Indien, in het geval lid 4 van toepassing is, de gemaakte kosten hoger zijn dan de door de Partijen daartoe beschikbaar gestelde bijdragen, volgt restitutie door de Partijen aan de Partij die de kosten heeft gedragen (naar rato).
1. Er is sprake van een geschil indien een van de Partijen daarvan schriftelijk en gemotiveerd melding maakt aan de andere partijen, waarna de Partijen binnen twintig werkdagen na een zodanige melding eerst met elkaar in overleg treden om te bezien of in der minne een oplossing van het geschil kan worden gevonden.
2. Indien binnen twee maanden na melding van het geschil, bedoeld in het eerste lid, tussen de Partijen geen overeenstemming is bereikt, staat het ieder van de Partijen vrij het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter te Den Haag.
Indien een bepaling van de bestuursovereenkomst in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, wordt die bepaling, voor zover nodig, met in achtneming van hetgeen bepaald is in artikel 10, uit de bestuursovereenkomst verwijderd en vervangen door een bepaling die wél bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel als mogelijk benadert. Het overige deel van de bestuursovereenkomst blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.
1. Deze bestuursovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door de Partij die als laatste de overeenkomst ondertekent en eindigt als de ter uitvoering van deze bestuursovereenkomst te realiseren infrastructuur in dienst is gesteld en de financiële afronding gereed is. Deze bestuursovereenkomst eindigt in ieder geval op 1 januari 2031.
2. Rechtsgevolgen die voortvloeien uit deze bestuursovereenkomst en die naar hun aard geacht worden door te werken of eventueel ontstaan na de beëindiging van deze bestuursovereenkomst, worden afgehandeld in overeenstemming met deze bestuursovereenkomst.
1. De Partijen verplichten zich om alle in het kader van de uitvoering van deze bestuursovereenkomst uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie, waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs bekend mag worden verondersteld, op generlei wijze bekend te maken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak of deze bestuursovereenkomst tot bekendmaking noopt.
2. De Partijen verplichten zich om eventuele contacten met de pers of uitingen in de media betreffende de uitvoering van deze bestuursovereenkomst vooraf met elkaar af te stemmen.
3. De Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde derden verplichten de in het eerste lid genoemde geheimhoudingsplicht na te leven.
Op deze bestuursovereenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Binnen tien werkdagen na ondertekening van deze bestuursovereenkomst wordt de tekst daarvan door het Rijk gepubliceerd in de Staatscourant.
Deze bestuursovereenkomst komt tot stand onder de ontbindende voorwaarde van het niet tot stand komen van de object- of projectovereenkomst(en), bedoeld in artikel 7, lid 2. Dit wordt geacht het geval te zijn indien geen object- of projectovereenkomst tot stand is gekomen voor 1 januari 2027.
Aldus overeengekomen en in drievoud ondertekend,
Rijen, 5 juli 2024
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, de directeur Openbaar Vervoer en Spoor, W.H.B. Aarnink
Rijen, 5 juli 2024
De provincie Noord-Brabant, namens deze, de gedeputeerde, S.J.A.H. Smeulders
Rijen, 5 juli 2024
De Gemeente Gilze en Rijen, namens deze, de wethouder, M.J.L. Scheifes
Scopebeschrijving Project Julianastraat Rijen
De scope wordt beschreven aan de hand van functies en de daaraan gekoppelde oplossingen. In de functies is een onderscheid gemaakt tussen primaire scope, gevolgscope en meekoppelkansen. De primaire scope bevat functies die nodig zijn om de project doelstelling te halen, de gevolgscope omvat functies die hersteld dienen te worden als gevolg van de primaire scope. Meekoppelkansen betreffen mogelijkheden voor invulling van aanvullende functies, enkennen een aparte bekostiging.
De missie van het project voor “het realiseren van een nieuwe spoorzone waarin veilig en leefbaar kan worden gewoond, gewerkt en gereisd, met station dat met een hoge ruimtelijke kwaliteit een comfortabele entree is voor alle gebruikers” heeft geleid tot het besluit om primaire functionaliteit te realiseren.
Deze primaire functionaliteit wordt hieronder puntsgewijs beschreven. Daarnaast worden per functie de oplossingen (ontwerpelementen) beschreven.
