Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2024, 22919 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2024, 22919 | overige overheidsinformatie |
ronde 2024–2025
Call for proposals
Exacte en Natuurwetenschappen
2024–2025
1 |
Inleiding |
1 |
|
1.1 |
Achtergrond |
1 |
|
1.2 |
Beschikbaar budget |
3 |
|
1.3 |
Indieningsdeadlines |
3 |
|
2 |
Doel |
3 |
|
2.1 |
Doelstelling van het programma |
3 |
|
2.2 |
Maatschappelijke impact |
4 |
|
3 |
Voorwaarden voor aanvragers |
4 |
|
3.1 |
Wie kan aanvragen |
4 |
|
3.2 |
Wat kan aangevraagd worden |
6 |
|
3.3 |
Het opstellen en indienen van de aanvraag |
8 |
|
3.4 |
Indieningsvoorwaarden |
9 |
|
3.5 |
Subsidievoorwaarden |
10 |
|
4 |
Beoordelingsprocedure |
11 |
|
4.1 |
De San Francisco Declaration (DORA) |
12 |
|
4.2 |
Procedure |
12 |
|
4.3 |
Criteria |
15 |
|
5 |
Subsidieverplichtingen |
16 |
|
5.1 |
Aanvullende voorwaarden |
16 |
|
6 |
Contact en overige informatie |
17 |
|
6.1 |
Contact |
17 |
|
6.2 |
Overige informatie |
17 |
|
7 |
Bijlagen |
17 |
|
7.1 |
Overzicht van ENW-onderzoeksgebieden |
17 |
|
7.2 |
Toelichting op budgetmodules |
19 |
|
7.3 |
Procedure Weave-aanvragen met NWO als partner agency |
23 |
|
7.4 |
Lijst met begrippen voor internationale samenwerking |
27 |
In deze Call for proposals leest u hoe de aanvraagprocedure is ingericht voor de subsidieronde ‘Open Competitie ENW-M, ronde 2024–2025’ en de voorwaarden voor bilaterale aanvragen via het Weave-principe. Deze Call for proposals valt onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
U vindt in deze Call for proposals achtereenvolgens informatie over het doel van dit programma (hoofdstuk 2), de voorwaarden voor de subsidieaanvraag (hoofdstuk 3) en hoe uw aanvraag wordt beoordeeld (hoofdstuk 4). Deze informatie heeft u nodig om een aanvraag voor subsidie te kunnen indienen. In hoofdstuk 5 vindt u de subsidieverplichtingen die van toepassing zijn in geval van toewijzing. In hoofdstuk 6 staan de contactgegevens en in hoofdstuk 7 de bijlagen.
Deze Call for proposals maakt gebruik van afkortingen voor de verschillende type aanvragen, zoals ENW-M- 1X, ENW-M-1-Weave, en ENW-M-1-LUX. Deze afkortingen worden gedefinieerd in paragraaf 3.2. Ook worden er voor Weave een aantal begrippen geïntroduceerd. In paragraaf 7.4 is een lijst met definities opgenomen.
NWO bevordert wetenschappelijk onderzoek van wereldklasse. Wetenschappelijk onderzoek – fundamenteel, toegepast en praktijkgericht – levert een zeer belangrijke bijdrage aan onze maatschappij. Door het doen van onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek van wereldklasse verleggen onderzoekers met hun creativiteit en vasthoudendheid de grenzen van wat we weten en kunnen.
NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) wil ruimte scheppen voor de verwondering, de ontdekking, de onverwachte verbanden, en de inspiratie. Binnen de Open Competitie van het NWO-domein ENW financiert NWO vrij en ongebonden onderzoek binnen de onderzoeksgebieden van ENW. Het onderwerp is van eigen keuze, zónder thematische randvoorwaarden.
ENW kent drie financieringsvormen in de Open Competitie-ENW: XS, M en XL. Elke financieringsvorm heeft een specifieke doelstelling en voorwaarden. Zo kan een veelbelovend idee snel verkend worden met ENW-XS-financiering en kan het verder uitgebouwd worden met ENW-M-financiering. Met ENW-XL- financiering kan het onderzoeksidee uitgroeien tot een uitdagende en innovatieve onderzoekslijn van wereldklasse, waarbij onderzoeksgroepen expertises en krachten bundelen en samenwerken in een consortium. Voor meer informatie over het aanvragen van ENW-XS- en ENW-XL-financiering verwijzen we u naar de betreffende Calls for proposals op de website van NWO.
Weave is een cross-Europees initiatief opgezet door Europese onderzoeksfinanciers en ingebed in Science Europe waarbinnen momenteel 12 Europese onderzoeksfinanciers grensoverstijgend onderzoek met partnerlanden financieren, zie Externe link: https://Weave-research.net/. Middels het lead agency principe kunnen onderzoekers bottom-up samenwerken met partners uit aangesloten landen/regio’s, waarbij het altijd een fundamentele onderzoeksvraag betreft. Het doel van Weave is om de beoordelingsprocedures te versimpelen door de aanvragers bij één onderzoeksfinancier (‘lead agency’) in te laten dienen die verantwoordelijk is voor de verdere wetenschappelijke evaluatie. Bij toewijzing financieren de onderzoeksfinanciers van de overige landen (‘partner agencies’) ‘hun eigen onderzoekers’ en volgen dus het besluit van de lead agency waar de aanvraag is ingediend.
NWO is geen officiële partner binnen het Weave-consortium, maar verkent of het dat op termijn wel kan worden. Daartoe draait ENW met partners uit Duitsland en Vlaanderen een pilot binnen deze Call for proposals. NWO heeft afspraken gemaakt met de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) in Duitsland en met het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) over het financieren van bilaterale projecten volgens het Weave-principe. Samenwerking met één of meerdere Duitse of Vlaamse onderzoekers is mogelijk door een Weave-aanvraag in te dienen bij DFG, FWO of NWO. Trilaterale projecten, waarin zowel DFG, FWO als NWO als onderzoeksfinancier optreden, worden vooralsnog uitgesloten.
Waar in deze Call for proposals wordt verwezen naar een ‘Nederlandse aanvrager’ wordt bedoeld een aanvrager die werkzaam is bij de instellingen gedefinieerd in paragraaf 3.1, en wordt dus niet gedoeld op de nationaliteit van de aanvrager. Met ‘Duitse of Vlaamse (mede)aanvrager’ wordt bedoeld een aanvrager die voldoet aan de indienvoorwaarden van respectievelijk DFG of FWO, en wordt dus niet gedoeld op de nationaliteit/afkomst van de aanvrager.
Wanneer de aanvraag in Nederland wordt ingediend treedt NWO op als lead agency (ENW-M-1-Weave). In dat geval wordt de aanvraag in behandeling genomen en beoordeeld conform de aanvraagprocedure zoals omschreven in deze Call for proposals. Waar in deze Call for proposals gesproken wordt over ‘indiening bij NWO’ betreft dit zowel de nationale ENW-M-aanvragen als de bilaterale ENW-M-1-Weave/LUX-aanvragen (waarbij NWO de lead agency is).
Wanneer de aanvraag bij DFG of FWO wordt ingediend treedt NWO op als partner agency. De aanvraag wordt dan volgens de evaluatieprocedure van het financieringsinstrument van de lead agency behandeld. Indien NWO optreedt als partner agency controleert NWO onder andere of de Nederlandse medeaanvrager en het Nederlandse deel van het budget aan de voorwaarden van deze Call for proposals voldoen. Daartoe dient de aanvraag administratief ingediend te worden bij NWO (administratieve indiening). De voorwaarden en de volledige procedure indien NWO als partner agency optreedt staan beschreven in de bijlage (paragraaf 7.3). In paragraaf 7.4 is een Weave-begrippenlijst opgenomen.
De Call for proposals Open Competitie ENW-M, ronde 2024–2025 is een doorontwikkeling van de ENW-M call van de afgelopen jaren. Ten opzichte van de Call for proposals van Open Competitie ENW-M, ronde 2023- 2024 zijn twee ingrijpende wijzigingen doorgevoerd:
– Toevoegen van de mogelijk tot samenwerking met onderzoekers uit Duitsland of Vlaanderen. Dit kan door het indienen van een bilaterale Weave-aanvraag. Een Weave-aanvraag kan bij NWO ingediend worden (zie paragraaf 3.2.1), of bij DFG of FWO (zie paragraaf 7.3 voor de voorwaarden voor het Nederlandse deel van de aanvraag).
– De M-invest optie voor een sec investering verdwijnt. In plaats daarvan wordt het mogelijk om bovenop een M-1 aanvraag een investering van maximale omvang van € 500.000 aan te vragen (zie paragraaf 3.2, ENW-M-1X).
Het subsidieplafond voor aanvragen die bij NWO worden ingediend bedraagt € 40.000.000. Voor dit bedrag gelden de volgende verdeelregels:
– er worden maximaal vier pakketten, elk bestaande uit maximaal drie clusters, in behandeling genomen;
– ieder pakket bestaat uit maximaal 84 aanvragen die de beoordelingsprocedure zullen doorlopen. Een pakket wordt gesloten zodra er 84 aanvragen in behandeling zijn genomen voor dat pakket;
– per pakket is ongeveer € 10.000.000 beschikbaar. Daarvan wordt een bedrag van € 1.200.000 geoormerkt om maximaal drie aanvragen via voorkeursbehandeling toe te wijzen;
– de verdeling van het pakketplafond over de clusters volgt een gewogen verdeling op basis van totaal aangevraagd budget per cluster.
– per pakket worden eerst de hoogst geprioriteerde aanvragen tot € 8.800.000 toegewezen. Dit zijn de reguliere toewijzingen. Vervolgens worden middels het geoormerkte bedrag additioneel maximaal drie aanvragen via voorkeursbehandeling toegewezen, één in elk cluster. Hierbij worden de reeds regulier toegewezen aanvragen die tevens in aanmerking komen voor een voorkeursbehandeling niet in meegerekend.
– Een ENW-M-1-Weave aanvraag dient in de top 6 van de prioritering per cluster te eindigen om toegewezen te kunnen worden. Indien een Weave-aanvraag buiten de top 6 van de prioritering per cluster eindigt en het NWO-deel van de Weave-aanvraag binnen het beschikbare budget van het cluster valt, dan kan NWO in overleg treden met de partner agency over toewijzing van de betreffende Weave- aanvraag. Toewijzing zal in dit geval afhankelijk zijn van de financiële ruimte die de partner agency heeft.
– Als er in de clusters restbudgetten zijn, wordt het gecombineerde restbudget volgens de werkwijze beschreven in paragraaf 4.2.9 ingezet.
Indien er in het laatste pakket minder dan 84 aanvragen, maar ten minste 28 aanvragen in behandeling worden genomen, dan zal het laatste pakket bestaan uit deze aanvragen. Het beschikbare budget voor toewijzingen van de hoogst geprioriteerde aanvragen en het budget voor toewijzingen van aanvragen met een voorkeursbehandeling wordt in dat geval evenredig naar beneden bijgesteld. Indien er in het laatste pakket minder dan 28 aanvragen in behandeling worden genomen, dan zullen deze aanvragen aan het voorlaatste pakket worden toegevoegd. Het beschikbare budget voor toewijzingen van de hoogst geprioriteerde aanvragen en het budget voor toewijzingen van aanvragen met een voorkeursbehandeling wordt in dat geval evenredig naar boven bijgesteld.
Aanvragen kunnen bij NWO op ieder moment ingediend worden vanaf 6 augustus 2024 tot en met 31 juli 2025 14:00:00 CEST, met uitzondering van ENW-M-1-Weave aanvragen met FWO als partner agency, welke ingediend kunnen worden vanaf 1 december 2024 tot en met 28 februari 2025 14:00:00 CET.
Wanneer een ENW-M-1- Weave of ENW-M-1-LUX (zie paragraaf 3.1) aanvraag bij NWO wordt ingediend, dient er daarnaast binnen zeven kalenderdagen na indiening bij NWO tevens een administratieve indiening van de aanvraag bij de buitenlandse partner agency te worden gedaan.
Dit hoofdstuk beschrijft de doelstelling van het programma en hoe het programma zich verhoudt tot maatschappelijke impact.
ENW-M financiering is bedoeld voor het uitvoeren van nieuwsgierigheidsgedreven fundamenteel wetenschappelijk onderzoek dat impact heeft. Onder impact wordt zowel wetenschappelijke als maatschappelijke impact verstaan, en in dit programma kunt u kiezen voor wetenschappelijke impact, maatschappelijke impact, of beide; zie de beoordelingscriteria in paragraaf 4.3.1. Paragraaf 2.2 licht toe hoe maatschappelijke impact geïnterpreteerd wordt binnen een programma dat zich richt op nieuwsgierigheidsgedreven fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
De ENW-M-subsidies geven onderzoekers gelegenheid en vrijheid om excellente, uitdagende en innovatieve (monodisciplinaire, multidisciplinaire of interdisciplinaire) onderzoekslijnen te starten of te versterken. ENW- M financiering is gericht op kleinschalige onderzoeksprojecten waarin een concreet onderzoeksproject centraal staat. Een investering kan cruciaal zijn om het hoogwaardige voorgestelde onderzoek goed uit te kunnen voeren. Onderzoeksprojecten in methode-ontwikkeling of instrumentatie-ontwikkeling vallen ook binnen de mogelijkheden van dit financieringsinstrument. Deze projecten worden, gelijk aan de overige aanvragen, beoordeeld op de kwaliteit en impact zoals gespecificeerd in paragraaf 4.3.
