Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk en de burgemeester van de gemeente Katwijk, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;

 

gezien het collegevoorstel d.d. 17 december 2019 en het burgemeestersvoorstel d.d. 17 december 2019 inzake het vaststellen van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk;

 

gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht en artikel 171, lid 2 Gemeentewet;

besluiten vast te stellen het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    budgethouder: een medewerker die van zijn leidinggevende of van zijn opdrachtgever de verantwoordelijkheid over een budget heeft gekregen, met een daaraan gekoppeld concreet doel;

  • c.

    burgemeester: de burgemeester van de gemeente Katwijk als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • d.

    cluster: een organisatie-eenheid die een eigen verantwoordingsplicht heeft aan de directie;

  • e.

    clustermanager: de leidinggevende van een cluster;

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Katwijk;

  • g.

    concerncontroller: de medewerker die het college, de gemeentesecretaris en de directie ondersteunt en adviseert over alle vraagstukken op het gebied van sturing en beheersing van de gemeentelijke organisatie;

  • h.

    directie: de verantwoordelijke leiding van de ambtelijke organisatie, bestaande uit de algemeen directeur en de directeuren;

  • i.

    gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • j.

    gemeentesecretaris/algemeen directeur: de hoogst aangestelde ambtelijke medewerker, die benoemd is door het college en belast is met de zorg voor de ambtelijke organisatie en de ondersteuning van het college (zie ook artikelen 102 t/m 106 Gemeentewet);

  • k.

    griffier: de griffier van de gemeenteraad van Katwijk;

  • l.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (gaat om feitelijke handelingen);

  • m.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen en te ondertekenen;

  • n.

    plaatsvervanger: een medewerker die tijdelijk de functie of werkzaamheden van een collega overneemt/waarneemt (een ingehuurde kracht valt hier ook onder);

  • o.

    portefeuillehouder: het lid van het college aan wie een nader omschreven beleidsveld is toegewezen waarvoor hij politiek-bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt;

  • p.

    unit: zelforganiserende eenheid, zonder direct leidinggevende;

  • q.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Alle bevoegdheden van het college en de burgemeester worden bij dit mandaatbesluit gemandateerd naar het laagst leidinggevende niveau, de clustermanager, met uitzondering van de bevoegdheden als vermeld in bijlagen 1, 2 en 4 en indien artikel 10:3 Awb van toepassing is.

  • 2.

    In dit besluit, inclusief bijlagen, en de daarop berustende bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat ook het verlenen van een volmacht of machtiging verstaan.

  • 3.

    Alle aan gemeentesecretaris respectievelijk clustermanager verleende mandaten worden onverkort van toepassing verklaard op hun loco respectievelijk horizontale plaatsvervangers in geval van afwezigheid van gemeentesecretaris of clustermanager.

  • 4.

    De gemandateerde informeert de mandaatgever desgewenst over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop elk mandaat wordt uitgeoefend.

Artikel 3 Beslissingsmandaat

Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, is degene die door dit mandaatbesluit bevoegd is namens het college dan wel de burgemeester een besluit te nemen ook bevoegd dit besluit te ondertekenen.

Artikel 4 Omvang mandaat

  • 1.

    Iedere medewerker is bevoegd om binnen zijn taakveld namens het college en de burgemeester stukken te ondertekenen die geen besluit van het bestuursorgaan vergen (het gaat dan om het verstrekken en opvragen van informatie).

  • 2.

    De gemandateerde kan alleen gebruik maken van zijn mandaat voor het aangaan van financiële verplichtingen voor zover daarin is voorzien in de begroting en hij/zij conform de budgethoudersregeling bevoegd is om het begrote budget te besteden.

  • 3.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, houdt de bevoegdheid een besluit te nemen ook de bevoegdheid in om:

    • a.

      te besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen, zoals bedoeld in artikel 4:5 Awb;

    • b.

      het besluit te wijzigen of in te trekken, en

    • c.

      de beslistermijn te verdagen of op te schorten, zoals bedoeld in artikel 4:14 en 4:15 Awb.

  • 4.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, houdt de bevoegdheid een besluit te nemen op een aanvraag zowel de inwilliging als de weigering van die aanvraag in.

  • 5.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, houdt de bevoegdheid te besluiten een overeenkomst aan te gaan ook de bevoegdheid in om:

    • a.

      die overeenkomst te wijzigen, te verlengen of te beëindigen, op welke wijze dan ook;

    • b.

      met de overeenkomst samenhangende rechtshandelingen voor afwikkeling en transport van notariële akten te verrichten, en

    • c.

      alle rechten uit te oefenen, die de wet of de overeenkomst zelf, aan die overeenkomst verbindt, zoals in gebreke stellen, het vorderen van nakoming, ontbinding of schadevergoeding en het geven van toestemming bij contract overnames.