– Transfer voor reizigers faciliteren
Toelichting: Met het toenemen van het aantal reizigers en het aantal langsrijdende treinen (PHS) dient de transfersituatie in Rijen te worden verbeterd.
o Oplossingen:
• Zijperrons (i.p.v. eilandperron)
• Nieuwe ontvangstdomeinen station
• Aanbrengen reizigersinformatie en stationsoutillage
• Onderdoorgang voor voetgangers
• 2 van 5 Trappen (parallel aan spoor)
• Liften
• Aansluiting op voetpaden in de omgeving
– Ontvangen van reizigers
Toelichting: Om de barrièrewerking van het spoor te verminderen (ambitie Gemeente) is het gewenst om reizigers aan beide zijden van het station te kunnen ontvangen.
o Oplossingen:
• Saneren eilandperron
• Zijperrons
• Herinrichten stationsplein noordzijde en nieuw te maken stationsplein zuidzijde
• Nieuwe ontvangstdomeinen station
– Veilig afwikkelen van railverkeer
Toelichting: Deelname aan LVO is aangevraagd voor de overweg Julianastraat. Onder de functie afwikkelen railverkeer wordt alles verstaan voor het veilig, beheerst en met voldoende capaciteit afwikkelen van treinverkeer
o Oplossingen:
• Amoveren overweg Stationsstraat/Julianastraat incl. aanpassingen treinbeveiliging
• Amoveren overpad station incl. aanpassingen treinbeveiliging
• Aanpassingen bovenleiding
• Dragende constructie spoor
– Veilig interwijkverkeer voor fietsers
Toelichting: Om de barrièrewerking van het spoor te verminderen (ambitie Gemeente) en om het spoor veilig te kunnen kruisen (LVO) is een comfortabele en veilige fietsverbinding gevraagd ter plaatse van de huidige spoorwegovergang.
o Oplossingen:
• Saneren overweg Stationsstraat;
• Fietsonderdoorgang met toeritten en spoorkruising;
• Verplaatsen spoor 934.
– Veilig interwijkverkeer voor voetgangers en mindervaliden;
Toelichting: Om de barrièrewerking van het spoor te verminderen (ambitie Gemeente) en om het spoor veilig te kunnen kruisen (LVO) is een comfortabele en veilige verbinding voor voetgangers en mindervaliden gevraagd ter plaatse van de huidige spoorwegovergang.
o Oplossingen:
• Saneren overweg Stationsstraat;
• Onderdoorgang voor voetgangers en minder validen;
• 3 van 5 Trappen (lopen niet parallel aan spoor);
• Liften
• Overkluizingen/brugdekken over de toeritten noord en zuid
• Fietsonderdoorgang (gebruikt door invalidenvoertuigen)
– Parkeren van fietsen
Toelichting: Om reizigers per fiets aan beide zijden van het station te kunnen ontvangen en om het gebruik van de fiets te stimuleren wordt een grotere stallingscapaciteit gevraagd.
o Oplossingen:
• Fietsenstalling noordzijde (uitbreiden)
• Fietsenstalling zuidzijde (nieuw)
• Voorziening voor het verminderen van geluidsoverlast van fietsenstalling zuidzijde naar woning Parallelweg 2
– Aansluiten op de omgeving
Toelichting: Om de nieuwe stationspleinen, perrons, trappen, liften en onderdoorgang te laten functioneren dient deze aan te sluiten op de omgeving.
o Oplossingen
• Aansluiting fietsonderdoorgang, herinrichten kruising Constance Gerlingstraat
• Aansluiting fietsonderdoorgang, herinrichting kruising Karel Doormanstraat
• Stationsplein noord- en zuid
– Opvangen van regenbuien (klimaatadaptatie)
Toelichting: Om overlast te verminderen als gevolg van hevigere regenbuien door de verandering van het klimaat
o Oplossingen:
• Nog nader te bepalen
– Versterken stedenbouwkundige kwaliteit
Toelichting: De knoop van de stationsomgeving wordt “geraakt” door één van de belangrijkste dragers van het dorp, te weten het lint Julianastraat – Stationstraat – Hoofdstraat. Het doel is om de stedenbouwkundige kwaliteit en de verkeersafwikkeling van de Julianastraat te verbeteren en aan te passen op de functies van de onderdoorgang door deze te veranderen in een verblijfsgebied met erftoegangswegen met een sterkere groenstructuur en meer ruimte voor langzaam verkeer.
o Oplossingen:
• Herstructureren Julianastraat vanaf de onderdoorgang tot en met de aansluiting op de Saksen Weimarstraat en realiseren bochtaanpassing Ericssonstraat.
