TOELICHTING
Op 1 september 2015 is de Regeling tarieven veiligheidsonderzoeken1 in werking getreden. Jaarlijks wordt bezien of de in die regeling
vastgestelde tarieven moeten worden aangepast.
Per 1 oktober 2018 is de Regeling Unit Veiligheidsonderzoeken2 in werking getreden. Hiermee is een gezamenlijk werkverband van de
Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen
en Veiligheidsdienst (MIVD) tot stand gebracht ten behoeve van het verrichten
van veiligheidsonderzoeken als bedoeld in de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo).
Dit is de Unit Veiligheidsonderzoeken (UVO). Ingevolge artikel 9a van de Wvo
dienen alle kosten die samenhangen met het verrichten van een
veiligheidsonderzoek aan de werkgever te worden doorberekend.
Voor de UVO is in 2020 door KPMG een vernieuwd integraal en reëel
kostprijsmodel ontwikkeld. Met ingang van 1 januari 2021 is dit model de basis
voor de tarieven veiligheidsonderzoeken. De UVO hanteert daarbij verschillende
gemeten normtijden, zoals de gemeten behandeltijd, en koppelt deze aan de
werkprocessen van de organisatie. Ook is een inschatting gemaakt van de
verwachte volumes in de aankomende jaren. Deze informatie wordt gebruikt in het
kostprijsmodel enerzijds om kosten toe te delen naar de verschillende typen
veiligheidsonderzoeken en anderzijds om de hoogte van kostprijzen te bepalen.
Voor de bepaling van de kostprijzen worden de integrale kosten per type
veiligheidsonderzoek gedeeld door de verwachte volumes. Het kostprijsmodel
rekent vervolgens die kosten door naar integraal kostendekkende kostprijzen
voor de verschillende typen veiligheidsonderzoeken (A, B, C en BL) en op basis
daarvan de samenhangende tarieven.
Om grote fluctuaties in kostprijzen te voorkomen, is gekozen voor een
meerjarig tarievenbeleid met gemiddelde normtijden bepaald over meerdere
jaren.
De tekst van artikel 9a, eerste lid, van de Wvo luidt: "De kosten die
samenhangen met het verrichten van een veiligheidsonderzoek als bedoeld in de
artikelen 7 en 9 komen ten laste van de werkgever". Gelet op de verschillende
posten waaruit de kosten voor veiligheidsonderzoeken kunnen bestaan is er enige
beoordelingsruimte bij het vaststellen van de kosten die kunnen worden
aangemerkt als kosten die samenhangen met het verrichten van een
veiligheidsonderzoek als bedoeld in de artikelen 7 en 9 van de Wvo. Deze kosten
worden bepaald met het voornoemde door KPMG ontwikkelde integrale en reële
kostprijsmodel. Nadat de daadwerkelijke kosten zijn bepaald is er, gelet op de
formulering van artikel 9a, eerste lid, van de Wvo, geen beleidsruimte om
onderdelen van de door vastgestelde kosten niet in rekening te brengen bij de
werkgevers.3 Met de Regeling tarieven veiligheidsonderzoeken 2023 is eerder ook voor
de burgerluchtvaartsector de stap gemaakt naar kostendekkende tarieven zoals
opgelegd in artikel 9a Wvo.
Omdat zowel de kosten van veiligheidsonderzoeken als de volumes zijn
veranderd moeten de berekende tarieven voor de A, B, C en BL onderzoeken in
2024 worden bijgesteld ten opzichte van de tarieven in 2023.
Aangezien de gecalculeerde kostprijzen van de veiligheidsonderzoeken op A-,
B- en C-niveau lager zijn dan in 2023 dienen de daarmee samenhangende tarieven,
aangezien alleen de feitelijk gemaakte kosten in rekening mogen worden
gebracht, overeenkomstig te worden verlaagd. De tariefverlaging geldt tevens
voor het tarief van het veiligheidsonderzoek burgerluchtvaart. Hoewel de
toerekenbare personeelskosten voor die onderzoeken zijn gestegen is tevens het
volume van de aanvragen fors groter geworden. Daarmee konden de overige kosten
per onderzoek op een lager niveau worden vastgesteld.
