Compensatieregeling inkomstenderving jeugd- en jongerenorganisaties als gevolg van de uitbraak COVID-19 (CORONA) 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn, gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn en de strategische visie zoals omschreven in het bestuursakkoord, besluit vast te stellen de subsidieregeling Inkomstenderving jeugd- en jongerenorganisatie als gevolg van de uitbraak COVID-19.

 

Hoofdstuk 1: algemene begripsbepaling

Artikel 1.1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Jeugd- en jongerenorganisatie:

    private, maatschappelijke jeugd- en jongerenorganisaties gevestigd in Apeldoorn. De organisatie organiseert activiteiten voor jeugdigen en jongeren in de gemeente Apeldoorn en kenmerkt zich door de inzet van vrijwilligers.

  • b.

    Schade:

    het nadelige financiële gevolg van de uitbraak COVID-19;

  • c.

    Gemiddelde maandomzet:

    de gemiddelde omzet per maand uit het meeste recente jaarverslag van de aanvrager.

Artikel 1.2 Doel van de regeling

De regeling beoogt bij te dragen aan de continuïteit van de Apeldoornse jeugd- en jongerenorganisaties door de nadelige financiële gevolgen van de uitbraak COVID-19 (deels) te compenseren.

Artikel 1.3 Reikwijdte

  • 1.

    De regeling is van toepassing op jeugd- en jongerenorganisaties die statutair gevestigd zijn in de gemeente Apeldoorn;

  • 2.

    De regeling beperkt zich tot jeugd- en jongerenorganisaties, die voor minimaal 80% uit vrijwilligers bestaan;

Artikel 1.4 Schadecompensatie

Er kan compensatie aangevraagd worden voor inkomstenverlies en gemaakte kosten in de periode 1 maart tot en met 31 mei 2020 ten gevolge van de toen geldende coronamaatregelen, die maakten dat fysieke activiteiten niet meer georganiseerd konden worden, omdat samenkomsten in Nederland verboden werden.

We gaan over tot vaststelling van de hoogte van de schade door te kijken naar het verschil tussen de gerealiseerde inkomsten en de gemiddelde maandomzet.

Artikel 1.6 Hoogte van de subsidie en verdeelsleutel.

Wanneer aan de voorwaarden voldaan wordt, zal in ieder geval een deel van het inkomstenverlies gecompenseerd worden. Dit bedrag zal verdeeld worden middels evenredige verdeling van de middelen met een maximum van €6.000,- per jeugd- en jongerenorganisatie met een eigen accommodatie en een maximum van €3.000,- voor jeugd- en jongerenorganisaties zonder eigen accommodatie.

Artikel 1.7 Subsidieplatfond

Het maximum bedrag van €68.000, dat beschikbaar gesteld wordt voor het totaal aan aanvragen op grond van deze regeling, is gelijk aan het bedrag dat beschikbaar is gesteld door de Rijksoverheid voor compensatie van jeugd- en jongerenorganisaties in Apeldoorn.

Hoofdstuk 2: aanvraag en verstrekking

Artikel 2.1 Aanvraag

Er kan van deze regeling gebruik gemaakt worden door het formulier ‘compensatie inkomstenderving jeugd- en jongerenorganisaties Apeldoorn’ volledig in te vullen en te voorzien van de gevraagde bewijsstukken. Deze aanvraag dient u voor 22 november 2020 te mailen naar: algemenevoorzieningen@apeldoorn.nl.

Artikel 2.2 Beoordeling

Alle aanvragen worden door een beoordelingscommissie bekeken in de periode 22 november tot 1 december 2020.

Artikel 2.3 Vaststelling

De subsidie als bedoeld in artikel 1.6 worden direct door het college vastgesteld. Voor de vaststelling van deze subsidies wordt geen verantwoordingsverslag gevraagd.

Artikel 2.4 Uitkering

De subsidie wordt direct vastgesteld. De compensatie wordt uiterlijk voor 1 januari 2021 uitgekeerd.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 3.1 Hardheidsclausule

Indien, gelet op het doel en de strekking van de regeling, de toepassing van de regeling kan leiden tot onbillijkheden van overwegende aard in niet precies te voorziene gevallen of groepen van gevallen, is het college bevoegd af te wijken van de regeling.

Artikel 3.2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester,

de secretaris

Naar boven