Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2023

 

1. Inleiding

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2023 (hierna genoemd inkoopbeleid) is een beleidsdocument dat primair geschreven is voor de eigen organisatie en gebaseerd op het VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het geeft (potentiële) leveranciers ook inzicht in wat de Gemeente belangrijk vindt bij het inkopen van Werken, Leveringen en Diensten1. Daarom wordt dit document ter informatie ook op de website van de Gemeente gepubliceerd.

 

Aangezien inkoop plaatsvindt in een dynamische omgeving, is de Gemeente continu bezig met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen.

De gemeentelijke doelstellingen zijn leidend geweest bij het opstellen van dit inkoopbeleid. Uitgangspunten zijn:

  • 1.

    Juridisch: hoe gaat de Gemeente om met de relevante wet- en regelgeving? (zie hoofdstuk 3)

  • 2.

    Maatschappelijk: hoe geeft de Gemeente invulling aan maatschappelijk verantwoord inkopen? (zie hoofdstuk 4)

  • 3.

    Economisch: hoe gaat de Gemeente om met de markt en de (lokale) ondernemers? (zie hoofdstuk 5)

  • 4.

    Organisatorisch: hoe koopt de Gemeente in? (zie hoofdstuk 6)

2. Doelstellingen

De Gemeente wil met dit Inkoopbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

  • A.

    Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.

  • B.

    Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.

  • C.

    Inkopen tegen de meest optimale prijs-kwaliteit verhouding.

  • D.

    Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeente.

  • E.

    Een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van de Gemeente.

  • F.

    Administratieve lastenverlichting voor zowel de Gemeente als voor ondernemers.

Om deze doelstellingen te realiseren zijn juridische, maatschappelijk verantwoorde, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit inkoop- en aanbestedingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.

3. Juridische uitgangspunten

3.1 Algemeen juridisch kader

De Gemeente leeft de relevante wet- en regelgeving na.

Bij inkoop binnen een publieke organisatie zijn de Europese aanbestedingsrichtlijnen (2014/27/EG) en de gewijzigde Aanbestedingswet 2012 van toepassing. In de Aanbestedingswet zijn de regels van de Europese richtlijnen geïmplementeerd en daarnaast bevat de wet regels voor aanbestedingen die niet onder de werking van de Europese richtlijnen vallen. De verplichting tot het houden van een (Europese) aanbesteding is afhankelijk van het soort opdracht en de raming van de waarde ervan. Het college van burgemeester en wethouders moet aantonen dat ze de regels heeft nageleefd. Zij geeft een rechtmatigheidsverantwoording af voor de jaarrekening.

3.2 Algemene beginselen bij Inkopen

A. Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht. De Gemeente neemt bij haar Inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

  • Gelijke behandeling: Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

  • Non-discriminatie: De Gemeente behandelt inschrijvers op gelijke en niet-discriminerende wijze.

  • Transparantie: De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

  • Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. De Gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

  • Wederzijdse erkenning: Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de Gemeente.

  • Objectiviteit: De Gemeente zal alle inschrijvingen objectief beoordelen aan de hand van de opgestelde eisen en criteria voor de geldende aanbesteding.

B. Algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De Gemeente neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

  • Gelijkheidsbeginsel: gelijke gevallen moeten op een gelijke wijze behandeld worden.

  • Motiveringsbeginsel: besluiten moeten volledig, voldoende en begrijpelijk gemotiveerd worden.

  • Vertrouwensbeginsel: opgewekt vertrouwen moet gehonoreerd worden.

C. Algemene beginselen van gegevensbeschermingsrecht.

De Gemeente neemt bij haar inkopen de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in acht:

  • Bij opdrachtnemers die verwerkers zijn in de zin van artikel 4 lid 8 van de AVG wordt een verwerkersovereenkomst afgesloten.

  • Bij opdrachtnemers die verwerkingsverantwoordelijke zijn in de zin van artikel 4 lid 7 van de AVG wordt beoordeeld of de opdrachtnemer door het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen persoonsgegevens op een zodanige manier verwerkt dat een passende beveiliging ervan gewaarborgd is en dat die persoonsgegevens onder meer beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging.

3.3 Uniforme documenten

De Gemeente streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. De Gemeente past, mits passend, bij de betreffende Inkopen in ieder geval toe:

 

  • Standaard aanbestedingsdocumenten voor verschillende procedures. Elke aanbestedingsprocedure heeft zijn eigen standaard aanbestedingsdocument.

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor diensten en leveringen (kenmerk: 1278891)

  • De geldende GIBIT voor IT-overeenkomsten

  • Het Aanbestedingsreglement Werken (ARW 2016)

  • De geldende UAV 2012 of UAV GC 2005 bij Werken

  • De geldende Gids Proportionaliteit

3.4 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de Gemeente. De Gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

3.5 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijken van inkoopprocedures is alleen mogelijk in uitzonderlijke gevallen op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het daartoe door het College gemandateerde Gemeentelijk Management Team (GMT) en voor zover één en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

Dit betreft alleen de inkoopprocedures die onder de Europese drempelbedragen vallen. Afwijken van de inkoopprocedures boven de EU drempel is niet mogelijk.

3.6 Klachtenregeling

Gestimuleerd wordt dat de Gemeente en ondernemers geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen.

Voor klachten met betrekking tot een concrete aanbesteding kent de gemeente Pijnacker-Nootdorp een klachtenprocedure. Indien een ondernemer een klacht wil indienen, dan kan dit via de website via het digitale formulier ‘Klachtenmeldpunt Aanbesteden’. In de aanbestedingsstukken is hierover een paragraaf opgenomen.

4. Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten

4.1 Integriteit en voorkomen van fraude en misbruik

  • A.

    Bestuurlijke en ambtelijke integriteit staat voorop. De bestuurders en ambtenaren hebben integer handelen hoog in het vaandel. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

  • B.

    De Gemeente contracteert enkel integere ondernemers. De Gemeente wil alleen zakendoen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken.

  • Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij Inkopen (en aanbestedingen) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. Bij twijfel over de integriteit wordt het Bureau Bibob om advies gevraagd.

  • C.

    Voorkomen van fraude en misbruik in het sociaal domein ( Wmo , Jeugdwet, Participatie-wet).

  • Een gedeelte van de producten en diensten die de Gemeente inkoopt, wordt geleverd aan inwoners waarvan een deel kwetsbaar is. Om de belangen van deze kwetsbare inwoners te beschermen is een goede dienstverlening binnen het sociaal domein cruciaal. Dit kan alleen als er geen fraude en misbruik wordt gepleegd. Het proces van inkoop en contracteren binnen de Gemeente wordt dan ook zo ingericht dat het risico op fraude en misbruik wordt geminimaliseerd en dat daarnaast de rechtmatigheid goed in het oog wordt gehouden.

