Besluit tot intrekking van het besluit van de burgemeester van de gemeente Amsterdam houdende regels over de beperking van de weekendsluitingstijd van prostitutiebedrijven in het kern-Wallengebied (Intrekkingsbesluit beperking weekendsluitingstijd prostitutie kern-Wallengebied)

De burgemeester van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3.35 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV),

 

gezien de raadsinformatiebrief over de monitoring van de vervroegde sluitingstijden in het Wallengebied van 18 december 2023 en

 

gelet op de bespreking in de raadscommissie Algemene Zaken van 15 februari 2024;

 

overwegende dat

  • -

    het college naar aanleiding van de monitoring van de vervroegde sluitingstijden die per 1 april 2023 gelden, in de raadsinformatiebrief van 18 december 2023 concludeert dat een negatief beeld overheerst ten aanzien van de veiligheidsrisico’s voor sekswerkers:

    • o

      de zorgpartner ziet dit op basis van de gesprekken van de vertrouwenspersonen met sekswerkers waarin sekswerkers aangeven mentale/financiële druk te ervaren en o.a.(overwegen) mee te gaan met klanten elders;

    • o

      De politie ziet een aantal gevallen van werving van klanten op straat/in gebouwen na sluitingstijd;

  • het college gezien deze effecten voor sekswerkers van de vroegere sluitingstijden, met ook de druk die zij ervaren doordat er nog geen alternatieve plekken in een Erotisch Centrum zijn, heeft voorgesteld de weekendsluitingstijden van de raamprostitutiebedrijven nu terug te draaien naar de oorspronkelijke tijden;

  • de leefbaarheid in het gebied Burgwallen Oude-Zijde nog steeds ernstig onder druk staat en het college met de programma’s Aanpak Binnenstad en Bezoekerseconomie met een divers scala aan maatregelen blijft werken aan het tegengaan van de overlast en het verspreiden van de bezoekersstromen.

Besluit in te trekken het:

 

 

Besluit beperking weekendsluitingstijd prostitutiebedrijven kern-Wallengebied zoals gepubliceerd op 9 februari 2023 in het Gemeenteblad nr. 60548,

 

waardoor weer de sluitingstijden gelden zoals opgenomen in de exploitatievergunning van de prostitutiebedrijven.

Aldus vastgesteld op 16 februari 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.

 

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).

Naar boven