Verkeersbesluit voor tijdelijke verkeersmaatregelen op diverse locaties wegens spoor- en asfalteringswerkzaamheden aan Prinses Beatrixlaan en Sir Winston Churchilllaan te Rijswijk

Registratienummer: 25.081667

Bevoegdheidsgrondslag

De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk 2024 I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

En

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht (AWB);

  • de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk 2024 I en ll.

zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Overwegende

  • -

    dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;

  • -

    dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;

  • -

    dat de gemeente de vrijheid van het verkeer zo veel mogelijk wil waarborgen;

  • -

    dat de Prinses Beatrixlaan, de Sir Winston Churchilllaan en de Van Rijnweg wegen zijn in de gemeente Rijswijk;

  • -

    dat de Prinses Beatrixlaan en de Sir Winston Churchilllaan gebiedsontsluitingswegen zijn met een maximumsnelheid van 50 km/h;

  • -

    dat de Van Rijnweg een erftoegangsweg is met een maximumsnelheid van 30 km/h;

  • -

    dat de Van Rijnweg, tussen de Laan van Sion en de Hoekpolderbrug, is uitgevoerd als fietsstraat;

  • -

    dat HTM Personenvervoer N.V. (hierna: HTM) het tramvervoer verzorgt met tramlijn 17 tussen Den Haag Centraal en Dorpskade Wateringen;

  • -

    dat HTM werkzaamheden gaat uitvoeren aan tramlijn 17, op het kruispunt Prinses Beatrixlaan-Sir Winston Churchilllaan;

  • -

    dat het noodzakelijk is dat het tramspoor wordt vervangen, omdat deze het einde van de levensduur heeft bereikt;

  • -

    dat de werkzaamheden het vernieuwen van sporen en het vervangen van kunststofplaatconstructies door nieuwe constructies omvatten;

  • -

    dat het technisch nagenoeg onmogelijk is om het tramspoor te vervangen terwijl een gedeelte van rijbaan is geopend voor het verkeer;

  • -

    dat het vanwege de aard van de werkzaamheden noodzakelijk is om de werkzaamheden uit te voeren onder volledige afsluiting van de rijbaan, wat betekent dat de rijbaan van Prinses Beatrixlaan richting Den Haag, tussen de Admiraal Helfrichsingel en de Sir Winston Churchilllaan, is afgesloten in 2025 tussen 17 oktober 07:00 en 27 oktober 05:00, met inachtneming van het voorspoedige verloop van de werkzaamheden en zonder noemenswaardige vertragingen;

  • -

    dat ook het naastgelegen brom/fietspad wordt afgesloten;

  • -

    dat de gemeente Rijswijk deels gelijktijdig met de werkzaamheden van HTM het asfalt vervangt op het kruispunt Sir Winston Churchilllaan-Prinses Beatrixlaan;

  • -

    dat het kruispunt Sir Winston Churchilllaan-Prinses Beatrixlaan gedeeltelijk wordt afgesloten in 2025 tussen 24 oktober 20:00 en 27 oktober 05:00, waarbij verkeer op de Prinses Beatrixlaan, richting de A4 doorgang behoudt, komende vanuit Den Haag en komende vanuit de Sir Winston Churchilllaan vanuit de wijk Stervoorde;

  • -

    dat onderzocht is of de rijbaan gedeeltelijk geopend kan blijven tijdens de werkzaamheden, maar dat dit zorgt voor een onveilige situatie voor de wegwerkers en weggebruikers ter plaatse;

  • -

    dat de werkzaamheden aan het tramspoor en het asfalt worden gecombineerd om zodoende de hinderperiode voor betrokkenen te beperken tot één gezamenlijke afsluiting;

  • -

    dat tussen de 20.000 en 25.000 motorvoertuigen per etmaal over Prinses Beatrixlaan richting Den Haag rijden;

  • -

    dat de Van Rijnweg bij vertraging op de Prinses Beatrixlaan veelal wordt gebruikt als alternatieve route;

  • -

    dat tijdens de afsluitingen van de Prinses Beatrixlaan en de Sir Winston Churchilllaan een sterke toename van motorvoertuigen te verwachten is op de Van Rijnweg;

  • -

    dat op de fietsstraat Van Rijnweg motorvoertuigen, (brom)fietsers en voetgangers gebruik maken van dezelfde rijbaan;

  • -

    dat een fietsstraat een maximale auto-intensiteit heeft van 2400 motorvoertuigen per etmaal in één richting;

  • -

    dat om de verkeersveiligheid op de Van Rijnweg te waarborgen, het noodzakelijk is de Hoekpolderbrug af te sluiten voor motorvoertuigen in 2025 tussen 17 oktober 07:00 en 27 oktober 05:00;

  • -

    dat de Van Rijnweg, met de afsluiting van de Hoekpolderbrug voor motorvoertuigen, veilig kan functioneren voor (brom)fietsers en voetgangers;

  • -

    dat de eerdergenoemde afsluitingen niet vallen onder het artikel 34 van het BABW (Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer), omdat het gaat om tramspoor- en asfalteringswerkzaamheden die beide zijn voorzien;

