Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2019, 4586 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2019, 4586 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Stataen van de provincie Flevoland houdende regels omtrent de Tweede openstelling POP3-maatregel 7 'Samenwerking voor Innovaties'
Gedeputeerde Staten maken bekend dat zij in hun vergadering van 18 juni 2019 onder nummer 2421745 het volgende besluit hebben genomen:
Besluit tot openstelling van de ‘Samenwerking voor Innovatie’ regeling uit de Subsidieverordening POP3 provincie Flevoland 2014-2020 (POP3)
Gedeputeerde Staten van Flevoland;
Overwegende dat het wenselijk is samenwerkingsverbanden te stimuleren voor het verder brengen van de proeftuinen aanpak in de provincie Flevoland die (duurzame) innovaties in de landbouwsector ontwikkelen en testen met als doel het verstevigen van haar positie.
Artikel 1. Openstellingsperiode
Open te stellen: Hoofdstuk 2 Maatregelen paragraaf 7 ‘Samenwerking voor Innovatie’ van de Subsidieverordening POP3 Flevoland 2014-2020 – verder te noemen de subsidieverordening – voor de periode van maandag 1 juli 2019 09:00 uur tot en met vrijdag 27 september 2019 17:00 uur.
Het subsidieplafond voor de in artikel 1 genoemde periode bedraagt € 1.400.000,- bestaande uit 50% ELFPO middelen en 50% provinciale cofinanciering.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
De activiteiten zijn gericht op het praktijkrijp maken van kennis en innovatie evenals één of meerdere van de volgende thema’s:
Subsidie wordt verstrekt aan de deelnemers van het samenwerkingsverband of de initiatiefnemer van het samenwerkingsverband in wording en bevat tenminste één landbouwer of een organisatie die landbouwers vertegenwoordigt.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.7 van de subsidieverordening bevat de aanvraag het volgende:
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de subsidieverordening wordt subsidie geweigerd:
Artikel 7. Subsidiabele kosten
Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking als bedoeld in artikel 1.15 van de subsidieverordening de volgende criteria, die nader zijn beschreven in de toelichting bij dit besluit:
Met effectiviteit van de activiteit wordt bedoeld de mate waarin wordt bijgedragen aan het doel dat met deze openstelling wordt nagestreefd.
Bij dit criterium wordt in samenhang gekeken naar de volgende aspecten:
Bij innovativiteit van het innovatie onderwerp als ook de nieuwe samenwerking (indien van toepassing) worden in samenhang de volgende aspecten bezien:
De efficiëntie wordt bepaald door in samenhang te kijken naar de volgende aspecten:
Artikel 10. De puntensystematiek
Na sluiting van de openstellingstermijn worden alle aanvragen beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 9 door een adviescommissie en in een bepaalde rangorde op een lijst geplaatst. Het puntentotaal wordt samengesteld uit de te behalen punten op basis van de volgende methodiek:
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 18 juni 2019.
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
De secretaris, De voorzitter,
Flevoland is gemaakt voor voedselproductie. We hebben hier goed water, optimale drooglegging, vruchtbare grond, goed doordachte verkaveling en ontsluiting. De landbouw is beeldbepalend voor Flevoland. Voor dit gebied selecteerde de overheid de beste boeren uit het hele land. Zij waren uitverkoren om hier te ondernemen op de beste landbouwgrond. Het heeft geleid tot 's werelds hoogste productie en opbrengsten. Het landbouwgebied kreeg binnen en buiten Flevoland een iconische betekenis.
De toekomst van de agrosector wordt voor een groot deel internationaal bepaald. Flevoland produceert voor de wereldmarkt. De consumentenvraag staat onder invloed van vele maatschappelijke, politieke en economische factoren. Europa beïnvloedt bijvoorbeeld met haar beleid de markt. De uitkomst van het samenspel van al die factoren is niet goed voorspelbaar. De uitdaging voor de Flevolandse agrosector is om zich maximaal voor te bereiden op alle mogelijke scenario's voor de toekomst.
ln de omgevingsvisie FlevolandStraks heeft de landbouw een eigen perspectief. Landbouw: Meerdere Smaken. De ambitie is om in 2030 en verder bekend te staan om haar meerdere smaken in de agrosector, die door haar aanpassingsvermogen vernieuwingen en innovaties voortvarend en snel in praktijk brengt. Hier zijn de voorlopers van de meerder smaken in de agrosector in te vinden. De beste garantie om blijvend een speler van wereldformaat te zijn, is een agrosector met diversiteit en het vermogen om zich voortduren te verbeteren. Dit laten we in 2022 op de Floriade aan de wereld zien. In Flevoland vinden nieuwe ontwikkelingen, bedrijfsvormen, technieken en kennis de weg naar de praktijk. Flevolandse agrarische bedrijven zijn het praktijklaboratorium.