Dit programma staat open voor onderzoeksvoorstellen met een vraagstelling in het (grens)gebied van aardwetenschappen, astronomie, chemie, informatica, levenswetenschappen, natuurkunde en wiskunde. Onderzoeksvoorstellen kunnen monodisciplinair, multidisciplinair of interdisciplinair van aard zijn. Voor aanvragen met een (deels) domeinoverstijgende en/of ZonMw component dient de kern van de onderzoeksvraag binnen één of meerdere van de zeven ENW-disciplines en daartoe behorende ENW- onderzoeksgebieden te liggen, zie paragraaf 3.3.1. De ENW-disciplines en ENW-onderzoeksgebieden staan in paragraaf 7.1.
Nieuwe kennis en inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken van vandaag én morgen. Denk aan de energietransitie, gezondheid en zorg, of klimaatverandering. Door interactie en afstemming tussen onderzoekers en mogelijke kennisgebruikers, neemt de kans op het toepassen van kennis toe en daarmee ook de kans op maatschappelijke impact. Via haar beleid op impact bevordert NWO de mogelijke bijdrage vanuit onderzoek aan maatschappelijke vraagstukken door het stimuleren van productieve interacties met maatschappelijke belanghebbenden. Zowel tijdens de ontwikkeling als in de uitvoering van het onderzoek. Dit doet zij op een manier die past bij het doel van het financieringsinstrument.
Afhankelijk van het doel van het financieringsinstrument kiest NWO een bijbehorende benadering die de kans op maatschappelijke impact optimaal ondersteunt. Het primaire doel van het financieringsinstrument bepaalt de keuze voor de benadering die NWO inzet om kennisbenutting in verschillende fases van het project (aanvraag, uitvoering, na afloop) te bevorderen en de inspanning die van aanvrager(s) en partners gevraagd wordt.
In dit programma wordt de Impact Outlook benadering toegepast. Onderzoekers kunnen hierbij kiezen op welk soort impact ze hun eigen focus willen leggen, en er wordt proportioneel gekeken naar wat er kan voor de overige impact.
NWO biedt een e-learning module aan die geïnteresseerden op weg kan helpen via Externe link: NWO Impact - Online workshops. Voor meer informatie over het kennisbenuttingsbeleid van NWO zie de website: Externe link: Kennisbenutting | NWO.
Dit hoofdstuk bevat de voorwaarden die gelden voor uw subsidieaanvraag. Eerst wordt beschreven wie subsidie kan aanvragen (paragraaf 3.1) en waarvoor u subsidie kunt aanvragen (paragraaf 3.2). Vervolgens vindt u de voorwaarden voor het opstellen en indienen van de aanvraag (paragrafen 3.3 en 3.4) en specifieke subsidievoorwaarden (paragraaf 3.5).
Hoogleraren, universitair (hoofd)docenten en andere onderzoekers met een vergelijkbare functie1 mogen een aanvraag indienen als zij in vaste dienst2 zijn (en derhalve een bezoldigd dienstverband voor onbepaalde tijd hebben) of een tenure track overeenkomst hebben bij één van de onderstaande organisaties:
– Universiteiten gevestigd in het Koninkrijk der Nederlanden;
– Universitair medische centra;
– KNAW- en NWO-instituten;
– het Nederlands Kanker Instituut;
– het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek te Nijmegen;
– NBC Naturalis;
– Advanced Research Centre for NanoLithography (ARCNL);
– Prinses Máxima Centrum;
– Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut;
– IHE Delft Institute for Water Education.
Het kan voorkomen dat de tenure track overeenkomst van de aanvrager eindigt vóór de beoogde afrondingsdatum van het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, of dat vóór die datum het vaste dienstverband van de aanvrager eindigt wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. In dat geval voegt de aanvrager een verklaring van diens werkgever bij, waarin de betreffende organisatie garandeert dat het project en alle op het project werkzame personen voor wie subsidie wordt aangevraagd adequaat zullen worden begeleid voor de volledige duur van het project.
Aanvragers met een deeltijd dienstverband dienen garant te staan voor adequate begeleiding van het project en van alle op het project werkzame personen voor wie subsidie wordt aangevraagd.
Aanvullende voorwaarden (van toepassing op zowel hoofdaanvrager als medeaanvragers):
– ENW-M-1 en ENW-M-1X (zie paragraaf 3.2) hebben één hoofdaanvrager, geen medeaanvragers.
– ENW-M-2 heeft één hoofdaanvrager en één medeaanvrager. Hoofd- en medeaanvrager mogen bij dezelfde organisatie werkzaam zijn, zolang er sprake is van complementaire expertise waardoor er toegevoegde waarde ontstaat.
– ENW-M-1-Weave heeft aan NWO-zijde één hoofdaanvrager die aan de voorwaarden gesteld in deze Call for proposals voldoet, en één of meerdere medeaanvragers die aan de voorwaarden van DFG of FWO voldoen. Trilaterale aanvragen zijn niet mogelijk.
– ENW-M-1-LUX heeft één hoofdaanvrager die aan de voorwaarden gesteld in deze Call for proposals voldoet, en één medeaanvrager die aan de voorwaarden van FNR voldoet.
– Bij ENW-M-1-Weave en ENW-M-1-LUX aanvragen ingediend bij NWO dient de Nederlandse aanvrager de hoofdaanvrager te zijn.
– Na inhoudelijke behandeling van een ENW-M-aanvraag, met inbegrip een Weave -aanvraag, ongeacht of NWO of DFG/FWO lead agency is, geldt voor Nederlandse aanvragers een verplichte wachttijd van 12 kalendermaanden voordat een nieuwe aanvraag mag worden ingediend, ongeacht of een onderzoeker in de rol van hoofd- of medeaanvrager betrokken is. Deze termijn gaat in op de oorspronkelijke indiendatum van een aanvraag die voldoet aan de voorwaarden voor indiening.
– Indien in een ENW-M-2 aanvraag de budgetmodule Money follows Cooperation (MfC) opgenomen wordt, dan dient de buitenlandse kennisinstelling van de medeaanvrager te voldoen aan de vereisten in artikel 1.1 lid 3 van de NWO-subsidieregeling 2017, met uitzondering van de voorwaarde dat de medeaanvrager in het Koninkrijk der Nederlanden gevestigd dient te zijn.
De hoofdaanvrager dient de aanvraag in via ISAAC, het elektronische indiensysteem van NWO. Tijdens het beoordelingsproces communiceert NWO met de hoofdaanvrager. Na toewijzing van een aanvraag wordt de hoofdaanvrager projectleider en aanspreekpunt voor NWO. De kennisinstelling van de hoofdaanvrager is hoofdbegunstigde en wordt penvoerder.
De eventuele medeaanvrager heeft een actieve rol bij de uitvoering van het project. De (deel)projectleider(s) en begunstigde(n) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van het gehele project.
Om het verwerven van middelen voor startende onderzoekers te vereenvoudigen, kunnen zij eenmalig aanspraak maken op een voorkeursbehandeling. Dit geldt alleen voor ENW-M-1 aanvragen (en dus niet voor ENW-M-1X, ENW-M-1-Weave, ENW-M-1-LUX, ENW-M-2 aanvragen). Startende onderzoekers moeten voldoen aan de volgende eisen:
– de startende onderzoeker staat aan het begin van een wetenschappelijke carrière;
– de startende onderzoeker heeft gedurende twee jaar de mogelijkheid om een aanvraag met voorkeursbehandeling in te dienen. Deze tweejarige periode wordt gerekend vanaf de eerste tijdelijke of vaste aanstelling als bedoeld in paragraaf 3.1 afhankelijk van welke eerder is gestart;
– de startende onderzoeker heeft voorafgaand aan de indiendatum geen eerdere financiering verworven in de Open Competitie ENW-M of ENW-XL, in de voorlopers daarvan of in de vorm van Vidi of Vici financiering uit het NWO-Talentprogramma;
– de startende onderzoeker heeft nog niet eerder een beroep gedaan op deze voorkeursbehandeling.
Voor aanvragers van de voorkeursbehandeling voor wie de uiterste indiendatum valt in de periode dat de Call for proposals OC ENW-M, ronde 2024–2025 gesloten is en ronde 2025–2026 geopend wordt, wordt de uiterste indiendatum verlengd tot 1 september 2025.
Extensieregeling vanwege zorgtaken of langdurige ziekte en extensieregeling voor ouders
De extensieregeling biedt aanvragers van de voorkeursbehandeling bij ENW-M-1 een verlenging van de aanvraagtermijn van twee jaar indien zij gedurende die periode aantoonbaar geregistreerd zorgverlof of ziekteverlof hebben opgenomen of indien zij gedurende die periode één of meerdere kinderen hebben gekregen. Niet alleen aanvragers die vanwege hun zwangerschaps- en bevallingsverlof zijn verhinderd kunnen aanspraak maken op de extensieregeling. Ook aanvragers met adoptieverlof, geboorteverlof (ook wel: partnerverlof) en verlof in verband met de opname van een pleegkind vallen onder de extensieregeling.
Bij de aanvraagtermijn voor voorkeursbehandeling heeft de biologische moeder per kind recht op 16 weken verlenging en krijgt de andere ouder per kind 5 weken verlenging. Extensie voor ouders wordt uitsluitend verleend indien de kinderen deel uitmaken van de eigen huishouding. In het geval van langdurige ziekte of zorgverlof ten behoeve van bloed- of aanverwanten in de eerste graad wordt formele teruggang in arbeidstijd gecompenseerd. In alle gevallen bedraagt de maximale verlenging één jaar.
Hoe vraagt u de voorkeursbehandeling (met extensie) aan?
Om een beroep te doen op de voorkeursbehandeling moet de aanvraag vergezeld gaan van een aparte aanbiedingsbrief waarin de aanvrager uiteenzet in hoeverre aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, zie hiervoor het template op de financieringspagina. In het geval u gebruik maakt van de extensieregeling moet ook een verklaring van de Personeel & Organisatie-afdeling van de werkgever worden meegestuurd waaruit blijkt gedurende welke periode u bovenvermeld verlof heeft opgenomen. Hoe NWO de voorkeursbehandeling toepast staat beschreven in paragraaf 4.1.10.
Het ENW-M-programma is bedoeld voor nieuwsgierigheidsgedreven fundamenteel wetenschappelijk onderzoek zoals beschreven in paragraaf 2.1. Het ENW-M programma kent verscheidene opties die hieronder worden beschreven. Subsidie voor klinische trials kan niet worden aangevraagd.
ENW-M-1
ENW-M-1 financiering bedraagt maximaal € 400.000 en kent één hoofdaanvrager, geen medeaanvragers. De financiering moet ingezet worden voor één tijdelijke wetenschappelijke positie (promovendus of postdoc) in combinatie met de overige, beschikbare budgetmodules. De module voor Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000) en de module voor Money follows Cooperation zijn niet beschikbaar in deze financieringsvorm.
ENW-M-1X
Een ENW-M-1 aanvraag kan worden uitgebreid met een investering die nodig is voor het uit te voeren onderzoek. Deze variant heet ENW-M-1X. Financiering hiervoor bedraagt maximaal € 800.000 en kent één hoofdaanvrager, geen medeaanvragers. De financiering moet ingezet worden voor één tijdelijke wetenschappelijke positie (promovendus of postdoc) en een investering via de module Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000), in combinatie met de overige, beschikbare budgetmodules. De module voor Money follows Cooperation is niet beschikbaar in deze financieringsvorm.
ENW-M-1-Weave
Een ENW-M-1-Weave aanvraag kent één Nederlandse hoofdaanvrager en één of meerdere medeaanvragers uit Duitsland of Vlaanderen die samenwerken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. De bij NWO aangevraagde financiering bedraagt maximaal € 400.000. De bij NWO aangevraagde financiering moet ingezet worden voor één tijdelijke wetenschappelijke positie (promovendus of postdoc) in combinatie met de overige, beschikbare budgetmodules. De module voor Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000) en de module voor Money follows Cooperation zijn niet beschikbaar in deze financieringsvorm. De financiering die via Weave wordt aangevraagd bij DFG of FWO is te besteden conform de voorwaarden gesteld door DFG of FWO.
ENW-M-1-LUX
Een ENW-M-1-LUX aanvraag kent één hoofdaanvrager uit Nederland en één medeaanvrager uit Luxemburg die samenwerken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. De bij NWO aangevraagde financiering bedraagt maximaal € 400.000. De bij NWO aangevraagde financiering moet ingezet worden voor één tijdelijke wetenschappelijke positie (promovendus of postdoc) in combinatie met de overige, beschikbare budgetmodules. De module voor Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000) en de module voor Money follows Cooperation zijn niet beschikbaar in deze financieringsvorm. De financiering die bij FNR wordt aangevraagd is te besteden conform de voorwaarden gesteld door FNR.
ENW-M-2
ENW-M-2 financiering bedraagt maximaal € 800.000 en kent één hoofdaanvrager en één medeaanvrager die samenwerken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Hoofd- en medeaanvrager mogen bij dezelfde organisatie werkzaam zijn, zolang er sprake is van complementaire expertise. De financiering moet ingezet worden voor twee tijdelijke wetenschappelijke posities (promovendus of postdoc) in combinatie met de overige, beschikbare budgetmodules met uitzondering van de module voor Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000). De wetenschappelijke posities moeten evenredig over beide samenwerkende aanvragers verdeeld zijn.
