Subsidieregeling Gedragen Transformatiedoelen Samen voor Jeugd

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 18 juli 2023, heeft besloten

 

  • -

    Gelet op artikel 2 de ASV Eindhoven;

  • -

    Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

I. Vast te stellen de Subsidieregeling Gedragen Transformatiedoelen Samen voor Jeugd

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet en ASV Eindhoven.

  • 2.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Afschalen van instroom specialistische jeugdhulp: het doen afnemen van gespecialiseerde jeugdhulp naar lichtere vormen van jeugdhulp door samenwerking tussen een of meerdere jeugdhulpaanbieders en de gemeentelijke toegangsteams.

    • b.

      Beoordelingscommissie Samen voor jeugd: een commissie bestaande uit ten minste een ambtelijke vertegenwoordiging van Samen voor jeugd en van het Deltaplan Jeugd Eindhoven en een financieel adviseur.

    • c.

      Deltaplan Jeugd Eindhoven: het door de Eindhovense gemeenteraad vastgesteld plan over extra inzet op (transformatie van) ondersteuning aan jeugdigen.

    • d.

      Innovatie: toepassing van vernieuwing en/of verbetering van een product, proces, samenwerking, werk- en organisatievorm of leefsituatie, met als doel een ontwikkeling en bepaald voordeel te realiseren binnen (de context van) de ondersteuning aan jeugdigen.

    • e.

      Jeugdhulpaanbieder: door Samen voor Jeugd gecontracteerde jeugdhulpaanbieder(s) voor gespecialiseerde jeugdhulp.

      Jeugdwet: Wet van 14 maart 2014 inzake regels over de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen.

    • f.

      Samen voor jeugd: een bestuurlijk samenwerkingsverband op het gebied van jeugdhulp van de gemeenten Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Oirschot, Reusel-De Mierden en Valkenswaard.

    • g.

      Sociale ondersteuning: het geheel van door de gemeenten van Samen voor Jeugd gesubsidieerde voorzieningen op het gebied van (preventief) jeugdbeleid, aansluiting jeugdhulp op onderwijs en kinderopvang, begeleiding en dagbesteding van jeugdige, reguliere kinder- of buitenschoolse opvang, opvoedings- en opgroeiondersteuning en psychosociale problemen van jeugdigen/gezinnen met jeugdigen.

    • h.

      Toegangsteams: de door de gemeenten van Samen voor Jeugd ingestelde teams voor toegang tot de gespecialiseerde jeugdhulp. Deze teams zijn opgezet op lokaal en/of sub-regionaal niveau.

    • i.

      Vrij toegankelijke ondersteuning: hiermee wordt sociale ondersteuning bedoeld niet zijnde jeugdhulp op grond van de Jeugdwet en / of maatschappelijke ondersteuning op grond van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning (Wmo), binnen de gemeentegrenzen van Samen voor Jeugd.

    • j.

      Voorliggende voorziening: zijnde een voorziening die via een overheidsregeling of uitkering vanuit de overheid of enige landelijke-, provinciale of gemeentelijke subsidieregeling, niet zijnde deze regeling, aangevraagd kan worden om in de activiteiten geheel of gedeeltelijk te kunnen voorzien.

    • k.

      Zorglandschap: het totaal van voor Samen voor jeugd ingekochte jeugdhulp op het gebied van gespecialiseerde jeugdhulp.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft als doel het stimuleren van activiteiten die een bijdrage leveren aan de beweging die het transformatieplan jeugdhulp Samen voor Jeugd 2022 – 2025 op gang wil brengen en die specifiek gericht zijn op:

  • a.

    dat meer individuele voorzieningen als basis- of collectieve voorzieningen worden ingezet;

  • b.

    het verbeteren van de aansluiting jeugdhulp, onderwijs en kinderopvang;

  • c.

    dat meer kinderen zo thuis nabij mogelijk opgroeien in een veilige omgeving;

  • d.

    dat indien jeugdhulp noodzakelijk is, kinderen ambulante hulp krijgen in een veilige thuissituatie;

  • e.

    dat als het thuis niet kan, dan verblijf waar passende jeugdhulp direct wordt opgestart;

  • f.

    een betere doorgaande lijn van 18- naar 18+;

  • g.

    meer afgestemde van ondersteuning tussen verschillende sectoren, ook bij crisis;

  • h.

    korte lijnen en samenwerking.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verleend aan de penvoerder, zijnde gemeentelijke toegangsteams van Samen voor Jeugd en/of gesubsidieerde partijen in het voorliggend veld van de gemeenten van Samen voor Jeugd en jeugdhulpaanbieders zoals bedoeld in art.1, tweede lid, onder e.

