Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 12 februari 2019, kenmerk ACM/UIT/506959 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 12b van de Gaswet, betreffende de aanpassing van de gebiedsindelingscodes gas

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op 12f, eerste lid van de Gaswet;

Besluit:

ARTIKEL I

A

De Gebiedsindelingscode gas komt als volgt te luiden:

Artikel 1 Werkingssfeer en definities

  • 1. Deze code bevat de gebiedsindeling van de netbeheerders, bedoeld in artikel 12b, eerste lid, onderdeel f, van de Gaswet.

  • 2. De in deze code gebruikte begrippen die ook in de Gaswet worden gebruikt, hebben de betekenis die daaraan in de Gaswet is toegekend. Van de overige in deze code gebruikte begrippen is de betekenis vastgelegd in de Begrippencode gas.

Artikel 2 Wijziging van de Gebiedsindelingscode gas

Uiterlijk op 1 juli van elk oneven jaar dienen de gezamenlijke netbeheerders, uitgaande van de situatie op 31 december van voorgaand jaar, een voorstel tot actualisering van de gebiedsindeling in bij de Autoriteit Consument en Markt.

Artikel 3 Het landelijk gastransportnet

  • 1. Gasunie Transport Services B.V. beheert het landelijk gastransportnet in Nederland.

  • 2. Het gebied van de in het eerste lid genoemde netbeheerder omvat heel Nederland, doch uitsluitend voor aansluitpunten bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel b, van de Gaswet.

Artikel 4 Het regionale gastransportnet

  • 1. Coteq Netbeheer B.V. beheert het regionale gastransportnet in:

    • a. de Overijsselse gemeenten Almelo, Borne, Dinkelland, Hof van Twente, Oldenzaal, Tubbergen, Twenterand en Wierden;

    • b. de Overijsselse gemeente Hardenberg met uitzondering van de voormalige gemeente Avereest;

    • c. de Overijsselse gemeente Hengelo, uitsluitend in het gebied ten noorden van rijksweg A1.

    • d. de Gelderse gemeente Lochem, uitsluitend in het gebied Larense broek.

  • 2. Enduris B.V. beheert het regionale gastransportnet in de provincie Zeeland.

  • 3. Enexis B.V. beheert het regionale gastransportnet in:

    • a. de provincies Groningen, Noord-Brabant en Limburg;

    • b. de provincie Drenthe, met uitzondering van de gebieden genoemd in het vijfde lid, onderdelen a, b en c.

    • c. de provincie Overijssel met uitzondering van de gebieden genoemd in het eerste lid, onderdelen a, b en c, en het vijfde lid, onderdelen d tot en met h.

    • d. de Gelderse gemeente Berkelland, uitsluitend in de kern Rietmolen

    • e. de Gelderse gemeente Oldebroek, uitsluitend in de kernen Oosterwolde (gedeeltelijk) en Noordeinde (gedeeltelijk);

  • 4. Liander N.V. beheert het regionale gastransportnet in:

    • a. de provincie Fryslân, met uitzondering van de gebieden genoemd in het zesde lid, onderdeel a;

    • b. de provincie Flevoland;

    • c. de Overijsselse gemeente Deventer, uitsluitend het gebied ten zuiden van de rijksweg A1, ten westen van de spoorlijn Deventer-Zutphen en ten noorden van de provinciegrens met Gelderland zoals die tot 21 -12-1999 van toepassing was;

    • d. de provincie Gelderland, met uitzondering van de gebieden genoemd in het eerste lid, onderdelen a, b en c, het derde lid, onderdelen c en d, en het zesde lid, onderdeel b;

    • e. de Utrechtse gemeente Amersfoort, uitsluitend in de wijken Vinkenhoef en Palestina;

    • f. de Utrechtse gemeente Veenendaal, uitsluitend in de wijken Veenendaal-Oost en De Batterijen;

    • g. de provincie Noord-Holland, met uitzondering van het gebied genoemd in het zesde lid, onderdeel d;

    • h. de Zuid-Hollandse gemeenten Alphen a/d Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoeterwoude;

    • i. de voormalige Zuid-Hollandse gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle.