Budgetmodules
De voor deze Call for proposals beschikbare budgetmodules (inclusief de maximum bedragen) staan vermeld in de tabel hieronder. Vraag alleen datgene aan wat essentieel is om het project uit te voeren. Een nadere toelichting op de budgetmodules vindt u in de bijlage bij deze Call for proposals (7.2).
Budgetmodule |
Maximaal bedrag |
---|---|
Promovendus |
volgens UNL-tarieven of NFU-tarieven1 |
Postdoc |
volgens UNL-tarieven of NFU-tarieven1 |
Niet-wetenschappelijk personeel (NWP) bij universiteiten |
€ 100.000, volgens UNL-tarieven of NFU-tarieven1, in combinatie met promovendi en/of postdoc(s) |
Materiële kosten |
€ 15.000 per jaar per fte wetenschappelijke positie |
Investeringen (t/m € 150.000) |
Maximaal € 150.000 |
Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000) |
Groter of gelijk aan € 150.000 (voor dataverzamelingen geldt een minimum van € 25.000) en kleiner of gelijk aan € 500.000 met 25% eigen bijdrage door de aanvragende kennisinstelling |
Kennisbenutting |
€ 25.000 |
Internationalisering |
€ 25.000 |
Money follows Cooperation |
Minder dan 50% van het totale aangevraagde budget |
Voor personeel in het buitenland worden de lokale tarieven vergoed. Er geldt echter een maximum, dat gebaseerd is op de UNL-tarieven verrekend met de waardes uit de NWO Country correction coefficients (CCC) tabel, zie Externe link: Money Follows Cooperation | NWO.
Binnen deze Call for proposals zijn er verschillende opties om financiering aan te vragen om met onderzoekers in het buitenland samen te werken. Neem contact op met NWO (zie paragraaf 6.1.1) als u hierover meer informatie wilt.
– Reis- en verblijfskosten voor buitenlandse gastonderzoekers kunnen vergoed worden via de budgetmodule Internationalisering;
– reis- en verblijfskosten (waaronder werkbezoeken, stages, en onderzoeksverblijven) ten behoeve van de aangevraagde personeelsposities zijn subsidiabel binnen de budgetmodule Materieel. Ook projectgebonden diensten, zoals (laboratorium)analyses door een buitenlandse partner, kunnen binnen de budgetmodule Materieel vergoed worden;
– de budgetmodule Money follows Cooperation geeft de mogelijkheid om een deel van het project aan een kennisinstelling met een publieke taak buiten Nederland uit te voeren, bijvoorbeeld door het aanstellen van een tijdelijk wetenschappelijk medewerker aan die kennisinstelling.
Voor meer informatie, zie de toelichtingen bij de budgetmodules in paragraaf 7.2.
Voor het aanstellen van tijdelijk wetenschappelijk personeel in projecten met een samenwerkingsverband met onderzoekers uit Duitsland, Luxemburg en Vlaanderen bestaan er in deze Call for proposals specifieke regelingen (ENW-M-1-Weave, ENW-M-1-LUX). Ten gevolge van de lead agency principes die ten grondslag liggen aan de overeenkomsten met Duitsland, Luxemburg en Vlaanderen is het niet mogelijk om voor deze landen/regio’s gebruik te maken van de budgetmodule Money follows Cooperation.
Samenwerking met Duitsland of Vlaanderen
NWO heeft afspraken gemaakt met DFG en FWO over het (co)financieren van bilaterale projecten volgens het Weave-principe. Met NWO als lead agency kan een ENW-M-1 aanvraag uitgebreid worden met ten minste één medeaanvrager uit Duitsland of uit Vlaanderen, zodat een ENW-M-1-Weave aanvraag ontstaat.
Trilaterale aanvragen zijn vooralsnog uitgesloten. De buitenlandse component telt niet mee voor de bepaling van maximale budgetgrootte aan Nederlandse zijde. Er kan voor maximaal 3 jaar financiering worden aangevraagd in een ENW-M-1-Weave aanvraag met DFG als partner agency. Hieruit volgt dat het niet mogelijk is om aan Nederlandse zijde een promovendus aan te vragen in een ENW-M-1-Weave aanvraag met Duitsland. Er kan voor maximaal 4 jaar financiering worden aangevraagd in een ENW-M-1-Weave met FWO als partner agency.
Zie voor indieningsvoorwaarden van de Duitse medeaanvrager de aankondiging op deze website: Externe link: https://www.dfg.de/en/news/news-topics/announcements-proposals
Zie voor indieningsvoorwaarden van de Vlaamse medeaanvrager: Externe link: https://www.fwo.be/nl/ondersteuningsprogramma-s/alle-oproepen/gevestigde-onderzoekers- Externe link: onderzoeksteams/weave-fwo-partner/ en Externe link: https://www.fwo.be/nl/ondersteuningsprogramma-s/alle-oproepen/gevestigde-onderzoekers-onderzoeksteams/junior-en-senior-onderzoeksproject/
De voorwaarden die gelden indien NWO als partner agency optreedt en DFG of FWO als lead agency optreedt staan beschreven in paragraaf 7.3.
Samenwerking met Luxemburg
NWO heeft afspraken gemaakt met het Fonds National de la Recherche (FNR) in Luxemburg over het (co)financieren van bilaterale projecten. Samenwerking met een Luxemburgse onderzoeker is mogelijk door een ENW-M-1 aanvraag uit te breiden met de Luxemburgse equivalent van ENW-M-1, zodat er feitelijk een bilaterale ENW-M-2 aanvraag ontstaat (ENW-M-1-LUX). De buitenlandse component telt niet mee voor de bepaling van maximale budgetgrootte aan Nederlandse zijde. NWO behandelt de bilaterale aanvraag als zijnde een ENW-M-2 aanvraag en beoordeelt de aanvraag in zijn geheel, in afstemming met de FNR.
Onderzoekers werkzaam bij een Luxemburgse onderzoeksgroep die betrokken zijn bij een ENW-M-1-LUX- aanvraag dienen te voldoen aan de voorwaarden van het FNR INTER programma (Externe link: https://www.fnr.lu/funding-instruments/inter/). Let op dat de afspraken met FNR over de samenwerking met Luxemburg niet volgens het Weave-principe zijn gemaakt. FNR accepteert dan ook geen aanvragen met een Nederlandse medeaanvrager in het INTER programma.
Voor het opstellen van uw aanvraag doorloopt u de volgende stappen:
– download het aanvraagformulier vanuit het online aanvraagsysteem ISAAC of vanaf de website van NWO (op de website van het betreffende financieringsinstrument);
– vul het aanvraagformulier in;
– sla het formulier op als pdf en dien het met de eventueel verplichte bijlage(n) in ISAAC in;
– vul de online in ISAAC gevraagde gegevens in.
Verplichte bijlagen:
– begroting (voor het bij NWO-aangevraagde budget) – altijd verplicht;
– begroting van het bij de buitenlandse partner aangevraagd budget (DFG, FNR, FWO) – verplicht bij bilaterale aanvraag;
– verklaring aanstelling en projectbegeleiding – verplicht voor aanvrager wiens aanstelling niet de gehele looptijd van het project beslaat en verplicht in geval van aanvraag voorkeursbehandeling;
– verklaring eigen bijdrage aan investering – verplicht bij ENW-M-1X aanvraag.
Optionele bijlagen uitsluitend:
– aanvraag voorkeursbehandeling;
– steunverklaring samenwerkingspartner zonder cofinanciering;
– offerte van externe partij waarin een prijs(indicatie) van de aangevraagde investering wordt gegeven;
De bijlage dient conform het door NWO aangeboden template opgesteld te worden. Bijlagen dienen los van de aanvraag in ISAAC geüpload te worden. Alle bijlagen, met uitzondering van de begroting, dienen als pdf- bestand (zonder beveiliging) te worden ingediend. De NWO-begroting moet als Excel-bestand worden ingediend in ISAAC. Andere bijlagen dan hierboven vermelde bijlagen zijn niet toegestaan.
Het is verplicht uw aanvraag in het Engels op te stellen.
Het indienen van een aanvraag kan alleen via het online aanvraagsysteem ISAAC. Aanvragen die niet via ISAAC zijn ingediend, worden niet in behandeling genomen.
U bent als hoofdaanvrager verplicht een aanvraag via het eigen persoonlijke ISAAC-account in te dienen.
Het is belangrijk om tijdig te beginnen met uw aanvraag in ISAAC:
– indien u nog geen ISAAC-account heeft, dient deze op tijd te worden aangemaakt om eventuele aanmeldproblemen te voorkomen;
– nieuwe organisaties moeten eventueel nog door NWO toegevoegd worden aan ISAAC;
– u moet ook online nog gegevens invoeren.
De ronde OC ENW-M, 2024–2025 zal door het bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (domeinbestuur ENW) worden gesloten zodra in het 4de pakket de 84e aanvraag in behandeling is genomen (in totaal de 336ste). Op de NWO-financieringspagina zal dan vermeld worden dat het financieringsinstrument Open Competitie ENW-M gepauzeerd is. Vanaf augustus 2025 kunnen weer aanvragen ingediend worden in de ronde 2025–2026, waarvan de Call for proposals tijdig zal worden gepubliceerd. Aanvragers van wie de aanvraag in OC ENW-M ronde 2023–2024 niet inhoudelijk behandeld is, omdat deze na sluiting van de ronde ingediend is, kunnen een ENW-M-aanvraag in OC ENW-M ronde 2024–2025 indienen. Dit geldt voor alle aanvragen die door NWO ontvangen zijn na de 84e aanvraag die in behandeling is genomen in het 5e pakket van ronde 2023–2024.
Voor vragen van technische aard verzoeken wij u contact op te nemen met de ISAAC-helpdesk, zie contact (hoofdstuk 6).
Werkt een hoofd- en/of medeaanvrager bij een organisatie die niet is opgenomen in de database van ISAAC? U kunt dit dan melden via relatiebeheer@nwo.nl zodat de organisatie kan worden toegevoegd. Hier zijn enige dagen voor nodig. Daarom is het van belang dit uiterlijk een week voor de deadline te melden.
NWO gaat er vanuit dat de aanvrager de organisatie waar zij/hij werkzaam is heeft geïnformeerd over het indienen van de aanvraag en dat de organisatie de subsidievoorwaarden van deze Call for proposals aanvaardt.
Voor deze Call geldt dat uw aanvraag moet passen binnen het domein ENW, zie hiervoor ook paragraaf 2.2. Bedenk daarom tijdig of uw aanvraag inhoudelijk past. Twijfelt u hierover, bijvoorbeeld omdat uw aanvraag een (deels) domein-overstijgend en/of ZonMw karakter heeft, neem dan ruim voor de deadline contact op met de contactpersoon van het programma. Deze persoon kan u adviseren over de inhoudelijke aansluiting van uw aanvraag bij deze Call. U maakt echter zelf de definitieve keuze. Voor contactgegevens zie paragraaf 6.1.1.
NWO toetst uw aanvraag op onderstaande voorwaarden. Alleen als uw aanvraag aan deze voorwaarden voldoet, wordt deze toegelaten tot de beoordelingsprocedure. U wordt gevraagd om na indiening van een aanvraag beschikbaar te zijn om eventuele administratieve correcties door te voeren en zo (alsnog) te voldoen aan de voorwaarden voor indiening.
Deze voorwaarden zijn:
– de hoofdaanvrager en eventuele medeaanvrager van een ENW-M-2 aanvraag voldoen aan de in paragraaf 3.1 gestelde voorwaarden;
– de aanvraag voldoet aan de DORA-richtlijnen zoals beschreven in paragraaf 4.1;
– het aanvraagformulier is, na eventueel verzoek tot aanvulling of wijziging, compleet en volgens de instructies ingevuld;
– de aanvraag is ingediend via het ISAAC-account van de hoofdaanvrager;
– voor ENW-M-1-Weave en ENW-M-1-LUX aanvragen: de bijbehorende administratieve indiening is tijdig ingediend bij de buitenlandse partner (DFG, FWO of FNR) en voldoet aan de voorwaarden van de buitenlandse partner;
– de aanvraag is ontvangen voor de gestelde deadline;
– de aanvraag is in het Engels opgesteld;
– de aanvraagbegroting is volgens de voorwaarden van deze Call for proposals opgesteld;
– het voorgestelde project heeft een looptijd van maximaal 6 jaar. Uitzondering: een voorgesteld ENW-M- 1-Weave-project met Duitsland of Vlaanderen heeft respectievelijk een looptijd van maximaal 3 (in het geval van DFG) en 4 jaar (in het geval van FWO);
– alle vereiste bijlagen zijn, na eventueel verzoek tot aanvulling of wijziging, compleet en volgens de instructies ingevuld en voorwaarden van deze Call for proposals opgesteld en ingediend.
Voor aanvragers die gedurende de beoordelingsperiode verlof hebben in verband met de komst van een kind (kindverlof) biedt NWO, voor instrumenten waarin geen medeaanvragers opgevoerd kunnen worden, de mogelijkheid om gebruik te maken van de 'Tegemoetkomingsregeling kindverlof'. Deze is van toepassing bij deze Call for proposals. Zie voor meer informatie Externe link: www.nwo.nl/kindverlof.
