Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen aan Kapiteel en intrekken van (kenmerk 54024) van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen aan Tweede Bloksweg te Waddinxveen

130901

  • 1.

    Aanleiding

Op 25 oktober is het verkeersbesluit met het kenmerk 54024 gepubliceerd. Op de locatie aan de Tweede Bloksweg 10 is geen bezwaar gekomen, waardoorhet verkeersbesluit onherroepelijk is geworden. Netbeheerder Stedin heeft echter aangegeven bij de concessiehouder Equans dat het aanleggen van de bedrading die hiervoor benodigd is lastig uitvoerbaar is. Dit komt vooral omdat de aanleg veel overlast kan veroorzaken voor de inwoners van dit stuk van de Tweede Bloksweg. Hierom wordt deze individuele locatie uit het verzamelbesluit met kernmerk 54024 ingetrokken. Deze intrekking heeft geen effect op de andere locaties uit dit besluit.

 

  • 2.

    Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaten- en volmachtenregeling 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 3.

    Motivering

De redenen tot heroverweging zijn als volgt:

  • -

    De bedrading zal door meerdere voortuinen moeten gaan. Hoewel dit mogelijk is, is het een lang(er) en complex(er) proces. Daarnaast zorgt dit voor overlast voor de bewoners. We hebben hier te maken hebben met nieuwbouw woningen. De tuinen zijn recent aangelegd. Er bestaat een goed alternatief waarbij alle gronden in beheer zijn bij de gemeente. Hierdoor kan de overlast voor de bewoners van de nieuwbouwwoningen en vertraging van het proces voorkomen worden.

  • -

    Het asfalt maakt het moeilijk om de weg over te steken met de bedrading. Dit maakt de uitvoering niet direct onmogelijk, maar wel lastiger en kostbaarder.

  • 4.

    Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

  • 5.

    Belangenafweging

Aan het besluit tot het aanwijzen van twee parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen tegenover Kapiteel 35 liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • De nieuw beoogde locatie is dichtbij de oude locatie, waardoor de context weinig zal verschillen.

  • In gemeentelijk beleid zoals ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Hiervoor zien wij het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Waddinxveen heeft het Schone Lucht Akkoord ondertekend. Daarom staan we aan de lat om overal in de gemeente aan strengere advieswaarden van de WHO te voldoen. Elektrische voertuigen stoten geen CO2 en fijnstof uit en veroorzaken minder stank. Hierin dragen ze bij aan de doelen uit het Schone Lucht Akkoord.

  • Elektrische voertuigen zijn stiller, waardoor ze bijdragen aan een prettigere leefomgeving.

  • De nieuwe locatie moet nog steeds conform het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ binnen 200 meter van de aanvrager zijn.

  • De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken en daarmee de kans op parkeerdruk toe. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen.

  • De parkeerdruk op het stuk naast Kapiteel 35 is als volgt, gebaseerd op een parkeerdrukmeting uit september 2023

     

    • o

      Dinsdag 12 sep ochtend: bezettingsgraad 17%

    • o

      Dinsdag 12 sep middag: bezettingsgraad 30%

    • o

      Dinsdag 12 sep avond: bezettingsgraad 43%

    • o

      Woensdag13 sep nacht: bezettingsgraad 57%

    • o

      Donderdag14 sep avond: bezettingsgraad 57%

  • Op deze locatie is geen sprake van parkeerdruk (een bezettingsgraad van boven de 90%) Hierbij moet wel erkend worden, dat we te maken hebben met een nieuwe wijk, waardoor de accuraatheid van deze metingen betwijfeld kan worden. Er is bijvoorbeeld geen vergelijking te maken met de metingen uit eerdere jaren. Het is denkbaar dat het aantal auto’s toe kan nemen als nog niet elk huis (volledig) bewoond is. Ook is er geen vergelijking te maken met de vorig beoogde locatie aan de Tweede Bloksweg omdat die straat niet meegenomen is in de parkeermeting.

  • Wegens bovenstaande redenen neemt de gemeente maatregelen om de negatieve impact op de bezettingsgraad in te perken, ondanks dat er volgens de metingen geen parkeerdruk is in de wijk. Hierom wordt slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s om deze mogelijke negatieve impact nog meer te verminderen. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

  • Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is. Hierom zien wij geen reden om van ons beleid af te wijken en in zijn geheel af te zien van het plaatsen van een laadpaal.

  • De laadpaal moet op een goed zichtbare en vindbare locatie staan.

     

  • 6.

    Bekendmaken van het verkeersbesluit

Het verkeersbesluit met de bijhorende stukken kunt u inzien. Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar www.waddinxveen.nl/bezwaar.

  • 7.

    BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • Het plaatsen van bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB19 “opladen elektrische voertuigen” en onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locatie(s);

  • Kapiteel 35

  • vooralsnog één parkeervak in te richten als laadvak;

  • het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

De locatie aan de Tweede Bloksweg 10 uit het besluit van 25 oktober 2023, met het kenmerk 54024, in te trekken. De overige locaties uit het besluit met kenmerk 54024 worden met dit besluit niet gewijzigd.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 25 april 2024

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer,

Alex Lochtenbergh

Dit besluit is elektronisch ondertekend en daarom niet voorzien van een fysieke handtekening.

N.B.

Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u in bezwaar gaan. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag ná de datum van de inwerkingtreding van het verkeersbesluit.

U kunt digitaal bezwaar maken via www.waddinxveen.nl/bezwaar-maken

Hier staat uitgelegd hoe u online uw bezwaarschrift indient. U heeft hiervoor wel een DigiD of eHerkenning nodig.

U kunt ook schriftelijk bezwaar maken

Stuur dan uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Waddinxveen

College van burgemeester en wethouders

t.a.v. de commissie bezwaarschriften

Postbus 400

2740 AK Waddinxveen

In het bezwaarschrift zet u:

  • Uw naam, adres en handtekening;

  • De datum van uw bezwaarschrift;

  • Een omschrijving van de beslissing van de gemeente, waartegen u bezwaar maakt;

  • Waarom u het niet met de beslissing eens bent;

  • Als het mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van de brief waarin staat of u iets wel of niet krijgt mee met uw bezwaarschrift.

Heeft u een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen

Heeft u een bezwaarschrift ingediend en bent u van mening dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaren niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag).

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen. U hebt dan wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening. Aan de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.

Een voorlopige voorziening is een eigen procedure. Het besluit van de gemeente blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    cluster Communicatie ter publicatie.

 

Naar boven