2024-06-11 West, Noordwest, Noordoost, Oost, Binnenstad en Zuidwest, Milieuzone, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

 

Kenmerk: 12270245

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer voorkomen of beperkt wordt (art. 2 lid 2a Wegenverkeerswet);

 

dat

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

dat

uit onderzoek van Royal HaskoningDHV blijkt dat het weren van oude dieselvoertuigen een (kosten)effectieve maatregel is om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een zeer klein percentage van de dieselauto’s stoot onevenredig veel schadelijke stoffen uit. Door deze voertuigen te (blijven) weren, verbetert de luchtkwaliteit in het gebied waar de milieuzone geldt. Door het uitstralingseffect geldt dit ook in de wijken daar omheen. Hierdoor wordt de lucht gezonder in een groter deel van de stad en daarvan profiteren veel Utrechtse inwoners en bezoekers. Dit geldt in hogere mate voor mensen met hart- en longziekten en andere kwetsbare groepen zoals kinderen en ouderen;

 

dat

vanwege het belang van gezonde lucht in 2007 een milieuzone voor vrachtauto’s op brandstof diesel in deze gemeente is ingevoerd en in 2015 een milieuzone is ingevoerd waaruit dieselbestel- en personenauto’s met een Datum eerste toelating van vóór 1 januari 2001 worden geweerd;

 

dat

bij besluit van 29 oktober 2019 het RVV, het BABW en het Kentekenreglement per 1 januari 2020 gewijzigd zijn (Besluit van 29 oktober 2019 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en het Kentekenreglement in verband met de harmonisatie van milieuzones, Staatsblad 2019, nummer 398, 11 november 2019, hierna: het wijzigingsbesluit). Daarmee is een landelijk geharmoniseerd systeem voor milieuzones voor dieselpersonenauto’s, -bedrijfsauto’s, -vrachtauto’s en autobussen geïntroduceerd;

 

dat

het geharmoniseerde systeem gebaseerd is op de emissieklasse van de voertuigen, waarmee aangesloten wordt bij de milieukenmerken van de voertuigen. Het in dit besluit voorgestelde toegangsregime wordt na verloop van tijd strenger. Aangrijpingspunt is de emissieklasse van een voertuig, waarbij grofweg geldt dat hoe hoger de emissieklasse is, des te minder verontreinigende stoffen worden uitgestoten. De emissieklasse wordt afgeleid van de in het kentekenregister vastgelegde Milieuclassificatie (Euroklasse), van het nummer van de EU-basisregelgeving emissie en de wijzigingsregelgeving of van de datum van eerste toelating tot het verkeer voor het betreffende voertuig (DET). Dit gebeurt conform de bijlage bij het Kentekenreglement, met daarin opgenomen de transponeringstabellen voor de vaststelling van emissieklassen;

 

dat

het college van burgemeester en wethouders bij besluit van 25 januari 2021 met zaaknummer 8358961, gepubliceerd op 27 januari 2021 in de Staatscourant, onder andere besloten heeft met ingang van 1 april 2021 de groene zone (emissieklasse 4 en hoger) in te stellen voor personen- en bestelauto’s;

 

dat

het college van burgemeester en wethouders bij besluit van 26 oktober 2021 met zaaknummer 9084806, gepubliceerd op 1 november 2021 in het Gemeenteblad, onder andere heeft besloten met ingang van 1 januari 2022 de paarse zone (emissie klasse 6 en hoger) in te stellen voor vrachtauto’s en autobussen;

 

dat

het versneld behalen van de advieswaarden voor gezonde lucht van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het effect is dat we, op termijn, met luchtmaatregelen, waaronder aanscherping van de milieuzone, beogen. Daarmee worden zowel de luchtkwaliteit als de volksgezondheid verbeterd;

 

dat

vanaf 2025 een gemeente voor personen- en bedrijfsauto’s met een dieselmotor kan kiezen voor een groene of blauwe zone;

 

dat

uit de landelijke regelgeving volgt dat de volgende specifieke voertuigcategorieën vrijgesteld zijn, hetgeen betekent dat een geslotenverklaring vanwege een milieuzone niet voor deze voertuigcategorieën geldt:

Kampeerwagens, voor zover het betreft een geslotenverklaring vanwege een milieuzone waarin de houder van het kenteken van het betreffende voertuig woonachtig is;

Voertuigen met een datum van eerste toelating van veertig jaar of ouder;

Voor rolstoelen toegankelijke voertuigen;

Vrachtauto’s, met de in het kentekenregister vastgelegde carrosseriecode 15,16, 19, 23, 26, 27, 31 of de aanduiding voor speciale doeleinden SB en SF en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger.