In geval van een ENW-M-1 of ENW-M-1X aanvraag: als een aanvrager gebruik wil maken van deze regeling dient deze een met redenen omkleed schriftelijk verzoek in bij NWO via de contactpersoon van deze subsidieronde (zie 6.1). Bij dit verzoek verstrekt de aanvrager alle informatie op grond waarvan NWO een beslissing kan nemen, met inbegrip van informatie waaruit blijkt dat de aanvrager is verhinderd om input te leveren wegens kindverlof.
Op alle aanvragen zijn de Externe link: NWO Subsidieregeling 2017, tenzij daarvan wordt afgeweken in deze Call for proposals, en het Akkoord bekostiging wetenschappelijk onderzoek van toepassing.
Wetenschap van wereldklasse kan profiteren van internationale samenwerking. De Nationale leidraad kennisveiligheid (hierna: de Leidraad) helpt kennisinstellingen ervoor te zorgen dat internationale samenwerking veilig kan plaatsvinden. Bij kennisveiligheid gaat het om ongewenste overdracht van gevoelige kennis en technologie die de nationale veiligheid aantast; om heimelijke beïnvloeding van onderwijs en onderzoek door statelijke actoren, en daarmee de academische vrijheid en de sociale veiligheid in gevaar brengt; en om ethische kwesties die kunnen spelen in de samenwerking met landen die de grondrechten niet respecteren.
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om na te gaan of het project in lijn is en blijft met de Leidraad. Met het indienen van de aanvraag committeert de aanvrager zich aan de overwegingen in deze Leidraad. In geval van het vermoeden van schending van de Leidraad bij een bij NWO ingediende aanvraag voor projectfinanciering of een door NWO gefinancierd project, kan NWO de aanvrager verzoeken om een risicoafweging te overleggen waaruit blijkt dat de overwegingen uit de Leidraad zijn gevolgd. Indien de aanvrager niet aan het verzoek van NWO voldoet of als de risicoafweging klaarblijkelijk een schending van de Leidraad behelst, kan dit gevolgen hebben voor de subsidieverlening of vaststelling door NWO. Ook kan NWO in een voorkomend geval nadere voorwaarden opnemen in de toewijzingsbrief.
De Nationale leidraad kennisveiligheid vindt u op de website van de rijksoverheid: Externe link: Home | Loket Kennisveiligheid.
Resultaten van wetenschappelijk onderzoek moeten kunnen worden gerepliceerd, geverifieerd en gefalsifieerd. In het digitale tijdperk betekent dit dat behalve publicaties ook onderzoeksdata zo veel mogelijk vrij toegankelijk moeten zijn. NWO verwacht dat de onderzoeksdata die voortkomen uit projecten die door NWO zijn gefinancierd zo veel mogelijk vrij beschikbaar komen voor hergebruik door andere onderzoekers.
NWO hanteert daarbij het principe: “zo open als mogelijk, beschermd indien nodig”. Van onderzoekers wordt verwacht dat zij ten minste die data en/of niet-numerieke resultaten die ten grondslag liggen aan de conclusies van binnen het project gepubliceerde werken openbaar maken, gelijktijdig met de publicatie zelf. Eventuele kosten die hiervoor worden gemaakt, kunnen worden meegenomen in de projectbegroting.
Onderzoekers maken kenbaar hoe met data voortkomend uit het project wordt omgegaan aan de hand van de datamanagementparagraaf in de aanvraag, en het datamanagementplan na toewijzing van subsidie.
Datamanagementparagraaf
De datamanagementparagraaf maakt deel uit van de aanvraag. Onderzoekers wordt gevraagd reeds voor aanvang van het onderzoek te bedenken hoe de verzamelde data geordend en gecategoriseerd moeten worden zodat zij vrij beschikbaar kunnen worden gesteld. Vaak zullen al vóór het tot stand komen van de data en de analyse daarvan maatregelen getroffen moeten worden om opslag en deling later mogelijk te maken.
Indien niet alle data voortkomende uit het project openbaar gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld om redenen van privacy, ethiek of valorisatie, dient de aanvrager dit beargumenteerd kenbaar te maken in de datamanagementparagraaf.
De datamanagementparagraaf wordt niet beoordeeld en daarom ook niet meegewogen in de beslissing om een aanvraag al dan niet toe te wijzen. Zowel de referenten als de commissie kunnen wel advies geven met betrekking tot de datamanagementparagraaf.
Het project dat NWO financiert moet, conform de NWO Subsidieregeling 2017, uitgevoerd worden in overeenstemming met de nationaal en internationaal aanvaarde normen van wetenschappelijk handelen zoals neergelegd in de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit (2018). Met het indienen van de aanvraag committeert de aanvrager zich aan deze code. In geval van (mogelijke) schending van deze normen bij een door NWO gefinancierd project, dient de aanvrager NWO hiervan onverwijld op de hoogte te stellen en dient deze alle ter zake relevante documenten aan NWO te overleggen. Meer informatie over de gedragscode en het beleid op het gebied van wetenschappelijke integriteit vindt u op de website: Externe link: Wetenschappelijke integriteit | NWO.
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om na te gaan of voor de uitvoering van het voorgestelde project een ethische verklaring of vergunning noodzakelijk is. De aanvrager dient er voor te zorgen dat deze tijdig wordt verkregen bij de relevante instelling of ethische commissie. Het wel of niet hebben van een ethische verklaring of vergunning op het moment van het aanvraagproces heeft geen invloed op de beoordeling van de aanvraag. Bij toewijzing wordt de subsidie verleend onder de voorwaarde dat de benodigde ethische verklaring of vergunning vóór de uiterste startdatum van het project is verkregen. Het project kan pas starten nadat NWO een kopie van de ethische verklaring of vergunning heeft ontvangen.
Aanvragers van Weave-aanvragen worden aangeraden na te gaan welke voorwaarden rondom ethische verklaringen gelden bij de partner agency. Bij een ENW-M-1-Weave aanvraag met DFG als partner agency dient er al tijdens het beoordelingsproces een ethische verklaring beschikbaar te zijn. Dit geldt ook wanneer de ethische verklaring alleen nodig is voor de Nederlandse zijde van het project. Zonder ethische verklaring kan DFG namelijk niet over toewijzing van de aanvraag besluiten.
Het Nagoya Protocol zorgt voor een eerlijke en billijke verdeling van voordelen voortvloeiende uit het gebruik van genetische rijkdommen (Access and Benefit Sharing; ABS). Onderzoekers die voor hun onderzoek gebruikmaken van genetische bronnen in/uit het buitenland dienen zich op de hoogte te stellen van het Nagoya Protocol (Externe link: ABS Focal Point - ABS Focal Point). NWO gaat er vanuit dat zij de noodzakelijke acties ten aanzien van het Nagoya Protocol nemen.
Dit hoofdstuk beschrijft allereerst de beoordeling volgens de DORA-principes (paragraaf 4.1) en hoe de beoordelingsprocedure verloopt (paragraaf 4.2). Vervolgens somt het de criteria op waaraan de beoordelingscommissie uw aanvraag toetst (paragraaf 4.3).
Voor alle bij de beoordeling en/of besluitvorming betrokken personen en betrokken NWO-medewerkers is de NWO Code Persoonlijke Belangen van toepassing (Externe link: Code persoonlijke belangen | NWO).
NWO streeft naar een inclusieve cultuur, waarin geen plaats is voor bewuste of onbewuste barrières vanwege culturele, etnische of religieuze achtergrond, gender, seksuele oriëntatie, gezondheid of leeftijd (Externe link: Diversiteit en inclusie | NWO). NWO stimuleert referenten en leden van een beoordelingscommissie actief om zich bewust te worden van impliciete associaties en te proberen deze te minimaliseren. NWO voorziet hen van informatie over concrete manieren om de beoordeling van een aanvraag te verbeteren.
NWO is ondertekenaar van de San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA). DORA is een wereldwijd initiatief dat beoogt de manier waarop onderzoek en onderzoekers worden beoordeeld te verbeteren. DORA bevat aanbevelingen voor onderzoeksfinanciers, onderzoeksinstellingen, wetenschappelijke tijdschriften en andere partijen.
DORA richt zich op het terugdringen van het onkritisch gebruik van bibliometrische indicatoren en het wegnemen van onbewuste vooringenomenheid (unconscious bias) bij de beoordeling van onderzoek en onderzoekers. Overkoepelende filosofie van DORA is dat onderzoek moet worden beoordeeld op zijn eigen kwaliteiten en verdiensten in plaats van op basis van afgeleide indicatoren, zoals het tijdschrift waarin het onderzoek wordt gepubliceerd.
NWO gaat bij het beoordelen van het wetenschappelijk track record van aanvragers uit van een brede definitie van wetenschappelijke output.
NWO verzoekt commissieleden en referenten bij de beoordeling van aanvragen niet af te gaan op indicatoren als de Journal Impact Factor of de h-index. U mag deze niet vermelden in uw aanvraag. Wel mag u naast publicaties ook andere wetenschappelijk producten te vermelden, zoals datasets, patenten, software en code enzovoort.
Voor meer informatie over wat NWO doet om de principes van DORA te implementeren zie: Externe link: DORA | NWO.
De aanvraagprocedure bestaat uit de volgende stappen:
– indiening van de aanvraag;
– in behandeling nemen van de aanvraag;
– peer review door referenten;
– weerwoord;
– indeling in pakketten en clusters
– preadvisering clustercommissies;
– vergadering van de clustercommissie;
– besluitvorming.
Voor deze Call for proposals wordt een externe, onafhankelijke beoordelingscommissie ingesteld, bestaande uit vertegenwoordigers uit de wetenschap met kennis van het vakgebied. De taak van de beoordelingscommissie is om de ingediende aanvragen en de daarop betrekking hebbende stukken in onderlinge samenhang en op eigen merites te beoordelen op basis van de gegeven selectiecriteria in deze Call.
Voor indiening van de aanvraag is een standaardformulier beschikbaar op de financieringspagina van deze Call for proposals op de NWO website. In uw aanvraag moet u zich houden aan de vragen die in dit formulier staan en aan de werkwijze die in de toelichting staat. Ook moet u zich houden aan de voorwaarden voor het maximale aantal woorden en pagina’s.
Uw volledig ingevulde aanvraagformulier moet voor de deadline via ISAAC zijn ontvangen (zie paragraaf 1.3). Na dit tijdstip kunt u geen aanvraag meer indienen. De hoofdaanvrager ontvangt na indiening van de aanvraag een ontvangstbevestiging.
Zo snel mogelijk nadat u uw aanvraag heeft ingediend, hoort u of NWO uw aanvraag in behandeling neemt. NWO bepaalt dit aan de hand van een aantal administratief-technische criteria (zie de formele voorwaarden voor indiening, paragraaf 3.4). Alleen als uw aanvraag hieraan voldoet, kan NWO deze in behandeling nemen. Houdt er rekening mee dat NWO u na de indiening kan benaderen om eventuele administratieve correcties door te voeren om (alsnog) te voldoen aan de voorwaarden voor indiening. NWO streeft ernaar u binnen twee weken na indiening hierover te informeren. Voor ENW-M-1-Weave aanvragen en ENW-M-1-LUX aanvragen dient u rekening te houden met een langere periode in verband met formele controle door de partner agency en afstemming daarover tussen beide organisaties. U krijgt één keer de gelegenheid om de correcties door te voeren, hiervoor krijgt u vijf werkdagen de tijd.
Voordat de beoordelingscommissie zich over uw aanvraag buigt, vraagt NWO eerst input van tenminste twee externe referenten. Dit zijn onafhankelijke adviseurs die deskundig zijn op het onderwerp van de aanvraag. Zij beoordelen de aanvraag op basis van de in de Call for proposals genoemde beoordelingscriteria (paragraaf 4.3). Zij schrijven een beoordelingsrapport en benoemen daarbij sterktes en zwaktes, maar geven daarbij geen cijfermatig oordeel.
Het is mogelijk om (maximaal drie) non-referenten op te geven. Aanvragers kunnen deze non-referenten opgeven in ISAAC, tegelijk met het indienen van de aanvraag. NWO zal deze non-referenten niet benaderen om als externe referent de aanvraag te beoordelen.
De hoofdaanvrager ontvangt geanonimiseerde referentenrapporten. U heeft daarna de gelegenheid om een weerwoord te formuleren. U krijgt vijf werkdagen de tijd om uw weerwoord via ISAAC in te dienen. Mocht u besluiten de aanvraag in te trekken, dan dient u dit zo snel mogelijk per e-mail aan het bureau te melden en de aanvraag in ISAAC in te trekken. Indien NWO uw weerwoord na de deadline ontvangt, wordt het niet meegenomen in de verdere procedure.
Maximaal vier maal per ronde beoordeelt NWO een pakket met aanvragen. Elk pakket bestaat uit een mix van de verschillende typen M-aanvragen (ENW-M-1, ENW-M-1X, ENW-M-1-Weave, ENW-M-1-LUX en ENW-M-2) die in de voorafgaande periode in behandeling genomen zijn en de referentenfase hebben doorlopen en die in onderlinge competitie beoordeeld zullen worden. Aanvragen worden in een pakket ingedeeld op volgorde van binnenkomst. Het pakket aanvragen wordt gedistribueerd over maximaal drie clusters, die verschillende accenten hebben op basis van de door de aanvragers aangegeven ENW-onderzoeksgebieden. Voor elk cluster wordt een clustercommissie samengesteld. De clustercommissies vormen samen de beoordelingscommissie. NWO kiest bij het samenstellen van de clustercommissies deskundigen zo goed als mogelijk uit de door de aanvragers aangegeven ENW-onderzoeksgebieden.
