Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2023, 342956 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2023, 342956 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Rectificatie: Subsidieregeling Deltaplan Jeugd Eindhoven
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de toelichting bijhorende deze regeling ontbrak. De oorspronkelijke publicatie is op 28 juni 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 276778]
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 21 juni 2023, heeft besloten
Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet en ASV Eindhoven:
Deltaplan Jeugd: door het college op 9 november 2021 vastgesteld verbeterplan van de gemeente Eindhoven over de periode 2022 tot en met 2025 voor de jeugdhulp om structurele hervormingen in de jeugdhulp door te voeren. De menselijke maat staat centraal waarbij het gaat om het organiseren van ondersteuning en zorg voor jeugdigen en gezinnen in Eindhoven;
Het versterken van het gewone leven: iedere jeugdige doorloopt tijdens zijn groei naar volwassenheid in de context van het gezin, school en leefomgeving verschillende levensfases waarbij voorspoed en tegenslag onderdeel uitmaken van het dagelijks leven en de jeugdige leert hiermee om te gaan, al of niet met ondersteuning vanuit de eigen omgeving of vanuit vrij toegankelijke ondersteuning;
Maatschappelijke partners: een rechtspersoon die al of niet met subsidie van het college activiteiten uitvoert op het terrein van het Sociaal Domein en/of waarmee de gemeente Eindhoven een inkooprelatie heeft voor de uitvoering van de Jeugdwet en/of Wmo, waarbij de activiteiten beleidsmatig zijn gerelateerd aan de beleidsdomeinen van het Sociaal Domein, en van belang zijn voor het Deltaplan Jeugd. Commerciële partijen met winstoogmerk vallen hier niet onder;
Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van innovatieve activiteiten die een bijdrage leveren aan het Deltaplan Jeugd en zich specifiek richten op de ontwikkellijn extra inzet transformatie daar waar sprake is van een lacune of ontbrekende of ontoereikende hulp en ondersteuning of samenwerking op de volgende thema’s:
Subsidie wordt uitsluitend verleend aan maatschappelijke partners zoals bedoeld in artikel 1 onder h.
Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten
Een jaarlijkse of eenmalige subsidie wordt verleend voor activiteiten betrekking hebbende op gezinnen met jeugdige(n) en jeugdige(n) uit de gemeente Eindhoven die bijdragen aaneen van de thema's uit artikel 2.
Artikel 5 Subsidievereisten activiteiten
Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie zoals bepaald in artikel 4, komen alleen kosten die onlosmakelijk verbonden zijn aan het uitvoeren van de activiteit in aanmerking voor subsidie, zijnde:
Huisvestingskosten: bestaande uit huur, gas, water, elektra, internet, lokale heffingen en vanuit Rijkswege vastgestelde verplichte verzekeringen van in Eindhoven gehuurde panden of voor zover van toepassing zijnde de eigenaarslasten voor een eigen pand. De huisvesting dient in Eindhoven of een aangrenzende gemeente gesitueerd te zijn;
Organisatiekosten: bestaande uit administratiekosten, verzekeringen, kantoorartikelen, internet; drukwerk, communicatie, abonnementen, verplichte contributiebijdragen, bankkosten, kosten voor beheer, licentiekosten. Uitgesloten zijn automatiseringskosten, aanschafkosten computerprogramma’s en computerhardware;
Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van beschikkingen Jeugdwet, Wmo en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid. Uitgesloten zijn kosten verbonden aan financiële (inzamelings)acties en-, jubilea;
Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit het opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.
Artikel 11 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen worden op basis van bijlage 2 van deze subsidieregeling beoordeeld.
In afwijking van het bepaalde in de ASV kunnen aanvragen gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend.
In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven met betrekking tot de beslistermijn, beslist het college binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag.
Eindhoven, .
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
,burgemeester
, secretaris
Mij bekend,
De gemeentesecretaris van Eindhoven
Toelichting bij de Subsidieregeling Deltaplan Jeugd
Eindhoven zet zich de komende jaren extra in voor de verbetering van de jeugdzorg in Eindhoven. Het doel is om de zorg toekomstbestendig te maken (duurzaam, betaalbaar en beschikbaar). Er wordt geïnvesteerd in de jeugd met extra aandacht voor:
De doelen van het Deltaplan Jeugd zijn:
De subsidieregeling maakt het mogelijk om initiatieven te starten die bijdragen aan bovenstaande doelen.