 

Naast de landelijke vrijstellingen geldt in de gemeente Utrecht ontheffingenbeleid;

 

dat

het college voornemens is om vanaf 1 januari 2025 een nul-emissiezone in te voeren voor goederenvervoer.De gevolgen van het instellen van de nul-emissiezone voor vrachtauto’s en autobussen meegenomen worden in dat verkeersbesluit;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de toekomstige situatie in overeenstemming gebracht wordt met de vigerende wet- en regelgeving;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

 

Besluiten:

met ingang van 1 januari 2025 in het milieuzone gebied van de gemeente Utrecht (op de grenzen van de milieuzone) de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

West, Noordwest, Noordoost, Oost, Binnenstad (helemaal) en Zuidwest (gedeeltelijk)

 

De grenzen van de milieuzone zijn het gebied omsloten door:

Leidseweg, Westplein, Daalsetunnel, Weerdsingel W.Z., Oudenoord, Bemuurde Weerd W.Z., Hooghiemstraplein, Grifthoek, Kleinesingel, Wittevrouwensingel, Nachtegaalstraat, Johan van Oldenbarneveltlaan, Hugo de Grootstraat, Maliesingel, Tolsteegsingel, Abstederdijk (tussen Tolsteegsingel en Venuslaan), Krommerijnbrug, Ledig Erf, Westerkade, Croeselaan, Van Zijstweg, Overste den Oudenlaan, Fentener van Vlissingenkade en Muntkade

 

Straten die binnen de milieuzone vallen, zijn onder andere:

 

