31 839 Jeugdzorg

Nr. 802 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2021

Met deze brief bied ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming, het Convenant Bevorderen continuïteit jeugdhulp aan (zie bijlagen)1. Wanneer kinderen en jongeren in Nederland hulp nodig hebben, moeten zij daarop kunnen rekenen. Dit belang van continuïteit van jeugdhulp aan jeugdigen, ouders of wettelijke vertegenwoordigers wordt gezamenlijk met jeugdhulpaanbieders, GI’s en gemeenten onderschreven.

Daarom is in februari 2020 door de Branches Gespecialiseerde Zorg voor de Jeugd (BGZJ), de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Justitie en Veiligheid (JenV) besloten om gezamenlijk de mogelijkheden voor een convenant te verkennen. Dit voornemen is vervolgens, onder voorzitterschap van de Jeugdautoriteit, doortastend opgepakt door de deelnemende partijen. Op 1 juli jl. is het Convenant Bevorderen continuïteit jeugdhulp2ondertekend door de BGZJ3, de VNG, het Ministerie van VWS, mede namens de Jeugdautoriteit, en het Ministerie van JenV. Het convenant wordt op korte termijn gepubliceerd in de Staatscourant.

Dit convenant heeft als doel de continuïteit van jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en/of jeugdreclassering te bevorderen, door risico’s op deze continuïteit zoveel mogelijk te voorkomen en te beheersen.

Het convenant toont de gezamenlijke inzet van jeugdhulpaanbieders, GI’s, gemeenten en het Rijk om de continuïteit van zorg te borgen voor elke jeugdige die dat nodig heeft, en te voorkomen dat deze zorg (tijdelijk) weg valt. Het convenant versterkt de relatie tussen de opdrachtgever (gemeenten) en de opdrachtnemer (aanbieders) en daarnaast ook de rol en bevoegdheden van de Jeugdautoriteit.

In het convenant zijn afspraken gemaakt over:

  • Het voeren van het goede gesprek over tarieven tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, onder andere door gebruikmaking van een handreiking en door een Kennis- en Informatiepunt omtrent tarieven4;

  • Het inrichten van een onafhankelijke commissie voor

  • geschillenbeslechting;

  • Het monitoren en vroegtijdig signaleren van continuïteitsrisico’s door de Jeugdautoriteit, onder andere door een pilot omtrent dataverzameling en het voeren van accountgesprekken;

  • Het systematisch gebruik maken van het door de convenantspartijen

  • opgestelde draaiboek «Continuïteit Jeugdhulp» bij dreigende discontinuïteit, toegespitst op de ernst van de situatie5.

Daarnaast zijn afspraken gemaakt over het evalueren van deze afspraken en de onderlinge samenwerking. Leren, verbeteren en ontwikkelen staan hierbij centraal.

Met het ondertekenen van het convenant zetten aanbieders, gemeenten en het Rijk samen een belangrijke stap om zo goed mogelijk zorg te dragen voor de continuïteit van zorg en daarmee meer rust in het jeugdstelsel te brengen. Het convenant is een belangrijke stap die behulpzaam is bij het opstellen van de Hervormingsagenda Jeugd en het ontwikkelen van de wetsvoorstellen gericht op het versterken van de regionale samenwerking, het verstevigen van het opdrachtnemerschap van aanbieders en het versterken van zowel inzicht als toezicht. Deze wetsvoorstellen zijn nader toegelicht in de brief van de Minister van VWS van februari 20206. Tot slot merk ik op dat bij het opstellen van de AMvB Reële Prijzen Jeugdwet rekening wordt gehouden met de kostprijsclassificatie die nu in de Handreiking goede gesprek tarieven bij het convenant is opgenomen.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Namens Jeugdzorg Nederland, de Nederlandse GGZ, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland en de Vereniging Orthopedagogische Behandelcentra

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
5

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
6

Kamerstuk 31 839, nr. 768

Naar boven