4.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)

De Gemeente heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Bij Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt er naar gestreefd om zo duurzaam mogelijk met mens, milieu en omgeving om te gaan. De basis voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door middel van een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen.

 

In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de sociale, ecologische en economische aspecten. Dit kan tot uitdrukking worden gebracht door het volgende:

  • Team Inkoop analyseert in welke productgroepen, welke maatschappelijke winst te behalen valt.

  • Bij de product- en marktanalyse inventariseren de vakafdelingen welke werken, diensten of leveringen op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden.

  • In dialoog met de markt zoeken vakafdelingen naar bestaande of nieuwe MVI-oplossingen.

  • In de aanbestedingsstukken (met name in het programma van eisen of in de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden door vakafdelingen, in overleg met Team Inkoop, waar mogelijk duurzaamheidscriteria opgenomen.

Thema’s die extra aandacht krijgen zijn:

  • 1.

    Duurzaam inkopen

  • Bij duurzaam inkopen gaat het om het voorkomen of minimaliseren van een negatieve impact op het milieu of het leveren van een positieve bijdrage aan het milieu, bijvoorbeeld door het creëren van natuurlijke waarden. Er worden verschillende onderwerpen onderscheiden zoals: energie en klimaat, materialen en grondstoffen, water en bodem, leefomgeving, natuur, biodiversiteit en ruimte, schone lucht, gezondheid en welzijn.

  • 2.

    MKB-vriendelijk / lokaal inkopen

  • Dit thema komt aan de orde in hoofdstuk 5. Economische uitgangspunten.

  • 3.

    Social return on Investment (SROI)

  • Social return on Investment is het principe dat opdrachtnemers naast het uitvoeren van de reguliere opdracht iets terugdoen voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp, op maatschappelijk of sociaal vlak. De Gemeente wil middels SROI de arbeidsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt stimuleren.

Per inkoop wordt door de vakafdelingen, in overleg met Team Inkoop, een afweging gemaakt of bovengenoemde thema’s toegepast kunnen worden bij aanbestedingen vanaf het drempelbedrag voor meervoudig onderhandse aanbestedingen.

5. Economische uitgangspunten

5.1 Product- en marktanalyse

Inkopen vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.

 

Het is van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopers-markt). Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse en dient ertoe de mogelijkheden in de markt te verkennen.

5.2 Ondernemersrelatie

De Gemeente acht een te grote afhankelijkheid van ondernemers niet wenselijk. De Gemeente streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van ondernemers (contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. De Gemeente moet vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkopen (waaronder de keuze van ondernemer(s) en contractant(en)), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

5.3 Stimuleren lokale economie, MKB

Lokale inkoop kan bijdragen aan de doelmatigheid en duurzaamheid van de inkoop. Met lokale inkoop draagt de gemeente bij aan het behoud van bedrijvigheid en werkgelegenheid en kunnen bijvoorbeeld logistieke voordelen ontstaan.

 

In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse procedure en/of een meervoudig onderhandse procedure volgens de Aanbestedingswet 2012 is toegestaan, kan de Gemeente extra rekening houden met het stimuleren van de lokale economie, waaronder het lokale MKB. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de Gemeente moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen.

 

De Gemeente stimuleert de lokale economie (waaronder het lokale MKB) door:

  • Opdrachten op te delen in kleinere percelen

  • Het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming

  • Het verminderen van de administratieve lasten

  • Het voorkomen van onnodig zware selectie- en gunningcriteria

  • Gebruik te maken van de percelenregeling opgenomen in de artikelen 2.18 en 2.19 van de Aanbestedingswet

  • Gebruik te maken van het Ondernemersregister.

De Gemeente heeft op haar website een Ondernemersregister geopend waar lokale ondernemers zich bekend kunnen maken aan de Gemeente. Voorafgaand aan een aanbesteding raadpleegt de Gemeente dit register om partijen uit te nodigen bij onderhandse aanbestedingen. In gevallen waar een meervoudige onderhandse aanbesteding is toegestaan nodigt de Gemeente minstens één (1) lokale ondernemer uit het Ondernemersregister uit, mits deze aan de vooraf gestelde objectieve criteria voldoet.

‘Lokale ondernemer’ wordt als volgt gedefinieerd: een ondernemer die een hoofd- of nevenvestiging heeft en als zodanig is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, in de gemeente Pijnacker-Nootdorp of in één van de volgende postcodegebieden: 2493, 2496, 2497, 2498, 2616, 2628, 2629, 2631, 2632, 2641, 2642, 2643, 2645, 2651, 2716, 2718, 2719 en 3046.

5.4 Sociale ondernemingen

Bij Inkopen kan de Gemeente opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures voor te behouden aan sociale werkplaatsen en sociale ondernemingen die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeids- markt als belangrijkste doel hebben.

5.5 Inhuur externe(n) (tijdelijk personeel)

Bij uitvragen van inhuur van externen, biedt de Gemeente alle mogelijke partijen – dus ook het (lokale) MKB en de ZZP-ers – de gelegenheid mee te dingen, door, waar mogelijk, gebruik te maken van de digitale marktplaats inhuur personeel op www.flextender.nl. Inhuur via Flextender betreft altijd een inspanningsverplichting en vindt te allen tijde plaats via het team P&O van afdeling Bedrijfsvoering (BDV).

5.6 Samenwerkingsverbanden

De Gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten.

 

Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving. Denk hierbij aan Inkoopkracht Zuid-Holland-West, Omgevingsdienst Haaglanden, Metropoolregio (MRDH), Netwerk Waterketen Delfland (NAD), H10 (Inkoopbureau voor jeugdhulp).

5.7 Digitaal aanbesteden via TenderNed

De Gemeente is verplicht om digitaal aan te besteden bij Europese aanbestedingen en maakt hiervoor gebruik van het online platform TenderNed. Dit houdt in dat alle communicatie en informatie-uitwisseling tussen de Gemeente en inschrijvers digitaal plaatsvindt. Door het volledig digitaal doorlopen van het aanbestedingsproces wordt er bespaard op de kosten en worden de administratieve lasten voor ondernemers en de Gemeente verlicht. Met uitzondering van de enkelvoudige onderhandse aanbestedingen maakt de Gemeente voor alle procedures altijd gebruik van TenderNed.

6. Organisatorische uitgangspunten

6.1 Inkoop in de organisatie

Team Inkoop van de afdeling Bedrijfsvoering werkt volgens de inkooporganisatievorm van centrale inkoop en heeft naast het uitvoeren van inkoopopdrachten een coördinerende, controlerende en adviserende rol. Deze rollen worden hieronder in paragraaf 6.1 en 6.2 beschreven.