Het Deltaplan Jeugd werkt datagericht. Om de effecten van de activiteit te kunnen beoordelen (op proces en inhoud) worden er vanuit het Deltaplan Jeugd en de organisatie die subsidie aanvraag doet afspraken gemaakt over evaluatie en monitoring. Deze afspraken komen in de beschikking te staan.
Vanuit de regio Samenvoorjeugd wordt er ook een subsidieregeling opengesteld. Er zitten overlappingen in de verschillende thema’s. De scope is echter anders. Deze subsidieregeling richt zich primair op jeugdigen en gezinnen uit de gemeente Eindhoven. De subsidieregeling vanuit de regio Samenvoorjeugd richt zich op regionale projecten.
Jaarlijks indexeren we de budgetten voor subsidies. We houden bijvoorbeeld rekening met factoren als inflatie of wijzigingen in de CAO. De gemeenteraad besluit over de hoogte van deze indexering. Het kan voorkomen dat de indexering die de gemeente hanteert anders is dan waar je zelf van bent uitgegaan. Hierdoor kan het zijn dat je een ander bedrag toegekend krijgt dan dat je hebt aangevraagd. Als dit geldt voor jouw subsidieaanvraag dan gaan we met je in gesprek om te bezien hoe dit jouw aanbod en activiteiten beïnvloedt.
Als je vragen hebt over de subsidieaanvraag kun je contact opnemen met subsidiebureaueindhoven@eindhoven.nl
In dit artikel zijn de begrippen gedefinieerd die in deze regeling worden gehanteerd. Er is met het oog op eenduidigheid gekozen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij bepalingen in de ASV, Jeugdwet en het Deltaplan Jeugd.
Artikel 2 Doel subsidieregeling
In dit artikel worden de doelen beschreven van de subsidieregeling. Deze doelen komen voort uit het Deltaplan Jeugd. De subsidieregeling heeft als doel om initiatieven te stimuleren die inspelen op missend hulp- en ondersteuningsaanbod en/of samenwerkingen faciliteren tussen verschillende maatschappelijke partners. Twee hoofdthema’s worden hier genoemd: extra inzet transformatie en wachttijden. Onder deze twee hoofdthema’s hangen subthema’s waar deze subsidieregeling over gaat. Deze doelen zijn op basis van gesprekken met verschillende inwoners, professionals, zorgorganisaties, regiogemeenten en beleidsmedewerkers opgesteld.
De subsidie wordt verleend aan zogeheten maatschappelijke partners. Dit zijn rechtspersonen zonder winstoogmerk. De organisatie kan al een subsidie- en/of inkooprelatie hebben met de gemeente Eindhoven. Ook organisaties zonder subsidie- en/of inkooprelatie kunnen een aanvraag indienen. De organisatie moet activiteiten verrichten op de beleidsterreinen van het Sociaal Domein en deze activiteiten dienen van belang te zijn voor de doelen van Deltaplan Jeugd.
Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten
Alle activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd dienen te passen binnen de doelen van het Deltaplan Jeugd en zijn gericht op jeugdigen en gezinnen binnen de gemeente Eindhoven tot 18 jaar en indien sprake is van verlengde jeugdhulp tot 23 jaar.
Artikel 5 Subsidievereisten activiteiten
In dit artikel worden vereisten genoemd voor de subsidie.
Activiteiten moeten in samenwerking worden uitgevoerd, daarmee wordt bedoeld dat in de aanvraag duidelijk moet worden dat de aanvraag of door meerdere organisaties wordt gedaan, of dat er nadrukkelijk wordt samengewerkt (dit kan bijvoorbeeld blijken uit correspondentie via email).
De activiteiten zijn primair gericht op jeugdigen en gezinnen woonachtig in Eindhoven. We sluiten niet direct initiatieven uit die zich daarnaast ook richten op jeugdigen en gezinnen uit omliggende gemeenten zolang dit redelijk is ten aanzien van het aangevraagde subsidiebedrag, maar de nadruk ligt wel op jeugdigen en gezinnen uit de gemeente Eindhoven.
