VERKEERSBESLUIT: Rijksweg 59 (Maasroute) voor het tijdelijk verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km/h geldend van 1 januari 2017 tot uiterlijk 1 januari 2026 in de gemeente Heusden.

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Noord-Brabant

Nummer: RWS-2016/52172

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

BESLUIT

Door middel van plaatsing van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan beide zijden op rijksweg 59 (Maasroute) tussen km 118,300 en km 127,800 (Re) en tussen km 127,800 en km 118,450 (Li) in de gemeente Heusden de maximumsnelheid tijdelijk te verlagen naar 100 km/h. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2017 en komt te vervallen op 1 januari 2026 dan wel zoveel eerder als de maatregelen die volgen uit het onherroepelijke saneringsplan voor dit traject gerealiseerd zijn.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanvraag/inleiding

Op 27 oktober 2016 is een aanvraag ontvangen van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, district Midden waarin zij vragen om een verkeersbesluit te nemen waarmee wordt geregeld dat vanaf 1 januari 2017 tot 1 januari 2026 de maximumsnelheid tijdelijk wordt verlaagd naar 100 km/h. Het verkeersbesluit van 4 maart 2013, nummer RWS-2013/11282 waarin deze tijdelijke maatregel werd genomen, eindigt op 1 januari 2017.

1.Wettelijke basis

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en verkeersborden, zoals benoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wvw ben ik bevoegd dit besluit te nemen.

2.Doel

Het betreffende wegvak betreft beide zijden van rijksweg 59 (Maasroute), gelegen tussen km 118,300 (Re) en km 127,800 (Re) en tussen km 127,800 (Li) en km 118,450 (Li) in de gemeente Heusden en is uitgevoerd met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. De rijksweg is uitgevoerd als een autosnelweg en is plaatselijk bekend als de Maasroute.

In de Nota Mobiliteit (NoMo) is aangegeven dat locaties met een hoge geluidsbelasting worden gesaneerd. Er zijn een aantal locaties waar saneringsmaatregelen versneld worden gerealiseerd. Dit zijn de zogenaamde pre-NoMo saneringslocaties. Het wegtraject van rijksweg 59 (Maasroute) in de gemeente Heusden is zo’n saneringslocatie.

In nauwe samenwerking met de gemeente Heusden en vertegenwoordigers van belanghebbende omwonenden is de sanering van rijksweg 59 (Maasroute) tussen km 118,500 en km 127,800 ter hand genomen. Gebruikmakend van het Innovatieprogramma Geluid (IPG) is voor het betreffende traject een versneld maatregelprogramma opgesteld. In samenwerking met de gemeente Heusden zal de sanering in de vorm van het plaatsen van geluidsschermen zijn beslag krijgen.

Vanwege met name de geluidhinder wordt in de motie Roefs c.s. van december 2007 de regering gevraagd om een tijdelijke snelheidsverlaging naar 100 km/h op bovengenoemd wegvak totdat alle benodigde geluidsschermen zijn geplaatst.

3.Maatregelen

Verkeersbesluit 18 september 2008, geldend tot en met 31 december 2010

Bij besluit van 18 september 2008, nummer DNB/AID/2008/612, heb ik besloten om door middel van de plaatsing van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan beide zijden op rijksweg 59 (Maasroute) tussen de brug over het Drongelens Kanaal bij Waalwijk en knooppunt Empel (tussen km 118.700 en km 135.800) in de gemeenten Heusden en

's-Hertogenbosch de maximumsnelheid tijdelijk te verlagen van 120 km/h naar 100 km/h. Dit besluit kwam te vervallen op 31 december 2010. In het besluit van 18 september 2008, nummer DNB/AID/2008/612, was aangegeven dat indien de geluidsschermen niet gerealiseerd zouden zijn voor 31 december 2010, ik aanvullend een nieuw verkeersbesluit zou nemen om de snelheid te verlagen tot 100 km/h op bovengenoemd wegtraject.

Het wegtraject tussen Vlijmen en knooppunt Empel (van km 127.800 tot en met km 135.800) is meegenomen in het besluit van 18 september 2008, nummer DNB/AID/2008/612.

Verkeersbesluit 17 november 2010, geldend tot en met 1 juli 2011

Het plaatsen van de geluidsschermen op bovengenoemde locaties is niet voor 31 december 2010 gerealiseerd. Derhalve is bij besluit van 17 november 2010, nummer RWS/DNB-DOC-2010/304, besloten om door middel van plaatsing van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan beide zijden op rijksweg 59 (Maasroute) tussen km 118.500 en km 127.80O in de gemeente Heusden, de maximumsnelheid van 120 km/h naar 100 km/h wederom te verlagen tot uiterlijk 1 juli 2011.