 

Inkoopopdrachten moeten worden uitgevoerd door Team Inkoop. Dit betreft alle inkoopopdrachten met een totale opdrachtwaarde hoger dan € 70.000,- voor Leveringen en Diensten en hoger dan € 200.000,- voor Werken. Inkoopopdrachten lager dan voornoemde bedragen vormen een uitzondering. Deze inkoopopdrachten vallen onder enkelvoudig onderhandse aanbestedingen en worden door de vakafdelingen zelf uitgevoerd. Zie de tabel hieronder.

 

Bedragen zijn exclusief BTW

Diensten

Leveringen

Werken

Rol

Enkelvoudig

Tot € 70.000,-

Tot € 70.000,-

Tot € 200.000,-

Vakafdeling bepaalt inkoopbehoefte en voert uit

Meervoudig

Vanaf € 70.000,- tot Europees drempelbedrag*

Vanaf € 70.000,- tot Europees drempelbedrag*

Vanaf € 200.000,- tot

€ 2.500.000,-

Vakafdeling bepaalt inkoopbehoefte;

Team Inkoop begeleidt aanbestedingsprocedure

Nationaal

n.v.t.

n.v.t.

Vanaf € 2.500.000,- tot Europees drempelbedrag*

Vakafdeling bepaalt inkoopbehoefte;

Team Inkoop begeleidt aanbestedingsprocedure

Europees

Vanaf Europees drempelbedrag*

Vanaf Europees drempelbedrag*

Vanaf Europees drempelbedrag*

Vakafdeling bepaalt inkoopbehoefte;

Team Inkoop begeleidt aanbestedingsprocedure

* Europees drempelbedrag voor Diensten en Leveringen is in 2023 vastgesteld op € 215.0000,- en voor Werken op € 5.382.000,-. Deze bedragen worden elke 2 jaar door de Europese Commissie vastgesteld.

 

De (complexe) wet- en regelgeving over inkoop en aanbesteden en (strenge) controle op naleving hiervan maakt dat er vraag is naar specifieke kennis op het gebied van inkoop en aanbesteden. De vakafdelingen kunnen voor deze specifieke kennis terecht bij de inkoopadviseurs. Op deze manier kan de rechtmatigheid beter worden geborgd en ontstaat er meer grip op de inkoopstromen.

 

Alle inkoopbehoeften vanaf € 25.000,- worden verplicht gemeld bij Team Inkoop in het daarvoor beschikbaar gestelde digitale Zaaksysteem. Dit biedt de mogelijkheid om met de vakafdeling in gesprek te gaan over de betreffende inkoopbehoefte. Op deze manier wordt er meer grip gekregen op enkelvoudige opdrachten en wordt er vroegtijdig gesignaleerd of de grenzen van het eigen inkoopbeleid en de Aanbestedingswet 2012 niet worden overschreden.

De inkoopadviseurs zijn daardoor altijd betrokken bij de start van het inkooptraject als het gaat om meervoudig onderhandse aanbestedingen, nationale aanbestedingen en Europese aanbestedingen. Zij voeren deze aanbestedingen ook uit, maar nemen geen deel aan het beoordelingsteam van de door hen begeleide aanbestedingsprocedures. Vakafdelingen met een inkoopbehoefte zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoudelijke specificaties, het opstellen van (kwalitatieve) gunningscriteria en voor de beoordeling van de inhoudelijke aspecten van de offertes.

 

De verantwoordelijkheid voor enkelvoudig onderhandse aanbestedingen ligt bij de vakafdelingen. Zij zetten deze opdrachten zelfstandig in de markt. De inkoopadviseurs kunnen daarbij altijd geraadpleegd worden.

6.2 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject en daarna volgen specificeren, selecteren, contracteren, bestellen, bewaken en nazorg. Zie onderstaand plaatje.

 

 

Team Inkoop heeft een coördinerende rol in de aanbestedingsfase van het inkoopproces (Specificeren tot en met Contracteren) en zorgt in overleg met de vakafdeling voor de juiste beschrijving in de aanbesteding.

 

De inkoopadviseurs hebben een adviserende en controlerende rol in de volgende fases van het inkooptraject: Voortraject, Bestellen, Bewaken en Nazorg. Deze advisering omvat onder andere het meekijken en adviseren in het voortraject en op eventuele afwijkingsbesluiten, het bewaken en controleren van rechtmatigheid middels bevindingen uit de Spendcontrole en de VIC (verbijzonderde interne controle) en het controleren en adviseren op contractverlengingen en prijsaanpassingen.

6.3 Raming en financiële budget - Raamovereenkomsten

Elke inkoopactiviteit start met het opstellen van een deugdelijke en objectieve schriftelijke raming van de totale opdrachtwaarde en inventarisatie van het beschikbare budget. De raming is van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. De Gemeente wil niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

 

De raming van de waarde van een opdracht is inclusief alle (meerwerk)opties en verlengingsmogelijkheden. Een opdracht die (anders dan gebruikmakend van verlengopties in het lopende contract) wordt verlengd is in feite een nieuwe opdracht, maar voor de waardebepaling moet dan nog steeds gekeken worden naar gelijksoortige opdrachten in de afgelopen vier jaar. Ook eventueel ontvangen opbrengsten van derden dienen meegenomen te worden in de raming. De raming is altijd exclusief BTW.

 

Wanneer een opdracht is opgedeeld in percelen, dan dient de waarde van alle percelen bij elkaar te worden opgeteld voor de opdrachtraming. Een opdracht mag niet opgeknipt worden in meerdere separate opdrachten met als enkel doel om onder de verplichting tot Europees aanbesteden uit te komen.

 

De raming is ook de basis voor de keuze van de te volgen aanbestedingsprocedure om de rechtmatigheid van de opdrachtverlening te waarborgen. Voorafgaand en gedurende de te volgen aanbestedingsprocedure dient er overeenstemming te zijn tussen de behoeftesteller en de financieel adviseur met betrekking tot het beschikbare budget.

 

Raamovereenkomsten

Wanneer er vaker zaken gedaan worden met eenzelfde leverancier gaat Team Inkoop bij de vakafdeling na of een enkelvoudige opdracht daadwerkelijk past bij de inkoopbehoefte. Het afsluiten van een raamovereenkomst kan dan voordelen bieden in plaats van het telkens verstrekken van enkelvoudige opdrachten.

 

Een raamovereenkomst bestaat uit gemaakte afspraken tussen de gemeente en één of meerdere leveranciers om gedurende een te bepalen looptijd, tegen vooraf overeengekomen voorwaarden en tarieven, bepaalde producten en diensten te leveren.

In tegenstelling tot een overheidsopdracht is een raamovereenkomst niet gericht op directe opdrachtverstrekking voor de levering van een product of dienst, maar gericht op het vastleggen van voorwaarden voor mogelijk, toekomstig te verstrekken overheidsopdrachten. Het is van belang om goed te kijken of de aard en afname geschikt is om een raamovereenkomst aan te gaan.

