Bestuursreglement rechtbank Gelderland

2 april 2013

Artikel 1. Zittingsplaatsen en bestuurszetel

De rechtbank Gelderland houdt zitting in Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen en Zutphen.

De bestuurszetel is gevestigd in Arnhem.

Het adres van de zittingsplaatsen is te vinden in het zaaksverdelingsreglement en op www.rechtspraak.nl.

Artikel 2. Openingstijden griffies

De griffies van de rechtbank zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Artikel 3. Organisatiestructuur

De rechtbank bestaat uit de volgende organisatorische eenheden:

  • a. het bestuur;

  • b. de afdeling Civiel Recht Arnhem,

  • c. de afdeling Civiel Recht Zutphen,

  • d. de afdeling Strafrecht;

  • e. de afdeling Bestuursrecht;

  • f. de afdeling Bedrijfsvoering.

Het bestuur stelt teams in. De teamindeling is te raadplegen via www.rechtspraak.nl.

Artikel 4. Indeling in kamers en vaststellen van de bezetting

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks per 1 januari een overzicht vast waarin is bepaald welke categorieën zaken elk van de afdelingen en teams zal behandelen. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van de rechtbank ter inzage.

  • 2. Het bestuur stelt jaarlijks per 1 januari de bezetting van de afdelingen vast. De afdelingen bepalen de bezetting van de teams en vormen daaruit enkel- en meervoudige kamers. De rechtbank kent enkelvoudige en meervoudige kamers voor de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 50 tot en met 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie. Degenen die deel uitmaken van een afdeling of een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 50 tot en met 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie, zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.

  • 3. Het bestuur verwerkt tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, binnen een maand na de wijziging in het schema.

  • 4. Teams kunnen in afwijking van de gepubliceerde indeling incidenteel onderscheidenlijk tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een andere afdeling of uit een ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis, of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld. Afdelingsvoorzitters oefenen deze bevoegdheid uit met betrekking tot de indeling binnen hun afdeling. Het bestuur is in overige gevallen bevoegd en kan zijn bevoegdheid mandateren aan afdelings- en teamvoorzitters.

Artikel 5. Toedeling van zaken

  • 1. Door of namens het bestuur worden in de afdelingen en/of teams van de rechtbank roosters gemaakt, waarin rechters worden ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.

  • 2. Bij de inroostering van rechters op de onderscheiden categorieën van zaken en zittingen wordt onder meer zoveel mogelijk rekening gehouden met

    • a. de algemene rechterlijke ervaring die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • b. de specifieke kennis en/of ervaring op een bepaald rechtsgebied die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • c. individuele omstandigheden die van invloed zijn op de inzetbaarheid van de rechter.

  • 3. Eenieder kan, behoudens de hierna genoemde uitzondering, de naam/namen van de behandelend rechter(s), voor zover al niet in de oproep vermeld, uiterlijk vanaf 2 weken voor de aanvang van de zitting bij de rechtbank opvragen. Als de oproepingstermijn van de zitting korter is dan twee weken, wordt/worden de naam/namen van de behandelend rechter(s) direct aan partijen bekend gemaakt. Hierbij geldt een voorbehoud voor noodzakelijke wijzigingen op het laatste moment. Belanghebbenden kunnen kort voor de aanvang van de zitting bij de bode navragen of er wijzigingen zijn in de rechterlijke bezetting, die nog niet eerder bekend waren gemaakt.

  • 4. Het bestuur kan om zwaarwegende redenen van veiligheid in incidentele gevallen besluiten van het derde lid af te wijken.

Artikel 6. Bevordering van juridische kwaliteit en uniforme rechtstoepassing

  • 1. Het bestuur heeft het kwaliteitsbeleid van het gerecht vastgelegd in het kwaliteitsplan.

  • 2. Het bestuur bevordert de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing en voert daartoe periodiek – en wel ten minste eenmaal per jaar – overleg met door de gerechtsvergadering aangewezen afvaardigingen uit de afdelingen bestuursrecht, civiel recht en strafrecht.

Artikel 7. Externe gerichtheid en externe contacten

  • 1. Het bestuur richt een voorziening in voor externe oriëntatie en advies, onder de benaming van Raad van Advies.

  • 2. Het bestuur overlegt periodiek – en steeds ten minste eenmaal per jaar – met in ieder geval de navolgende externe overlegpartners:

    • a. de Hoofdofficier van Justitie van het arrondissementsparket Oost-Nederland;

    • b. de Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Gelderland.

  • 3. Het bestuur besteedt in het jaarverslag op basis van artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie aandacht aan:

    • a. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij;

    • b. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen de Raad van Advies heeft opgemerkt en geadviseerd.

Aldus vastgesteld teArnhem, 2 april 2013.

Namens het bestuur van de rechtbank Gelderland, H.C. Naves, president.

Naar boven