  • -

    dat het daarom noodzakelijk is dat ervoor deze werkzaamheden een verkeersbesluit genomen wordt;

  • -

    dat weggebruikers tijdens de afsluitingen op de Prinses Beatrixlaan, Sir Winston Churchilllaan en de Van Rijnweg geïnformeerd worden over te volgen omleidingsroutes;

  • -

    dat het uitgangspunt is dat het verkeer over wegen met een vergelijkbare capaciteit wordt omgeleid;

  • -

    dat het verkeer wordt omgeleid over wegen die daarvoor zijn toegerust, zoals de Rotterdamsebaan (S107) en de Wippolderlaan (N211);

  • -

    dat er maatregelen zijn genomen om het om te leiden verkeer zoveel mogelijk over deze routes te sturen, om een sterke toename van verkeer rondom de afsluiting te voorkomen, bijvoorbeeld in de wijken Stervoorde en de Muziekbuurt;

  • -

    dat deze maatregelen bestaan uit het afsluiten van de rechtsaf stroken van afrit 11 van de A4 (vanaf Amsterdam) naar de Prinses Beatrixlaan (richting Den Haag) en het afsluiten van één van de twee rijstroken op de Prinses Beatrixlaan tussen de A4 en de Admiraal Helfrichsingel;

  • -

    dat ruim 20.000 adressen zijn geïnformeerd over de onderhoudswerkzaamheden door middel van een brief, waarin ze de uitnodiging hebben ontvangen voor een bewonersavond;

  • -

    dat ondernemers in het gebied rondom de werkzaamheden apart geïnformeerd zijn over de te verwachten hinder;

  • -

    dat een week voorafgaand aan de werkzaamheden tekstwagens en borden zijn geplaatst om de afsluitingen aan te kondigen;

  • -

    dat in diverse lokale en regionale media artikelen zijn gepubliceerd over de werkzaamheden en de te verwachten hinder;

  • -

    dat de doorgang voor nood- en hulpdiensten op de Van Rijnweg te allen tijde gewaarborgd is;

  • -

    dat het uitgangspunt is bij de werkzaamheden dat er voldoende ruimte blijft voor de doorgang van nood- en hulpdiensten;

  • -

    dat nood- en hulpdiensten tijdig geïnformeerd worden over de planning van afsluitingen en omleidingen, waar ze waar mogelijk zo vroeg mogelijk in het proces worden betrokken, om zo de mogelijkheid te geven op waar nodig hun routes aan te passen en zo vooraf al de risico’s zo klein mogelijk te houden;

  • -

    dat bus 77 gedurende deze periode het traject van tram 17 overneemt tussen halte Volmerlaan (Rijswijk) en Parijsplein (Wateringen) en daarbij via de route van EBS buslijnen 30 en 37 rijdt tussen Rijswijk en Wateringen;

  • -

    dat de HTM buslijnen 22, 23 en EBS buslijnen 30, 51 en 61 tijdens de werkzaamheden omrijden en er tijdelijke halten voor de bussen zijn;

  • -

    dat het bouwverkeer ten behoeve van de werkzaamheden aanrijdt via de Prinses Beatrixlaan en door een verkeersregelaar op het kruispunt Prinses Beatrixlaan-Admiraal Helfrichsingel het afgesloten werkvak in wordt begeleid;

  • -

    dat met het afsluiten van de Prinses Beatrixlaan en de Sir Winston Churchilllaan het regulier verkeer en bouwverkeer niet met elkaar wordt vermengd waarmee de veiligheid op de weg en van de wegwerkers is gewaarborgd;

  • -

    dat met het afsluiten van de Van Rijnweg de veiligheid van het (brom)fietsverkeer en de voetgangers is gewaarborgd;

  • -

    dat met het instellen van omleidingsroutes, voor de verschillende type verkeersdeelnemers, de vrijheid van verkeer is gewaarborgd;

  • -

    dat voor de gemeente het belang van de veiligheid zwaarder weegt dan het belang om voor het reguliere verkeer gebruik te blijven maken Prinses Beatrixlaan, de Sir Winston Churchilllaan en de Van Rijnweg gedurende de werkzaamheden;

  • -

    dat de gemeente hiermee de het verzekeren van verkeersveiligheid, als belang, en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer, heeft afgewogen en vaststelt dat daarmee de meest optimale keuze is gemaakt.

Overig

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gevoerd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad van Rijswijk.

Besluiten

  • 1.

    tot het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u op de Prinses Beatrixlaan, Sir Winston Churchilllaan, Wethouder Brederodelaan en Admiraal Helfrichsingel gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van meerdere maximumsnelheid 30 km/u (A01-30) borden, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage 1 en 2].

  • 2.

    tot het verlagen van de maximumsnelheid naar 50 km/u op afrit 11 Rijswijk in beide richtingen, gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van meerdere maximumsnelheid 50 km/u (A01-50) borden, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 1 en 2].

  • 3.

    tot het verlagen van de maximumsnelheid naar 70 km/u op afrit 11 Rijswijk in beide richtingen, gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van meerdere maximumsnelheid 70 km/u (A01-70) borden, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 1 en 2].