6.4 Bepalen van de inkoopprocedure

Het is van belang per opdracht te onderzoeken welke procedure het meest geschikt en proportioneel is. Aan de hand van de waarde van de opdracht zal de Gemeente bij onderstaande bedragen de volgende procedures hanteren.

 

Bedragen zijn exclusief BTW

Diensten

Leveringen

Werken

Enkelvoudig

Tot € 70.000,-

Tot € 70.000,-

Tot € 200.000,-

Meervoudig

Vanaf € 70.000,- tot Europees drempelbedrag*

Vanaf € 70.000,- tot Europees drempelbedrag*

Vanaf € 200.000,- tot

€ 2.500.000,-

Nationaal

n.v.t.

n.v.t.

Vanaf € 2.500.000,- tot Europees drempelbedrag*

Europees

Vanaf Europees drempelbedrag*

Vanaf Europees drempelbedrag*

Vanaf Europees drempelbedrag*

* Europees drempelbedrag voor Diensten en Leveringen is in 2023 vastgesteld op € 215.0000,- en voor Werken op € 5.382.000,-. Deze bedragen worden elke 2 jaar door de Europese Commissie vastgesteld.

6.5 Procedures

Enkelvoudig onderhandse aanbesteding

Er wordt aan één ondernemer een offerte aangevraagd.

 

Meervoudig onderhandse aanbesteding

Aan ten minste drie ondernemers en ten hoogste aan vijf ondernemers wordt een offerte gevraagd. Voor deze procedure wordt altijd gebruik gemaakt van TenderNed.

 

Nationale aanbesteding

De Gemeente maakt voor Diensten en Leveringen in principe geen gebruik van de nationale procedure, maar van de meervoudig onderhandse procedure of de Europese procedure.

Indien de wens bestaat om een openbare procedure te doorlopen onder het Europese drempelbedrag, kan er in specifieke situaties gekozen worden voor de nationale procedure.

Voor deze procedure wordt wettelijk verplicht gebruik gemaakt van TenderNed.

 

Europese aanbesteding

Boven de Europese drempelbedragen zal de Gemeente in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving.

Voor deze procedure wordt wettelijk verplicht gebruik gemaakt van TenderNed.

6.6 Sociale en andere specifieke diensten (SAS-diensten)

Sociale en andere specifieke diensten zijn bijvoorbeeld diensten op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening en enkele juridische diensten. Een limitatieve lijst met CPV-codes2 voor SAS-diensten is toegevoegd in Bijlage 1.

Voor deze uitzonderingscategorie hanteert de Gemeente op basis van de geraamde opdrachtsommen de volgende procedures:

 

Enkelvoudig

  • Tot €250.000,-

  • In geval van maatwerkvoorzieningen i.h.k.v. Wmo en Jeugdwet: Tot € 750.000,-

Meervoudig

  • Vanaf € 250.000,- tot € 750.000,-

Nationaal

n.v.t.

Europees

  • Vanaf € 750.000,-

(Alle bedragen zijn exclusief BTW)

 

Bij alle bovenstaande procedures geldt dat beoordeling of een dienst daadwerkelijk een SAS-dienst is, voorgelegd moet worden aan team Inkoop. Niet alles wat binnen het sociaal domein valt, is namelijk een SAS-dienst.

 

Voor sociale en andere specifieke diensten geldt een vereenvoudigde aanbestedingsprocedure (verlicht regime). Deze vereenvoudigde procedure is alleen van toepassing indien de waarde van de opdracht de drempelwaarde van € 750.000,- overschrijdt.

6.7 Archivering

Alle relevante documenten van een inkoop- of aanbestedingstraject moeten geregistreerd worden in de daarvoor beschikbare applicaties, zodat bij een controle achteraf (spendanalyse, VIC, rechtmatigheidscontrole) voor elke verstrekte opdracht aangetoond kan worden op welke wijze de overheidsuitgaven tot stand zijn gekomen.

 

Dit betreft ten minste offerteaanvragen, offertes, inschrijvingen, gunnings-/opdrachtbrieven, afwijzingsbrieven, gunningsadvies en (raam)overeenkomsten.

6.8 Verantwoordelijken

Inkoop wordt concreet uitgevoerd door de ambtelijke organisatie. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedin

Bijlage 1  

 

Overzicht CPV codesvan sociale en andere specifieke diensten

Binnen het overzicht is aangegeven welkevan deze diensten een aanbestedende dienstkan voorbehouden (noten5 en 6) of waarop een andere bijzondere situatie van toepassing is (noten 1, 2, 3 en 4)

Bron: PIANOo, Expertisecentrum Aanbesteden

noot aanwezig

CPV code

Omschrijving

Noten

1. Gezondheidszorg, maatschappelijke en aanverwante dienstverlening

75200000-8 

Diensten ten behoeve van de gemeenschap

(7)

75231200-6

Diensten voorverzekerde bewaring of reclassering vanmisdadigers

75231240-8

Proeftijddiensten

79611000-0

Diensten voorsollicitatiebegeleiding

79622000-0

Diensten voor deterbeschikkingstelling van huishoudelijke hulp

(5)

79624000-4

Diensten voor de terbeschikkingstelling van verpleegkundig personeel

(5)

79625000-1

Diensten voor de terbeschikkingstelling van medisch personeel

(5)

85000000-9

Gezondheidszorg en maatschappelijk werk.

(5)

85100000-0

Gezondheidsdiensten.

(5)

85110000-3

Ziekenhuis-en aanverwante diensten.

(5)

85111000-0

Ziekenhuisdiensten.

(5)

85111100-1

Chirurgische ziekenhuisdiensten.

(5)

85111200-2

Medische ziekenhuisdiensten.

(5)

85111300-3

Gynaecologische ziekenhuisdiensten.

(5)

85111310-6

Diensten voor in-vitrofertilisatie.

(5)

85111320-9

Verloskundige ziekenhuisdiensten.

(5)

85111400-4

Ziekenhuisdiensten voor revalidatie.

(5)

85111500-5

Psychiatrische ziekenhuisdiensten.

(5)

85111600-6

Orthopedische diensten.

(5)

85111700-7

Diensten voor zuurstoftherapie.

(5)

85111800-8

Pathologiediensten.

(5)

85111810-1

Bloedanalysediensten.

(5)

85111820-4

Bacteriologische analysediensten.

(5)

85111900-9

Dialysediensten in ziekenhuis.

(5)

85112000-7

Ondersteuningsdiensten voor ziekenhuis.

(5)

85112100-8

Dienstverlening ten aanzien van ziekenhuisbeddengoed.

(5)

85112200-9

Extramurale zorgdiensten.

(5)

85120000-6

Medische praktijk en aanverwante diensten.

(5)

85121000-3

Medische praktijken.

(5)

85121100-4

Diensten door huisartsen.