Met de onderhavige regeling worden de tarieven in de Regeling tarieven
veiligheidsonderzoeken voor 2024 als volgt aangepast.
Soort onderzoek
|
Tarief 2018
|
Tarief 2019
|
Tarief 2020
|
Tarief 2021
|
Tarief 2022
|
Tarief 2023
|
Tarief 2024
|
A
|
€ 3.954
|
€ 4.020
|
€ 4.004
|
€ 4.004
|
€ 3.275
|
€ 3.408
|
€ 2.912
|
B
|
€ 1.295
|
€ 1.318
|
€ 1.193
|
€ 1.193
|
€ 1.056
|
€ 910
|
€ 776
|
C
|
€ 853
|
€ 876
|
€ 832
|
€ 832
|
€ 827
|
€ 720
|
€ 643
|
BL
|
€ 96
|
€ 132
|
€ 127
|
€ 127
|
€ 129
|
€ 180
|
€ 177
|
Hieronder wordt verder inzicht gegeven in de totstandkoming van de
kostprijzen en de hieruit voortvloeiende tarieven.
Verwachte volumes
De prognoses die worden gehanteerd bij de totstandkoming van de tarieven
zijn onder andere gebaseerd op historische data, informatie van afnemers en
beleidsontwikkelingen. Voor 2024 worden 72.100 (civiele) aanvragen en 24.000
aanvragen vanuit de defensieorganisatie verwacht. Wat betreft de
burgerluchtvaartsector wordt in 2024 een stijging voorzien in het aantal
aanvragen in relatie tot 2023. Verwacht wordt dat 60.000 aanvragen vanuit de
burgerluchtvaart inclusief luchtvrachtketen worden ingezonden.
Geprognotiseerde volumes
|
AIVD
|
MIVD
|
Totaal UVO
|
Product
|
Volumes 2024
|
Volumes 2024
|
Volumes 2024
|
A
|
3.900
|
4.000
|
7.900
|
B
|
7.500
|
15.000
|
22.500
|
C
|
700
|
5.000
|
5.700
|
BL
|
60.000
|
|
60.000
|
Totaal
|
72.100
|
24.000
|
96.100
|
Geaggregeerde kostenniveaus
De toerekenbare kostenbasis ziet op alle kosten die gemoeid zijn met de
uitvoering van veiligheidsonderzoeken. De kosten van de UVO bestaan uit drie
hoofdcomponenten, te weten de directe kosten van AIVD en MIVD, de aan de UVO
doorberekende overhead van AIVD en MIVD en specifiek voor de burgerluchtvaart
de doorberekende kosten van de mandaathouder Koninklijke Marechaussee
(KMar).
De directe kosten van de UVO bestaan onder meer uit salarissen
(personeelskosten) en kosten voor bedrijfsvoering en externe naslagen (overig
budget). Verder heeft de UVO toegang tot kennis van andere AIVD-onderdelen. Dit
ziet op raadpleging van inlichtingendatabases en (personele) inspanningen voor
naslag verzoeken. Voor ieder veiligheidsonderzoek van de UVO worden diverse
inlichtingendatabases geraadpleegd. Een gedeelte van de aan die databases
verbonden uitvoeringskosten wordt toegerekend aan de uitvoering van
veiligheidsonderzoeken. Onder de overheadkosten van de UVO in het model vallen
kosten zoals de huisvestingskosten die worden toegerekend aan de UVO, de
(toerekenbare) kosten voor ICT voorzieningen en kosten van aan de UVO
ondersteunende diensten zoals communicatie, juridische zaken en facilitaire
diensten.