• Een mogelijkheid om de Julianastraat vanaf de Saksen Weimarstraat tot aan de aansluiting met de Ericssonstraat te herstructureren valt vooralsnog buiten de scope van het project. De Gemeente maakt een voorstel om, bij meevallende kosten, deze scope alsnog aan de scope van het project toe te voegen. Hierover zullen Partijen bij een volgend bestuurlijk overleg nader besluiten. Tot dat besluit werkt de Gemeente dit scope onderdeel voor eigen rekening en risico uit.
– Versterken groenstructuur en biodiversiteit
Toelichting: Kans om in het ontwerp groen te integreren.
o Oplossing in de scope
• Groenvoorzieningen
• Stationspleinen
• Groenvoorzieningen Julianastraat
Condities die nodig zijn om deze primaire scope te realiseren:
• Verleggen van kabels en leidingen derden;
• Verleggen van riolering;
• Verleggen van kabels en leidingen ProRail;
• Saneren spoor 932 en 936 en wissels;
• Verwerving (minnelijk/onteigening/schadeloosstelling) van voor project benodigde percelen Julianastraat;
• Saneren en bouwrijp/functievrij ter beschikking stellen van benodigde percelen Julianastraat;
• Verwerven (minnelijk/onteigening/schadeloosstelling) en aanpassen van de voor realisatie van zuidelijke fietsenstalling benodigde panden/percelen aan Julianastraat/Parallelweg;
De realisatie van de primaire scope zal ook bestaande functies in het gebied verstoren. Om deze functies te kunnen behouden zijn aanvullende oplossingen nodig. Hieronder worden de verstoorde functies genoemd en beschreven. Ook worden per functie oplossingen vermeld.
– Behouden toegang tot de militaire wijk
Toelichting: door inpassing van de onderdoorgang wordt de toegang naar de militaire wijk (ten zuidwesten van projectlocatie) verstoord. Dit betreft met name de aansluiting Julianastraat – Spoorlaan Zuid, maar ook de aansluiting op de Karel Doormanstraat.
o Oplossingen:
• Parallelweg ten westen van onderdoorgang naar Spoorlaan Zuid
• Aansluiting fietsonderdoorgang, herinrichting kruising Karel Doormanstraat.
– Bereikbaar houden woningen en bedrijfspanden
Toelichting: Vanwege de inpassing van de onderdoorgang wordt de toegankelijkheid van de belendende woningen en bedrijfspanden verminderd. De bereikbaarheid van deze woningen en bedrijfspanden voor bestemmingsverkeer, hulpdiensten, gemeentelijke beheertaken, etc. dient te zijn geborgd.
o Oplossingen:
• Inrichting ventweg Julianastraat/Parallelweg t.h.v. onderdoorgang
• Inrichting ventweg Spoorlaan zuid
• Inrichting ventwegen Stationsstraat t.h.v. onderdoorgang
• Inrichting/opwaarderen Koolaspad als toegang voor bewoners en eigenaren
• Inrichting Stationsplein
– Omleiden van de brandweer
Toelichting: Met het besluit om een fietsonderdoorgang te realiseren is de Stationsstraat/Julianastraat niet langer een ontsluitingsroute voor de brandweer. Er dienen maatregelen te worden getroffen om de zuidzijde van Rijen voor de brandweer tijdig bereikbaar te houden.
o Oplossingen:
• Overweg Vincent van Goghstraat t.b.v. brandweer, pollers
• In de grens tussen de wijken Grote Spie en Militaire wijk, pollers
– Behouden parkeerplaatsen bewoners en bedrijven
Toelichting: Door inpassing van de fietsonderdoorgang en daarmee samenhangende wijzigingen van de aansluitende infrastructuur, komen mogelijk openbare parkeerplaatsen te vervallen. Gemeente eist het behoud van minimaal het bestaande aantal parkeerplaatsen.
o Varianten mogelijk
• Behoud huidige parkeerplaatsen
• Inpassing langsparkeren
• Parkeerterrein Koolaspad/Spoorlaan Noord
– Omleiden autoverkeer
Toelichting: Met het besluit om een fietsonderdoorgang te realiseren is de Stationsstraat/Julianastraat niet langer een doorgaande route voor autoverkeer. Er dienen maatregelen te worden getroffen om autoverkeer om te leiden over andere doorgaande routes.