(5)

85121200-5

Diensten door medische specialisten.

(5)

85121210-8

Diensten in gynaecologie en obstetrie.

(5)

85121220-1

Diensten van nefrologie- of zenuwspecialist.

(5)

 

85121230-4

Diensten van hart-of longspecialist.

(5)

85121231-1

Diensten van cardioloog.

(5)

85121232-8

Diensten van longspecialist.

(5)

85121240-7

Diensten van KNO-arts of audioloog.

(5)

85121250-0

Diensten vangastro-enteroloog en geriater.

(5)

85121251-7

Diensten vangastro-enteroloog.

(5)

85121252-4

Diensten van geriater.

(5)

85121270-6

Diensten vanpsychiater of psycholoog.

(5)

85121271-3

Diensten vantehuis voor patiënten met psychische stoornissen.

(5)

85121280-9

Diensten van oog- of huidarts of orthopeed.

(5)

85121281-6

Diensten van oogarts.

(5)

85121282-3

Diensten van huidarts.

(5)

85121283-0

Diensten van orthopeed.

(5)

85121290-2

Diensten van kinderarts of uroloog.

(5)

85121291-9

Diensten van kinderarts.

(5)

85121292-6

Diensten van uroloog.

(5)

85121300-6

Diensten doorchirurgische specialisten.

(5)

85130000-9

Tandartspraktijk enaanverwante diensten.

(5)

85131000-6

Tandartspraktijken.

(5)

85131100-7

Orthodontische diensten.

(5)

85131110-0

Orthodontisch-chirurgische diensten.

(5)

85140000-2

Diverse gezondheidszorgdiensten.

(5)

85141000-9

Diensten verleend door medisch personeel.

(5)

85141100-0

Diensten verleend doorverloskundigen.

(5)

85141200-1

Diensten verleend door verpleegkundigen.

(5)

85141210-4

Diensten voormedische behandeling thuis.

(5)

85141211-1

Diensten voor dialysebehandeling thuis.

(5)

85141220-7

Adviesdiensten verleend doorverpleegkundigen.

(5)

85142000-6

Paramedische diensten.

(5)

85142100-7

Fysiotherapiediensten.

(5)

85142200-8

Diensten van homeopaat.

(5)

85142300-9

Hygiënediensten.

(5)

85142400-0

Thuisbezorging van producten voor incontinentiepatiënten.

(5)

85143000-3

Ambulancediensten.

(4,5)

85144000-0

Diensten voorintramurale gezondheidszorginstelling.

(5)

85144100-1

Diensten voorverzorgingstehuis.

(5)

85145000-7

Diensten verleend door medische laboratoria.

(5)

85146000-4

Diensten verleend door bloedbanken.

(5)

85146100-5

Diensten verleend door spermabanken.

(5)

85146200-6

Diensten verleend door transplantatieorgaanbanken.

(5)

85147000-1

Diensten voorbedrijfsgeneeskunde.

(5)

85148000-8

Medische analysediensten.

(5)

85149000-5

Apotheekdiensten.

(5)

85150000-5

Diensten voormedische beeldvorming.

(5)

85160000-8

Diensten van opticiën.

(5)

85170000-1

Diensten vanacupuncturist en chiropractor.

(5)

85171000-8

Diensten van acupuncturist.

(5)

85172000-5

Diensten van chiropractor.

(5)

85200000-1

Veterinaire diensten.

(5)

85210000-3

Verzorging van huisdieren.

(5)

85300000-2

Maatschappelijke en aanverwante diensten.

(5)

85310000-5

Maatschappelijke diensten.

(5)

85311000-2

Maatschappelijke dienstverlening waarbijonderdak wordt verschaft.

(5)

85311100-3

Welzijnszorg voorbejaarden.

(5)

85311200-4

Welzijnszorg voorgehandicapten.

(5)

85311300-5

Welzijnszorg voorkinderen en jongeren.

(5)

85312000-9

Maatschappelijke dienstverlening waarbijgeen onderdak wordt verschaft.

(5)

85312100-0

Diensten voordagverblijven.

(5)

85312110-3

Kinderdagverblijven.

(5)

 

85312120-6

Dagverblijven voor gehandicapte kinderenen jongeren.

(5)

85312200-1

Bezorging van levensmiddelen aan huis.

(5)

85312300-2

Diensten voorbegeleiding en adviesverlening.

(5)

85312310-5

Diensten voorbegeleiding.

(5)

85312320-8

Diensten vooradviesverlening.

(5)

85312330-1

Gezinsplanningsdiensten.

(5)

85312400-3

Welzijnszorg die niet in tehuizen wordtverstrekt.

(5)

85312500-4

Revalidatiediensten.

(5)

85312510-7

Beroepsrevalidatiediensten.

(5)

85320000-8

Sociale diensten.

(5)

85321000-5

Administratievesociale diensten.

(5)

85322000-2

Programma voorgemeenschapsacties.

(5)

85323000-9

Diensten voor maatschappelijke gezondheidszorg.

(5)

98133000-4

Diensten verleend door ledenorganisaties

(5)

98133100-5

Ondersteunende dienstenvoor verbetering van openbare voorzieningen en openbare centra

(6)

98200000-5

Advies op het gebiedvan gelijke kansen

98500000-8

Particuliere huishoudens met personeel

98513000-2

Personeelsdiensten voor huishoudens

98513100-3

Uitzendkrachtdiensten voor huishoudens

98513200-4

Kantoorpersoneelsdiensten voor huishoudens

98513300-5

Tijdelijk personeel voorhuishoudens

98513310-8

Thuishulpdiensten

98514000-9

Huishoudelijke diensten

2. Administratieve sociale diensten, administratieve diensten voor onderwijs, administratieve diensten voor gezondheidszorg en culturele diensten

85321000-5

Administratieve sociale diensten

85322000-2

Programma voor gemeenschapsacties

75000000-6

Diensten voor openbaar bestuur, defensie en sociale verzekering

75121000-0

Administratieve dienstenvoor onderwijs

(5)

75122000-7

Administratieve dienstenvoor gezondheidszorg

(5)

75124000-1

Administratieve diensten voor recreatie, cultuuren religie

79995000-5

Bibliotheekbeheer

79995100-6

Archiveringsdiensten

79995200-7

Catalogiseringsdiensten

80000000-4

Diensten voor onderwijs en opleiding.

80100000-5

Diensten voorbasisonderwijs.

80110000-8 

Diensten voor kleuteronderwijs.

(5)

80200000-6

Diensten voor secundair onderwijs.

80210000-9

Diensten voor voortgezet technisch en beroepsonderwijs.

80211000-6

Diensten voor voorgezet technisch onderwijs.

80212000-3

Diensten voor voortgezet beroepsonderwijs.

80300000-7

Diensten voor hogeronderwijs.