De snelheidsverlaging was ingesteld in verband met frequente filevorming op dit wegtraject als gevolg van de ombouw van de A2 Rondweg 's-Hertogenbosch.

Gezien het feit dat de ombouw van de A2 Rondweg 's-Hertogenbosch is voltooid, is dit wegtraject tussen Vlijmen en knooppunt Empel (van km 127.800 tot en met km 135.800) niet meer meegenomen in het verkeersbesluit van 17 november 2010. Op het wegtraject tussen Vlijmen en knooppunt Empel (van km 127.800 tot en met km 135.800) geldt weer een maximumsnelheid van 120 km/h. Dit wegvak is na 1 juli 2011 weer voorzien van bebording voor een maximumsnelheid van 120 km/h.

Verkeersbesluit 27 april 2011, geldend tot en met 31 december 2012

Het plaatsen van de geluidsschermen op bovengenoemde locaties is niet voor 1 juli 2011 gerealiseerd. Daarom heb ik bij besluit van 27 april 2011, nummer RWS/DNB-2011/2259, besloten om door middel van plaatsing van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan beide zijden op rijksweg 59 (Maasroute) tussen km 118.500 en km 127.800 in de gemeente Heusden, de maximumsnelheid van 120 km/h naar 100 km/h wederom te verlagen tot uiterlijk 31 december 2012.

Verkeersbesluit 4 maart 2013, geldend tot en met 31 december 2016

Het plaatsen van geluidsschermen op bovengenoemde locaties is niet voor 31 december 2012 gerealiseerd. Derhalve is bij besluit van 4 maart 2013, nummer RWS-2013/11282 besloten om door middel van plaatsing van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan beide zijden op rijksweg 59 (Maasroute) vanaf de brug over het Drongelens Kanaal bij Waalwijk tot Vlijmen (tussen km 118,500 en km 127,800) in de gemeente Heusden de maximumsnelheid van 120 km/h naar 100 km/h wederom te verlagen tot 31 december 2016.

4.Motivering

Het plaatsen van de geluidsschermen is op twee van de drie locaties in de gemeente Heusden niet voor 31 december 2016 gerealiseerd. Het betreft de locatie ter hoogte van de inmiddels vervallen aansluiting Drunen-Elshout (km 120,800 tot km 121,400 (Li)) en locaties langs het bedrijventerrein Nassaulaan bij Vlijmen (km 126,400 tot km 127,200 (Re)).

Vanwege consistentie in de snelheden wordt het wenselijk geacht om wederom op het wegtraject van rijksweg 59 (Maasroute) tussen km 118,300 (Re) en km 127,800 (Re) en tussen km 127,800 (Li) en km 118,450 (Li) de maximumsnelheid tijdelijk te verlagen naar 100 km/h.

De geluidssanering moet nog op onderstaande locaties worden uitgevoerd:

  • a.

    Noordelijke toerit aansluiting 41 (Li): Deze aansluiting is opgeheven bij de voltooiing van het zogenaamde ‘Ei van Drunen’ (aansluiting 42). Realisatie van de geluidssanering kon om contractuele redenen niet door de gemeente Heusden ter hand worden genomen.

  • b.

    Zuidelijke rijbaan ter hoogte van het bedrijventerrein ‘Nassaulaan’ in Vlijmen (Re). Reden van het nog niet gerealiseerd zijn van schermen is het herhaaldelijke bezwaar/beroep van twee belanghebbenden tegen verschillende procedures rondom het realiseren van de geluidschermen.

Voor beide locaties heeft de gemeente Heusden aan Rijkswaterstaat verzocht om de uitvoering van de saneringsmaatregelen in het reguliere saneringsprogramma van RWS (MJPG) mee te nemen. Dit heeft er toe geleid dat beide locaties zijn opgenomen in artikel 38, lid 5 onder b van het Besluit geluid milieubeheer.

Het Meerjarenplan Geluidsanering is een landelijk programma waarin de geluidsanering van de rijksinfrastructuur wordt afgehandeld. Hierbij wordt de doelmatigheid van geluidwerende voorzieningen afgewogen ten opzichte van het beschikbare budget. De prioritering van de maatregelen zal plaatsvinden in 2018, waarna de saneringsplannen kunnen worden afgerond.

Dit verkeersbesluit voor het tijdelijk verlagen van de maximumsnelheid komt te vervallen op 31 december 2025 dan wel zoveel eerder als de maatregelen die volgen uit het onherroepelijke saneringsplan voor dit traject zijn gerealiseerd.

Uit het oogpunt van:

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden:

is het gewenst om vanaf 1 januari 2017 tot uiterlijk 1 januari 2026 door middel van de plaatsing van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op rijksweg 59 (Maasroute) tussen km 118,300 (Re) en km 127.800 (Re) en tussen km 127,800 (Li) en km 118,450 (Li) in de gemeente Heusden de maximumsnelheid tijdelijk te verlagen naar 100 km/h.

