Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Sweelinckhof 30 te Waddinxveen en het intrekken van het verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken ter hoogte van Mozartlaan 57 te Waddinxveen

126355

1. Aanleiding

Het verkeersbesluit met het kenmerk 46375, gepubliceerd op 24 augustus 2023, heeft geleid tot bezwaar vanuit de omgeving. In een informeel overleg met de aanvrager zijn knelpunten naar voren gekomen m.b.t. de originele aanvraag aan de Mozartlaan 57. Dit bezwaar bestond uit twee delen:

  • 1.

    De bestaande parkeerdruk aan de Mozartlaan

  • 2.

    Het al bestaan van een parkeerplek op een paar meter van de nieuw beoogde locatie (Mozartlaan 65) die al lange tijd defect is

Dit bezwaarschrift en het gesprek heeft de gemeente het besluit met kernmerk 46375 doen heroverwegen. In dit verkeersbesluit is de heroverweging nader toegelicht.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaten- en volmachtenlregeling 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

De laadpaal ter hoogte van Mozartlaan 65 functioneerde niet en is reeds verwijderd. Equans, de partij die op dit moment de concessiehouder is om laadpalen te plaatsen in Waddinxveen, geeft aan dat dit kwam door een probleem met de ondergrondse infrastructuur. Hierdoor is twijfel ontstaan over het functioneren van de beoogde nieuwe laadpaal op zeer kleine afstand, namelijk bij Mozartlaan 57. Daarom is besloten dat het verstandig is om de beoogde laadpaal op een andere plek te situeren. Vanuit Equans was al eerder het voorstel gekomen om in de buurt van Sweelinckhof 30 een nieuwe laadpaal te plaatsen wegens het hoge gebruik van de laadpaal aan de Sweelinckhof 51. Deze nieuwe beoogde locatie is ook in goed overleg met de bezwaarmaker en aanvrager besproken.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Aan het besluit tot het aanwijzen van twee parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen naast de Sweelinckhof 30 liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • De technische haalbaarheid van het voorgaande besluit wordt in twijfel getrokken door problemen met de ondergrondse infrastructuur die volgens concessiehouder Equans de reden was dat de zeer dichtbij gesitueerde en ondertussen verwijderde laadpaal aan Mozartlaan 65 niet werkte.

  • In gemeentelijk beleid zoals ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Hiervoor zien wij het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Waddinxveen heeft het Schone Lucht Akkoord ondertekend. Daarom staan we aan de lat om overal in de gemeente aan strengere advieswaarden van de WHO te voldoen. Elektrische voertuigen stoten geen CO2 en fijnstof uit en veroorzaken minder stank. Hierin dragen ze bij aan de doelen uit het Schone Lucht Akkoord.

  • Elektrische voertuigen zijn stiller, waardoor ze bijdragen aan een prettigere leefomgeving.

  • De nieuwe locatie nog steeds conform het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ binnen 200 meter van de aanvrager moet zijn.

  • De parkeerdruk op het stuk naast Sweelinckhof 30 is als volgt, gebaseerd op een parkeerdrukmeting uit september 2023

    • o

      Dinsdag 12 sep ochtend: bezettingsgraad 82%

    • o

      Dinsdag 12 sep middag: bezettingsgraad 100%

    • o

      Dinsdag 12 sep avond: bezettingsgraad 95%

    • o

      Woensdag13 sep nacht: bezettingsgraad 82%

    • o

      Donderdag14 sep avond: bezettingsgraad 95%

  • Op meerdere momenten van de dag spreken wij hier dus van parkeerdruk (een bezettingsgraad van boven de 90%).

    Op de voorgaande beoogde locatie (Mozartlaan) was de hoogst gemeten bezettingsgraad binnen deze periode 92%, waardoor op deze locatie in de buurt dus ook parkeerdruk is.

  • De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken en daarmee de kans op parkeerdruk toe. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen.

  • Door het intensieve gebruik van de laadpaal aan de Sweelinckhof 51 is de verwachting wel dat deze laadpaal ook direct vrij intensief gebruikt wordt.

  • Toch wordt er vooralsnog slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s om deze mogelijke negatieve impact nog meer te verminderen. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

  • Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is. Hierom zien wij geen reden om van ons beleid af te wijken en in zijn geheel af te zien van het plaatsen van een laadpaal. 

  • De gemeente geeft in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ aan dat ze op basis van inzicht in data kan besluiten om opdracht te geven tot het uitbreiden van het laadnetwerk. In dit geval is de eerdergenoemde vraag van concessiehouder Equans zo’n data gestuurde aanvraag, waardoor deze inwonersvraag en data gestuurde vraag gecombineerd kunnen worden om zo een adequaat netwerk op te zetten en tegelijkertijd te voldoen aan de aanvraag van de inwoner.

  • De laadpaal moet op een goed zichtbare en vindbare locatie staan.

  • De toegankelijkheid van de stoep bij het plaatsen van de nieuwe laadpaal wordt gewaarborgd.

6. Bekendmaken van het verkeersbesluit

Het verkeersbesluit met de bijhorende stukken kunt u inzien. Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar www.waddinxveen.nl/bezwaar.

7. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • Het plaatsen van bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB19 “opladen elektrische voertuigen” en onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locatie(s);

  • Sweelinkhof, naast Sweelinckhof 30

  • vooralsnog één parkeervak in te richten als laadvak;

  • het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

Het besluit van 24 augustus 2023, met het kenmerk 46375, in te trekken.:

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

N.B.

Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u in bezwaar gaan. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag ná de datum van de inwerkingtreding van het verkeersbesluit.

U kunt digitaal bezwaar maken via www.waddinxveen.nl/bezwaar-maken

Hier staat uitgelegd hoe u online uw bezwaarschrift indient. U heeft hiervoor wel een DigiD of eHerkenning nodig.

U kunt ook schriftelijk bezwaar maken

Stuur dan uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Waddinxveen

College van burgemeester en wethouders

t.a.v. de commissie bezwaarschriften

Postbus 400

2740 AK Waddinxveen

In het bezwaarschrift zet u:

  • Uw naam, adres en handtekening;

  • De datum van uw bezwaarschrift;

  • Een omschrijving van de beslissing van de gemeente, waartegen u bezwaar maakt;

  • Waarom u het niet met de beslissing eens bent;

  • Als het mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van de brief waarin staat of u iets wel of niet krijgt mee met uw bezwaarschrift.

Heeft u een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen

Heeft u een bezwaarschrift ingediend en bent u van mening dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaren niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag).

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen. U hebt dan wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening. Aan de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.

Een voorlopige voorziening is een eigen procedure. Het besluit van de gemeente blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    cluster Communicatie ter publicatie.

Naar boven