Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlaardingen | Staatscourant 2016, 32329 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlaardingen | Staatscourant 2016, 32329 | Verkeersbesluiten |
VERKEERSBESLUIT – 30 km zone, parkeerverbodszone, verplichte rijrichting, voorrang, stopverbod, parkeren vrachtwagens, fietsstroken – Groot Vettenoord – Vlaardingen
Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij hem ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;
gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-66) en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-67);
gelezen het advies van de politie d.d. 25-07-2015 die met dit besluit instemt voor wat betreft de onderdelen 1 t/m 3 en 5 t/m 14 waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie is niet akkoord met betrekking tot onderdeel 4 van dit besluit daar de inrichting van het bedoelde gebied niet volledig aan de daarvoor geldende inrichtingseisen voldoet;
Op grond van het categoriseringsplan van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan van de gemeente Vlaardingen zijn alle wegen binnen het bedrijventerrein Groot Vettenoord aangemerkt als erftoegangswegen.
Een 30 km-zone bestaat uit erftoegangswegen. De snelheid op die wegen is maximaal 30 km/uur. Het instellen van een 30 km zone bevordert de verkeersveiligheid en draagt zorg voor minder verkeersoverlast voor de bedrijven. Omdat de snelheid er relatief laag is, kan het verkeer veilig gemengd worden. Je vindt in een 30 km-zone dus geen aparte fietspaden/-stroken en op kruisingen is de voorrang niet geregeld door borden of tekens op de weg (de kruisingen zijn dus gelijkwaardig).
Volgens de inrichtingseisen voor 30 km zones dient er om de 75 á 100 meter een snelheid remmende maatregel genomen te worden. Gezien de beperkte lengte van de rechtstanden binnen het bedrijventerrein, waarbij de kruisingen (rechts voorrang) ook worden gezien als snelheidsremmer, kan gesteld worden dat op deze wijze wordt voldaan aan de inrichting eisen. Daarnaast is het, gezien het specifieke gebruik van het bedrijventerrein, gewenst om terughoudend te zijn met de aanleg van verkeersdrempels en verhoogde kruisingsvlakken vanwege hinder voor het vrachtverkeer en overlast voor de aanliggende panden van trillingen en geluidhinder.
Ondanks dat de inrichting van het bedrijventerrein niet volledig aan de daarvoor geldende inrichting eisen voor 30 km zones voldoet, wordt gezien het bovenstaande, geadviseerd om een 30 km zone in te stellen op de onder punt 4 genoemde wegen en straten.
overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
overwegende dat op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
h de secundaire rijbaan van de Van Beethovensingel (tussen de Taanderijstraat en de Mercuriusstraat),
door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 en A2, uitgevoerd als begin en einde zone volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
1tot het instellen van een parkeerverbodszone op de volgende wegen en straten;
h de secundaire rijbaan van de Van Beethovensingel (tussen de Taanderijstraat en de Mercuriusstraat),
door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 volgens bijlage I van het RVV 1990, uitgevoerd als begin en einde zone;
tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van de verkeersverbinding (tussen de Taanderijstraat en de Van Beethovensingel) op de hoofdrijbaan van de Van Beethovensingel zodanig dat het verkeer komende vanuit de richting van de Taanderijstraat voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Van Beethovensingel door middel van het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;
tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van het (brom)fietspad Maassluissedijk op de Energieweg zodanig dat het (langzaam) verkeer komende vanuit de richting van de Maassluissedijk voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Energieweg door middel van het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;
van het aanbrengen van een doorgetrokken gele streep zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 1 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
tot het aanwijzen van parkeergelegenheid uitsluitend voor het parkeren van vrachtwagens aan de noordzijde van de Energieweg door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4, volgens bijlage I van het RVV 1990, voorzien van onderborden met de afbeelding van een vrachtwagen, tekstborden “ma. t/m vr. 18-08 h. en vr. 18 h. t/m ma. 08 h.” en onderborden met richtingpijlen;
tot het aanwijzen van een verplicht, in twee richtingen bereden fietspad, het pad tussen de Industrieweg en de Van Beethovensingel, gelegen direct ten zuiden van het brandstofverkooppunt aan de Van Beethovensingel door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 volgens bijlage I van het RVV 1990, voorzien van de onderborden met richtingpijlen;
tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van het bovengenoemde verplichte fietspad op de Industrieweg, zodanig dat het (langzaam) verkeer komende vanaf het verplichte fietspad richting de Industrieweg voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Industrieweg door middel van het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Aanleiding en bestaande situatie
dat de volgende straten en wegen, te weten de Energieweg, Nettenboetsterstraat, Nijverheidsstraat, Fabricagestraat, Produktiestraat, Taanderijstraat, Mercuriusstraat, Van Beethovensingel (tussen de Taanderijstraat en de Mercuriusstraat), 1e Industriestraat, 2eIndustriestraat, 3e Industriestraat, 4e Industriestraat en 5e Industriestraat binnen het industriegebied Groot Vettenoord zijn gelegen;
Voor het besluit 4 (30 km zone):
Voor het besluit 5 (parkeerverbodszone):
Voor de besluiten 6 en 7 (verplichte rijrichting vrachtwagens en bussen):
Voor de besluiten 8, 9 en 14 (regelen voorrang):
dat het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt gewenst is om de voorrang ter plaatse van de aansluiting van de genoemde verkeersverbinding op de hoofdrijbaan van de Van Beethovensingel te regelen, zodanig dat het verkeer komende vanaf deze verkeersverbinding voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Van Beethovensingel.
Voor het besluit 10 (verbod stil staan):
Voor het besluit 11 (parkeren vrachtwagens):
Voor het besluiten 12 (aanwijzen fietsstroken):
Voor de besluiten 13 en 15 (aanwijzen twee richtingen verplicht fietspad en instellen verplichte passeerzijde):
Voor het besluit 16 (instellen gesloten verklaring fietsers):
•door middel van het nemen van de voorgestelde verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid te vergroten, de doorstroming en de bereikbaarheid te verbeteren en de parkeeroverlast op het bedrijventerrein te verminderen.
Belanghebbenden kunnen ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen, onder vermelding van “bezwaarschrift verkeersbesluit”, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:
Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit (zie artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).
De indiener van een bezwaarschrift kan ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, als onverwijlde spoed dat – gelet op de betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.
Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-32329.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.