Hierna worden uw aanvraag, de referentenrapporten en uw weerwoord voor commentaar voorgelegd aan enkele leden van de beoordelingscommissie (de preadviseurs). De preadviseurs geven schriftelijk een inhoudelijk en beargumenteerd commentaar op de aanvraag. Zij formuleren dit commentaar aan de hand van de inhoudelijke beoordelingscriteria (zie paragraaf 4.3.1) en geven de aanvraag per beoordelingscriterium een cijfermatige score. Hierbij wordt de NWO scoretabel gehanteerd (op een schaal van 1 tot 9, waarbij ‘1’ excellent is en ‘9’ ontoereikend).
De preadviezen fungeren als startpunt voor de plenaire bespreking van de aanvragen door de clustercommissies. De clustercommissie maakt op basis van het beschikbare materiaal een eigen afweging. Hierbij geldt dat de referentenrapporten in belangrijke mate richtinggevend zijn voor de uiteindelijke beoordeling, maar niet per se onverkort worden overgenomen door de beoordelingscommissie. De commissie weegt de argumenten van de referenten (ook onderling) en bekijkt of in het weerwoord een goede reactie is geformuleerd op de kritische opmerkingen uit de referentenrapporten. De commissie heeft bovendien, anders dan de referenten, zicht op de kwaliteit van de overige ingediende aanvragen en weerwoorden. Dit brengt met zich mee dat de commissie tot een andere beoordeling kan komen dan de referenten. Elke clustercommissie stelt een prioritering vast van de aanvragen die in het betreffende cluster worden beoordeeld en stelt vervolgens naar aanleiding van de bespreking een schriftelijk advies op aan het domeinbestuur ENW over de kwaliteit en prioritering van de aanvragen. Dit advies baseert zij op de beoordelingscriteria.
Als na de bespreking van de aanvragen blijkt dat twee of meer aanvragen op basis van hun gewogen totaalscore niet van elkaar te onderscheiden zijn, dan is er sprake van een ex aequo-situatie (zie paragraaf 4.2.8).
Onder ex aequo verstaat NWO de situatie waarin twee of meer aanvragen op basis van hun gewogen score niet van elkaar te onderscheiden zijn. Een ex aequo situatie is relevant rondom de grens van het subsidieplafond of de selectiegrens. Of er sprake is van een ex aequo situatie wordt als volgt bepaald. Het uitgangspunt is de door de beoordelingscommissie opgestelde prioritering, met eindscores afgerond op 2 decimalen. De referentiescore is de score van de laagst geprioriteerde aanvraag binnen de grens van het subsidieplafond of de selectiegrens. Alle aanvragen binnen eenzelfde cluster met een score die 0,05 of minder van de referentiescore afliggen, worden in overweging genomen. Zo worden de aanvragen geselecteerd die binnen 0,1 gelijk zijn. De commissie bespreekt deze aanvragen opnieuw. Als deze discussie niet tot een duidelijk onderscheid in beoordeling leidt, dan worden de betreffende aanvragen als ex aequo beschouwd.
Indien een ex aequo situatie zich voordoet op de grens van het subsidieplafond of de selectiegrens, dan zal ter stimulering van het aandeel vrouwen in de wetenschap de aanvraag waarin het percentage vrouwelijke aanvragers het hoogst is, als hoogste eindigen. Als de ex aequo situatie daarmee niet wordt doorbroken, zal de aanvraag met de hoogste score op het criterium ‘Wetenschappelijke kwaliteit van de aanvraag’ als hoogste eindigen. Als de ex aequo situatie daarmee niet wordt doorbroken, wordt de ex aequo situatie doorgestuurd naar het besluitnemend orgaan, het domeinbestuur ENW.
Tot slot toetst het domeinbestuur ENW de gevolgde procedure en het advies van de beoordelingscommissie. Vervolgens stelt het de definitieve kwalificaties vast en besluit over toe- en afwijzing van de aanvragen.
Indien binnen één of meer van de drie clusters het resterende budget van het betreffende budget voor dat cluster ontoereikend is om de eerstvolgende aanvraag die voldoet aan de criteria van de call en aan de minimumkwalificatie toe te wijzen in het desbetreffende cluster, en de resterende middelen van de clusters gezamenlijk wel toereikend zijn om minimaal één extra aanvraag toe te wijzen, dan kan het domeinbestuur ENW besluiten deze resterende middelen ten behoeve van een zo volledig mogelijke benutting van het budget per pakket als volgt te verdelen. De aanvragen die hiervoor in aanmerking komen zijn de aanvragen in de drie clusters die direct ‘onder de toewijzingsstreep’ in de prioriteringen van die drie clusters zijn geëindigd en dus niet binnen het budget van dat cluster toegewezen kunnen worden. Indien – conform onderstaande verdeelregels – de eerstvolgende aanvraag een Weave-aanvraag betreft die buiten de top 6 van de prioritering per cluster is geëindigd, kan NWO in overleg treden met de partner agency over toewijzing van de betreffende Weave-aanvraag. Toewijzing zal in dit geval afhankelijk zijn van de financiële ruimte die de partner agency heeft.
1) Als het gecombineerde restbudget toereikend is, zal de eerstvolgende aanvraag in het cluster met het laagste toewijzingspercentage toegewezen worden. Toewijzingspercentages worden bepaald aan de hand van het toe te wijzen budget in een cluster en het totaal aangevraagde budget per cluster. De toewijzingspercentages worden afgerond op hele getallen. Indien het resterende budget ontoereikend is voor deze aanvraag, wordt de eerstvolgende aanvraag uit het cluster met het een na laagste toewijzingspercentage toegewezen. Indien het resterende budget ook ontoereikend is voor die aanvraag, wordt de eerstvolgende aanvraag uit het cluster met het hoogste toewijzingspercentage toegewezen.
2) Als er twee of drie clusters zijn met een even laag toewijzingspercentage, dan zal ter stimulering van het aandeel vrouwen in de wetenschap gekeken worden naar het percentage vrouwelijke aanvragers waarbij de aanvraag met het hoogste percentage vrouwelijke aanvragers toegewezen zal worden. Indien het resterende budget ontoereikend is voor deze aanvraag, wordt de aanvraag met het een na hoogste percentage vrouwelijke aanvragers toegewezen. Indien het resterende budget ook ontoereikend is voor die aanvraag, wordt de aanvraag uit het cluster met het laagste percentage vrouwelijke aanvragers toegewezen.
3) Als dit geen uitsluitsel biedt, omdat er twee of meer aanvragen zijn met een gelijk percentage vrouwelijke aanvragers en de resterende middelen ontoereikend zijn om deze aanvragen allemaal toe te wijzen, zal van de betreffende aanvragen de aanvraag binnen de ENW-discipline en het ENW-onderzoeksgebied (als bedoeld in paragraaf 7.1) met het kleinste aantal toegekende aanvragen in dit pakket worden toegewezen.
Besluitvorming ENW-M-1-Weave aanvragen en ENW-M-1-LUX aanvragen
Voor ENW-M-1-Weave en ENW-M-1-LUX aanvragen geldt dat het domeinbestuur ENW en de partner agency beiden tot een toewijzingsbesluit moeten komen om de aanvraag te financieren. Indien de partner agency niet tot een toewijzingsbesluit komt, besluit het domeinbestuur ENW om de ENW-M1-Weave of ENW-M-1- LUX aanvraag als geheel af te wijzen.
NWO beoordeelt een aanvraag waarbij een voorkeursbehandeling is aangevraagd op gelijke wijze als de overige aanvragen. Wanneer een aanvraag met voorkeursbehandeling niet regulier wordt toegewezen, maar wel minstens de NWO-kwalificatie ‘zeer goed’ gekregen heeft, komt deze in aanmerking voor toewijzing via de voorkeursbehandeling. Per beoordeeld pakket aanvragen kan maximaal één aanvraag per cluster op deze wijze naast de reguliere toewijzingen worden toegewezen. Dit is de hoogst geprioriteerde aanvraag met voorkeursbehandeling die niet voor reguliere toewijzing in aanmerking komt. Indien er binnen een cluster geen aanvraag met voorkeursbehandeling is of geen aanvraag met voorkeursbehandeling aan de voorwaarden voldoet, komt het geoormerkte budget van de voorkeursbehandeling beschikbaar ten behoeve van de ‘reguliere’ aanvragen in het betreffende cluster.
Met uitzondering van ENW-M-1-Weave-aanvragen met FWO als partner agency kunt u doorlopend aanvragen indienen, zie paragraaf 1.3. NWO behandelt deze op volgorde van binnenkomst. De oorspronkelijke indiendatum en indientijd van een aanvraag die voldoet aan de voorwaarden voor indiening, bepalen de volgorde van behandeling. Zodra het tijdpad voor behandeling van uw aanvraag bekend is, wordt u daarover geïnformeerd.
De aanvragen die binnen deze Call for proposals worden ingediend worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
Criterium 1: Wetenschappelijke kwaliteit van de aanvraag (Wat)
Hieronder vallen onder andere:
– helderheid van voorstel, vraagstelling en doelstellingen;
– wetenschappelijk vernieuwende en/of grensverleggende elementen van onderzoeksvoorstel;
– aansluiting bij de doelstelling van de call zoals beschreven in paragraaf 2.1;
– wetenschappelijke benadering: (uitdaging in) de aanpak en haalbaarheid hiervan;
– doeltreffendheid van de voorgestelde methodologie en/of de investering;
– passende expertise van de betrokken onderzoeker(s), passende inbedding van het onderzoek en toegang tot de benodigde apparatuur;
– het aangevraagde budget en de onderbouwing daarvan, en indien van toepassing de noodzaak van een investering binnen een ENW-M-1X;
– in het geval het een ENW-M-1-Weave, ENW-M-1-LUX of ENW-M-2 aanvraag betreft moet de samenwerking tussen de aanvragers een duidelijke meerwaarde hebben. Op welke wijze is het geheel van de samenwerking meer dan de som van de individuele onderzoekers?
Criterium 2: Wetenschappelijke en/of maatschappelijke impact (Waarom)
Onder wetenschappelijke impact vallen onder andere:
– potentie en relevantie van de onderzoeksresultaten voor eigen en aanverwante vakgebied(en);
– potentie en relevantie van de onderzoeksresultaten voor het bredere wetenschapsveld.
Onder maatschappelijke impact vallen onder andere:
– potentie voor maatschappelijke impact op de korte en lange termijn;
– een visie op de manier(en) waarop het voorgestelde onderzoek tot maatschappelijke impact kan leiden.
Naast bovenstaande weegt de beoordelingscommissie als onderdeel van dit criterium ook de motivering voor de focus op wetenschappelijke impact en/of maatschappelijke impact mee.
Het is mogelijk een goede score te krijgen voor dit criterium als de focus van de aanvraag ligt op wetenschappelijke impact, als de focus ligt op maatschappelijke impact, of als de focus verspreid is over beide vormen van impact. De ene vorm van impact is dus niet beter of minder dan de andere.
Wetenschappelijke kwaliteit van elke aanvraag maakt 70% van de eindscore uit en de wetenschappelijke en/of maatschappelijke impact 30%. Om voor financiering in aanmerking te komen, dient een aanvraag als geheel via de eindscore ten minste de kwalificatie ‘zeer goed’ te krijgen. Voor meer informatie over de kwalificaties zie Externe link: NWO | Financiering aanvragen, hoe werkt dat?
In dit hoofdstuk worden de verschillende subsidieverplichtingen toegelicht die – in aanvulling op de in paragraaf 3.5 genoemde subsidievoorwaarden – van toepassing zijn na toewijzing.
Na toewijzing van een aanvraag dient de aanvrager de datamanagementparagraaf uit te werken tot een datamanagementplan. Aanvragers kunnen hierbij gebruik maken van het advies van de referenten en commissie. De aanvrager beschrijft in het plan of gebruik gemaakt wordt van bestaande data of dat het om een nieuwe dataverzameling gaat en hoe de dataverzameling dan FAIR: vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar gemaakt wordt. Het datamanagementplan dient voor indiening te zijn afgestemd met een data steward of vergelijkbare functionaris van de organisatie waar het project wordt uitgevoerd. Uiterlijk vier maanden na toewijzing van de aanvraag moet dat plan via ISAAC zijn ingediend bij NWO. NWO beoordeelt het plan zo snel mogelijk. Goedkeuring van het datamanagementplan door NWO is voorwaarde voor de subsidieverlening. Het plan kan tijdens het onderzoek worden bijgesteld.
Meer informatie over het datamanagementprotocol van NWO staat op: Externe link: Research datamanagement | NWO.
Met betrekking tot de intellectuele eigendom (IE) geldt het NWO IE-beleid. Het NWO IE-beleid is te vinden in hoofdstuk 4 van de NWO Subsidieregeling 2017.
