Subsidieregeling Stimulering digitalisering en robotisering MKB

Gedeputeerde Staten van Groningen en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen

 

Gelet op artikel 18 van Verordening nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 (laatstelijk gewijzigd op 23 juni 2023 (EG) nr. 2023/1315) waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (“de algemene groepsvrijstellingsverordening”);

 

Gelet op Verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU, L15-12-2023);

 

Gelet op de Subsidieregeling JTF 2021-2027

 

Gelet op het Operationeel Programma JTF 2021-2027

 

besluiten

 

vast te stellen de Subsidieregeling Stimulering digitalisering en robotisering MKB als volgt:

 

Subsidieregeling Stimulering digitalisering en robotisering MKB

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    AGVV: Algemene groepsvrijstellingsverordening, verordening nr. 651/2014 van de commissie van 17 juni 2014, publicatieblad EU L187/1, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, gewijzigd bij verordeningen van 14 juni 2017 (EU) 2017/1084, 2 juli 2020 (EU) 2020/972 en 23 juni 2023 (EU) 2023/1315;

  • b.

    College van B&W: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen.

  • c.

    De-minimisverordening: Verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU, L15-12-2023);

  • d.

    Deskundige: iemand die op grond van opleiding of ervaring gekwalificeerd moet worden geacht om een opdracht uit te voeren in het kader van een op grond van deze regeling gesubsidieerde activiteit;

  • e.

    Digitaliseren: het digitaal maken en verwerken van informatie t.b.v. productieprocessen;

  • f.

    Gedeputeerde Staten: de Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen;

  • g.

    Mkb-onderneming: kleine onderneming, middelgrote of micro onderneming in de zin van bijlage I van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • h.

    Onderneming: iedere eenheid, ongeacht haar rechtsvorm of wijze van financiering, die een economische activiteit uitoefent;

  • i.

    Project: een samenhangend geheel aan activiteiten;

  • j.

    Robotiseren: het laten uitvoeren van productiewerkzaamheden door robots;

  • k.

    SNN: het Samenwerkingsverband Noord-Nederland

  • l.

    Strategisch digitaliserings- of robotiseringadvies: Een uitgebreid werk, waarvan het doel is om de richting voor de (verdere) ontwikkeling van het bedrijf op (middel)lange termijn op het gebied van digitalisering of robotisering te bepalen op basis van een analyse van de huidige situatie en potentiële mogelijkheden voor de onderneming.

Artikel 2 Toepassing Kaderverordening en Procedureregels

  • 1.

    De Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 en Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018 zijn niet van toepassing op de subsidieverstrekking op basis van deze regeling, met uitzondering van artikel 2 van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017.

  • 2.

    De Algemene subsidieverordening gemeente Emmen 2017 is niet van toepassing op de subsidieverstrekking op basis van deze regeling, met uitzondering en op grond van artikel 4, eerste lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Emmen 2017.

Artikel 3 Doel van de regeling

De subsidieregeling heeft als doel om ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf in de provincie Groningen en gemeente Emmen toekomstbestendiger te maken door de productieomgeving te digitaliseren of te robotiseren.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan een mkb-onderneming die op het moment van aanvragen een vestiging heeft in de provincie Groningen of gemeente Emmen en daar ondernemingsactiviteiten uitvoert. De ondernemingsactiviteiten dienen te vallen onder de volgende SBI-codes:

  • a.

    10: "vervaardiging van voedingsmiddelen" t/m 35: "Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas, stoom en gekoelde lucht"

  • b.

    41: "Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw en projectontwikkeling" t/m 43: "Gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw"

  • c.

    49: "Vervoer over land" t/m 52: "Opslag en dienstverlening voor vervoer"

  • d.

    61: "Telecommunicatie" t/m 63: "Dienstverlenende activiteiten op het gebied van informatie"

  • e.

    72: "Speur- en ontwikkelingswerk"

Artikel 5 Subsidiabele activiteit

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt voor een project waarvan de effecten neerslaan in de provincie Groningen of gemeente Emmen.

  • 2.

    Subsidie wordt verstrekt voor;

    • een door een onafhankelijke deskundige opgesteld strategisch digitaliserings- of robotiseringsadvies, of;

    • de aanschaf en implementatie van hard- of software die het productieproces van een onderneming digitaliseert of robotiseert.

Artikel 6 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag kan worden ingediend in de periode vanaf 20 maart 2024 9.00 uur tot en met 31 december 2024 17.00 uur.

  • 2.

    Een aanvraag kan worden ingediend bij het SNN via een daarvoor ontwikkeld webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl.

  • 3.

    De aanvraag gaat in ieder geval vergezeld van een projectplan conform het door het SNN beschikbaar gestelde format.

  • 4.

