Verkeersbesluit opheffen en aanwijzen voetgangersoversteekplaatsen Groningerstraat, Heerestraat, Kanaalstraat, Raadhuisstraat en Touwslager te Roden

Logo Noordenveld

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld,

 

op grond van artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit; het betreft verkeersmaatregelen die worden getroffen op wegen in beheer bij de gemeente Noordenveld,

 

overwegende:

 

dat er krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat de Groningerstraat, Heerestraat, Kanaalstraat, Raadhuisstraat en Touwslager gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Roden;

 

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Roden is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (hierna GVVP);

 

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

 

dat de Groningerstraat, Heerestraat, Kanaalstraat, Raadhuisstraat en Touwslager, op locaties waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, in het GVVP gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen (30 km/h);

 

dat in het kader van “Verbetering Hoogwaardig Openbaar Vervoer Roden – Groningen” maatregelen worden genomen ter optimalisatie van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Roden;

 

dat op het traject Groningerstraat, Julianaplein, Heerestraat, Kanaalstraat, Raadhuisstraat, Touwslager en de Leeksterweg diverse aanpassingen worden gedaan ter verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer;

 

dat deze aanpassingen van diverse aard zijn en daarmee in een aantal verschillende verkeersbesluiten worden vastgelegd;

 

dat erftoegangswegen conform Duurzaam Veilig op dusdanige wijze ingericht worden dat voetgangers op willekeurige plaatsen de rijbaan over kunnen steken naar de andere zijde van de weg;

 

dat bovengenoemde mogelijk is omdat een erftoegangsweg zich kenmerkt als een weg waar met name bestemmingsverkeer gebruik van maakt en dus lage verkeersintensiteiten en een maximumsnelheid van 30 km/uur kent;

 

dat het traject Groningerstraat, Julianaplein, Kanaalstraat, Touwslager, Heerestraat en Leeksterweg echter onderdeel uitmaakt van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer traject en een hoofdroute voor gemotoriseerd verkeer naar en door het centrum van Roden is;

 

dat het bovengenoemde traject ondanks de status als erftoegangsweg relatief hoge intensiteiten kent en daardoor onvoldoende hiaten biedt om voetgangers op veilige wijze te laten oversteken;

 

dat de wegen vlakbij het centrum van Roden zijn gelegen en aan beide zijden voorzieningen liggen waardoor een grote behoefte bestaat om het traject te voet over te steken;

 

dat daarom op een aantal locaties in het eerdergenoemde traject sprake is van een continue stroom aan overstekende voetgangers ofwel op een aantal momenten per dag een hoge intensiteit aan overstekende voetgangers;

 

dat CROW-publicatie 226 “Veilig oversteken? Vanzelfsprekend!” aangeeft dat bovengenoemde aspecten, redenen zijn waaronder een voetgangersoversteekplaats in een erftoegangsweg aangelegd kan worden;

 

dat om te voorzien in de oversteekbehoefte en deze op een veilige wijze vorm te geven het wenselijk is om op een aantal nauwkeurig bepaalde locaties voetgangersoversteekplaatsen aan te wijzen;

 

dat de locaties zijn uitgekozen om een specifieke voetgangersstroom zo goed mogelijk te dienen en bovendien op goed zichtbare locaties zijn gelegen;

 

dat in de huidige situatie een voetgangersoversteekplaats is aangewezen in de Kanaalstraat ter hoogte van het perceel Kanaalstraat 11;

 

dat deze voetgangersoversteekplaats aansluit op de toegang tot de ventweg ten noorden van het Julianaplein en daardoor een onoverzichtelijke verkeerssituatie ontstaat;

 

dat een dergelijke onoverzichtelijke verkeerssituatie nabij een voetgangersoversteekplaats niet wenselijk is en de huidige voetgangersoversteekplaats daarom opgeheven wordt;

 

dat tussen de aansluiting van de Wilhelminastraat op de Kanaalstraat en het kruispunt Kanaalstraat, Raadhuisstraat, Julianastraat een geschikte, overzichtelijke locatie is gevonden voor een voetgangersoversteekplaats;

 

dat op bovengenoemde locatie de situatie overzichtelijk is en bovendien de constante voetgangersstroom tussen de winkels aan het Julianaplein en de voorzieningen aan zowel de Wilhelminastraat als de Raadhuisstraat bedient;

 

dat de voetgangersoversteekplaats wordt uitgerust met bijbehorende bebording en bovendien op een plateau wordt aangelegd zodat het goed zichtbaar is voor weggebruikers en daarmee de veiligheid wordt gewaarborgd;

 

dat ter hoogte van de overgang naar het 30 km/uur gebied in de Groningerstraat tevens een voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd;

 

dat aldaar namelijk een supermarkt is gelegen en tevens aan de Floralaan een basisschool is gelegen waarvan schoolgaande kinderen de Groningerstraat oversteken;

 

dat aan de westzijde van de Groningerstraat een woonwijk is gelegen en dat door de combinatie van bovengenoemde voorzieningen een constante stroom van oversteekbewegingen plaats vindt op een aantal momenten per dag een piek;