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten

Een eenmalige subsidie wordt verleend voor activiteiten betrekking hebbende op gezinnen met jeugdige(n) en jeugdigen uit de gemeenten van Samen voor Jeugd en die een positieve bijdrage leveren aan een van de gedragen transformatiedoelen van Samen voor Jeugd, zoals benoemd in artikel 2, onder a tot en met h.

Artikel 5 Subsidievereisten activiteiten

Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten hebben alleen betrekking op een of meerdere gemeenten van Samen voor Jeugd; en

  • b.

    de activiteiten worden in samenwerking uitgevoerd; en

  • c.

    de activiteiten voorzien in een aantoonbare behoefte van de gemeenten Samen voor Jeugd; en

  • d.

    de activiteiten worden alleen uitgevoerd in een of meerdere gemeenten van Samen voor Jeugd; en

  • e.

    de activiteiten zijn innovatief voor het zorglandschap van Samen voor Jeugd; en

  • f.

    de activiteiten zijn gericht op het versterken van het gewone leven; en

  • g.

    Indien na afloop van de activiteit waarvoor subsidie wordt verleend, sprake is van continuering van de activiteit, moeten de uitgaven hiervoor vanuit eigen of reguliere financiering worden gedekt.

Artikel 6 Vereisten subsidieaanvraag

De subsidie wordt middels een daartoe door het college vastgesteld aanvraagformulier aangevraagd en onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 Awb en de ASV Eindhoven, dient de aanvrager een gedegen en onderbouwd plan van aanpak te overleggen waarin ten minste staat beschreven:

  • a.

    hoe de activiteiten aansluiten aan het doel van de subsidieregeling zoals vermeld in artikel 2; en

  • b.

    in welk aantoonbaar ontbrekend of ontoereikend aanbod in het aanwezige zorglandschap de activiteiten voorzien; en

  • c.

    hoe in de vraag en behoefte van de jeugdige wordt voorzien met de activiteit; en

  • d.

    een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan; en

  • e.

    hoe invulling wordt gegeven aan de subsidievereisten activiteiten zoals aangegeven in artikel 5; en

  • f.

    de te behalen doelen met de activiteiten; en

  • g.

    op welke wijze de activiteiten in samenwerking tussen twee of meer organisaties uit de doelgroep zoals bedoeld in artikel 3 worden uitgevoerd, en wie de penvoerder is; en

  • h.

    de planning en ontwikkeling van de activiteiten met wanneer, hoe, waar, welke inzet plaatsvindt; en

  • i.

    op welke wijze de activiteit(en) toegepast / overdraagbaar is binnen de regio Samen voor Jeugd; en

  • j.

    de wijze waarop de resultaten van de activiteit(en) inzichtelijk worden gemaakt (aan de hand van kritische/kwalitatieve prestatie indicatoren) en gedeeld worden met de gemeenten van Samen voor Jeugd.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie zoals bepaald in artikel 2, en niet gedekt op basis van beschikkingen Jeugdwet, Wmo en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid en/of uit subsidiegelden voor sociale ondersteuning komen uitsluitend de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kennis- en ontwikkelkosten: zijnde kosten van onderzoek, het trainen en toerusten van betrokkenen en professionals, de coördinatiekosten en kosten voor keurmerken en/of verplichte registraties;

  • b.

    Huisvestingskosten: bestaande uit huur, gas, water, elektra, internet, lokale heffingen en vanuit Rijkswege vastgestelde verplichte verzekeringen van de gemeenten Samen voor Jeugd gehuurde panden of voor zover van toepassing zijnde de eigenaarslasten voor een eigen pand;

  • c.