    De aanvrager voegt bij de aanvraag voor subsidie in ieder geval een beknopte samenvatting van het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd die kan worden gebruikt in openbaar toegankelijke publicaties.

Artikel 7 Beslistermijn subsidieverlening

Er zal binnen 13 weken na ontvangst van de complete aanvraag een besluit worden genomen.

Artikel 8 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond van Gedeputeerde Staten en College van B&W gezamenlijk bedraagt € 9.500.000.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur SNN verdeelt het in het vorige lid bedoelde bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen.

  • 3.

    Indien een subsidieaanvraag op het moment van indiening van de aanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 4.

    Indien op één dag meerdere aanvragen binnenkomen waardoor het subsidieplafond wordt overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 9 Weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt een subsidie in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      het project niet voldoet aan de voorwaarden in deze subsidieregeling;

    • b.

      werkzaamheden die onderdeel zijn van het project zijn gestart vóór ontvangst van de aanvraag;

    • c.

      er voor de subsidiabele kosten een of meerdere verplichtingen zijn aangegaan vóór ontvangst van de aanvraag;

    • d.

      de aanvrager een onderneming in moeilijkheden is als bedoeld in artikel 1, vierde lid, onderdeel c, van de AGVV;

    • e.

      de subsidiabele kosten minder zijn dan € 20.000;

    • f.

      de onderneming op grond van deze subsidieregeling al voor maximaal € 100.000 subsidie heeft ontvangen;

    • g.

      niet wordt voldaan aan de voorwaarden van hoofdstuk I en II en artikel 18 AGVV of de de-minimisverordening;

    • h.

      er een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de aanvrager doelstellingen nastreeft of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang, de goede zeden of de openbare orde;

    • i.

      ten aanzien van de subsidieaanvrager een uitstaand bevel tot terugvordering bestaat volgend op een eerdere beschikking van de Europese Commissie, waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt is verklaard.

    • j.

      de kosten van de activiteit niet in een redelijke verhouding staan tot het te bereiken resultaat.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan een subsidie worden geweigerd indien:

    • a.

      er een gegronde reden bestaat dat het project in financiële, organisatorische, technische of economische zin niet haalbaar is.

Artikel 10 Subsidiehoogte

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten.

  • 2.

    De subsidie voor een door een onafhankelijke deskundige opgesteld strategisch digitaliserings- of robotiseringsadvies bedraagt maximaal € 20.000.

  • 3.

    De subsidie voor de aanschaf en implementatie van hard- en software die het productieproces van een onderneming digitaliseren of robotiseren bedraagt maximaal € 80.000.

  • 4.

    Het bedrag van de subsidie wordt verlaagd indien de normen van de Europese Commissie daartoe verplichten.

Artikel 11 Subsidiabele kosten

Als subsidiabele kosten komen de volgende in redelijkheid ten behoeve van de activiteit te maken kosten in aanmerking:

  • a.

    het inschakelen van een onafhankelijke deskundige, die is ingeschreven in een handelsregister;

  • b.

    de kosten van bij derden aangeschafte hard- en software die het productieproces van een onderneming digitaliseren of robotiseren;

  • c.

    over de kosten zoals genoemd in dit artikel, onderdeel a en b, waarvoor een factuur wordt ingediend met een factuurbedrag van € 250 of meer, exclusief btw, wordt een opslag van 1% op het factuurbedrag toegepast.

Artikel 12 Niet-subsidiabele kosten

De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

  • a.

    verrekenbare belasting toegevoegde waarde (BTW);

  • b.

    boetes, financiële sancties en hiermee samenhangende kosten;

  • c.

    kosten die niet rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen zijn;

  • d.

    kosten die worden gefinancierd met andere subsidie dan op grond van deze regeling;

  • e.

    kosten die niet in redelijke verhouding staan tot de gestelde doelen of redelijkerwijs te verwachten activiteiten;

  • f.

    kosten, gemaakt na het verstrijken van het tijdvak waarvoor subsidie is verleend

  • g.

    facturen onder de € 250, exclusief BTW.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Voor de subsidieontvanger gelden in elk geval de volgende verplichtingen:

  • a.

    de administratie van het project is overzichtelijk en eenduidig;

  • b.

    het project wordt binnen een termijn van 18 maanden vanaf de datum van de subsidieverlening gerealiseerd;

  • c.

    de subsidiabele kosten zijn gemaakt voor de einddatum van het project. Daarnaast moeten de projectkosten betaald zijn binnen 4 weken na de einddatum van de projectperiode;

  • d.

    er zijn publicatievereisten van toepassing. Hieronder zijn de verschillende uitingen benoemd:

    • i.

      het plaatsen van een korte beschrijving van het project op de website en socialemediakanalen van de subsidieontvanger(s) gedurende de projectperiode. Hierop moet in ieder geval naar voren komen:

      • -

        het embleem van de Europese Unie, en

      • -

        de vermelding van het Europees Fonds voor een rechtvaardige transitie (JTF);

    • ii.

      het plaatsen van ten minste één affiche of elektronisch display met informatie over het project (minimaal in A3 - formaat) of een roll-up banner met vermelding van de steun door de Europese Unie op een voor het publiek goed zichtbare plaats bij de subsidieontvanger(s), gedurende de projectperiode. De specifieke eisen van de verschillende uitingen zijn terug te vinden op de website van het SNN;

  • e.

    wijzigingen in het project worden zo spoedig mogelijk gemeld aan het SNN.