Hiervoor gaat het gebied samenwerken in proeftuinen en platforms, gericht op nieuwe ‘smaken’ agrofood. Dit noemen we de agro-innovatiemotor. De condities die nodig zijn voor de transitie worden gaandeweg geoptimaliseerd. Deze beweging wordt op gang gebracht en gehouden door een club mensen, de Agro Expert Raad, waarin de provincie op basis van gelijkwaardigheid participeert. Op dit moment wordt gewerkt aan versterking van de ontwikkeling van ketenverkorting, natuurinclusieve landbouw, smart farming, kringlooplandbouw en voedselkwaliteit.
Het belang van de provincie Flevoland is gerelateerd aan:
www.omgevingsvisieflevoland.nl
www.flevoland.nl/loket/wat-doen-we/omgevingsvisie-FlevolandStraks
Het versterken van de agrosector in positie, kennis en diversifiëring als ambitie sluit goed aan bij de thema's a) meerwaardestrategie, b) positie versterking producent, c) gesloten kringloop, d) klimaatmitigatie, e) klimaatadaptatie en f) biodiversiteit van het P0P3.
Een adviescommissie wordt samengesteld om de beoordeling van de projecten te doen aan de hand van de opgestelde criteria. De behaalde punten worden gebruikt om de rangorde van de projecten te bepalen.
Provincie Flevoland heeft gekozen voor een selectie van de projecten op basis van de volgende criteria: effectiviteit, kans op succes, innovativiteit en efficiency.
De selectie van projecten zal plaatsvinden via een zogenaamde ‘tender-methode’: alle binnen de in artikel 1 genoemde periode ingediende projecten worden, indien ze voldoen aan de subsidievoorwaarden, beoordeeld en er zal een puntentoekenning plaatsvinden. Indien de score tenminste gelijk is aan het minimum aantal punten (artikel 8) komen de projecten in beginsel voor subsidie in aanmerking. De projecten worden vervolgens gerangschikt aan de hand van het puntentotaal, waarbij de projecten aflopend (van hoog naar laag aantal punten) worden gerangschikt. Is het beschikbare subsidieplafond ontoereikend voor alle voor subsidie in aanmerking komende projecten, dan scoren de projecten met een hogere ranking. Bij meerdere projecten met gelijke score prevaleren projecten die hoger scoren op het criterium innovativiteit en als dit niet volstaat effectiviteit. Voor zover dit onvoldoende onderscheidend is kan loting plaatsvinden.
In samenhang worden de volgende aspecten bezien:
Kwaliteit van het communicatieplan ten behoeve van kennisdeling tijdens het innovatietraject en ten behoeve van verspreiding van de resultaten. Blijk van actieve beoogde koppeling van wetenschappelijke en praktijkkennis. Ruimte voor actieve kennisdeling blijkt zowel uit projectplan als uit begroting van het project.
Dit criterium heeft een wegingsfactor 4 aangezien provincie Flevoland met deze openstelling een flinke impuls wil geven aan de proeftuinen gedachte van het LMS.
Deze openstelling is gericht op het verder brengen van de proeftuinen aanpak in de provincie Flevoland. De kans op succes wordt gedefinieerd als de kans dat de partijen er in slagen het innovatie-idee uit te werken. Het samenwerkingsverband bestaat al en heeft een haalbare innovatie geïdentificeerd. Activiteiten betreffen uitwerking naar technische specificaties, bouwen, uitwerken van een businessplan, een proefopstelling. Onderdelen die betrekking hebbenop inrichting van een demonstratie inrichting en/of activiteiten kennisoverdracht en/of marktintroductie (eerste uitrol) kunnen onderdeel zijn van de aanvraag. De aanvrager heeft hiervoor een goed plan van aanpak uitgewerkt waarin een duidelijke beschrijving van de verschillende fasen is opgenomen met een zakelijke afweging van een go, no-go moment voor het verder brengen van een te ‘ontwikkelen innovatie’.
Dit criterium heeft een wegingsfactor 3 omdat provincie Flevoland met haar proeftuinen hoog inzet op samenwerken en verder brengen van het innovatiepotentieel in Flevoland.
Bij de beoordeling van de innovativiteit van het samenwerkingsproces wordt gekeken in hoeverre de voorgestelde samenwerking nieuwe verbanden en verbintenissen tot stand brengt. Voor de beoordeling van het onderwerp van de samenwerking, de beoogde innovatie geldt: het gaat om de meerwaarde die de innovatie heeft. Betreft de beoogde innovatie een zeer grote aanpassing van een bestaand product, dan wordt er hoger gescoord dan als er een zeer geringe aanpassing plaats zal vinden.
Dit criterium heeft een wegingsfactor 4 omdat de provincie Flevoland met deze laatste openstelling voor LMS de meest innvovatieve impulsen en projecten voor Flevoland wil ondersteunen.
Bij het aspect redelijkheid van kosten wordt gekeken naar de verhouding tussen de begroting (uren en tarieven) en de geplande beschreven prestatie en in hoeverre deze verhouding een reële verhouding is. Hierbij wordt gelet op de omvang van de totale subsidiabele projectkosten van het project ten opzichte van de innovatie opgave en het potentiële toepassingsbereik van de innovatie binnen de agrarische sector.
Dit criterium heeft een wegingsfactor 3 omdat de provincie Flevoland de efficiëntie van middelen een belangrijk uitgangspunt vindt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-4586.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.