    Organisatiekosten: bestaande uit administratiekosten, verzekeringen, kantoorartikelen, internet; drukwerk, communicatie, abonnementen, verplichte contributiebijdragen, bankkosten, kosten voor beheer, licentiekosten. Uitgesloten zijn automatiseringskosten, aanschafkosten computerprogramma’s en computerhardware;

  • d.

    Initiële aanloopkosten: zijnde kosten die in verband staan met het opbouwen van de activiteit(en);

  • e.

    Activiteiten kosten: zijnde kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit.

  • f.

    Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van beschikkingen Jeugdwet, Wmo en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid.

  • g.

    Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

Artikel 8 Hoogte subsidie

De hoogte van de eenmalige subsidie bedraagt maximaal € 70.000 per aangevraagde activiteit, ongeacht de periode waarover de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Subsidie wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    er sprake is van een voorliggende voorziening; of

  • b.

    de activiteiten niet passend is zijn binnen het Transformatieplan Jeugdhulp, Samen voor Jeugd 2022-2025; of

  • c.

    voor dezelfde activiteit (ongeacht het jaar van aanvraag en aanvrager) al een subsidie is verleend op grond van deze subsidieregeling; of

  • d.

    wanneer voor het behalen van de resultaten de aanvragen afhankelijk zijn van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan; of

  • e.

    geen subsidie verleend als er sprake is van een onevenredige verhouding tussen de subsidieaanvraag en de gecontracteerde tarieven van Samen voor Jeugd voor maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp; of

  • f.

    indien er sprake is van een onevenredige verhouding tussen de totale kosten en het beoogde resultaat van de activiteit.

Artikel 10 Subsidieplafond/verdeling van de subsidie

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt door het college vastgesteld.

  • 2.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 4.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 11 Beoordeling subsidieaanvraag

  • 1.

    De aanvragen die volledig zijn ontvangen worden voorgelegd aan de beoordelingscommissie Samen voor Jeugd die op basis van bijlage I van deze subsidieregeling beoordeelt.

  • 2.

    De beoordelingscommissie Samen voor Jeugd houdt in ieder geval rekening met een evenwichtige verdeling van de activiteiten over de gemeenten en evenwichtige verdeling van de activiteiten over de doelen zoals genoemd in artikel 2.

  • 3.

    Met inachtneming van het bepaalde in deze subsidieregeling en de ASV brengt de beoordelingscommissie Samen voor Jeugd advies uit aan burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt voor activiteiten tot en met 31 december 2025.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan bepalingen in deze subsidieregeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de subsidieregeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Gedragen transformatiedoelen Samen voor Jeugd.

Eindhoven, 11 juli 2023.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

Bijlage I: Beoordelingscriteria

 

 

Bijlage II: Nadere toelichting op de subsidieregeling

 

Toelichting bij subsidieregeling Gedragen Transformatiedoelstellingen Samen voor Jeugd

 

Algemeen

 

Met het transformatieplan (in de gemeenten binnen Samen voor Jeugd1 in het voorjaar van 2022 vastgesteld door de colleges) geven de 10 samenwerkende gemeenten binnen de regio Samen voor Jeugd in de komende jaren verder vorm en inhoud aan de transformatieopgave in het kader van de Jeugdwet. Het gaat om inhoudelijke vernieuwing van de jeugdhulp in onze regio. De focus ligt daarbij op de beweging naar het vergroten van de eigen kracht en zelfredzaamheid van jeugdigen, gezinnen en van de sociale omgeving. Vanuit de jeugdhulp dragen we hieraan bij door jeugdhulp op maat in te zetten, die ‘zo licht mogelijk en zo zwaar als nodig’ is en die ‘zo vroeg en dichtbij mogelijk’ beschikbaar is. Het Transformatieplan Samen voor Jeugd 2022-20252 geeft de focus in de transformatie-opgaven voor de komende jaren, die de regio als geheel wil maken en is een aanvulling op de transformatie die gemeenten lokaal inzetten.