  • 5. N.V. RENDO beheert het regionale gastransportnet in:

    • a. de Drentse gemeenten De Wolden, Meppel en Westerveld;

    • b. de Drentse gemeente Coevorden, uitsluitend in de kernen Coevorden, Dalen, Dalerpeel, Dalerveen, Gees, Geesbrug, Nieuwlande Coevorden, Oosterhesselen, Stieltjeskanaal, Wachtum en Zwinderen;

    • c. de Drentse gemeente Hoogeveen, met uitzondering van het buurtschap De Haar;

    • d. de Overijsselse gemeente Zwartewaterland, uitsluitend in de kern Zwartsluis;

    • e. de Overijsselse gemeente Steenwijkerland, met uitzondering van de kernen Heetveld, St. Jansklooster en Vollenhove;

    • f. de Overijsselse gemeente Staphorst;

    • g. de Overijsselse gemeente Hardenberg, uitsluitend in de kernen Balkbrug en Dedemsvaart;

    • h. de Overijsselse gemeente Zwartewaterland, uitsluitend in de kern Zwartsluis.

  • 6. Stedin Netbeheer B.V. beheert het regionale gastransportnet in:

    • a. de Friese gemeenten Achtkarspelen, Ameland, Dantumadeel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland en Nieuwkruisland, Schiermonnikoog en Tietjerksteradeel;

    • b. de Gelderse gemeenten Lingewaal, uitsluitend in de kernen Heukelum, Spijk en Asperen;

    • c. de provincie Utrecht, met uitzondering van de gebieden genoemd in het vierde lid, onderdelen e en f;

    • d. de Noord-Hollandse gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Ouder-Amstel, Uitgeest, Uithoorn en Zandvoort;

    • e. de provincie Zuid-Holland, met uitzondering van de gebieden genoemd in het vierde lid, onderdeel h en het zevende lid onderdelen a tot en met f.

  • 7. Westland Infra Netbeheer B.V. beheert het regionale gastransportnet in:

    • a. de Zuid-Hollandse gemeenten Midden-Delfland en Westland;

    • b. de Zuid-Hollandse gemeente Rotterdam, uitsluitend in de wijk Distripark Botlek Zuid, de straten Petroleumweg 30, 32, 36, 56, Moezelweg 151 en Wolvegaweg 31;

    • c. de Zuid-Hollandse gemeente Delft, uitsluitend in de wijken Molenbuurt, Noord-Westelijke rand Voordijkshoorn en de staat Kerkpolderweg;

    • d. de Zuid-Hollandse gemeente Den Haag, uitsluitend in de straten Beresteinlaan, Kwaklaan, Madepolderweg, Uilenlaan;

    • e. de Zuid-Hollandse gemeente Maassluis, uitsluitend in de wijk Wilgenrijk en de straten Maasdijk, Wevershof, Weverskade;

    • f. de Zuid-Hollandse gemeente Vlaardingen, uitsluitend in de straat Trekkade.

Artikel 5 Het recht op aansluiting op een regionaal gastransportnet

  • 1. Binnen de gebieden genoemd in artikel 4 heeft een potentiële aangeslotene recht op een aansluiting, als bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel a, van de Gaswet of een aansluitpunt, als bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel b, van de Gaswet, op het regionale gastransportnet.

  • 2. In afwijking van het eerste lid heeft een kleinverbruiker geen recht op een aansluiting indien de aan te sluiten gasinstallatie zich bevindt in een gebied buiten de bebouwde kom, indien de equivalente netlengte van het nieuw aan te leggen gastransportnet groter is dan de acceptabele netlengte daarvan, waarbij onder ‘bebouwde kom' wordt verstaan de door de gemeenteraad vastgestelde bebouwde kom op basis van de Wegenverkeerswet.

  • 3. De netbeheerder bepaalt de acceptabele netlengte van het nieuw aan te leggen net, bedoeld in het tweede lid, door voor alle potentiële aansluitingen de rekencapaciteit bedoeld in 2.3.6.1 van de Tarievencode gas op te tellen en te vermenigvuldigen met 15. Daarbij kiest de netbeheerder het gebied ter bepaling van ‘alle potentiële aangeslotenen' zo dat dat leidt tot de voor de aangeslotene meest gunstige uitkomst.