1e Achterstraat, 1e Buurkerksteeg, 2e Achterstraat, 2e Buurkerksteeg, 3e Achterstraat, 3e Buurkerksteeg, A.B.C.-straat, Abel Tasmanbrug, Abraham Dolehof, Abraham Dolesteeg, Abstederbrug, Abstederdijk, Achter Clarenburg, Achter de Dom, Achter St.-Pieter, Achterom, Adama van Scheltemabaan, Agnietenstraat, Albert Verweystraat, Alendorpstraat, Ambachtstraat, Amsterdamsestraatweg, Andreashof, Andreasstraat, Annastraat, Arkenspoort, Arthur van Schendelstraat, Asselijnstraat, Bakkerbrug, Bakkerstraat, Bartholomeibrug, Begijnehof, Begijnekade, Begijnesteeg, Bemuurde Weerd W.Z., Bergstraat, Bezembrug, Bijlhouwerbrug, Bijlhouwerstraat, Bleekstraat, Blekerstraat, Blindesteeg, Boogstraat, Boothstraat, Boterstraat, Boven Catharijnepoort, Boven Clarenburg, Boven Vredenburg, Boven Vredenburgpassage, Brandstraat, Breedstraat, Brigittenbrug, Brigittenstraat, Brouwerstraat, Bruntenhof, Bruntensteeg, Buurkerkhof, Carry van Bruggenstraat, Catharijne Esplanade, Catharijnebaan, Catharijnekade, Catharijnepassage, Catharijneplateau, Catharijnesingel, Catharijnesteeg, Catharijneviaduct, Choorstraat, Clarenburg, Clarenburgplateau, Clarenburgplein, Coöperatiestraat, Croeselaan (tussen Graadt van Roggenweg en Hubert Pootstraat), Daalseplein, Daalsesingel, Daalsetunnel, Damstraat, De Wetstraat, Diaconessenstraat, Dichtersplein, Dirck van Zuylenstraat, Doelenstraat, Domplein, Domstraat, Donkeregaard, Donkerstraat, Dorstige Harthof, Dorstige Hartsteeg, Drakenburgstraat, Drieharingstraat, Drift, Driftbrug, Eligenhof, Eligenstraat, Fentener van Vlissingenkade, Fockstraat, Gaardbrug, Ganzenmarkt, Geertebolwerk, Geertebrug, Geertkerkhof, Geertestraat, Gildenkwartier, Godebaldkwartier, Graadt van Roggenweg, Grifthoek, Groenendaalstraat, Groenestraat, Hamburgerbrug, Hamburgerstraat, Hamsteeg, Handelskamerstraat, Hanengeschrei, Hardebollenstraat, Hartingstraat, Haverstraat, Hekelsteeg, Hemdsmouwsteeg, Henriëtte Roland Holststraat, Herenbrug, Herenstraat, Herman Gorterstraat, Hieronymusplantsoen, Hof van St.-Jan, Hofpoort, Hollandse Toren, Hoog Catharijnepassage, Hooghiemstraplein, Hoogt, HOV-baan CS, Hugo de Grootstraat, Jaarbeursboulevard, Jaarbeursplein, Jacobibrug, Jacobijnenstraat, Jacobsgasthuissteeg, Jacobskerkhof, Jacobskerksteeg, Jan Meijenhofje, Jan Meijenstraat, Jan van Foreeststraat, Jansbrug, Jansdam, Jansdambrug, Janskerkhof, Jansveld, Jeremias de Deckerstraat, Jeremiebrug, Jeremiestraat, Jeruzalemstraat, Jodenrijtje, Johan de Wittstraat, Johan van Oldenbarneveltlaan, Joke Smitplein, Justus van Effenstraat, Jutfaseweg, Kalisbrug, Kalverstraat, Kanaalweg (tussen Admiraal Helfrichlaan en Truus van Lierlaan), Kanonstraat, Karmelietenhof, Keistraat, Keizerstraat, Keukenstraat, Kintgenshaven, Kleine Geertekerkhof, Kleine Slachtstraat, Kleinesingel, Kloksteeg, Knipstraat, Knooppassage, Kockstraat, Koningsbergerstraat, Korte Elisabethstraat, Korte Hamstraat, Korte Jansstraat, Korte Jufferstraat, Korte Koestraat, Korte Lauwerstraat, Korte Minrebroederstraat, Korte Nieuwstraat, Korte Rietsteeg, Korte Rozendaal, Korte Smeestraat, Kromme Nieuwegracht, Krommerijn, Krommerijnbrug, Kroonsteeg, Kroonstraat, Krugerstraat, Kruisstraat, Kuipersteeg, Laan van Puntenburg, Laddersteeg, Lange Elisabethstraat, Lange Hagelstraat, Lange Jansstraat, Lange Jufferstraat, Lange Koestraat. Lange Lauwerstraat, Lange Nieuwstraat, Lange Rozendaal, Lange Smeestraat, Lange Viestraat, Lauwerhof, Lauwersteeg, Ledig Erf, Leidseveer, Leidseveertunnel, Leidseweg, Lepelenburg, Lichtegaard, Lijnmarkt, Lijnpadstraat, Loeff Berchmakerstraat, Looierbrug, Lucasbolwerk, Lucasbrug, Maarsbergerbrug, Maartensbrug, Magdalenabrug, Magdalenastraat, Maliebaanstation, Maliebrug, Maliesingel (tussen Lucasbrug en Maliebaan), Maliesingel (tussen Maliebrug en Looierbrug), Manenburg, Mariahoek, Mariaplaats, Mariastraat, Massegast, Mineurslaan, Minrebroederstraat, Molenstraat, Monicabrug, Moreelsebrug, Moreelsepark, Moreelseviaduct, Moutstraat, Muntbrug, Muntkade, Muntstraat, Nachtegaalstraat, Nathanaëlspoort, Nauwe Blindesteeg, Nauwe Watersteeg, Nelson