  • 4.

    tot het afsluiten van de rijbaan Prinses Beatrixlaan, tussen de Admiraal Helfrichsingel en de Sir Winston Churchilllaan in de richting Den Haag gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van meerdere geslotenverklaring voor voertuigen in beide richtingen (C01) borden, ten behoeve van het creëren van een afgesloten werkvak, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 1 en 2].

  • 5.

    tot het omdraaien van de rijrichting op de Sir Winston Churchilllaan gedurende de werkzaamheden door het plaatsen van C03 borden (eenrichtingsweg), C03 borden (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), ten behoeve van het bereikbaar houden van woningen aan de Sir Winston Churchilllaan, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage 1 en 2].

  • 6.

    tot het afsluiten van de diverse (brom)fietspaden langs de Prinses Beatrixlaan en de Sir Winston Churchilllaan, tussen de Admiraal Helfrichsingel en de Sir Winston Churchilllaan gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van meerdere gesloten voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen (C15) borden, ten behoeve van het creëren van een afgesloten werkvak, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 1 en 2].

  • 7.

    tot het afsluiten van de voetpaden aan de oostzijde van het kruispunt Prinses Beatrixlaan-Sir Winston Churchilllaan voor voetgangers gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van geslotenverklaringen voor voetgangers (C16), ten behoeve van het creëren van een afgesloten werkvak, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 1 en 2].

  • 8.

    tot het afsluiten van de Sir Winston Churchilllaan voor voertuigen die langer zijn dan 7 meter, gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van een gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven (C17(7m)) bord, ten behoeve van het bereikbaar houden van woningen aan de Sir Winston Churchilllaan, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 1 en 2].

  • 9.

    tot het gebieden van alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op diverse locaties nabij de werkzaamheden op de Prinses Beatrixlaan gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (D02) en bord mag aan beide zijden worden voorbijgegaan (D03) borden, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage 1 en 2].

  • 10.

    tot het gebieden van bestuurders om links af te slaan na de afrit 11 Rijswijk gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (D05-L) bord, ter geleiding van het verkeer, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage 1 en 2].

  • 11.

    tot het instellen van een keerverbod op de Prinses Beatrixlaan op het viaduct over de A4 in de richting van Delft gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van een keerverbod (F08) bord, ter geleiding van het verkeer, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in de bijlage 1 en 2].

  • 12.

    tot het afsluiten van de Van Rijnweg, op de Hoekpolderbrug in beide richtingen gedurende de werkzaamheden, door het plaatsen van geslotenverklaringen voor voertuigen in beide richtingen (C01) borden met onderborden uitgezonderd (brom)fietsen en uitgezonderd hulpdiensten, ten behoeve van de verkeersveiligheid op de Van Rijnweg, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 3].

  • 13.

    tot het gebieden van bestuurders links af te slaan van de Van Zijlweg naar de Van Rijnweg, rechts af te slaan op de Weidedreef naar de Van der Kooijweg en links af te slaan van de Van der Kooijweg naar de Weidedreef, gedurende de werkzaamheden, nabij de afsluiting op de Hoekpolderbrug, door het plaatsen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op de borden zijn aangegeven (D05-L of D05-R) met onderbord uitgezonderd (brom)fietsen, ter geleiding van het verkeer, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplannen in bijlage 3].

Rijswijk 16-10-2025

Burgemeester en wethouders van Rijswijk

Namens deze,

Teammanager Mobiliteit en Parkeren

R. den Dulk

Mededelingen

De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.

Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl

Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk. U dient hiervoor een afspraak te maken. Voor het maken van een afspraak kunt u iedere werkdag tijdens kantooruren contact opnemen met de gemeente Rijswijk. Dit kan via het telefoonnummer 14 070.

Niet eens met dit besluit?

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.

Dit kan ook digitaal. Het digitale formulier “Bezwaar gemeentelijk besluit” vindt u op onze website https://www.rijswijk.nl/inwoners/producten/bezwaarschrift-indienen. U heeft hier wel een elektronische handtekening (DigiD) voor nodig.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden ontvangen. In het bezwaarschrift moet staan:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt;

  • de gronden waarop uw bezwaar berust;

  • uw handtekening.

Het is wenselijk een kopie van het besluit mee te zenden.

Voorlopige voorziening

Het besluit waartegen u bezwaar maakt, treedt al in werking tijdens de bezwaarschriftprocedure. Om de inwerkingtreding op te schorten kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht. Daaraan zijn kosten verbonden. Nadere informatie over de voorwaarden kunt u lezen op www.rechtspraak.nl/organisatie-en-contact/rechtsgebieden/bestuursrecht.

Bijlagen

Bijlage 1 verkeersmaatregelenplan Prinses Beatrixlaan in werking in 2025 tussen 17 oktober 07.00 uur en 24 oktober 20.00 uur

Bijlage 2 verkeersmaatregelenplan Prinses Beatrixlaan in werking in 2025 tussen 24 oktober 20.00 uur en 27 oktober 05.00 uur

Bijlage 3 verkeersmaatregelenplan Van Rijnweg in werking in 2025 tussen 17 oktober 07.00 uur en 27 oktober 05.00 uur

Naar boven