Aanvragers moeten een door NWO gefinancierd project uitvoeren in de tijd dat ze voor de kennisinstelling werken. Indien een aanvrager of een door NWO gefinancierde onderzoeker bij meerdere werkgevers is aangesteld, dient de andere werkgever ten behoeve van de aanvrager afstand te doen van eventuele IE- rechten die uit het project voortvloeien.
Uit het project kan kennis voortkomen die geschikt is voor toepassing in de maatschappij. Bij het aangaan van afspraken over licentie- en/of overdracht van onder deze Call for proposals ontwikkelde onderzoeksresultaten dient rekening te worden gehouden met de tien principes voor maatschappelijk verantwoord licentiëren, zoals opgenomen in het NFU rapport “Externe link: NFU-19.3793 Maatschappelijk Verantwoord Licenseren CMYK 7.indd”.
NWO heeft de Berlin Declaration (2003) ondertekend en is lid van cOAlitie S (2018) en zet zich in om de resultaten van wetenschappelijk onderzoek dat door NWO gefinancierd wordt vrij toegankelijk te maken via internet (Open Access). Daarmee geeft NWO invulling aan het beleid van de Nederlandse regering om al het publiek gefinancierde onderzoek Open Access beschikbaar te maken. Wetenschappelijke publicaties van onderzoek dat is gefinancierd op basis van toewijzingen voortvloeiend uit deze Call for proposals dienen daarom Open Access beschikbaar te zijn volgens de Beleidsregel Open Access.
Wetenschappelijke artikelen
Voor wetenschappelijke artikelen geldt dat zij direct op het moment van publicatie (zonder embargo) Open Access beschikbaar gesteld moeten worden via één van de volgende routes:
– publicatie in een volledig open access tijdschrift of platform dat is geregistreerd in de DOAJ;
– publicatie in een abonnementstijdschrift en het deponeren van tenminste de auteursversie van het artikel in een Open Access repository die is geregistreerd in OpenDOAR;
– publicatie in een tijdschrift waarvoor een transformatieve Open Access overeenkomst beschikbaar is tussen de UNL en een uitgever. Zie daarover: Externe link: Open Access |.
Boeken
Voor boeken, boekhoofdstukken en bundels gelden afwijkende voorwaarden. Zie daarover de Beleidsregel Open Access op Externe link: Open Science | NWO.
CC BY licentie
Met het oog op een optimale verspreiding van publicaties moet tenminste een Creative Commons (CC BY) licentie worden toegepast. Bij de aanwezigheid van zwaarwegende belangen kan de auteur verzoeken om te publiceren onder toepassing van een CC BY-ND licentie. Voor boeken, bundels en boekhoofdstukken staat de keuze van een CC BY licentie vrij.
Kosten
Eventuele kosten voor publiceren in volledig Open Access tijdschriften kunnen worden begroot in de projectbegroting door gebruikmaking van de budgetmodule ‘materieel’. Kosten voor publicaties in hybride tijdschriften komen niet in aanmerking voor vergoeding door NWO. Voor Open Access boeken kan een beroep gedaan worden op het aparte NWO Open Access boekenfonds.
Voor een nadere toelichting op het Open Access beleid van NWO zie: Externe link: Open Science | NWO.
Voor inhoudelijke vragen over deze Call for proposals neemt u contact op met:
Dr. Merijn Blaakmeer, tel.: +31 (0)70 349 41 82, e-mail: ENW-M@nwo.nl
Dr. Dieke Boezen, tel.: +31 (0)70 349 46 20, e-mail: ENW-M@nwo.nl
Dr. Linda Jongbloed, tel.: +31 (0)70 349 46 00, e-mail: ENW-M@nwo.nl
Bij technische vragen over het gebruik van ISAAC kunt u contact opnemen met de ISAAC-helpdesk. Raadpleeg eerst de handleiding voordat u de helpdesk om advies vraagt. De ISAAC-helpdesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer +31 (0) 70 34 40 600. U kunt uw vraag ook per e-mail stellen via isaac.helpdesk@nwo.nl. U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
NWO verwerkt persoonsgegevens die zij in het kader van deze ronde ontvangt conform de NWO privacyverklaring, Externe link: Privacyverklaring | NWO. In het geval van ENW-M-1-Weave en ENW-M-1-LUX aanvragen deelt NWO, ten behoeve van het beoordelingsproces, een beperkte set aan persoonsgegevens met de buitenlandse partner. De set met gegevens die gedeeld wordt staat op de financieringspagina van deze Call for proposals. Met het indienen van de aanvraag gaat u hiermee akkoord.
NWO kan aanvragers mogelijk benaderen voor een evaluatie van de procedure en/of het onderzoeksprogramma.
Voor aanvragen binnen de reikwijdte van deze Call for proposals geldt dat ze op het (grens)gebied van aardwetenschappen, astronomie, chemie, informatica, levenswetenschappen, natuurkunde en wiskunde moeten liggen. In de aanvraag geeft u aan welke van de onderstaande onderzoeksgebieden (minimaal 1) van toepassing zijn, waarbij u voor elk onderzoeksgebied een percentage aangeeft (minimaal 20%, totaal 100%). De aangegeven onderzoeksgebieden gebruikt het ENW-bureau om de ingediende aanvragen te verdelen over de clustercommissies. Het is vanzelfsprekend dat er verschillende vakgebieden zijn die zich niet laten vangen in een disciplinaire indeling. In onderstaande lijst staan daarom enkele onderzoeksgebieden vermeld onder meerdere disciplines; de disciplines dienen er vooral toe de onderzoeksgebieden goed vindbaar te maken. Per aangegeven discipline staan de onderzoeksgebieden op alfabetische volgorde vermeld.
Astronomy
Galaxies
Gravity and the universe High-energy astrophysics
Instrumentation – telescopes, detectors and techniques
Planetary sciences
Stars
Very large databases in astronomy: archiving, handling and analysis
Chemistry
Analytical chemistry
Biochemistry
Biotechnology
Catalysis
Chemical biology
Chemical technology, process technology
Inorganic chemistry
Macromolecular chemistry, polymer chemistry
Materials chemistry
Molecular biology
Organic chemistry
Physical chemistry
Structural biology
Synthetic biology
Theoretical, computational and kwantum chemistry
Computer science
Artificial intelligence, expert systems
Algorithms, data structures, complexity, and computability
Bioinformatics
Computer graphics, computer simulation, virtual reality
Computer systems, architectures, networks
Data management, data mining and information theory
Information systems, information storage and retrieval, user interfaces, multimedia
Security & privacy
Software engineering, programming languages, formal methods
Earth sciences
Atmosphere sciences
Environmental sciences
Geochemistry
Geophysics
Geodesy, physical geography
Geodynamics, sedimentation, tectonics, geomorphology
Geotechnics
Hydrosphere sciences
Marine sciences
Paleoceanography
Paleoclimate
Paleontology, stratigraphy
Petrology, mineralogy, sedimentology
Planetary sciences
Life sciences
Agronomy
Animal sciences, zoology
Biochemistry
Bioinformatics
Biomedical research
Biotechnology
Cell biology
Developmental biology
Ecology
Environmental sciences
Evolutionary biology
Genetics, omics
Immunology
Microbiology, virology, parasitology
Molecular biology
Neurosciences
Nutrition, food
Organismal biology
Pharmaceutics, pharmacology
Physics of life
Physiology
Plant sciences
Systems biology
Theoretical biology, modeling
Mathematics
Algebra, number theory, discrete mathematics
Mathematics of data science
Functional analysis, control theory
Dynamical systems, differential equations
Geometry, topology
Logic, set theory
Numerical analysis, scientific computing
Optimization, operations research
Probability, statistics
Physics
Atomic, molecular and optical physics
Condensed matter, materials and nanophysics
Particle and astroparticle physics
Physics of energy
Physics of fluids and soft matter
Physics of life
Physics of technology and instrumentation
Plasma physics
Kwantum physics and technology
Theoretical and mathematical physics
Voor personeel dat een substantiële bijdrage levert aan het onderzoek kan subsidie voor de salariskosten worden aangevraagd. Subsidiëring van deze salariskosten is afhankelijk van het type aanstelling en de organisatie waar het personeel is/wordt aangesteld.
– Voor universitaire instellingen worden salariskosten gefinancierd conform de op het moment van subsidieverlening geldende UNL-salaristabellen (Externe link: Salaristabellen | NWO).
– Voor universitair medisch centra worden salariskosten gefinancierd conform de op het moment van subsidieverlening geldende NFU-salaristabellen (Externe link: Salaristabellen | NWO).
– Voor de Nederlandse Cariben geldt dat de rijksoverheid in Caribisch Nederland ambtenaren op de BES- eilanden onder andere voorwaarden in dienst neemt dan in Europees Nederland.
Externe link: Arbeidsvoorwaarden | Werken bij Rijksdienst Caribisch Nederland | Rijksdienst Caribisch Nederland Externe link: (rijksdienstcn.com).
NWO past eenmalig een ambtshalve indexering van de salariskosten3 toe met betrekking tot:
– UNL-tarieven: op aanvragen die voor 1 juli worden ingediend en na 1 juli worden toegewezen;
– NFU-tarieven: op aanvragen die voor 1 augustus worden ingediend en na 1 augustus worden toegewezen;
Ambtshalve indexering heeft geen invloed op de hoogte van het subsidieplafond of op de maximum hoogte van het subsidiebedrag per aanvraag. De hoogte van het subsidieplafond en de maximum hoogte van het subsidiebedrag blijven ongewijzigd tijdens de beoordelingsprocedure. De ambtshalve indexering wordt toegepast na afronding van de besluitvorming over toe- en afwijzing over de aanvragen.
De tarieven voor alle budgetmodules zijn verwerkt in het begrotingsformat bij het aanvraagformulier. Voor de budgetmodules ‘Promovendus’ en ‘Postdoc’ komt bovenop de salariskosten een eenmalige persoonsgebonden benchfee van € 5.000 ter stimulering van de wetenschappelijke carrière van de door NWO gefinancierde projectmedewerker. Vergoedingen voor promotiestudenten/beursalen aan een Nederlandse universiteit komen niet in aanmerking voor subsidie van NWO.
Hieronder volgt een toelichting op de beschikbare budgetmodules.
Promovendus (inclusief MD-PhD)
Een promovendus wordt 48 maanden voor 1,0 fte aangesteld. Het equivalent van 48 voltijdsmaanden, bijvoorbeeld een aanstelling van 60 maanden voor 0,8 fte, is ook mogelijk. Indien voor de uitvoering van het voorgestelde onderzoek een afwijkende aanstellingsduur noodzakelijk wordt geacht, kan, mits goed gemotiveerd, hier van afgeweken worden. De aanstellingsduur moet wel altijd minimaal 48 maanden zijn.
Postdoc
De omvang van de aanstelling van een postdoc is minimaal 6 voltijdsmaanden en maximaal 48 voltijdsmaanden. De inzet kan naar eigen inzicht worden ingericht, maar is altijd minstens 0,5 fte óf de looptijd is minstens 12 maanden. Het product van fte x looptijd dient altijd minimaal 6 voltijdsmaanden te zijn.
Voor een beperktere inzet van een postdoc staat het materieel budget ter beschikking.
Niet-wetenschappelijk personeel (NWP) bij universiteiten
Financiering voor de aanstelling van niet-wetenschappelijk personeel dat noodzakelijk is voor de uitvoering van het project kan alleen worden aangevraagd als er ook financiering voor een promovendus of postdoc wordt aangevraagd. Voor NWP kan maximaal € 100.000 aangevraagd worden. Het kan gaan om student- assistenten, programmeurs, technisch assistenten of analisten. Afhankelijk van het functieniveau kan worden gekozen uit de salaristabellen NWP MBO, NWP HBO en NWP Academisch.
De omvang van de aanstelling is minimaal 6 voltijdsmaanden en maximaal 48 voltijdsmaanden. De inzet kan naar eigen inzicht worden ingericht, maar is altijd minstens 0,5 fte óf de looptijd is minstens 12 maanden. Het product van fte x looptijd dient altijd minimaal 6 voltijdsmaanden te zijn.
Voor een beperktere inzet van NWP staat het materieel budget ter beschikking.
Toelichting op budgetmodule Materieel
Per fte aangevraagde wetenschappelijke positie (promovendus, postdoc, EngD) kan per jaar van de aanstelling maximaal € 15.000 materieel budget worden aangevraagd. Materieel budget voor kleinere aanstellingen wordt naar rato aangevraagd en door NWO beschikbaar gesteld. De verdeling van het totaalbedrag aan materieel budget over de door NWO gesubsidieerde personeelsposities ligt bij de aanvrager. Het aan te vragen materieel budget is gespecificeerd naar de onderstaande drie posten:
Projectgebonden goederen/diensten
– verbruiksgoederen (glaswerk, chemicaliën, cryogene vloeistoffen, etc.);
– meet- en rekentijd (bijv. supercomputertoegang, etc.);
– kosten voor aanschaf of gebruik van dataverzamelingen (bijv. van het CBS), waarvoor het totaalbedrag niet meer dan € 25.000 per aanvraag bedraagt;
– toegang tot grote (inter)nationale faciliteiten (bijv., cleanroom, synchrotron, etc.);
– werk door derden (bijv. laboratoriumanalyses, dataverzameling, citizen science, etc.);
– personele kosten voor een aanstelling van een postdoc en/of niet-wetenschappelijk personeel voor een kleinere omvang dan aangeboden onder deze personele budgetmodules.