Mandelabrug, Neude, Nicolaas Beetsstraat, Nicolaasdwarsstraat, Nicolaaskerkhof, Nicolaasstraat, Nieuwe Daalstraat, Nieuwegracht, Nieuwegracht aan de Werf, Nieuwekade, Nieuwekamp, Nijntje Pleintje, Nobeldwarsstraat, Nobelstraat, Noorderbrug, Noorderstraat, Noordertunnel, Oranjehof, Oranjestraat, Oudegracht Tolsteegzijde, Oudegracht Weerdzijde, , Oudegracht aan de Werf, Oudekamp, Oudenoord (tussen Kaatstraat en Weerdsingel W.Z.), Oudkerkhof, Overste den Oudenlaan (tussen Admiraal Helfrichlaan en Truus van Lierlaan), Paardenveld, Parkstraat, Pasteurstraat, Pastoor van Nuenenhof, Pastoor van Nuenenstraat, Paulusbrug, Pausdam, Pausdambrug, Pauwhof, Pauwstraat, Pelmolenplantsoen, Pelmolenweg, Peterseliesteeg, Pietersbrug, Pieterskerkhof, Pieterstraat, Plompetorenbrug, Plompetorengracht, Poensgen en Wesselstraat, Potterstraat, Predikherenkerkhof, Predikherenstraat, Quintijnsbrug, Raamstraat, Radboudkwartier, Radboudtraverse, Reguliersteeg, Reviuskade, Ridderhofstad, Ridderschapstraat, Rijnkade, Rondpoort, Rozenstraat, Schalkwijkstraat, Schoolplein, Schoolstraat, Schoutenstraat, Schroeder van der Kolkstraat, Schutterstraat, Servaasbolwerk, Servaasbrug, Servetstraat, Singelsteeg, Slachtstraat, Sluisbrugje, Smakkelaarshoek, Smakkelaarsveld, Smalle Begijnestraat, Smeebrug, Sowetobrug, Spoorstraat, Springweg, St.-Jacobsstraat, Stadhuisbrug, Stadhuisplein, Stadsplateau, Stalpaert van der Wielenstraat, Stammetsbrug, Stationdwarsstraat, Stationshal, Stationspassage, Stationsplein, Stationsstraat, Stationstraverse, Steenweg, Steijnstraat, Sterrenbos, Sterrenburg, Sterrenhof, Strosteeg, Suikerstraat, Telingstraat, Teugelhof, Tivolibrug, Tolsteegbarrière, Tolsteegbrug, Tolsteegsingel, Trans, Tuinstraat, Twijnstraat, Twijnstraat aan de Werf, Vaaltbrug, Vaartscherijnbrug, Vaartsehof, Vaartsestraat, Van Asch van Wijcksbrug, Van Asch van Wijckskade, Van Asch van Wijckstraat, Van der Goesstraat, Van Sijpesteijnkade, Van Sijpesteijntunnel, Van Zijstweg, Vaaltbrug, Varkenmarkt, Veemarktplein, Veemarktstraat, Viebrug, Vinkenburgstraat, Vismarkt, Visschersplein, Visscherssteeg, Vlaamse Toren, Vleutenseweg, Voetiusstraat, Vollersbrug, Voor Clarenburg, Voorstraat, Vredenburg, Vredenburgkade, Vredenburgpassage, Vredenburgplein, Vredenburgviaduct, Vrouwe Justitiaplein, Vrouwjuttenhof, Vrouwjuttenstraat, Walsteeg, Waterpoort, Waterstraat, Wed, Weerdsingel W.Z., Weesbrug, Westerkade, Westerstraat, Westplein, Wijde Begijnehof, Wijde Begijnestraat, Wijde Doelen, Wijde Watersteeg, Willemsplantsoen, Willemstraat, Wittevrouwenbrug, Wittevrouwenkade, Wittevrouwensingel, Wittevrouwenstraat, Wolvenplein, Wolvenstraat, Zadelstraat, Zakkendragershof, Zakkendragerssteeg, Zandbrug, Zilverberghof, Zilverstraat, Zonnenburg, Zoutmarkt, Zuilenstraat en Zwaansteeg

 

Intrekken: begin en einde mileuzone (C22a en C22b) met het onderbord “Diesel toegestaan auto/bus met emissieklasse 4 en hoger” (C22a2) (groen)

 

C22a C22b C22a2

 

 

 

Vaststellen: begin en einde milieuzone (C22a en C22b) met het onderbord “milieuzone toegankelijk voor personen- en bedrijfsauto’s emissieklasse 5 en 6” (C22a3) (blauw)

 

C22a C22b C22a3

 

 

 

Hiermee is het eerder genomen verkeersbesluit, met zaaknummer 8358961, gepubliceerd op 27 januari 2021 in de Staatscourant, ingetrokken.

 

 

 

Utrecht, 11 juni 2024

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in vergadering van 11 juni 2024

 

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

 

mw R.H. Kottenhagen-Spin

Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

 

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

 

Gepubliceerd op 17 juni 2024in het Gemeenteblad.

 

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, mailadres: verkeersmaatregelen@utrecht.nl of bij de heer E.J.L. van der Waard, project nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s, telefoon 14030.

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op Externe link: www.utrecht.nl/bezwaar.

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.

 

 

 

 

 

Naar boven