Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2024, 3476 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2024, 3476 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Stimulering HRM en scholing voor MKB
Gedeputeerde Staten van Groningen en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen
Gelet op artikel 18, 29 en 31 van Verordening nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 2014 (laatstelijk gewijzigd op 23 juni 2023 (EG) nr. 2023/1315 ) ) waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard („de algemene groepsvrijstellingsverordening”);
Gelet op Verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU, L15-12-2023);
Gelet op de Subsidieregeling JTF 2021-2027
Gelet op het Operationeel Programma JTF 2021-2027
vast te stellen de Subsidieregeling Stimulering HRM en scholing voor MKB als volgt:
In deze regeling wordt verstaan onder:
AGVV: Algemene groepsvrijstellingsverordening, verordening nr. 651/2014 van de commissie van 17 juni 2014, publicatieblad EU L187/1, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, gewijzigd bij verordeningen van 14 juni 2017 (EU) 2017/1084, 2 juli 2020 (EU) 2020/972 en 23 juni 2023 (EU) 2023/1315;
Artikel 3 Doel van de regeling
De subsidieregeling heeft als doel om een meer toekomstgericht strategisch personeelsbeleid te voeren en te investeren in de inzetbaarheid van medewerkers bij het midden- en kleinbedrijf in de provincie Groningen en gemeente Emmen.
Subsidie wordt verstrekt aan een mkb-onderneming die op het moment van aanvragen een vestiging heeft in de provincie Groningen of gemeente Emmen en daar ondernemingsactiviteiten uitvoert. De ondernemingsactiviteiten dienen te vallen onder de volgende SBI-codes:
Een aanvraag kan worden ingediend bij het SNN via een daarvoor ontwikkeld webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl.
Artikel 7 Beslistermijn subsidieverlening
Er zal binnen 13 weken na ontvangst van de complete aanvraag een besluit worden genomen.
Artikel 11a Subsidiabele kosten
Als subsidiabele kosten komen de volgende in redelijkheid ten behoeve van de activiteit te maken kosten in aanmerking:
Artikel 11b Algemene en specifieke eisen aan een bedrijfsspecifieke training of vakinhoudelijke scholing
De scholing zoals bedoeld in artikel 11a, onderdeel b voldoet aan de volgende eisen:
de scholing beschikt over één van de volgende certificeringen of keurmerken:
wordt aangeboden door een opleidingsinstituut dat door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkend onderwijs verzorgt en die leidt tot een diploma of certificaat, dan wel verband houdt met onderdelen van een door deze minister vastgesteld kwalificatiedossier, vastgestelde kwalificatie of een door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie geaccrediteerde opleiding;
Artikel 12 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten zijn niet subsidiabel:
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Voor de subsidieontvanger gelden in elk geval de volgende verplichtingen:
er zijn publicatievereisten van toepassing. Hieronder zijn de verschillende uitingen benoemd:
het plaatsen van ten minste één affiche of elektronisch display met informatie over het project (minimaal in A3 - formaat) of een roll-up banner met vermelding van de steun door de Europese Unie op een voor het publiek goed zichtbare plaats bij de subsidieontvanger(s), gedurende de projectperiode. De specifieke eisen van de verschillende uitingen zijn terug te vinden op de website van het SNN;
Binnen 3 weken na de bekendmaking van het besluit tot subsidieverlening wordt de subsidie voor 50% van het verleende subsidiebedrag bevoorschot. Er wordt geen tweede voorschot verleend.
Artikel 15 Wijzigings- of intrekkingsgronden
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in artikel 4:46 en 4:48 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, als:
Artikel 17 Bedrag vaststelling
Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de subsidiabele kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald ten behoeve van het project.
Groningen, 5 maart 2024
Gedeputeerde Staten voornoemd:
René Paas, voorzitter
Hans Schrikkema, secretaris
Het JTF voor de regio Groningen-Emmen richt zich op een nieuw, economisch en groen perspectief. Met oog op de toekomst is het van groot belang voor de JTF-regio Groningen-Emmen dat er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar is, in het bijzonder in de technische beroepen, waarin nu al een tekort bestaat. Er is sprake van een vergrijzende en krimpende bevolking, een relatief grote groep werknemers die de komende jaren wegens pensionering de arbeidsmarkt verlaat en een relatief grote groep jongeren die zonder goede startkwalificaties de arbeidsmarkt betreedt. Daar komt bij dat door het wegvallen van de gaswinning en fossiele productieprocessen in bedrijven veel van de huidige werknemers en werkzoekenden moeten worden bijgeschoold om op de arbeidsmarkt actief te kunnen blijven. Voor de JTF-regio Groningen-Emmen is het daarom van eminent belang dat de beroepsbevolking beschikt over de juiste vaardigheden om de transformatie van de economie en de klimaattransitie mogelijk te maken.
Veel mkb-bedrijven worstelen met het HR-beleid en weten niet goed hoe in de komende tijd voldoende, en goed opgeleid personeel te krijgen en te houden. Strategisch HR beleid is daarom een noodzakelijke voorwaarde om de transformatie van de economie en de klimaattransitie mogelijk te maken. Naast het strategisch beleid is directe bijscholing, met name in de technische sectoren, noodzakelijk om ook op kortere termijn werknemers de juiste vaardigheden te geven.
Deze openstelling richt zich op het bevorderen van het strategisch personeelsbeleid en directe bijscholing, in de technische sectoren, om ook op kortere termijn de huidige werknemers van de juiste vaardigheden te voorzien.
Artikel 1, sub j Strategisch HRM-advies
Strategisch HRM-advies kan betrekking hebben op:
Wij stellen het op prijs indien in het op te stellen advies ingegaan wordt op de punten zoals benoemd in het document "Goed Werkgeverschap", opgesteld door FNV. Dit document is te vinden op de website van het SNN.