Indien op 1 januari 2026 de maatregelen uit het onherroepelijke saneringsplan niet gerealiseerd zijn, zal ik aanvullend een nieuw verkeersbesluit nemen om de maximumsnelheid te verlagen tot 100 km/h op dit deel van rijksweg 59 (Maasroute), zoals hiervoor is genoemd.

De belangen van Rijkswaterstaat, te weten het beschermen van het

waterstaatswerk en het verzekeren van een doelmatig en veilig gebruik van dat werk, zijn voldoende gewaarborgd.

De belangen van derden worden door het tijdelijk verlagen van de

maximumsnelheid, voorzover bekend, niet geschaad.

5.Wegtraject

De situatie is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening

-Tekening nummer M161201331 van 21 december 2016.

Het betrokken weggedeelte is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeente Heusden.

GEVOLGDE PROCEDURE

Door mij is geen voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Reden hiervan is, dat ik ervan uit ga dat belanghebbenden door het nemen van dit besluit niet in hun rechten worden aangetast.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Oost-Brabant te ’s-Hertogenbosch.

Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met de gemeente Heusden.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

namens deze,

hoofd Vergunningverlening

Rijkswaterstaat Zuid-Nederland,

T.L.B. du Chatinier

MEDEDELINGEN:

1.Informatie en bezwaar

Om te bepalen of u meer informatie wilt, kunnen de volgende vragen en aandachtspunten u helpen:

• Is de inhoud van het besluit duidelijk en is helder wat het concreet voor u betekent?

• Kunt u beoordelen of het besluit inhoudelijk juist is of niet? Of heeft u behoefte aan een toelichting?

• Kloppen de gegevens over u in het besluit en heeft u alle gegevens verstrekt?

Ook wanneer u andere vragen heeft over het besluit of de procedure, of wanneer u zich op een of andere manier heeft gestoord aan de wijze waarop bij de besluitvorming met u of uw belangen is omgegaan, kunt u contact opnemen.

Het besluit met de daarbij behorende stukken, ligt vanaf 27 december 2016 gedurende zes weken ter inzage bij:

• het kantoor van Rijkswaterstaat Zuid – Nederland, Zuidwal 58 te

’s-Hertogenbosch;

• het gemeentehuis van de gemeente Heusden, Julianastraat 34 te Vlijmen.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar maken. U moet hiervoor wel belanghebbende bij het besluit zijn. De volgende vragen en aandachtspunten kunnen u helpen bij het maken van bezwaar:

• Wat zijn de redenen dat u het met het besluit niet eens bent?

• Welk doel wilt u met uw bezwaar tegen het besluit bereiken? Wat verwacht u van Rijkswaterstaat?

• Is het u voldoende duidelijk wat een bezwaarprocedure inhoudt en weet u of u met een bezwaar uw doel kunt bereiken? Kunt u uw doel op een andere, wellicht eenvoudigere wijze bereiken?

Wanneer u vragen heeft of wanneer u zich afvraagt of het indienen van een bezwaarschrift voor u de geschikte aanpak is, kunt u ook hiervoor contact opnemen met de in de beschikking vermelde contactpersoon. De contactpersoon kan met u overleggen over de te volgen procedure en u informeren over andere mogelijkheden die Rijkswaterstaat u eventueel biedt om tot een oplossing te komen.

Hoe maakt u bezwaar?

Om bezwaar te maken moet u, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar de minister van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zuid- Nederland, afdeling Werkenpakket, Postbus 25 6200 MA Maastricht.

In het bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

• uw naam en adres, en liefst ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (bijvoorbeeld door de datum en het kenmerk van het besluit te vermelden of door een kopie mee te sturen);

• de reden waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Dit doet u door de Voorzieningenrechter van de rechtbank in het gebied waar u woont te vragen een voorlopige voorziening te treffen. Indien u niet zelf, maar namens een bedrijf of organisatie een verzoekschrift indient dan kunt u het verzoekschrift sturen naar de rechtbank in het gebied waar het bedrijf of de organisatie is ingeschreven. De rechtbank zal een griffierecht in rekening brengen.

Bij het verzoek moet voorts een afschrift van het bezwaarschrift worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van de beschikking waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.

Indiening kan ook via de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Vertaling

Indien het beroep- of verzoekschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het beroep of verzoek noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Wat zijn de kosten?

Zowel in verband met de behandeling van beroep, als in verband met de behandeling van het verzoek om voorlopige voorziening, worden griffierechten geheven. Over de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dit moet betalen krijgt u na het indienen van beroep c.q. het verzoek om voorlopige voorziening bericht van de rechtbank.

Naar boven