Artikel 14 Voorschotten

Binnen 3 weken na de bekendmaking van het besluit tot subsidieverlening wordt de subsidie voor 50% van het verleende subsidiebedrag bevoorschot. Er wordt geen tweede voorschot verleend.

Artikel 15 Wijzigings- of intrekkingsgronden

De subsidie kan onverminderd het bepaalde in artikel 4:46 en 4:48 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, als:

  • a.

    Het project niet wordt uitgevoerd in overeenstemming met het doel of de voorschriften van deze subsidieregeling;

  • b.

    Niet aan de verplichtingen in de verleningsbeschikking is voldaan.

Artikel 16 Subsidievaststelling

  • 1.

    Uiterlijk 4 weken na het einde van de projectperiode wordt een aanvraag tot vaststelling van de subsidie ingediend.

  • 2.

    Bij de aanvraag tot subsidievaststelling worden in ieder geval de volgende documenten aangeleverd:

    • a.

      een eindverslag;

    • b.

      facturen en betaalbewijzen van de gemaakte en betaalde projectkosten.

  • 3.

    Indien een aanvraag tot subsidievaststelling aan alle vereisten voldoet, wordt binnen 22 weken na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling beslist.

  • 4.

    De subsidieontvanger dient ten minste 7 jaar na de vaststelling van de subsidie haar administratie ten aanzien van de kosten van de uitvoering van het project te bewaren en toegankelijk te houden.

Artikel 17 Bedrag vaststelling

Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de subsidiabele kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald ten behoeve van het project.

Artikel 18 Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling wordt bekendgemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 20 maart 2024.

  • 2.

    Deze subsidieregeling werkt terug tot en met 20 maart 2024 voor zover de bekendmaking plaatsvindt na 20 maart 2024.

Artikel 19 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Mkb digitalisering en robotisering (JTF).

Groningen, 5 maart 2024,

Gedeputeerde Staten voornoemd:

René Paas, voorzitter

Hans Schrikkema, secretaris.

Toelichting

Er is een ingrijpende transitie gaande naar een digitale economie die raakt aan elk maatschappelijk vraagstuk en elke sector, zoals ook zichtbaar in de EU-strategie uitgestippeld in de EU Digital Compass. Kansen voor Noord-Nederland liggen onder meer op het gebied van toepassing van digitale technologieën en daaruit afgeleide kansen.

 

Deze subsidieregeling richt zich op het digitaliseren en robotiseren van de productieprocessen van het mkb in de JTF-regio Groningen-Emmen. Dit zorgt voor een concurrerender mkb dat groener en schoner kan produceren, minder CO2 uitstoot en efficiënter kan produceren. Het leidt tot verbetering van de arbeidsomstandigheden (schoner en minder zwaar werk) en, in deze tijd van personeelsschaarste, tot een efficiëntere inzet van personeel.

 

Artikel 1 sub l Robotisering

Een robot is een programmeerbare machine die zelfstandig taken uitvoert. Daarbij houdt een robot rekening met en reageert op omgevingsfactoren.

 

Artikel 4 Doelgroep

De klimaattransitie heeft een grote invloed op het bedrijfsleven, en met name op de maakbedrijven waarin relatief veel fossiele brandstoffen worden verbruikt. De regeling richt zich dan ook op deze bedrijven. Door in te zetten op digitaliseren en robotiseren van productieprocessen kan een belangrijke stap worden gezet in het streven naar een groene, schonere, toekomstbestendige maakindustrie in de JTF-regio.

Bij een vestiging in de provincie Groningen en gemeente Emmen gaat hier om een fysieke vestiging in deze regio. De effecten van het project moeten uiteindelijk ten goede komen aan deze vestiging. In de situatie van een postbusadres wordt er gekeken of er door medewerkers ondernemingsactiviteiten worden uitgevoerd. Wordt er bijvoorbeeld voor een beperkt aantal uren enkel overlegruimtes of belruimtes gehuurd, dan is dit niet een vestiging zoals bedoeld in bovenliggend artikel aan te merken.