De activiteiten dienen innovatief te zijn, daarmee wordt bedoeld dat de aanvraag moet inspelen op een vraag waar op dit moment nog geen passend aanbod of antwoord op is. Het Deltaplan Jeugd stimuleert innovatieve ontwikkelingen om daarmee integraal antwoord te kunnen geven op vragen van de inwoners, zonder dat daar onnodig dure zorg voor nodig is. Innovatie kan ook zitten in een andere manier van samenwerken tussen organisaties, het trainen van professionals of een nieuwe werkwijze creëren die goed op aansluit op de doelen van het Deltaplan Jeugd.
Met versterken van het gewone leven wordt bedoeld dat de aanvraag zich richt op het leven van de inwoner en zijn/haar directe omgeving. Als hulp, ondersteuning en zorg ben je tijdelijk aanwezig in het leven van een jeugdige en/of gezin. Daarmee is het van belang om het gewone leven van de inwoner duurzaam te versterken, door bijvoorbeeld de sociale omgeving te versterken, de jongeren in zijn/haar kracht te zetten of in te zetten op de bestaanszekerheid.
Artikel 6 Vereisten Subsidieaanvraag
In dit artikel worden de vereisten beschreven, aanvullend op de Awb en ASV Eindhoven, die in het plan van aanpak moeten worden beschreven.
In dit artikel worden de subsidiabele kosten genoemd.
Huisvestingkosten: bestaande uit huur, gas, water, elektra, internet, lokale heffingen en vanuit Rijkswege vastgestelde verplichte verzekeringen van in Eindhoven gehuurde panden of voor zover van toepassing zijnde de eigenaarslasten voor een eigen pand. De huisvesting dient in Eindhoven of nabijgelegen gesitueerd te zijn.
Organisatiekosten: bestaande uit administratiekosten, verzekeringen, kantoorartikelen, internet; drukwerk, communicatie, abonnementen, verplichte contributiebijdragen, bankkosten, kosten voor beheer, licentiekosten. Uitgesloten zijn automatiseringskosten, aanschafkosten computerprogramma’s en computerhardware;
Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van beschikkingen Jeugdwet, Wmo en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid. De activiteiten moeten plaatsvinden in Eindhoven. Uitgesloten zijn kosten verbonden aan financiële acties, jubilea;
Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.
Een aantal niet uitputtende voorbeelden van in aanmerking komende kosten voor de specifieke uitkering zijn:
In dit artikel worden vier subsidiehoogtes genoemd, twee voor de ontwikkellijn Extra Inzet Transformatie (eenmalig en meerjarig) en twee voor de ontwikkellijn wachttijden (eenmalig en meerjarig). Deze gelden beide tot december 2025.
In artikel 9 zijn weigeringsgronden voor het weigeren subsidie opgenomen, aanvullend op de ASV Eindhoven. De weigeringsgronden gelden voor alle aanvragen. De weigeringsgronden beogen stapeling van subsidie te voorkomen voor eenzelfde activiteit of beogen te voorkomen dat er subsidie wordt uitgegeven voor activiteiten die niet passen binnen de doelstellingen van het Deltaplan Jeugd en/of gericht zijn op jeugdige en gezinnen in Eindhoven. Daarnaast wordt een commerciële partij met winstoogmerk uitgesloten. Ook wordt een aanvraag geweigerd als de voorwaarden waaraan de aanvraag moet voldoen niet met zekerheid gehaald kunnen worden. Een aanvraag waarin een onevenredig bedrag wordt gevraagd ten aanzien van de resultaten wordt ook geweigerd.
Artikel 1 Subsidieplafond/verdeling van de subsidie
In het gemeenteblad worden twee subsidieplafonds genoemd, voor de ontwikkellijn Extra Inzet Transformatie en voor de ontwikkellijn wachttijden. Deze gelden beide tot december 2025.
Artikel 11 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvraag wordt beoordeeld in een beoordelingscommissie. De beoordelingscommissie bestaat uit 2 beleidsmedewerkers jeugd en een projectleider vanuit het Deltaplan Jeugd. De beoordeling gaat aan de hand van de volgende categorieën:
We beoordelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst aan de hand van de hierboven gestelde beoordelingscriteria. We stoppen met de aanvragen beoordelen wanneer het subsidieplafond is bereikt. Dit geldt per thema. Als het subsidieplafond van het thema Extra Inzet Transformatie is bereikt, beoordelen we nog wel de aanvragen voor het thema wachttijden.
De aanvragen kunnen ingediend worden gedurende de looptijd van de subsidieregeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-342956.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.