 

In de regio ‘Samen voor Jeugd’ kopen we gezamenlijk specialistische jeugdhulp in en pakken we de transformatie jeugdhulp op. Naast het organiseren van regionale inkoop, willen de gemeenten op regioniveau visie bepalen en beleidsdoelstellingen vaststellen. Het Transformatieplan is hierin richtinggevend. De reikwijdte van het transformatieplan wordt allereerst gekaderd door de Jeugdwet. Op hoofdlijnen omvat deze drie onderdelen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, te weten preventie & toegang, specialistische jeugdhulp en de veiligheidsketen. Het transformatieplan heeft betrekking op de specialistische jeugdhulp. In de uitvoering van het plan wordt de verbinding gelegd met de overige twee onderdelen. De doelen uit het Transformatieplan zijn uitgewerkt in meer specifieke gedragen transformatiedoelstellingen.

De gedragen transformatiedoelstellingen vormen de kern van het transformatieplan en geven de focus aan voor de komende jaren. De doelstellingen zijn uitgewerkt in samenwerking met direct betrokkenen, zoals jeugdigen, zorgaanbieders, medewerkers van toegangsteams, onderwijs en de veiligheidsketen. Middels een innovatiebudget maken we concrete projecten die bijdragen aan de transformatie mogelijk. Middels deze subsidieregeling kunnen pilots aangevraagd worden door partijen die, in samenwerking, een bijdrage leveren aan de transformatiedoelstellingen van het transformatieplan Samen voor Jeugd 2022-2025.

De gemeente Eindhoven geeft namens het samenwerkingsverband Samen voor Jeugd uitvoering aan de subsidieregeling Gedragen Transformatiedoelen Samen voor Jeugd.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 2 Doel subsidieregeling

 

De subsidieregeling biedt ruimte om activiteiten te ontplooien die bijdragen aan de gedragen transformatiedoelstellingen van Samen voor Jeugd. Deze doelstellingen worden hieronder nader gespecifieerd. Ze zijn gebaseerd op de globale transformatiedoelen uit het regionale transformatieplan Samen voor Jeugd. Deze globale doelen staan dikgedrukt, de concrete, gedragen transformatiedoelstellingen staan schuingedrukt.

Aanbieders kunnen een pilot starten op basis van een (of meerdere) van onderstaande doelstellingen, binnen een (of meerdere) thema’s. Op die manier willen we activiteiten stimuleren die een bijdrage leveren aan de beweging die het transformatieplan jeugdhulp Samen voor jeugd omschrijft.

 

Thema ‘dichtbij’

  • a.

    Meer individuele voorzieningen worden als basis- of collectieve voorzieningen ingezet

    • -

      Jeugdhulpaanbieders werken samen met partners in het preventieve veld voor het afschalen naar voorliggende oplossingen, wat leidt tot duurzame uitstroom uit de jeugdhulp.

  • b.

    Verbeteren aansluiting jeugdhulp, onderwijs en kinderopvang

    • -

      Eind 2024 is er een passend aanbod voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zodat zij op de reguliere kinder- of buitenschoolse opvang kunnen blijven.

Thema ‘thuis’

  • c.

    Meer kinderen groeien zo thuis mogelijk op in een veilige omgeving

    • -

      Eind 2024 maken jeugdhulpaanbieders en toegangsteams gebruik van de inzet van ervaringsdeskundigen, waarmee kinderen zo lang mogelijk in een veilige omgeving opgroeien.

  • d.

    Indien jeugdhulp noodzakelijk is, krijgen kinderen ambulante hulp in een veilige thuissituatie

    • -

      Eind 2024 is het aanbod (intensieve) ambulante jeugdhulp dat gericht is op alle leden van het gezin toegenomen, waarmee verblijf voorkomen wordt.

  • e.

    Als thuis niet kan, dan verblijf waar passende jeugdhulp direct wordt opgestart

    • -

      Eind 2024 krijgt iedere jongere vanaf de start van een verblijfsindicatie direct passende hulp, aansluitend op diens behoeften.

Thema ‘integraal’

  • g.

    Betere doorgaande lijn van 18- naar 18+

    • -

      Per 2025 is er een passend zorgaanbod voor jongeren tussen 16 en 25 jaar oud die vanuit de Jeugdwet de overgang maken naar de Wmo .

  • h.