Geaggregeerde kosten
|
AIVD
|
MIVD
|
Totaal UVO
|
Product
|
Kosten
|
Kosten
|
Kosten
|
A
|
€ 11.359.000
|
€ 11.650.000
|
€ 23.009.000
|
B
|
€ 5.819.000
|
€ 11.638.000
|
€ 17.457.000
|
C
|
€ 450.000
|
€ 3.216.000
|
€ 3.666.000
|
BL
|
€ 10.630.000
|
€ –
|
€ 10.630.000
|
Totaal
|
€ 28.258.000
|
€ 26.504.000
|
€ 54.762.000
|
Toerekeningsystematiek
Alle kosten die gemoeid zijn met de uitvoering van veiligheidsonderzoeken
worden op basis van verschillende verdeelsleutels toegeschreven aan
functiegroepen en de vier producten. Een verdeelsleutel heeft als doel om
kosten op een zo goed mogelijke wijze toe te rekenen aan functiegroepen,
processen, activiteiten en producten. Met de overzichten vanuit het
tijdschrijfsysteem wordt een zo’n nauwkeurig mogelijke kostenallocatie
bewerkstelligd. Het verdelen van de volledig integrale kostenbasis via middelen
en activiteiten naar producten resulteert in integrale kosten per type
veiligheidsonderzoek.
Veiligheidsonderzoeken zijn verder maatwerk. Het A-onderzoek is het
zwaarste onderzoek en het meest kosten-intensief zowel wat betreft de inzet van
personeel als de raadpleging van (externe) bestanden. Dit is duidelijk
zichtbaar in onderstaande tabellen. Deze tabellen geven inzicht in de gemaakte
kosten per onderzoek.
Daarbij zij opgemerkt dat er gekozen is voor een categoriaal tarief en er
geen nadere uitsplitsing is gemaakt naar de feitelijke kosten van een
individueel onderzoek. Dit om te voorkomen dat bij ieder onderzoek een
individueel tarief moet worden berekend.
Opbouw kostprijs
|
A-onderzoek
|
B-onderzoek
|
C-onderzoek
|
Personeelskosten UVO
|
€ 1.463
|
€ 391
|
€ 317
|
Overig budget
|
€ 55
|
€ 16
|
€ 13
|
Inlichtingen & Operatien
|
€ 352
|
€ 77
|
€ 77
|
Toerekenbare overhead
|
€ 1.042
|
€ 292
|
€ 236
|
Kosten mandaathouder KMar
|
€ –
|
€ –
|
€ –
|
Kostprijs
|
€ 2.912
|
€ 776
|
€ 643
|
Kostenniveau burgerluchtvaart
Bij het veiligheidsonderzoek burgerluchtvaart zijn werkzaamheden
gemandateerd aan de Koninklijke Marechaussee (KMar). De KMar factureert voor
deze diensten een totaalbedrag aan de UVO. Ieder jaar worden de kosten van de
KMar die verband houden met veiligheidsonderzoeken opnieuw vastgesteld. Deze
kosten worden doorberekend aan de UVO. De doorberekening van deze kosten is in
overeenstemming met artikel 9a van de Wvo. Deze kosten zijn additioneel aan de
kosten die de UVO zelf maakt ten behoeve van de uitvoering van burgerluchtvaart
onderzoeken. Dit betekent dat de kostenopbouw vanwege deze additionele kosten
gedeeltelijk een andere is dan die voor de A, B en C onderzoeken.
Opbouw kostprijs
|
BL-onderzoek
|
Personeelskosten UVO
|
€ 65
|
Overig budget
|
€ 3
|
Inlichtingen & Operatien
|
€ 9
|
Toerekenbare overhead
|
€ 48
|
Kosten mandaathouder KMar
|
€ 52
|
Kostprijs
|
€ 177
|
Inwerkingtreding
De met de onderhavige regeling vastgestelde tarieven worden toegepast op
initiële of herhaalonderzoeken die op of na 1 januari 2024 zijn aangemeld. Bij
schriftelijke aanvragen is de datum poststempel op een aanvraag bepalend.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge