Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Soest-Zuid (deelgebied Hildebrandlaan)

Logo Soest

Kenmerk: Ruimte/2231579/2245339

 

Burgemeester en wethouders van Soest;

 

hebben in overweging genomen dat;

 

Aanleiding

  • -

    de gemeenteraad van Soest op 30 oktober 2008 het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (hierna: GVVP) heeft vastgesteld met als doel zichtbaar verkeers- en vervoerbeleid te voeren en in te kunnen spelen op gemeentelijke ontwikkelingen;

  • -

    door de gemeente Soest in juni 2015 een inspraakproces is gestart inzake het verkeersplan Soest-Zuid;

  • -

    de gemeenteraad in december 2015 besloten heeft tot uitvoering van het totaalpakket aan verkeersmaatregelen in Soest-Zuid om de doorstroming in en rondom Soest-Zuid op lange termijn te waarborgen;

  • -

    de gemeenteraad het college in 2017 opdracht heeft gegeven om de voorbereidingen ter hand te nemen die nodig zijn voor diverse maatregelen die de verkeersveiligheid in de wijk waarborgen en om hierbij de omgeving te betrekken;

  • -

    de relevantie onderzoeken inmiddels hebben plaatsgevonden en aanleiding hebben gegeven tot het nemen van diverse verkeersbesluiten in Soest-Zuid;

  • -

    voorliggend verkeersbesluit de besluit plichtige verkeersmaatregelen omschrijft voor de verkeersmaatregelen op de Hildebrandlaan;

  • -

    separaat aan dit verkeersbesluit door het college verkeersbesluiten worden genomen voor de andere deelgebieden in het projectgebied Soest-Zuid;

     

Maatregel

  • -

    in de huidige situatie de paden bestemd voor voetgangers op de Hildebrandlaan tussen de aansluitingen met de Vosseveldlaan en de Bartolottilaan zijn aangewezen als voetpaden door middel van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen in het dwarsprofiel, opgenomen in het ontwerp, de paden zodanig worden ingericht dat de noodzaak voor de aanwezigheid van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 vervalt en de borden dan ook verwijderd kunnen worden;

  • -

    in de huidige situatie een parkeerverbod is ingesteld aan de zuidzijde van de Hildebrandlaan, tussen de aansluitingen met de Vosseveldlaan en de Soeterbergsestraat, door middel van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen op het betreffende wegvak, opgenomen in het ontwerp, de openbare ruimte ter hoogte van de entree van de Ludgerusschool een nieuwe inrichting krijgt, waardoor het wenselijk is om in de directe nabijheid van de entree van de school een verbod om stil te staan in te stellen aan beide zijden van de weg;

  • -

    in de huidige situatie een verbod om stil te staan aanwezig is op de Vosseveldlaan, aan de oostzijde van de weg, ter hoogte van de Ludgerusschool, door de toepassing van een gele doorgetrokken streep;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen op de Vosseveldlaan, opgenomen in het ontwerp, vier parkeerplaatsen worden gerealiseerd direct ten noorden van de aansluiting met de Hildebrandlaan en het verbod om stil te staan dan ook ter plaatse wordt opgeheven over een afstand van circa 10 meter

 

Belangenafweging

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    op basis van de besluitvorming van de gemeenteraad een project is gestart door de gemeente voor de herinrichting van diverse straten in Soest-Zuid;

  • -

    de gemeente Soest daarbij waarde hecht aan draagvlak vanuit bewoners en dan ook besloten is om een participatietraject te starten om bewoners te betrekken bij de herinrichting;

  • -

    de gemeente Soest in de periode voorjaar 2018 tot en met de zomer 2019 meerdere enquêterondes heeft uitgezet onder bewoners;

  • -

    in deze enquêterondes de voorkeuren en wensen van bewoners per straat zijn opgehaald;

  • -

    de reacties gedurende deze enquêterondes uiteindelijk zijn verwerkt tot een definitief voorlopig ontwerp (VO);

  • -

    bewoners van de Hildebrandlaan in de enquêterondes zorgen hebben geuit over de ervaren verkeersveiligheid en leefbaarheid op de weg;

  • -

    het verblijfskarakter dan ook op de Hildebrandlaan wordt versterkt door het aanbrengen van diverse snelheidsremmende maatregelen;

  • -

    in de huidige situatie de paden bestemd voor voetgangers op de weg tussen de aansluitingen met de Vosseveldlaan en de Bartolottilaan voor het grootste gedeelte direct aan de rijbaan gelegen zijn;

  • -

    de betreffende paden op hetzelfde niveau zijn gelegen als de rijbaan (geen hoogteverschil);

  • -

    de paden volgens jurisprudentie geen formele trottoirs zijn, waardoor onder meer geparkeerde voertuigen zijn toegestaan op deze paden;

  • -

    in het verleden de betreffende paden zijn aangewezen als voetpaden door middel van het plaatsen van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    hierdoor geparkeerde voertuigen niet zijn toegestaan en hiermee ruimte ontstaat voor de voetganger;

  • -

    in het ontwerp infrastructurele wijzigingen zijn opgenomen in het dwarsprofiel op de weg, waardoor de paden bestemd voor voetgangers niet meer direct grenzen aan de rijbaan;

  • -

    tussen de rijbaan en de paden bermen worden gerealiseerd;

  • -

    de betreffende paden door middel van het realiseren van trottoirbanden in de toekomstige situatie niet meer op hetzelfde niveau zijn gelegen als de rijbaan en er dan ook sprake is van formele trottoirs;

  • -

    de noodzaak voor het handhaven van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter plaatse is komen te vervallen, aangezien onder meer het parkeren van voertuigen reeds in de verkeersregels verboden is gesteld op trottoirs;

  • -

    het dan ook wenselijk is om de huidige voetpaden op te heffen door middel van het verwijderen van de verkeersborden;

  • -

    op de Hildebrandlaan ten westen van de aansluiting met de Vosseveldlaan de Ludgerusschool is gesitueerd;

  • -

    bewoners van de Hildebrandlaan met name zorgen hebben geuit over de verkeerssituatie ter plaatse van de entree van de school;

  • -

    in de huidige situatie aan de zuidzijde van de Hildebrandlaan, tussen de aansluitingen met de Soesterbergsestraat en de Vosseveldlaan, een parkeerverbod aanwezig is;

  • -

    hierdoor het parkeren van voertuigen gedurende alle tijden niet is toegestaan op dit weggedeelte;

  • -

    het voor bezoekers van de Ludgerusschool nog steeds is toegestaan om ter plaatse van het parkeerverbod te stoppen om schoolgaande kinderen in- en uit te laten stappen;

  • -

    het parkeerverbod dan ook niet de juiste verkeersmaatregel is in de directe nabijheid van de entree van de school om de verkeerssituatie te reguleren;

  • -

    om de positie van de fietser te versterken het gedeelte van de Hildebrandlaan tussen de aansluitingen met de Soesterbergsestraat en de P.C. Hooftlaan wordt ingericht conform de principes van een fietsstraat;

  • -

    om de entree van de Ludgerusschool op de Hildebrandlaan te benadrukken in het ontwerp gekozen is voor een alternatief wegprofiel ter plaatse;

  • -

    het wenselijk is om de Hildebrandlaan ter hoogte van de entree van de school vrij te houden van stilstaande voertuigen;

  • -

    dit gerealiseerd kan worden door ter hoogte van de entree van de school een verbod om stil te staan in te stellen door middel van het plaatsen van de verkeersborden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    het bestaande parkeerverbod op het overige weggedeelte in stand blijft;

  • -

    op de Vosseveldlaan aan de oostzijde van de weg ter hoogte van de Ludgerusschool een verbod om stil te staan aanwezig is door de aanwezigheid van een gele doorgetrokken streep;