 

dat deze exacte locatie is gekozen omdat alhier een poortconstructie inclusief plateau wordt gerealiseerd ten behoeve van de toegang tot het 30 km/uur gebied en daarmee hoge attentiewaarde voor gemotoriseerd verkeer wordt gecreëerd;

 

dat de voetgangersoversteekplaats wordt uitgerust met bijbehorende bebording en bovendien gelegen is op hetzelfde plateau als de poortconstructie zodat het goed zichtbaar is voor weggebruikers en daarmee de veiligheid wordt gewaarborgd;

 

dat aan de Raadhuisstraat diverse voorzieningen waaronder het gemeentehuis van de Gemeente Noordenveld zijn gelegen;

 

dat tussen het centrum van Roden en de Raadhuisstraat een veelgebruikte looproute is, onder meer omdat aan beide zijden zowel voorzieningen als parkeerplaatsen gelegen zijn;

 

dat in de Raadhuisstraat circa tien meter ten zuiden van de rotonde Raadhuisstraat, Julianaplein en Kanaalstraat een geschikte, overzichtelijke locatie is gevonden voor een voetgangersoversteekplaats;

 

dat de voetgangersoversteekplaats wordt uitgerust met bijbehorende bebording en bovendien gelegen is op hetzelfde plateau als de poortconstructie zodat het goed zichtbaar is voor weggebruikers en daarmee de veiligheid wordt gewaarborgd;

 

dat in de Touwslager ter hoogte van de aansluiting met de Kanaalstraat tevens een voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd;

 

dat deze locatie is gekozen op basis van de relatie tussen het centrum van Roden en de zogenoemde ‘vrijetijdsboulevard’ welke verder naar het noorden aan de Kanaalstraat is gelegen;

 

dat tussen het centrum en bovengenoemde vrijetijdsboulevard een doorgaande stroom van voetgangersbewegingen plaats heeft en dat het wenselijk is om deze route te faciliteren;

 

dat ook deze voetgangersoversteekplaats wordt uitgerust met bijbehorende bebording en op een plateau wordt aangelegd zodat het goed zichtbaar is voor weggebruikers en daarmee de veiligheid wordt gewaarborgd;

 

dat aan de Heerestraat, tussen de aansluiting op de Touwslager en de aansluiting op de Leeksterweg de centrumhalte van de HOV-as is gelegen;

 

dat deze locatie opnieuw wordt ingericht zodat deze gebruiksvriendelijker is en bovendien de kwaliteit van de openbare ruimte verbetert waarbij de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer gewaarborgd blijven;

 

dat de centrumhalte bedoeld is om voetgangers nabij het centrum van Roden te laten in- en uitstappen en dat diverse voorzieningen als fietsenstallingen en parkeerplekken bij de halte worden gerealiseerd of reeds zijn gelegen;

 

dat de verwachting is dat ter hoogte van de bushalte rond het aankomen of vertrekken van bussen veel oversteekbewegingen plaatsvinden en daarom ook daar een voetgangersoversteekplaats wenselijk is;

 

dat deze voetgangersoversteekplaats wordt voorzien van bijbehorende bebording waardoor de zichtbaarheid van de voetgangersoversteekplaats wordt gewaarborgd;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het aanbrengen en/of verwijderen van de voetgangersoversteekplaatsen als verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit vereist is;

 

dat met het verkeersbesluit wordt beoogd het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2 lid 1 sub a WVW 1994) en het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2 lid 1 sub b WVW 1994);

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de Nationale Politie overleg is gepleegd met de verkeersadviseur van het district Drenthe;

 

dat deze, blijkens de brief van 4 december 2019 instemt met de verkeersmaatregelen;

 

dat het voornemen tot uitvoering van bovenstaande maatregelen wordt gepubliceerd op de site van de Staatscourant en het weekblad Roderjournaal en het verkeersbesluit met bijbehorende stukken met ingang van 22 januari 2020 gedurende zes weken ter inzage ligt;

besluit:

 

op grond van voorgaande overwegingen de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

door middel van het verwijderen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, de voetgangersoversteekplaats in de Kanaalstraat, ter hoogte van het perceel Kanaalstraat 11 op te heffen;

door middel van het aanbrengen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats in de Groningerstraat, ter hoogte van het perceel Groningerstraat 8 in te stellen;

door middel van het aanbrengen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats in de Raadhuisstraat, circa tien meter ten zuiden van de rotonde Raadhuisstraat, Julianaplein en Kanaalstraat in te stellen;

door middel van het aanbrengen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats in de Kanaalstraat, tussen de aansluitingen met de Wilhelminastraat en de rotonde Raadhuisstraat, Julianaplein en Kanaalstraat in te stellen;

door middel van het aanbrengen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats in de Touwslager, circa 10 meter ten westen van de aansluiting met de Kanaalstraat in te stellen;

door middel van het aanbrengen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats inclusief bebording in de Heerestraat, circa 10 meter ten noorden van het kruispunt met de Touwslager in te stellen;

 

 

 

Roden, 15 januari 2020

namens Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld,

Greta Hoving,

Manager Beleid en Realisatie

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109, 9300 AC Roden.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 DA Groningen. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Naar boven