    Meer afgestemde ondersteuning tussen verschillende sectoren, ook bij Crisis

    • -

      Bij alle gezinnen waar zorg nodig is van verschillende zorgaanbieders, worden de samenwerkingsafspraken over de diverse inzet vastgelegd in het ondersteunings- of behandelplan.

  • i.

    Korte lijnen en samenwerking

    • -

      In de tweede helft van 2024 is er een platform beschikbaar voor gemeenten, toegangsteams en (preventieve) zorgaanbieders om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en best practices te delen.

Artikel 3 Doelgroep

 

Onder penvoerderschap verstaan we het volgende: de partij die de subsidieaanvraag indient en de middelen van de gemeente(n) ten behoeve van uitvoering van de subsidieaanvraag ontvangt. De penvoerder is ten alle tijden een gecontracteerde jeugdhulpaanbieder, gemeentelijk toegangsteam van Samen voor Jeugd of, gesubsidieerde partij in het voorliggend veld van (een van) de gemeenten binnen Samen voor Jeugd.

De samenwerkende partijen geven in de subsidieaanvraag aan op welke wijze zij zorg dragen voor continuering en eventueel uitbreiding van de activiteiten, na afloop van de subsidieperiode.

Een subsidieaanvraag kan enkel worden ingediend wanneer er een (schriftelijk omschreven) samenwerking is met tenminste één andere partij. De penvoerder is een gecontracteerde jeugdhulpaanbieder in Samen voor Jeugd, een gesubsidieerde preventieve partner van (een van) de gemeentes in Samen voor Jeugd, of een lokaal toegangsteam van (een van) de gemeentes in Samen voor Jeugd. De partij waarmee wordt samengewerkt hoeft niet te behoren tot één van deze categorieën. Partijen die geen subsidierelatie of contractafspraken hebben met (een van) de gemeenten van Samen voor Jeugd, kunnen dus alleen als partner aanhaken. \

 

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten

 

Er wordt een eenmalige subsidie verstrekt, maar deze kan wel over meerdere jaren van de looptijd van de subsidieregeling lopen.

We definiëren ‘Eenmalige subsidie’ als volgt (ASV gemeente Eindhoven): een subsidie die wordt verstrekt voor een activiteit met een eenmalig of incidenteel karakter voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar.

 

Artikel 5 Subsidievereisten activiteiten

 

Om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie dient aan alle subsidievereisten van dit artikel te worden voldaan.

Toelichting op sub b: Een subsidieaanvraag kan enkel worden ingediend wanneer er een (schriftelijk omschreven) samenwerking is met tenminste één andere partij. Deze samenwerkingspartij (niet de penvoerder) mag ook buiten de categorieën ‘gecontracteerde jeugdhulpaanbieder in Samen voor Jeugd, een gesubsidieerde preventieve partner van (een van) de gemeentes in Samen voor Jeugd, of een lokaal toegangsteam van (een van) de gemeentes in Samen voor Jeugd’ vallen.

Toelichting op sub c: met ‘aantoonbare behoefte’ wordt bedoeld dat de aanvrager met concrete voorbeelden en/of cijfers aangeeft dat er behoefte is aan het initiatief. Dit kan bijvoorbeeld door te omschrijven dat er sprake is van een hiaat in het zorglandschap, waar het initiatief een antwoord op kan bieden. Het kan gaan om een behoefte van jeugdigen/gezinnen, van verwijzers naar jeugdhulp of van aanbieders van (preventieve) ondersteuning. Van belang is dat wordt aangegeven hoe deze behoefte uiteindelijk ten goede komt aan de inwoner (jeugdigen/gezinnen).

Toelichting op sub e: met ‘innovatief’ wordt bedoeld dat er door de gemeenten van Samen voor Jeugd en/of de regio Zuidoost-Brabant niet eerder subsidie is verstrekt voor een dergelijk initiatief. Het betreft dus geen uitbreiding van bestaand aanbod, maar nieuwe werkwijzen, samenwerkingen en/of aanbod.

Toelichting op sub f: een voorbeeld van ‘versterken van het gewone leven’ is ondersteuning bieden via de sociale basisvoorzieningen in plaats van specialistische jeugdhulp.