(5)

80310000-0

Diensten vooronderwijs voor jongeren.

(6)

80320000-3

Diensten voormedisch onderwijs.

(6)

80330000-6

Diensten voorveiligheidsonderricht.

(6)

80340000-9

Diensten voorbijzonder onderwijs.

(6)

80400000-8

Volwasseneneducatie en andere vormenvan onderwijs.

80410000-1

Diverse schooldiensten.

80411000-8

Autorijschooldiensten.

80411100-9

Rijexamendiensten.

80411200-0

Rijlessen.

80412000-5

Vliegschooldiensten.

80413000-2

Vaarschooldiensten.

80414000-9

Duikschooldiensten.

80415000-6

Skilesdiensten.

80420000-4

Diensten voor e-leren.

(5)

80430000-7

Volwasseneneducatie op universitair niveau.

(5)

80490000-5

Exploitatie van eenonderwijscentrum.

 

80500000-9

Opleidingsdiensten.

80510000-2

Gespecialiseerde opleidingsdiensten.

80511000-9 

Stafopleidingsdiensten.

(5)

80512000-6

Hondentrainigsdiensten.

80513000-3

Manegediensten.

80520000-5

Opleidingsfaciliteiten.

(5)

80521000-2

Diensten voor opleidingsprogramma.

(6)

80522000-9

Opleidingsseminars.

(6)

80530000-8

Beroepsopleidingsdiensten.

80531000-5

Diensten voorindustriële en technische opleiding.

80531100-6

Diensten voorindustriële opleiding.

80531200-7

Diensten voortechnische opleiding.

80532000-2

Diensten inzakemanagementopleiding.

80533000-9

Computercursussen voor beginners en gevorderden.

80533100-0

Opleidingscursussen voor computergebruik.

80533200-1

Computercursussen.

80540000-1

Diensten vooropleiding inzake milieu.

80550000-4

Diensten vooropleiding inzake veiligheid.

80560000-7

Diensten voor opleiding inzake gezondheidszorg en EHBO.

80561000-4

Diensten vooropleiding inzake gezondheidszorg.

80562000-1

Diensten vooropleiding inzake EHBO.

80570000-0

Opleidingsdiensten voor persoonlijke ontwikkeling.

80580000-3

Geven van taalcursussen.

80590000-6 

Diensten voor privé-onderwijs.

(5)

80600000-0

Opleidingsdiensten voor defensie- en veiligheidsmaterieel.

80610000-3

Opleiding en simulatie met veiligheidsapparatuur.

80620000-6

Opleiding en simulatie met vuurwapens en munitie.

80630000-9

Opleiding en simulatie met militaire voertuigen.

80640000-2

Opleiding en simulatie met oorlogsschepen.

80650000-5

Opleiding en simulatie met lucht- en ruimtevaartuigen en raketten.

80660000-8

Opleiding en simulatie met militaire elektronische systemen.

92000000-1

Cultuur-, sport-en recreatiediensten

92100000-2

Film- en videodiensten

92110000-5

Productie vanfilms en video's en aanverwante diensten

92111000-2

Productie van films en video's

92111100-3

Productie vaninstructiefilms en -video's

92111200-4

Productie van films en video's voorreclame, propaganda en informatie

92111210-7

Productie van reclamefilms

92111220-0

Productie van reclamevideo's

92111230-3

Productie van propagandafilms

92111240-6

Productie van propagandavideo's

92111250-9

Productie van informatiefilms

92111260-2

Productie van informatievideo's

92111300-5

Productie van amusementsfilms en -video's

92111310-8

Productie van amusementsfilms

92111320-1

Productie van amusementsvideo's

92112000-9

Diensten in verband met de productie van films en video's

92120000-8

Distributie van films en video's

92121000-5

Distributie van video's

92122000-2

Filmdistributiediensten

92130000-1

Filmprojectiediensten

92140000-4

Videobandprojectiediensten

92200000-3

Radio- en televisiediensten

(2)

92210000-6

Radiodiensten

(2)

92211000-3

Radioproductiediensten

(2)

92213000-7

Radiodiensten op kleine schaal

92214000-4

Diensten voorradio-studio of apparatuur

92215000-1

General Packet Radio Services (GMRS)-diensten

92216000-8

Radiofamilieprogrammadiensten

 

92217000-5

General Mobile Radio Services (GMRS)-diensten/familieradio

92220000-9

Televisiediensten

(2)

92221000-6

Televisieproductiediensten

(2)

92222000-3

Diensten voorgesloten televisiecircuits

92224000-7

Digitale tv-diensten

92225000-4

Diensten voorinteractieve televisie

92225100-7

Diensten vooruitzending van filmsop verzoek

92226000-1

Teleprogrammeringsdiensten

92230000-2

Radio- en televisiekabeldiensten

92231000-9

Internationale bilaterale diensten en internationale privé-geleaste lijnen

92232000-6

Kabeltv-diensten

92300000-4

Amusementsdiensten

92310000-7

Scheppende en uitvoerende kunst-en literatuurdiensten

92311000-4

Kunstwerken

92312000-1

Artistieke diensten

92312100-2

Diensten verleend door theaterproducenten, zanggroepen, bands en orkesten

92312110-5

Diensten verleend door theaterproducenten

92312120-8

Diensten verleend door zanggroepen

92312130-1

Diensten verleend door bands

92312140-4

Diensten verleend door orkesten

92312200-3

Dienstverlening door auteurs, componisten, beeldhouwers, entertainers en andere individuele

artiesten

92312210-6

Diensten verleend door auteurs

92312211-3

Diensten verleend door tekstbureau

92312212-0

Diensten in verband metde opstelling vanhandleidingen

92312213-7

Diensten verleend door auteurs van technische teksten

92312220-9

Diensten verleend door componisten

92312230-2

Diensten verleend door beeldhouwers

92312240-5

Diensten verleend door entertainers

92312250-8

Diensten verleend door individuele artiesten

92312251-5

Diensten van disk-jockey

92320000-0

Exploitatie van gebouwen vooruitvoerende kunsten

92330000-3

Diensten inzakerecreatiegebieden

92331000-0

Diensten voor kermisattracties en pretparken

92331100-1

Diensten voorkermissen

92331200-2

Diensten voorpretparken

92331210-5

Diensten voorkinderanimatie

92332000-7

Stranddiensten

92340000-6

Entertainmentdiensten dans en toneel

92341000-3

Circusdiensten

92342000-0

Danslesdiensten

92342100-1

Ballroomdanslesdiensten

92342200-2

Discodanslesdiensten

92350000-9

Diensten voorgokken en wedden

92351000-6

Gokdiensten

92351100-7

Loterijdiensten

92351200-8

Exploitatie vancasino

92352000-3

Weddiensten

92352100-4

Exploitatie vantotalisator

92352200-5

Bookmakersdiensten

92360000-2

Pyrotechnischediensten

92370000-5

Diensten van geluidstechnicus

92400000-5

Diensten door persagentschappen

92500000-6

Bibliotheek-, archief-, musea-en andere culturele diensten

(5)