Reis- en verblijfskosten ten behoeve van de aangevraagde personeelsposities
– reis- en verblijfskosten;
– congresbezoek (maximaal 2 per jaar per aangevraagde wetenschappelijke personeelspositie);
– veldwerk;
– werkbezoek.
Uitvoeringskosten
– zelf te organiseren binnenlands symposium/conferentie/workshop;
– kosten voor Open Access-publiceren (uitsluitend in full gold Open Access tijdschriften, geregistreerd in de ‘Directory of Open Access Journals’ Externe link: Directory of Open Access Journals - DOAJ);
– kosten datamanagement;
– kosten voor vergunningaanvragen (bijv. dierproeven);
– auditkosten (alleen voor instellingen die niet onderworpen zijn aan het onderwijsaccountantsprotocol van OCW), maximaal € 5.000 per aanvraag; voor projecten van drie jaar of korter maximaal € 2.500 per aanvraag.
Niet aangevraagd kunnen worden:
– basisvoorzieningen binnen de instelling (bijvoorbeeld laptop, kantoormeubilair etc.);
– onderhouds- en verzekeringskosten.
Indien het maximumbedrag niet toereikend is voor het uitvoeren van het onderzoek, kan, mits goed gemotiveerd in de aanvraag, daarvan afgeweken worden.
Citizen science
Het betrekken van burgers, ‘citizen science’ of ‘burgerwetenschap’ genoemd, kan bijdragen aan de kwaliteit van de wetenschap. Met behulp van burgers kunnen data en inzichten verkregen worden die anders niet beschikbaar zouden zijn voor onderzoek. NWO financiert ook citizen science. Via de budgetmodule ‘materieel, projectgebonden goederen/diensten- werk door derden’, kunnen aanvragers een vergoeding aanvragen voor het betrekken van burgers bij projecten. De budgetmodule biedt een mogelijkheid, niet een verplichting.
Aanvragers kunnen zelf besluiten of het zinvol is burgers te betrekken bij het project en waaraan zij dit budget precies besteden (bijvoorbeeld onkostenvergoeding voor burgers, vaardigheidstrainingen voor burgers of technische hulpmiddelen voor participerende burger).
Toelichting op budgetmodule Investeringen (t/m € 150.000)
In deze budgetmodule kan financiering worden aangevraagd tot maximaal € 150.000 voor investeringen in apparatuur, dataverzamelingen en/of software (bijv. lasers, specialistische computers of computerprogramma's).
Toelichting op budgetmodule Investeringen (van € 150.000 t/m € 500.000)
In deze budgetmodule kan financiering worden aangevraagd voor investeringen in wetenschappelijk vernieuwende apparatuur en/of dataverzameling van (inter)nationaal belang. Het minimaal aan te vragen bedrag is € 150.000.
NWO financiert maximaal 75% van de totale investeringskosten tot een maximum van € 500.000.
De aanvragende instelling moet minimaal 25% bijdragen aan de totale kosten van de investering. Deze bijdrage aan de investering dient schriftelijk bevestigd te worden door de aanvragende instelling bij het indienen van de aanvraag.
De kosten voor investeringen dienen in de aanvraag adequaat gespecificeerd en gemotiveerd te worden. Subsidiabel zijn:
– kosten voor investeringen in wetenschappelijke apparatuur;
– kosten voor investeringen in datasets;
– personeelskosten voor het opzetten van databases en de initiële digitalisering van het bibliografisch apparaat, indien deze niet gekocht kunnen worden;
– personeelskosten voor medewerkers met essentiële technische expertise noodzakelijk voor de ontwikkeling of bouw van een investering.
Bij het aanvragen van financiering voor personeelskosten moet worden onderbouwd waarom deze personeelskosten noodzakelijk zijn. Indien de aanvrager deze expertise niet tot zijn beschikking heeft, moet worden aangegeven dat deze kosten moeten worden ingekocht. De interne inkoopprocedures en/of voorwaarden van de aanvrager zijn van toepassing.
Niet-subsidiabel zijn:
– kosten voor infrastructurele voorzieningen die tot de gebruikelijke infrastructuur gerekend kunnen worden;
– dataverzamelingen en eventuele bijbehorende software en bibliografieën die reeds op andere wijze beschikbaar zijn;
– overige personeelskosten, waaronder personeelskosten voor de exploitatie en het uitvoeren van onderzoek met de faciliteit;
– kosten voor onderhoud en gebruik van de apparatuur op een project. De kosten voor het gebruik van
apparatuur op een project kunnen via het materieel budget aangevraagd worden.
Toelichting op budgetmodule Kennisbenutting
Het doel van deze budgetmodule is het bevorderen van de benutting van de uit het onderzoek voortkomende kennis4. Het aangevraagde budget mag niet hoger zijn dan € 25.000.
Aangezien kennisbenutting in de verschillende wetenschapsgebieden zeer veel verschillende vormen kent, is het aan de aanvrager om te specificeren welke kosten nodig zijn, bijvoorbeeld voor het maken van een lespakket, een haalbaarheidsstudie naar toepassingsmogelijkheden, of kosten voor het indienen van een octrooiaanvraag.
Het aangevraagde budget dient in de aanvraag adequaat gespecificeerd te worden.
Toelichting op budgetmodule Internationalisering
Met budget voor internationalisering wordt het stimuleren van internationale samenwerking beoogd. Het aangevraagde budget mag niet hoger zijn dan € 25.000. Het aangevraagde bedrag moet worden gespecificeerd. Indien het maximumbedrag niet toereikend is voor het uitvoeren van het onderzoek, kan, mits goed gemotiveerd in de aanvraag, daarvan afgeweken worden.
Subsidiabel zijn:
– reis- en verblijfskosten voor zover het om directe projectkosten gaat voortvloeiende uit de internationale samenwerking en additionele kosten voor internationalisering die niet op een andere manier – bijvoorbeeld vanuit de benchfee – worden gedekt;
– reis- en verblijfskosten voor buitenlandse gastonderzoekers;
– kosten voor de organisatie van internationale workshops/ symposia / wetenschappelijke bijeenkomsten.
Toelichting op budgetmodule Money follows Cooperation (MfC)
De budgetmodule Money follows Cooperation geeft de mogelijkheid om een deel van het project aan een kennisinstelling met een publieke taak buiten Nederland uit te voeren.
De aanvrager moet overtuigend onderbouwen op welke wijze de onderzoeker van de buitenlandse kennisinstelling specifieke expertise aan het project bijdraagt die in Nederland niet op het voor het project noodzakelijke niveau beschikbaar is.
Deze voorwaarde geldt niet wanneer NWO een bilaterale overeenkomst omtrent Money follows Cooperation heeft gesloten met de nationale onderzoeksfinancier van het land waar de buitenlandse kennisinstelling zich bevindt. Op Externe link: Money Follows Cooperation | NWO Externe link: leest u met welke onderzoeksfinanciers NWO een dergelijke overeenkomst heeft gesloten. Vanwege de gemaakte lead agency afspraken (zie 3.2.1), is de MfC-module niet beschikbaar voor onderzoekers werkzaam in Duitsland, Luxemburg en Vlaanderen.
Het aangevraagde budget binnen deze budgetmodule bedraagt minder dan 50% van het totale aangevraagde budget.
De medeaanvrager van de participerende buitenlandse kennisinstelling dient aan de in paragraaf 3.1 van deze Call for proposals gestelde vereisten voor medeaanvragers te voldoen, met uitzondering van de voorwaarde dat de medeaanvrager binnen het Koninkrijk der Nederlanden gevestigd dient te zijn.
De tarieven voor de personele kosten van onderzoekers aan de buitenlandse kennisinstelling worden berekend aan de hand van de tabel NWO Country Correction Coefficients (CCC). De tabel is te vinden op Externe link: Money Follows Cooperation | NWO Externe link: .
De hoofdaanvrager ontvangt de subsidie en is verantwoordelijk voor het overmaken aan de buitenlandse kennisinstelling en het verantwoorden van het MfC-deel van de subsidie. Het MfC-deel van de verantwoording zal onderdeel uitmaken van de totale financiële eindverantwoording van het project.
Het wisselkoersrisico ligt bij de aanvragers. Baten of lasten door wisselkoersen zijn derhalve niet subsidiabel. De aanvrager is verantwoordelijk voor:
– de financiële verantwoording van alle kosten in zowel euro’s als de lokale munteenheid, waarbij moet de gehanteerde wisselkoers zichtbaar zijn;
– een redelijke vaststelling van de hoogte van de wisselkoersen. Op aanvraag van NWO moet de aanvrager een beschrijving van deze redelijke vaststelling te allen tijde kunnen geven.
Als binnen deze budgetmodule meer dan € 125.000 wordt aangevraagd, dan dient de financiële eindverantwoording vergezeld te gaan met een controleverklaring.
NWO verstrekt geen subsidie aan medeaanvragers die vallen onder (inter-)nationale sanctiewet- en regelgeving. De EU Sanctions Map (Externe link: EU Sanctions Map) is hiervoor richtinggevend.
In deze paragraaf staan de voorwaarden en de procedure voor Weave-aanvragen waarbij NWO optreedt als partner agency beschreven. Onderzoekers uit Nederland kunnen samen met een partner uit Duitsland of Vlaanderen een bilateraal onderzoeksproject indienen bij DFG of FWO. Deze buitenlandse onderzoeksfinancier zal optreden als lead agency en instaan voor de afhandeling en de beoordeling van de ingediende aanvraag. NWO is in dit geval de partner agency. De bilaterale aanvraag en de buitenlandse onderzoekers moeten voldoen aan de voorwaarden van het financieringsinstrument dat is aangewezen door DFG of FWO. De aanvrager uit Nederland en het Nederlandse deel van het aangevraagde budget moeten voldoen aan de voorwaarden van deze Call for proposals (het Nederlandse aangewezen financieringsinstrument), zoals verder gespecificeerd in deze paragraaf.
De aangewezen Weave-financieringskanalen voor fundamenteel onderzoek bij de lead agencies zijn raadpleegbaar via onderstaande links:
Externe link: Duitsland via DFG (German Research Foundation)
Externe link: Vlaanderen via FWO (Fonds Wetenschappelijk Onderzoek)
Het subsidieplafond voor het NWO-deel van Weave-aanvragen waarbij NWO de partner agency is en die ingediend worden bij DFG of FWO (DFG of FWO is lead agency) bedraagt € 11.000.000.
Aanvragen met DFG als lead agency en NWO als partner agency kunnen op ieder moment in de periode van 6 augustus 2024 tot en met 31 juli 2025 ingediend worden bij DFG. Indien een aanvraag wordt ingediend bij DFG is de deadline voor het indienen van de administratieve indiening (zie paragraaf 7.3.3) bij NWO vijf werkdagen na de indiening bij DFG, om 14:00:00 CE(S)T.
De deadline voor het indienen van aanvragen met FWO als lead agency en NWO als partner agency is 1 april 2025, om 17:00:00 CEST. Indien een aanvraag wordt ingediend bij FWO, is de deadline voor het indienen van de administratieve indiening (zie paragraaf 7.3.3) bij NWO vijf werkdagen na indiening bij FWO, om 14:00:00 CE(S)T.
De voorwaarden beschreven in paragraaf 3.1 zijn van toepassing voor Nederlandse medeaanvragers op een buitenlandse Weave-aanvraag.
In een Weave-aanvraag mag aan NWO-zijde het equivalent van een ENW-M-1 aanvraag worden aangevraagd, zie paragraaf 3.2. Dit betekent dat maximaal € 400.000 mag worden ingezet waaruit één tijdelijke wetenschappelijke positie (promovendus of postdoc) wordt bekostigd in combinatie met de modules Materieel, Investeringen (tot € 150.000), Kennisbenutting en Internationalisering. De module voor Investeringen (€ 150.000 t/m € 500.000) en de module voor Money follows Cooperation zijn niet beschikbaar in deze financieringsvorm. De voor het NWO-deel van een Weave-aanvraag beschikbare budgetmodules (inclusief de maximum bedragen) staan vermeld in de tabel hieronder. Vraag alleen datgene aan wat essentieel is om het project uit te voeren. Een nadere toelichting op de budgetmodules vindt u in de bijlage bij deze Call for proposals (paragraaf 7.2).
Budgetmodule |
Maximaal bedrag |
---|---|
Promovendus1 |
volgens UNL-tarieven of NFU-tarieven |
Postdoc |
volgens UNL-tarieven of NFU-tarieven |
Materiële kosten |
€ 15.000 per jaar per fte wetenschappelijke positie |
Investeringen (t/m € 150.000) |
Maximaal € 150.000 |
Kennisbenutting |
€ 25.000 |
Internationalisering |
€ 25.000 |
Er kan voor maximaal 3 jaar financiering worden aangevraagd in een Weave-aanvraag met DFG als lead agency. Hieruit volgt dat het nietmogelijk is om een Nederlandse promovendus aan te vragen in een Weave- aanvraag met DFG als lead agency. Er kan voor maximaal 4 jaar financiering worden aangevraagd in een Weave-aanvraag met FWO als lead agency.
De buitenlandse aanvragers volgen de voorwaarden van de eigen financier. Het bij de lead agency opgevoerde budget telt niet mee voor het maximum van het bij NWO opgevoerde budget en vice versa.