  • 4. De equivalente netlengte, bedoeld in het tweede lid, is gelijk aan de kortst mogelijke route van het bestaande net tot de nieuw te realiseren aansluiting, gemeten langs bestaande of geplande wegen, exclusief de lengte van de aansluitleidingen, gecorrigeerd voor de aard van het te doorkruisen terrein en zo nodig voor benodigde reduceerstations.

  • 5. De netbeheerder corrigeert de equivalente netlengte voor de aard van het terrein, bedoeld in het vierde lid, door de betreffende leidinglengte te vermenigvuldigen:

    • a. met 1 voor zover het door open terrein gaat;

    • b. met 2,5 voor zover het door gesloten terrein met tegels gaat;

    • c. met 7 voor zover het door gesloten terrein met asfalt gaat;

    • d. met 3 voor zover het een watergang kruist;

    • e. met 10 voor zover het een spoor- of snelweg kruist.

  • 6. Indien een reduceerstation benodigd is, corrigeert de netbeheerder de equivalente netlengte, bedoeld in het vierde lid, door:

    • a. 130 meter bij de netlengte op te tellen, indien het benodigde reduceerstation een capaciteit moet hebben van 40 m3 per uur ten behoeve van enkele kleinverbruikers.

    • b. 600 meter bij de netlengte op te tellen, indien het benodigde reduceerstation een capaciteit moet hebben van 2.500 m3 per uur ten behoeve van meer kleinverbruikers.

B

Bijlage 1 bij de Gebiedsindelingscode gas vervalt.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het is geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 12 februari 2019

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: T.M. Snoep bestuursvoorzitter

Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Stuur uw gemotiveerde bezwaarschrift naar de Autoriteit Consument en Markt, Juridische Zaken, postbus 16326, 2500 BH Den Haag. Graag ontvangen wij uw bezwaarschrift binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt. In uw bezwaarschrift kunt u de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter.

TOELICHTING

I. Samenvatting

  • 1. Met dit codebesluit wijzigt de ACM de Gebiedsindelingscode gas op voorstel van Netbeheer Nederland. Per 1 juli 2018 is een wijziging in de Gaswet in werking getreden waarmee de taak om aangeslotenen te voorzien van een aansluiting is gewijzigd. De Gaswet bepaalt nu dat netbeheerders zijn uitgezonderd van hun plicht om aangeslotenen te voorzien van een gasaansluiting in gebieden met een warmtenet of andere energie-infrastructuur. Deze uitzondering op de aansluitplicht was eerder geregeld in de Gebiedsindelingscode gas. Omdat dit nu op wetsniveau is geregeld, schrapt de ACM de uitzondering uit de Gebiedsindelingscode gas. Netbeheer Nederland heeft daarnaast nog twee wijzigingen voorgesteld. Stedin heeft op 1 juli 2017 het beheer van de elektriciteits- en gasnetten in Weert overgedragen aan Enexis. Daarnaast heeft Enexis zijn naam gewijzigd van Enexis B.V. in Enexis Netbeheer B.V. Deze wijzigingen verwerkt de ACM met dit besluit.

  • 2. Dit besluit zorgt eveneens voor een herziening van de artikelnummering en herformulering van de bepalingen in de Gebiedsindelingscode gas. De herformulering heeft geleid tot het schrappen van onderdelen van bepalingen die de ACM niet langer relevant acht om op te nemen, zoals de vestigingsplaats van de netbeheerder. De ACM volgt daarbij de Aanwijzingen voor de regelgeving.

  • 3. Vergelijkbare wijzigingen in de Gebiedsindelingscode elektriciteit heeft de ACM op 11 oktober 2018 vastgesteld.

II. Aanleiding en gevolgde procedure

  • 4. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt op grond van artikel 12f van de Gaswet voorwaarden vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van twee voorstellen van Netbeheer Nederland. Het eerste voorstel heeft de ACM op 7 mei 2018 ontvangen. Netbeheer Nederland heeft op verzoek van de ACM dit voorstel aangevuld met een tweede voorstel dat de ACM op 18 december 2018 heeft ontvangen.