92510000-9

Bibliotheek- en archiefdiensten

(6)

92511000-6

Bibliotheekdiensten

(6)

92512000-3

Archiefdiensten

(6)

92512100-4

Archiefvernietigingsdiensten

(6)

92520000-2

Museum- en aanverwante diensten

(6)

 

92521000-9

Museumdiensten

(6)

92521100-0

Diensten voormuseumexposities

(6)

92521200-1

Diensten voorconservatie van geëxposeerde stukken en voorwerpen

(6)

92521210-4

Diensten voorconservatie van geëxposeerde stukken

(6)

92521220-7

Diensten voorconservatie van voorwerpen

(6)

92522000-6

Monumentenzorgdiensten

(6)

92522100-7

Monumentenzorgdiensten voorhistorische plaatsen

(6)

92522200-8

Monumentenzorg voor historische gebouwen

(6)

92530000-5

Diensten voorbotanische tuinen, dierentuinen en natuurreservaten

(6)

92531000-2

Diensten voorbotanische tuinen

(6)

92532000-9

Diensten voor dierentuinen

(6)

92533000-6

Diensten voornatuurreservaten

(6)

92534000-3

Diensten voorwildreservaten

(6)

92600000-7

Sportdiensten

(5)

92610000-0

Exploitatie vansportaccommodatie

(6)

92620000-3

Diensten in verband met sport

(6)

92621000-0

Promotie vansportevenementen

(6)

92622000-7

Organisatie van sportevenementen

(6)

92700000-8

Cybercafé-diensten

79950000-8

Organiseren van tentoonstellingen, beurzen en congressen

79951000-5

Organiseren van seminars

79952000-2

Diensten voor het organiseren van evenementen

79952100-3

Diensten voor het organiseren van culturele evenementen

79953000-9

Diensten voorhet organiseren van festivals

79954000-6

Diensten voor het organiseren van feesten

79955000-3

Diensten voor het organiseren van modeshows

79956000-0

Diensten voor het organiseren van beurzen en tentoonstellingen

3. Diensten voor verplichte sociale verzekering

75300000-9

Diensten voor verplichte sociale verzekering

(1)

4. Uitkeringsdiensten

75310000-2

Uitkeringsdiensten

75311000-9

Uitkeringen bij ziekte

75312000-6

Zwangerschapsuitkeringen

75313000-3

Invaliditeitsuitkeringen

75313100-4

Tijdelijke invaliditeitsuitkeringen

75314000-0

Werkloosheidsuitkeringen

75320000-5

Pensioenstelsels voor ambtenaren

75330000-8

Gezinstoelagen

75340000-1

Kinderbijslag

5. Overige gemeenschaps-, sociale en persoonlijke diensten, met name diensten verleend door vakbonden, door politieke organisaties, door jongerenverenigingen, alsmede diverse diensten door ledenverenigingen

98000000-3

Overige gemeenschaps-, sociale en persoonlijke diensten

98120000-0

Diensten verleend doorvakbonden

98132000-7

Diensten verleend doorpolitieke organisaties

98133110-8 

Diensten verleend doorjongerenverenigingen

(5)

98130000-3

Diverse diensten door ledenverenigingen

6. Religieuze diensten

98131000-0

Religieuze diensten

7. Hotels en restaurants

55100000-1

Hoteldiensten

55110000-4

Diensten voor hotelaccomodatie

55120000-7

Diensten voor vergaderingen en conferenties in hotel

55130000-0

Overige hoteldiensten

 

55200000-2

Kampeerterreinen en andereaccommodatie met uitzondering van hotels

55210000-5

Jeugdherberg

55220000-8

Kampeerterrein

55221000-5

Caravanterrein

55240000-4

Vakantiecentra en -huizen

55241000-1

Vakantiecentra

55242000-8

Vakantiehuizen

55243000-5

Vakantiekampen voorkinderen

55250000-7

Verhuur van gemeubileerde accommodatie voor kortstondig verblijf

55260000-0

Slaapwagen

55270000-3

Logies-met-ontbijtpensions

55300000-3

Bereiden en serveren vanmaaltijden

55310000-6

Kelnerdiensten

55311000-3

Kelnerdiensten voor niet-openbare eetgelegenheid

55312000-0

Kelnerdiensten voor openbare eetgelegenheid

55320000-9

Serveren vanmaaltijden

55321000-6

Bereiden van maaltijden

55322000-3

Koken van maaltijden

55330000-2

Cafetariadiensten

55400000-4

Verstrekken van dranken

55410000-7

Barbeheer

55521000-8

Cateringdiensten voor particulieren

55521100-9

Warmemaaltijddiensten

55521200-0

Maaltijdbezorgingsdiensten

55520000-1

Cateringdiensten

55522000-5

Catering voortransportbedrijven

55523000-2

Catering voor ondernemingen of instellingen, uitgezonderd transportbedrijven

55524000-9

Catering voorscholen

55510000-8

Kantinediensten

55511000-5

Diensten voorkantines en andereniet-openbare cafetaria’s

55512000-2

Kantinebeheer

55523100-3

Verstrekken van schoolmaaltijden

8. Juridische dienstverlening

(3)

79100000-5

Juridische dienstverlening

79110000-8

Juridisch adviesen juridische vertegenwoordiging

79111000-5

Juridisch advies

79112000-2

Juridische vertegenwoordiging

79112100-3

Vertegenwoordigingsdiensten voor belanghebbenden

79120000-1

Adviezen inzakeoctrooien en auteursrechten

79121000-8

Adviezen inzakeauteursrechten

79121100-9

Adviezen inzake auteursrechten voor software

79130000-4

Juridische documentatie en certificering

79131000-1

Documentatiedienstverlening

79132000-8

Certificeringsdienstverlening

79132100-9

Certificatiedienst voor elektronische handtekeningen

79140000-7

Juridische adviezen en informatie

75231100-5

Administratieve diensten met betrekking totrechtbanken

9. Andere administratieve diensten en overheidsdiensten

75100000-7

Administratiediensten

75110000-0

Algemene overheidsdiensten

75111000-7

Uitvoerende en wetgevende diensten

75111100-8

Uitvoerende diensten

75111200-9

Wetgevende diensten

75112000-4

Administratieve diensten voor bedrijfsactiviteiten

75112100-5

Administratieve diensten voor ontwikkelingsproject

75120000-3

Administratieve diensten door agentschappen

 

75123000-4 

Administratieve diensten voor huisvesting

(5)