o Oplossingen:
• Herinrichting kruising Julianastraat-Ericssonstraat
• Aanpassing verwijzingen N282/Julianastraat
– Voorzien in bushalteren calamiteitenvervoer
Toelichting: Door inpassing van de onderdoorgang in de Stationsstraat is de huidige route naar het station van treinvervangend busvervoer niet meer wenselijk/mogelijk. De huidige route voert over de Stationsstraat naar het Stationsplein.
o Varianten mogelijk:
• Bushalteren op Stationsplein, ontsluiting ntb
• Bushalteren op/nabij bushalte streekvervoer
– Dempen van trillingen
Toelichting: Door het vervangen van de overweg door een onderdoorgang verandert de trillingsbelasting vanuit het spoor op omliggende panden. Er dienen mitigerende maatregelen te worden getroffen voor locaties waar de trillingsbelasting te groot wordt.
o Oplossing binnen scope:
• N.t.b.
– Parkeren van auto’s bestemming station
Toelichting: Met de herinrichting van de transfer dient parkeren van auto’s t.b.v. de reizigerstransfer te worden behouden.
o Oplossingen:
• Behouden en indien nodig aanpassen P+R Station
– Inpassen van het monument
Toelichting: Door de fietsonderdoorgang in de Julianastraat wordt de kwaliteit van de positie van het monument op Julianastraat 118 aangetast. Planvorming dient rekening te houden met herkenbaarheid van het monument.
o Oplossing binnen scope:
• Overkluizing toerit zuid in lijn met monument
• Overkapping fietsenstalling aan monument
– Mitigeren verkeerstoename Mary Zeldenrustlaan
Toelichting: Doordat de onderdoorgang alleen voor langzaam verkeer bestemd is zullen automobilisten een andere route kiezen. Dit leidt tot een grote toename van het verkeer op de Mary Zeldenrustlaan. De Mary Zeldenrustlaan wordt daarom aangepast.
o Oplossing binnen Scope
• Een financiële bijdrage aan het groot onderhoud van de Mary Zeldenrustlaan t.b.v. stil asfalt en enkele bochtafsnijdingen.
Condities die nodig zijn om deze gevolgscope te realiseren:
• Minnelijke verwerving dan wel onteigening van voor de realisatie noodzakelijke gronden van particulieren (Stationsstraat).
Bij het realiseren van de primaire en gevolgscope ontstaan mogelijkheden om extra functies in het project te integreren.
– Faciliteren snelfietsroute
Toelichting: Tussen Tilburg en Breda wordt er een snelfietsroute aangelegd waarvan de route via/door het projectgebied van Spoorzone Rijen loopt. Dit project biedt een kans om een deel van deze route binnen het project te realiseren.
o Oplossing in de scope
• Overkluizing toerit noord t.b.v. snelfietsroute (Deze behoort tot de basisscope)
• Snelfietsroute gecombineerd met het Koolaspad
• Snelfietsroute van Koolaspad aansluiten op het gerealiseerde deel richting Tilburg
• Stationsplein inrichten met deze functionaliteit
– Extra parkeren auto’s
Toelichting: Naast het behoud van bestaande parkeerplaatsen kunnen ook extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd om de parkeerdruk te verminderen
o Oplossing in de scope
• Parkeerplaatsen aan de Julianastraat vanaf het spoor tot de Ericssonstraat.
• Nieuw parkeerterrein tussen Koolaspad en Spoorlaan Noord
– Verbinden van routes met snelfietsroute
Toelichting: Om een logische verbinding van de fietsonderdoorgang met de snelfietsroute te realiseren.
o Oplossing in de scope
• Inrichting ventwegen Stationsstraat t.h.v. onderdoorgang
– Dempen geluid van het spoor
Toelichting: Het realiseren van geluidwerende maatregelen voor de omgeving van spoorzone Rijen is belegd bij het Meerjarenprogramma Geluid van ProRail. Dit betreft momenteel een raakvlakproject, dit project biedt een kans om de schermen tussen km 10,6 en 11,2 binnen het project te realiseren.
o Oplossingen:
• Geluidsschermen langs het spoor
• Geluidsscherm tussen de sporen
– Spoor voorzien van energie
Toelichting: Op de Brabantroute wordt het B1 bovenleidingsysteem vervangen door een B4 bovenleidingsysteem.
o Oplossingen:
• Aanpassen bovenleiding naar B4 systeem
Condities die nodig zijn om deze meekoppelkansen te realiseren:
• Minnelijke verwerving dan wel onteigening van voor de realisatie noodzakelijke gronden van particulieren (Stationsstraat).
• Bekostiging uit externe bronnen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-23202.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.