  • 5. Op 11 oktober 2018 heeft de ACM vergelijkbare wijzigingen in de Gebiedsindelingscode elektriciteit vastgesteld.1 De ACM constateerde op dat moment dat de Gebiedsindelingscode gas niet opnieuw kon worden vastgesteld zonder ook wijzigingen op te nemen die het gevolg waren van de wijziging van de Gaswet over de aansluitplicht van netbeheerders. De ACM heeft Netbeheer Nederland verzocht het codevoorstel aan te vullen.

  • 6. De ACM is van mening dat het besluit geen technische voorschriften bevat bedoeld in de Notificatierichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

III. Beoordeling

  • 7. Met de voorstellen wil Netbeheer Nederland onder meer de Gebiedsindelingscode gas weer in lijn brengen met de bepalingen over de gasaansluitplicht in de Gaswet. Op 1 juli 2018 is een wetswijziging van kracht geworden die bepaalt dat een netbeheerder alleen nog de plicht heeft om aangeslotenen te voorzien van een gasaansluiting wanneer een college van burgemeester en wethouders het betreffende gebied heeft aangewezen als gebied waar een gasaansluiting strikt noodzakelijk is.2 Daarnaast hebben netbeheerders geen aansluitplicht in gebieden waar zich een warmtenet of andere energie-infrastructuur bevindt.3 Omdat de uitzondering op de gasaansluitplicht voor gebieden met een warmtenet nu is geregeld in de Gaswet, moet deze uitzondering worden verwijderd uit de Gebiedsindelingscode gas. De ACM had Netbeheer Nederland om deze aanpassing verzocht en is het eens met de uitwerking ervan in het voorstel.

  • 8. De beperking van de aansluitplicht voor bepaalde gebieden buiten de bebouwde kom zoals opgenomen in artikel 5 van de Gebiedsindelingscode gas, blijft gehandhaafd. Op grond van de Gaswet mogen in de gebiedsindeling van de netbeheerders uitzonderingen zijn opgenomen voor gebieden waarin een netbeheerder niet op economische voorwaarden een gastransportnet in werking kan hebben, onderhouden of ontwikkelen.4

  • 9. De ACM is akkoord met de inhoudelijke aanpassingen die Netbeheer Nederland voorstelt in de Gebiedsindelingscode gas naar aanleiding van de overdracht van het beheer van de elektriciteitsleidingen in Weert en de naamswijziging van Enexis.

  • 10. Tot slot is de ACM akkoord met de redactionele wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt in de Gebiedsindelingscode gas. Dit leidt er onder meer toe dat de tekst wordt verduidelijkt en ingekort. De ACM is van mening dat de redactionele aanpassingen van Netbeheer Nederland de duidelijkheid van de gebiedsindelingscodes verbetert en is het eens met de aanpassingen.

  • 11. Naar aanleiding van het voorstel van Netbeheer Nederland heeft de ACM zelf ook nog enkele redactionele aanpassingen gedaan met het oog op de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dit heeft er onder meer toe geleid dat de vestigingsplaats per netbeheerder eveneens wordt geschrapt. Naar mening van de ACM is het voldoende om de juridische bedrijfsnaam te noemen en heeft de vestigingsplaats geen toegevoegde waarde. Daarnaast heeft de ACM de beschrijving van de gebieden per netbeheerder verduidelijkt, onder meer door deze op te sommen volgens de Aanwijzingen voor de regelgeving.

  • 12. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt alsmede de aanpassingen die de ACM zelf doet niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 12f, eerste en tweede lid, van de Gaswet.

’s-Gravenhage, 12 februari 2019

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: T.M. Snoep bestuursvoorzitter


X Noot
1

Besluit met kenmerk ACM/UIT/499859

X Noot
2

Artikel 10, zevende lid, onderdeel a van de Gaswet.

X Noot
3

Artikel 10, zevende lid, onderdeel b van de Gaswet.

X Noot
4

Artikel 12b, eerste lid, onderdeel f van de Gaswet

Naar boven