75125000-8

Administratieve diensten in verband mettoerisme

75130000-6

Ondersteunende diensten voor de overheid

75131000-3

Overheidsdiensten

10. Diensten ten behoeve van de gemeenschap

75200000-8 

Diensten ten behoeve van de gemeenschap

(7)

75210000-1

Diensten voor buitenlandse zakenen andere diensten

75211000-8

Diensten voor buitenlandse zaken

75211100-9

Diplomatieke diensten

75211110-2

Consulaire diensten

75211200-0

Diensten in verband met economische hulpaan het buitenland

75211300-1

Diensten in verband met militaire hulpaan het buitenland

75220000-4

Defensiediensten

75221000-1

Militaire defensiediensten

75222000-8 

Burgerbeschermingsdiensten

(4)

75230000-7

Gerechtelijke diensten

75231000-4

Justitiële diensten

11. Gevangenis- en aanverwante diensten, diensten voor openbare orde en reddingsdiensten

(4)

75231210-9

Penitentiaire diensten

75231220-2

Escorteren van gedetineerden

75231230-5

Gevangenisdiensten

75240000-0

Diensten vooropenbare orde, rechten veiligheid

75241000-7

Diensten vooropenbare orde

75241100-8

Politiediensten

75242000-4

Recht- en veiligheidsdiensten

75242100-5

Dienstverlening in verband met de openbare orde

75242110-8

Deurwaardersdiensten

75250000-3

Brandweer- en reddingsdiensten

(4)

75251000-0

Brandweerdiensten

(4)

75251100-1

Brandbestrijdingsdiensten

(4)

75251110-4

Brandpreventiediensten

(4)

75251120-7

Bosbrandbestrijdingsdiensten

(4)

75252000-7

Reddingsdiensten

(4)

79430000-7

Diensten voorcrisismanagement

98113100-9

Diensten voor nucleaire veiligheid

(4)

12. Opsporings- en beveiligingsdiensten

79700000-1

Opsporings- en beveiligingsdiensten

79710000-4

Beveiligingsdiensten

79711000-1

Diensten vooralarmbewaking

79713000-5

Bewakingsdiensten

79714000-2

Surveillancediensten

79714100-3

Diensten vooropsporingssysteem

79714110-6

Diensten voor het opsporen van voortvluchtigen

79715000-9

Patrouillediensten

79716000-6

Diensten voorhet verstrekken van identificatiebadges

79720000-7

Onderzoeksdiensten

79721000-4

Diensten van detectivebureau

79722000-1

Grafologische diensten

79723000-8

Diensten voorafvalanalyse

13. Internationale diensten

98900000-2

Diensten verleend door extraterritoriale organisaties en instanties

98910000-5

Diensten specifiek voor internationale organisaties

14. Postdiensten

64000000-6

Post- en telecommunicatiediensten

 

64100000-7

Post- en koeriersdiensten

64110000-0

Postdiensten

64111000-7

Postdiensten voorkranten en tijdschriften

64112000-4

Brievenpostdienst

64113000-1

Pakketpostdienst

64114000-8

Postkantoordiensten

64115000-5

Verhuur van postbussen

64116000-2

Poste-restantediensten

64122000-7

Interne kantoorbodediensten

15. Diverse diensten

50116510-9

Coveren van banden

71550000-8

Smederijdiensten

 

Noten

(1)

Deze diensten vallen niet onder deze richtlijn wanneer zij worden georganiseerd als niet- economische diensten vanalgemeen belang. Het staat de lidstaten vrijde verlening (in bijlage XVII van de speciale sector staat ipv 'de verlening': om de verstrekking) van verplichte sociale diensten of van anderediensten te organiseren als diensten vanalgemeen belang of als niet-

economische diensten van algemeen belang.

(2)

In de Verordening 213/2008 staat de volgende voetnoot: Richtlijn 2004/18/EG: uitgezonderd opdrachten betreffende de aankoop, de ontwikkeling, de productie of de coproductie van programmamateriaal door radio-omroeporganisaties en overeenkomsten betreffende zendtijd.

(3)

Juridische dienstverlening, voorzover niet uitgesloten op grond van Aanbestedingswet 2012 artikel 2.24, onder h. of art. 3.27 onder f.:

  • i)

    vertegenwoordiging in rechte van een cliëntdoor een advocaat in de zin van artikel1 van Richtlijn 77/249/EEG van de Raad:

    • -

      in een arbitrage- of bemiddelingsprocedure in een lidstaat, een derde land of vooreen internationale arbitrage- of bemiddelingsinstantie, of

    • -

      in een procedure voor een rechter of overheidsinstantie vaneen lidstaat of een derdeland of voor een internationale rechter of instantie;

  • ii)

    juridisch advies dat wordtgegeven ter voorbereiding van de procedures als bedoeld in punt i) van dit punt, of indien er concrete aanwijzingen zijn en er een grote kans bestaat dat over de kwestie waarophet advies betrekking heeft, een dergelijke procedure zal wordengevoerd, mits het advies door een advocaat is gegeven in de zin van artikel 1 van Richtlijn 77/249/EEG;

  • iii)

    het waarmerken en voor echt verklaren van documenten dooreen notaris;

  • iv)

    juridische dienstverlening door trustees (beheerders) of aangewezen voogden, en andere juridische dienstverlening waarvan de aanbieders door een rechterlijke instantie van de betrokken lidstaat, of van rechtswege, aangewezen zijn om specifieke taken te verrichten onder toezicht van die rechterlijke instanties;

  • v)

    andere rechtskundige diensten diein de betrokken lidstaat al danniet incidenteel verband houden met de uitoefening van het openbaar gezag.

(4)

Conform Aanbestedingswet 2012 art. 2.24 onder j. en art. 3.27 onder h. en Richtlijn 2014/24/EU art. 10 onder h) en Richtlijn 2014/25/EU art. 21 onder h) zijn uitgezonderd: diensten inzake civiele verdediging, civiele bescherming en risicopreventie die worden verleend door non-profitorganisaties en -verenigingen en onder de CPV-codes vallen 75250000-3,

75251000-0, 75251100-1, 75251110-4, 75251120-7, 75252000-7, 75222000-8, 98113100-9 en

(5)

Opdrachten vallend onderdeze CPV codeskunnen conform Aanbestedingswet 2012 art. 2.82a en richtlijn 2014/24/EU art. 77 en richtlijn 2014/25/EU art. 94 voorbehouden worden aan een

organisatie alsbeschreven in het tweede lid van Aanbestedingswet 2012 art. 2.82a.

(6)

Niet in de Richtlijnen gespecificeerde CPV codes, maarwel vallend onderde in Richtlijn 2014/24/EU art. 77 en Richtlijn 2014/25/EU art. 94 genoemde CPV codes

(7)

Deze code staattwee keer in de lijst.

 

Bron: PIANOo, Expertisecentrum Aanbesteden

Naar boven