 

Om te bepalen of de onderneming binnen de doelgroep van de regeling valt wordt gekeken naar de SBI-code van de onderneming en, indien aanwezig, de website van de onderneming.

 

Artikel 5 Subsidiabele activiteit

De effecten van een project dienen neer te slaan in het werkingsgebied van deze regeling. Dit betekent dat duidelijk dien te zijn dat het digitaliserings- of robotiseringsadvies ten behoeve van een (vestiging van) een onderneming in het werkingsgebied wordt opgesteld. Investeringen in de aanschaf en implementatie van hard- en software dienen ten behoeve van een (vestiging van) een onderneming in het werkingsgebied te zijn.

 

Artikel 9 sub e Weigeringsgronden

Het is mogelijk om als onderneming meerdere keren een aanvraag in te dienen. Het bedrag dat een onderneming in totaal als subsidie kan ontvangen vanuit deze regeling is begrensd op € 100.000.

Ondernemingen die met elkaar verbonden zijn worden hierbij als één onderneming beschouwd.

Voor het begrip onderneming wordt gekeken hoe de onderneming economisch opereert. Indien meerdere rechtspersonen nauw met elkaar verweven zijn, worden deze gezien als één onderneming. Daarbij kan gedacht worden aan het opereren op dezelfde of aanverwante economische markt en het hebben van stemrechten dan wel aandelen in elkaar

 

Artikel 9 sub f Weigeringsgronden

De aan te vragen subsidie wordt aan een onderneming verleend op basis van de AGVV en/of de de-minimis verordening. Als het project zich richt op de aanschaf en implementatie van hard - en software zal altijd gebruik moeten worden gemaakt van de mogelijkheden die het de-minimis kader biedt.

 

Bij het laten opstellen van een door een onafhankelijke deskundige opgesteld strategisch digitaliserings- of robotiseringsadvies zal vaak gebruik kunnen worden gemaakt van de AGVV.

 

Artikel 11 sub a Onafhankelijke deskundige

De onderneming waar de deskundige werkt, moet ingeschreven zijn bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als onafhankelijke deskundige. De uren van de in te schakelen onafhankelijke deskundige zijn subsidiabel.

 

Onafhankelijk:

De deskundige dient onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming.

In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er in ieder geval geen sprake is van onafhankelijkheid:

  • -

    Als de deskundige een (financieel) belang in de aanvragende onderneming heeft;

  • -

    Als de aanvragende onderneming een (financieel) belang heeft in de onderneming van de deskundige;

  • -

    Als de directeur/bestuurder van de aanvragende onderneming ook de directeur/bestuurder van de in te schakelen onderneming van de deskundige is;

  • -

    In het geval er sprake is van familierelaties in de eerste en tweede graad (ouder/kind/broer/zuster) of een gezinsrelatie aanwezig is;

  • -

    Als de deskundige een duidelijk belang heeft in de uitkomsten van het project, meer dan gebruikelijk is.

Deze opsomming is niet limitatief. Dit betekent dat er ook andere situaties kunnen zijn waarin tot de conclusie kan worden gekomen dat er geen sprake is van onafhankelijkheid van de onderneming van de aanvragende onderneming.

 

Artikel 11 sub b Hard- en software

De bij derden aangeschafte hard- en software dient aantoonbaar het productieproces van een onderneming te digitaliseren of robotiseren. Dit houdt onder meer in dat de kosten van standaard kantoorsoft- en hardware, zoals boekhoudprogramma's, laptops en mobiele telefoons, niet subsidiabel zijn. De derde partij waarvan de hard- en/of software wordt aangeschaft dient onafhankelijk te zijn van de aanvrager. Hierbij worden dezelfde criteria gehanteerd die zijn beschreven in de toelichting op artikel 11 sub a.

 

Artikel 11 sub c 1% opslag voor kleine facturen

Het is niet mogelijk om kosten onder de € 250 (exclusief BTW) te declareren. In plaats daarvan wordt op de over de te maken kosten aan derden, automatisch een forfait van 1% berekend. Dit ter compensatie van deze facturen. Dat zijn binnen deze regeling de kosten die benoemd zijn in artikel 11 sub a en b.

 

Een uitzondering op bovenstaande zijn verzamelfacturen, welke facturen onder de € 250 bevatten. Deze kunnen wel gedeclareerd worden, mits deze in één keer zijn betaald en het totaalbedrag van de verzamelfactuur boven de € 250 (exclusief BTW) uitkomt.

 

Artikel 12 sub d Stapelen van subsidie

Kosten waarvoor al subsidie is verkregen, of waarvoor ergens anders al subsidie is aangevraagd kunnen niet voor deze subsidieregeling worden opgevoerd. Wij verwachten dat u als subsidieaanvrager de helft van de kosten zelf financiert.

Naar boven