De hoofdaanvrager uit Duitsland of Vlaanderen dient de gezamenlijke aanvraag in bij DFG of FWO volgens de voorwaarden van DFG of FWO.
Voor het opstellen en indienen van de aanvraag bij DFG volgt de hoofdaanvrager de stappen zoals hier aangekondigd: Externe link: https://www.dfg.de/en/news/news-topics/announcements-proposals
Voor het opstellen en indienen van de aanvraag bij de FWO volgt de hoofdaanvrager de stappen zoals hier beschreven: Externe link: https://www.fwo.be/en/fellowships-funding/international-collaboration/intra-european-research-projects/Weave/Weave-fwo-lead/
De deadline voor het indienen van de administratieve aanvraag bij NWO is vijf werkdagen na indiening van de aanvraag bij de lead agency. Voor het opstellen van de administratieve indiening bij NWO doorloopt de Nederlandse medeaanvrager de volgende stappen:
– dient de originele aanvraag zoals ingediend bij DFG of FWO, opgeslagen als pdf, met de bij NWO verplichte bijlagen in ISAAC in;
– vult online in ISAAC gevraagde gegevens in;
Verplichte bijlage:
– begroting (enkel voor de bij NWO aangevraagde middelen) (Excel);
– indienbevestiging van de lead agency;
Optionele bijlage(n) uitsluitend:
– Verklaring aanstelling en projectbegeleiding
De bijlagen dienen conform het door NWO aangeboden template opgesteld te worden. Bijlagen dienen los van de aanvraag in ISAAC geüpload te worden. Alle bijlagen, met uitzondering van de begroting, dienen als pdf-bestand (zonder beveiliging) te worden ingediend. De NWO-begroting moet als Excel-bestand worden ingediend in ISAAC. Andere bijlagen dan hierboven vermelde bijlagen zijn niet toegestaan.
Het is verplicht uw aanvraag in het Engels op te stellen.
Het indienen van een aanvraag kan alleen via het online aanvraagsysteem ISAAC. Aanvragen die niet via ISAAC zijn ingediend, worden niet in behandeling genomen. U bent verplicht een aanvraag via het eigen persoonlijke ISAAC-account in te dienen.
De lead agency toetst of de aanvraag voldoet aan de formele voorwaarden van de lead agency. NWO toetst de administratieve indiening aan de hand van onderstaande formele voorwaarden. Alleen als uw administratieve indiening hieraan voldoet, kan deze in behandeling genomen worden. Houdt er rekening mee dat NWO u na de indiening kan benaderen om eventuele administratieve correcties door te voeren. U krijgt één keer de gelegenheid om de correcties door te voeren, hiervoor krijgt u vijf werkdagen de tijd.
De voorwaarden zijn:
– De Nederlandse medeaanvrager voldoet aan de in paragraaf 3.1 gestelde voorwaarden;
– de Weave-aanvraag is ingediend bij één van de geselecteerde review boards (DFG)/ expert panels (FWO) (zie paragraaf 7.3.12 of 7.3.13)
– de administratieve indiening is ingediend via het ISAAC-account van de Nederlandse medeaanvrager;
– de administratieve indiening is ontvangen voor de gestelde deadline;
– de administratieve indiening is in het Engels opgesteld;
– de Nederlandse aanvraagbegroting is volgens de voorwaarden van deze Call for proposals opgesteld;
– alle vereiste NWO-bijlagen zijn, na eventueel verzoek tot aanvulling of wijziging, compleet en volgens de instructies ingevuld en voorwaarden van deze Call for proposals opgesteld en ingediend.
Op het Nederlandse deel van de Weave-aanvraag zijn de subsidievoorwaarden uit paragraaf 3.5 van toepassing.
De beoordelingsprocedure van de lead agency wordt gevolgd, zoals uiteengezet in de aangewezen Weave- financieringskanalen voor fundamenteel onderzoek bij de respectievelijke lead agencies. NWO heeft geen verdere rol in de beoordeling.
De buitenlandse lead agency legt het advies van hun beoordelingscommissie voor aan het domeinbestuur ENW. Het domeinbestuur ENW toetst de gevolgde procedure en het advies van de beoordelingscommissie. Vervolgens besluit het domeinbestuur ENW over toe- en afwijzing van het Nederlandse gedeelte van de aanvraag.
Uit de afgesproken Weave-principes volgt dat Weave-aanvragen die in het buitenland zijn ingediend tot de top-20% van de aanvragen moeten behoren om voor toewijzing in aanmerking te komen. De lead agency kan met NWO in overleg treden over toewijzing van aanvragen die buiten de top-20% eindigen. Mogelijke toewijzingen in dergelijke gevallen zijn afhankelijk van de financiële ruimte die NWO en de lead agency hebben. Het financieren van een Weave-aanvraag is uitsluitend mogelijk als de buitenlandse lead agency en NWO als partner agency tot eenzelfde besluit komen. Als de lead agency de aanvraag afwijst, dan zal het domeinbestuur ENW de aanvraag ook afwijzen.
Voor Weave-aanvragen gelden naast de in paragraaf 7.3.7 genoemde subsidievoorwaarden de subsidieverplichtingen zoals beschreven in paragraaf 5.1.
Meer informatie over Weave kunt u Externe link: hier vinden. Voor deze Call for proposals geldt dat uw Weave-aanvraag moet passen binnen het domein ENW en ingediend moet zijn bij één van de geselecteerde review boards (DFG)/expert panels (FWO). Bij twijfel over inhoudelijke geschiktheid wordt u geadviseerd, ruim voor de deadline, contact op te nemen met de contactpersoon van het programma bij NWO, DFG of FWO. Deze persoon kan u adviseren over de inhoudelijke aansluiting van uw aanvraag bij deze call. Voor de contactgegevens van de contactpersoon bij NWO zie paragraaf 6.1.1.
Wanneer DFG als Lead Agency wordt gekozen, moet de aanvraag ingediend worden bij één van de volgende Externe link: review boards:
Life Sciences (selected Review Boards):
2.11 Basic Research in Biology and Medicine
2.12 Plant Sciences
2.13 Zoology
2.21 Microbiology, Virology and Immunology
2.22 Medicine (only selected areas):
– 2.22-03 Human Genetics
– 2.22-05 Nutritional Sciences
– 2.22-06 Pathology
– 2.22-09 Pharmacology
– 2.22-17 Endocrinology, Diabetology, Metabolism
– 2.22-32 Medical Physics, Biomedical Technology
2.23 Neurosciences (only selected areas):
– 2.23-01 Developmental Neurobiology
– 2.23-02 Molecular Biology and Physiology of Neurons and Glial Cells
– 2.23-03 Experimental and Theoretical Network Neuroscience
– 2.23-04 Cognitive, Systems and Behavioural Neurobiology
– 2.23-05 Experimental Models for the Understanding of Nervous System Diseases
– 2.23-06 Molecular and Cellular Neurology and Neuropathology
– 2.23-08 Human Cognitive and Systems Neuroscience
– 2.23-09 Biological Psychiatry
2.31 Agriculture, Forestry and Veterinary Medicine (only selected areas):
– 2.31-01 Soil Sciences
– 2.31-02 Plant Breeding and Plant Pathology
– 2.31-03 Plant Cultivation, Plant Nutrition, Agricultural Technology
– 2.31-04 Ecology of Land Use
– 2.31-07 Animal Breeding, Animal Nutrition, Animal Husbandry
– 2.31-08 Veterinary Medical Science
Natural Sciences (all review boards)
3.11 Molecular Chemistry
3.12 Chemical Solid State and Surface Research
3.13 Physical Chemistry
3.14 Analytical Chemistry
3.15 Biological Chemistry and Food Chemistry
3.16 Polymer Research
3.17 Theoretical Chemistry
3.21 Condensed Matter Physics
3.22 Statistical Physics, Nonlinear Dynamics, Complex Systems Soft and Fluid Matter, Biological Physics
3.23 Optics, kwantum Optics and Physics of Atoms, Molecules and Plasmas
3.24 Particles, Nuclei and Fields
3.25 Astrophysics and Astronomy
3.31 Mathematics
3.41 Atmospheric Science, Oceanography and Climate Research
3.42 Geology and Palaeontology
3.43 Geophysics and Geodesy
3.44 Mineralogy, Petrology and Geochemistry
3.45 Geography (only selected areas):
– 3.45-01 Physical Geography
3.46 Water Research
Engineering Sciences (selected Review Boards)
4.21 Process Engineering and Technical Chemistry (only selected areas):
– 4.21-01 Chemical and Thermal Process Engineering
– 4.21-02 Technical Chemistry
– 4.21-03 Mechanical Process Engineering
– -4.21-04 Biological Process Engineering
4.22 Fluid Mechanics, Technical Thermodynamics and Thermal Energy Engineering (only selected areas):
– 4.22-03 Fluid Mechanics
4.31 Materials Engineering
4.32 Materials Science
4.43 Computer Science
Wanneer FWO als Lead Agency wordt gekozen, moet de aanvraag ingediend worden bij één van de volgende Externe link: expert panels:
Biological Sciences (all expert panels)
Bio1: Molecular and Cellular Biology
Bio2: Functional Biology
Bio3: Biodiversity, Ecology and Evolution
Bio4: Applied Biological Sciences
Medical Sciences (selected expert panels)
Med1: Pharmaceutical Sciences and Medical Biochemistry
Med2: bioinformatics, Genetics and Functional Genomics, Developmental and Stem Cell Biology
Med3: Immunology and Microbiology
Med4: Cancer Research
Med5: Neurology, Neuroscience, ENT medicine, Ophthalmology, Psychiatry
Med6: Respiratory System, Cardiovascular System, Hematology, Nephrology
Med7: Endocrinology, Gastroenterology, Hepatology, Metabolism and Nutrition, Reproduction, Urogenital System
Science and Technology (selected expert panels)
W&T1: Mathematical Sciences
W&T2: Physics
W&T3: Condensed Matter
W&T4: Chemistry
W&T5: Computer Science & Information Technology
W&T6: Chemical and Materials Engineering
W&T8: Sciences of the Earth and Space
Administratieve indiening: de indiening van de bilaterale aanvraag bij de partner agency.
Bilaterale aanvraag: een aanvraag waarbij twee onderzoeksfinanciers betrokken zijn.
Duitse (mede)aanvrager: een aanvrager die voldoet aan de indienvoorwaarden van DFG. Met deze term wordt dus niet gedoeld op de nationaliteit van de aanvrager.
ENW-M-1-Weave aanvraag: een Weave-aanvraag ingediend bij NWO als lead agency.
Lead agency: de onderzoeksfinancier waar een bilaterale aanvraag ingediend wordt en die verantwoordelijk is voor de beoordeling van de aanvraag.
Money follow Cooperation (MfC): een budgetmodule die beschikbaar is voor ENW-M-2-aanvragen, die de mogelijkheid geeft om een deel van het project aan een kennisinstelling met een publieke taak buiten Nederland uit te voeren.
Nederlandse (mede)aanvrager: een aanvrager die werkzaam is bij de instellingen gedefinieerd in paragraaf 3.1. Met deze term wordt dus niet gedoeld op de nationaliteit van de aanvrager.
Partner agency: de onderzoeksfinancier die betrokken is bij een bilaterale aanvraag en die niet verantwoordelijk is voor de beoordeling van de bilaterale aanvraag.
Vlaamse (mede)aanvrager: een aanvrager die voldoet aan de indienvoorwaarden van FWO. Met deze term wordt dus niet gedoeld op de nationaliteit van de aanvrager.
Weave: Weave is een bottom-up cross-Europees initiatief opgezet door Europese onderzoeksfinancierders – en ingebed in Science Europe -waarbinnen momenteel 12 Europese onderzoeksfinanciers grensoverstijgend onderzoek met partnerlanden financieren, zie Externe link: https://Weave-research.net/.
Weave-aanvraag: een bilaterale aanvraag ingediend bij NWO, FWO of DFG onder het Weave-principe.
Onder een vergelijkbare functie wordt verstaan dat een onderzoeker aantoonbaar een vergelijkbaar aantal jaren ervaring heeft met het doen van wetenschappelijk onderzoek en het begeleiden van andere onderzoekers als een hoogleraar c.q. universitair (hoofd)docent.
Personen met een dienstverband voor bepaalde tijd, anders dan een tenure track, zijn uitgesloten van indiening tenzij de volgende situatie zich voordoet. Onderzoekers die zijn aangesteld op een dienstverband voor bepaalde tijd, via een (twee)jaarcontract, maar waarbij de intentie is deze bij goed functioneren een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te bieden komen ook in aanmerking om een aanvraag in te dienen. In dat geval voegt de aanvrager een verklaring van diens werkgever bij, waarin de betreffende organisatie verklaart dat de aanvrager bij goed functioneren een aanstelling voor onbepaalde tijd krijgt.
Personen met een nuluren-arbeidsovereenkomst zijn uitgesloten van indiening.
De data van 1 juli, 1 augustus respectievelijk 1 januari zijn de data waarop de desbetreffende tarieven in de regel worden aangepast, bij indexering wordt uitgegaan van de datum van daadwerkelijk jaarlijkse aanpassing.
In deze budgetmodule wordt aangesloten bij de definitie voor “kennisoverdracht” die de Europese Commissie hanteert in de Communautaire kaderregeling inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (PbEU 2014, C 198).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-22919.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.