  • -

    in het ontwerp ruimte is gereserveerd voor de realisatie van meerdere parkeerplaatsen rondom de school;

  • -

    onder meer ruimte is gevonden voor vier parkeerplaatsen op de Vosseveldlaan direct ten noorden van de aansluiting met de Hildebrandlaan;

  • -

    het hiervoor benoemde verbod om stil te staan ter plaatse van de betreffende vier parkeerplaatsen dan ook wordt opgeheven over een afstand van circa 10 meter;

  • -

    voorliggend verkeersbesluit in concept is vrijgegeven waarbij bewoners in de gelegenheid zijn gesteld om een reactie in te dienen over de verkeersmaatregelen;

  

Juridisch kader

  • -

     de Hildebrandlaan binnen de bebouwde kom van de kern Soest ligt;

  • -

    de betreffende weg in de gemeente Soest ligt;

  • -

    de betreffende weg bij de gemeente Soest in eigendom en beheer is;

  • -

    op grond van artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, burgemeester en wethouders van Soest bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

  • -

    op grond van artikel 15 eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer het vereist is om dit verkeersbesluit te nemen;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van één van de maatregelen;

  • -

    gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

  • -

    op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gevoerd met de (gemachtigde van) de korpschef van de politie en dat de politie positief heeft geadviseerd over dit besluit;

  • -

    de verkeersmaatregelen volgend uit dit verkeersbesluit pas worden uitgevoerd na afronding van de herinrichting van de straten in Soest-Zuid zoals vastgelegd in het hiervoor benoemde ontwerp;

 

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders besluiten;

 

  • 1.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voetpaden op de Hildebrandlaan aan beide zijden van de weg, tussen de aansluitingen met de Vosseveldlaan en de Bartolottilaan, op te heffen;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod om stil te staan in te stellen op de Hildebrandlaan aan beide zijden van de weg, ter hoogte van de entree van de Ludgerusschool over een afstand van circa 20 meter;

  • 3.

    door middel van het verwijderen van de gele doorgetrokken streep een verbod om stil te staan op te heffen over een afstand van circa 10 meter op de Vosseveldlaan, aan de oostzijde van de rijbaan, ter plaatse van de vier geplande parkeerplaatsen direct ten noorden van de aansluiting met de Hildebrandlaan.

   

Soest, 8 oktober 2019

 

Burgemeester en wethouders

     

Koen van Veen

Gemeentesecretaris

Rob Metz

Burgemeester

 

Situatieschets  

Zie bijlage.

          

Bekendmaking

 

Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van de Wegenverkeerswet 1994 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een kennisgeving van de bekendmaking in de Staatscourant vermeld op de website van de gemeente Soest, in de Soester Courant en op de gemeentelijke informatieborden naast het carillon aan het Raadhuisplein.

 

Bezwaar

 

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, binnen zes weken na de publicatiedatum schriftelijk bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Soest. Het bezwaar richt u aan Gemeente Soest, t.a.v. college van B&W, Postbus 2000, 3760 CA Soest.

In het bezwaarschrift moet in ieder geval worden vermeld:

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft (dagtekening);

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U stuurt zo mogelijk een kopie van dit besluit mee;

  • 4.

    de redenen waarom u bezwaar maakt;

  • 5.

    ondertekening met uw handtekening.

 

Hoofdstuk 6 (algemene bepalingen over bezwaar) en de afdelingen 7.1 en 7.2 (bijzondere bepalingen over bezwaar) van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.

 

Tijdens een bezwaarprocedure geldt het genomen besluit. Als u niet wilt dat het besluit al in werking treedt, kunt u naast uw bezwaar om een voorlopige voorziening vragen aan de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden. Een verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar: de Rechtbank Utrecht, sector Bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LA Utrecht.

  

Kopie

Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail gezonden aan “0-wegafsluiting” (verzendlijst). In deze verzendlijst zijn onder andere politie, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en RAVU opgenomen.

 

Naar boven