Toelichting op sub g: met ‘reguliere financiering’ wordt bedoeld de wijze waarop de partij reeds financiering ontvangt, los van deze subsidieregeling. Voor jeugdhulpaanbieders is dit bijvoorbeeld via declaratie van zorginzet, voor gesubsidieerde partijen is dit via subsidie e.d.

 

Artikel 6 Vereisten subsidieaanvraag

 

Een subsidie kan alleen worden aangevraagd middels het daartoe vastgestelde aanvraagformulier.

Activiteiten moeten in samenwerking worden uitgevoerd, daarmee wordt bedoeld dat in de aanvraag duidelijk moet worden dat de aanvraag of door meerdere organisaties wordt gedaan, of dat er nadrukkelijk wordt samengewerkt (dit kan bijvoorbeeld blijken uit correspondentie via email). De aanvraag dient vergezeld te gaan van een gedegen en onderbouwd plan van aanpak en te voldoen aan alle in dit artikel opgenomen vereisten.

Toelichting op sub i: Bij een positieve beoordeling van de subsidieaanvraag ontvangt de aanvrager een subsidiebeschikking, waarin specifieke kritieke prestatie indicatoren (kpi’s) en afspraken over de tussentijdse monitoring zijn opgenomen.

 

Artikel 7 Subsidiabele kosten

 

Dit artikel omschrijft uitsluitend de kosten die voor subsidie in aanmerking komen.

Reguliere huisvestings- en reguliere organisatiekosten worden niet vergoed. Enkel kosten die verband houden met de subsidieactiviteit(en).

Met deskundigheidsbevordering (sub a) wordt bedoeld: kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

 

Artikel 8 Hoogte subsidie

 

De te verlenen subsidie per activiteit bedraagt maximaal € 70.000,-, zodat er, rekening houdend met het budgetplafond van deze subsidieregeling, ruimte is voor minimaal 10 projecten/pilots (per jaar). Ongeacht de periode waarover de activiteit plaatsvindt is per activiteit maximaal € 70.000 beschikbaar. Als er sprake is van een activiteit verspreid over meerdere kalenderjaren ontvangt de subsidieaanvrager per kalenderjaar een beschikking met daarin opgenomen het beschikbare maximale subsidiebedrag voor dat betreffende kalenderjaar.

 

De eenmalige subsidie heeft als looptijd max. 4 jaar. De activiteit mag niet langer doorlopen dan de looptijd van de subsidieregeling.

 

Artikel 9 Weigeringsgronden

 

In aanvulling wat al in artikel 9 van de ASV Eindhoven is bepaald beschrijft dit artikel de gronden waarop een subsidieaanvraag direct kan worden geweigerd. Wat betreft sub f wordt geen subsidie verleend als er sprake is van een onevenredige verhouding tussen de subsidieaanvraag en de gecontracteerde tarieven van Samen voor Jeugd voor maatwerkvoorziening Jeugdhulp. Sub c van dit artikel bepaalt dat als het maximale bedrag van € 70.000 per activiteit niet is aangevraagd er gedurende de uitvoering van de activiteit voor dezelfde activiteit geen aanvulling tot het maximale bedrag € 70.000 mogelijk is. De subsidieaanvrager dient zich bij het opstellen van een (meerjaren) begroting hiervan bewust te zijn.

 

Artikel 10 Subsidieplafond/verdeling van de subsidie

 

We beoordelen subsidieaanvragen doorlopend. Dat wil zeggen: op volgorde van binnenkomst.

 

Artikel 11 Beoordeling subsidieaanvraag

 

De Beoordelingscommissie bestaat uit ten minste een ambtelijke vertegenwoordiging van Samen voor Jeugd, van het Deltaplan Jeugd Eindhoven en een financieel adviseur.

 

De ASV Eindhoven bepaalt in artikel 7 dat een aanvraag voor een eenmalige subsidie wordt ingediend tenminste 13 weken vóór aanvang van de activiteiten. Voorts bepaalt artikel 8 van de ASV Eindhoven dat het college van de gemeente Eindhoven binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist op een aanvraag voor een eenmalige subsidie.

Naar boven