De klimaattransitie heeft een grote invloed op het bedrijfsleven, en met name op de maakbedrijven waarin relatief veel fossiele brandstoffen worden verbruikt. De regeling richt zich dan ook op deze bedrijven. Door hier in te zetten op strategisch personeelsbeleid en directe bijscholing kan een belangrijke stap worden gezet in het streven naar een groene, schonere, toekomstbestendige maakindustrie in de JTF-regio.
Bij een vestiging in de provincie Groningen en gemeente Emmen gaat het om een fysieke vestiging in deze regio. De effecten van het project moeten uiteindelijk ten goede komen aan deze vestiging. In de situatie van een postbusadres wordt er gekeken of er door medewerkers ondernemingsactiviteiten worden uitgevoerd. Wordt er bijvoorbeeld voor een beperkt aantal uren enkel overlegruimtes of belruimtes gehuurd, dan is dit niet als vestiging zoals bedoelt in bovenliggend artikel aan te merken.
Om te bepalen of de onderneming binnen de doelgroep van de regeling valt wordt gekeken naar de SBI-code van de onderneming en, indien aanwezig, de website van de onderneming.
Artikel 5 Subsidiabele activiteit
De effecten van een project dienen neer te slaan in het werkingsgebied van deze regeling. Dit betekent dat duidelijk dien te zijn dat het advies ten behoeve van een (vestiging van) een onderneming in het werkingsgebied wordt opgesteld. De in dienst te nemen HR-adviseur en de op te leiden en te trainen werknemers dienen werkzaam te zijn voor de (vestiging van een) onderneming in het werkingsgebied.
Het strategisch advies kan breed van karakter zijn (zie ook de toelichting bij artikel 1, sub i). Subsidie kan worden verkregen voor 3 "activiteiten":
voor ondernemingen die nog geen HR-adviseur in dienst hebben (of recent in dienst hebben gehad), de loonkosten van deze in dienst te nemen medewerker gedurende maximaal 12 maanden. Op deze manier beogen we om ondernemingen te stimuleren structureel deskundig strategisch personeelsbeleid op te zetten en dit (door het in dienst nemen van de gekwalificeerde deskundige HR-medewerker) ook tot uitvoering te kunnen brengen.
Artikel 9 sub e Weigeringsgronden
Het is mogelijk om als onderneming meerdere keren een aanvraag in te dienen. Het bedrag dat een onderneming in totaal als subsidie kan ontvangen vanuit deze regeling is begrensd op € 80.000. Ondernemingen die met elkaar verbonden zijn worden hierbij als één onderneming beschouwd.
Voor het begrip onderneming wordt gekeken hoe de onderneming economisch opereert. Indien meerdere rechtspersonen nauw met elkaar verweven zijn, worden deze gezien als één onderneming. Daarbij kan gedacht worden aan het opereren op dezelfde of aanverwante economische markt en het hebben van stemrechten dan wel aandelen in elkaar
Artikel 9 sub f Weigeringsgronden
De aan te vragen subsidie wordt aan een onderneming verleend op basis van de AGVV en/of de de-minimis verordening. Als het project zich richt op het in dienst nemen van een HR- adviseur zal gebruik moeten worden gemaakt van de mogelijkheden die het de-minimis kader biedt.
Bij het laten opstellen van een door een onafhankelijke deskundige opgesteld strategisch advies of de uitvoering van (onderdelen van) het strategisch HR-advies zal vaak gebruik kunnen worden gemaakt van de AGVV
Artikel 11a sub a Onafhankelijke deskundige
De onderneming waar de deskundige werkt, moet ingeschreven zijn bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als onafhankelijke deskundige. De uren van de in te schakelen onafhankelijke deskundige zijn subsidiabel.
De deskundige dient onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming.
In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er in ieder geval geen sprake is van onafhankelijkheid:
Deze opsomming is niet limitatief. Dit betekent dat er ook andere situaties kunnen zijn waarin tot de conclusie kan worden gekomen dat er geen sprake is van onafhankelijkheid van de onderneming van de aanvragende onderneming.
Artikel 11a sub d 1% opslag voor kleine facturen
Het is niet mogelijk om kosten onder de € 250 (exclusief BTW) te declareren. In plaats daarvan wordt op de over de te maken kosten aan derden, automatisch een forfait van 1% berekend. Dit ter compensatie van deze facturen. Dat zijn binnen deze regeling de kosten die benoemd zijn in artikel 11a, sub a en b.
Een uitzondering op bovenstaande zijn verzamelfacturen, welke facturen onder de € 250 bevatten. Deze kunnen wel gedeclareerd worden, mits deze in één keer zijn betaald en het totaalbedrag van de verzamelfactuur boven de € 250 (exclusief BTW) uitkomt.
Artikel 12 sub d Stapelen van subsidie
Kosten waarvoor al subsidie is verkregen, of waarvoor ergens anders al subsidie is aangevraagd kunnen niet voor deze subsidieregeling worden opgevoerd. Wij verwachten dat u als subsidieaanvrager de helft van de kosten zelf financiert.
Artikel 12 sub g Verplichte opleidingen
Het gaat hier om opleidingen die de werkgever op grond van de wet of collectieve overeenkomst verplicht is aan te bieden om het werk uit te voeren waarvoor de werknemer is aangenomen. Gereglementeerde beroepen zijn in beginsel uitgezonderd. Scholing die de werkgever verplicht moet aanbieden kan o.a. gaan over veiligheid (zoals bedrijfshulpverlening) en het bijhouden van vakbekwaamheid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-3476.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.