33 037 Mestbeleid

Nr. 435 BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 februari 2022

Per brief van 15 oktober 2021 heeft mijn ambtsvoorganger uw Kamer geïnformeerd over de voortgang van het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (rVDM) (Kamerstuk 33 037, nr. 404). De voorbereiding voor de invoering van rVDM is in volle gang. Met deze brief wil ik uw Kamer informeren over de voortgang en de invoeringsdatum van rVDM.

Samen met de sector streef ik naar een open, transparante en eerlijke mestketen. Daarbij is het van belang dat dierlijke mest op een verantwoorde manier wordt vervoerd en fraude wordt voorkomen. Dit draagt bij aan een gelijk speelveld voor ondernemers. Op 22 april 2021 is een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet (Ubm) gepubliceerd, waarmee is voorzien in een nieuwe wijze van verantwoording van het vervoer van dierlijke meststoffen. Het huidige papieren Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen wordt vervangen door een volledig digitaal systeem waarmee realtime meldingen kunnen worden verzonden. Ondernemers leveren dan hun transportgegevens digitaal, realtime en vooraf aan, waardoor de kwaliteit van de gegevens verbetert. Betrouwbare gegevens zijn enerzijds noodzakelijk voor de controle van de regels die betrekking hebben op het mesttransport zelf. Anderzijds om te kunnen beoordelen of een bedrijf de gebruiksnormen en de mestverwerkingsplicht heeft nageleefd, aan de verantwoordingsplicht heeft voldaan en of een bedrijf zich heeft geconformeerd aan de gestelde regels in het kader van de verantwoorde groei melkveehouderij.

Gezamenlijk met sectorpartijen is de afgelopen periode onderzocht hoe de werkbaarheid en robuustheid van het ontworpen rVDM-systeem verbeterd kan worden. Uit deze analyse bleek dat het noodzakelijk was om een aantal wijzigingen voor rVDM door te voeren om de werking van het systeem voor zowel overheid als sector te verbeteren. Zo wordt onder meer een voorziening ontwikkeld om te borgen dat ook in het geval van een storing of niet-beschikbaarheid van mobiel dataverkeer of het rVDM-systeem, de vervoerders hun meldingen kunnen blijven doen, zodat mesttransporten niet stil komen te staan. De invoering van een dergelijke voorziening vergt een nieuwe wijziging van het Ubm en een nadere aanpassing van de concept-wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm), zoals deze eerder genotificeerd is. Daaraan wordt nu gewerkt. Mijn inzet is erop gericht om zo spoedig mogelijk de internetconsultatie voor de wijziging van de Urm te starten, waarna de Urm ter notificatie aangeboden wordt aan de Europese Commissie.

Voor een werkbaar en gebruiksvriendelijk systeem en een zorgvuldig proces rondom de invoering van rVDM zijn praktijktesten en pilots met gebruikers essentieel. De afgelopen periode is gewerkt aan het ontwikkelen van het systeem en de voorbereiding van de brede invoering. Het streven is om in het tweede kwartaal van dit jaar te starten met een representatieve pilot, waarin vervoerders vooruitlopend op de nieuwe wetgeving hun transporten kunnen melden via het rVDM-systeem. Met deze pilot wordt de werking van het nieuwe systeem getest en wordt nagegaan of de systemen van de sector en de overheid goed op elkaar aansluiten. Bij een goed resultaat kan na afloop van het mestseizoen 2022 het rVDM-systeem voor alle ondernemers en mesttransporten uitgerold worden. De definitieve invoering van het rVDM-systeem voor alle ondernemers en mesttransporten is voorzien per 1 januari 2023.

Stap voor stap ga ik iedereen goed voorbereiden op de nieuwe werkwijze, met onder andere een thematische nieuwsbrief rVDM. Hiermee wordt gericht informatie met de doelgroep gedeeld, met links naar meer achtergrondinformatie op rvo.nl en de campagnesite verantwoordmestvervoer.nl.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, H. Staghouwer

Naar boven