  • 6.

    Het mandaat omvat tevens alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Artikel 5 Bevoegdheden die voorbehouden blijven aan het college en de burgemeester

  • 1.

    Aan het college en de burgemeester blijven voorbehouden de bevoegdheden als genoemd in bijlage 1.

  • 2.

    Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:

    • a.

      indien de verantwoordelijke portefeuillehouder beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan of indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over (politiek) gevoelige kwesties;

    • b.

      indien een aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren en de betreffende portefeuillehouder – na overleg – aangeeft dat de benodigde besluiten omtrent deze aangelegenheid door het bevoegde bestuursorgaan zelf worden genomen;

    • c.

      indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen en de betreffende portefeuillehouder – na overleg – aangeeft dat het benodigde besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf dient te worden genomen.

  • 3.

    Het college respectievelijk de burgemeester kan instructies geven over de wijze waarop door de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

Artikel 6 Mandaat voorbehouden aan algemeen directeur/gemeentesecretaris of directieteam

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen mandaat aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris voor al zijn bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden als vermeld in bijlage 1 en met uitzondering van die twee bevoegdheden die in bijlage 2 specifiek aan het directieteam zijn gemandateerd.

  • 2.

    Het college en de burgemeester verlenen mandaat specifiek aan het directieteam voor twee bevoegdheden genoemd in bijlage 2.

  • 3.

    Ondermandaat van alle in bijlage 2 genoemde bevoegdheden is niet toegestaan.

  • 4.

    Ondermandaat van de overige bevoegdheden waarvoor de algemeen directeur/gemeentesecretaris mandaat heeft en die niet zijn genoemd in bijlage 2, is wel toegestaan.

  • 5.

    De gemeentesecretaris is bevoegd om ondermandaat te verlenen aan de onder hem vallende medewerkers, niet zijnde clustermanagers als bedoeld in artikel 7. Het gaat hierbij om medewerkers in de units.

  • 6.

    De gemeentesecretaris is bevoegd om (onder)mandaten die bij of op grond van dit besluit aan onder hem vallende medewerkers zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

Artikel 7 Mandaat voorbehouden aan clustermanager

  • 1.

    De gemeentesecretaris verleent ondermandaat voor al zijn bevoegdheden (waarvoor ondermandaat is toegestaan) en met inachtneming van de voorwaarden in deze regeling aan de clustermanager, met de mogelijkheid van ondermandaat, tenzij:

    • a.

      bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of

    • b.

      de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde clustermanager maakt van het aan hem verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van bevoegdheden die behoren tot het taakgebied van die leidinggevende, het werkterrein van zijn cluster of tot de aan hem opgedragen opgave of project.

  • 3.

    De clustermanager is bevoegd tot het nemen van besluiten, tenzij:

    • a.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • b.

      er wordt afgeweken van het advies van de Commissie bezwaarschriften;

    • c.

      het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

    • d.

      er vóór het nemen van het besluit bedenkingen hiertegen zijn ingediend;

    • e.

      voorafgaand aan de besluitvorming in een voorbereidingsprocedure één (of meer) zienswijze(n) is (zijn) ingediend;

    • f.

      de mandaatgever te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;

    • g.

      een grond als bedoeld in artikel 5, lid 2 van toepassing is.

  • 4.

    Indien zich één of meer van de in het derde lid omschreven situaties voordoet, wordt het nemen van het besluit voorgelegd aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan.

  • 5.

    De clustermanager is bevoegd om, na overleg met en akkoord van Juridische Zaken, de aan hem gemandateerde bevoegdheden in ondermandaat te verlenen aan medewerkers binnen zijn eigen cluster en gebruikt daarvoor het format van bijlage 5 (model ondermandaatbesluit). Hiervan zijn in ieder geval (dus niet limitatief) uitgezonderd die situaties zoals beschreven in bijlage 3.

  • 6.

    De clustermanager is in afwijking van het voorgaande lid bevoegd ondermandaat te verlenen aan Inkoop voor wat betreft de uit een aanbestedingsprocedure voortkomende uitvoerende besluiten.

  • 7.

    De clustermanager mag niet een beslissing op bezwaar nemen wanneer de clustermanager zelf het primaire besluit heeft genomen (artikel 10:3, lid 3 Awb).

  • 8.

    De clustermanager is bevoegd om de ondermandaten die hij heeft verleend aan de onder hem vallende medewerkers, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan de gemeentesecretaris gezonden, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

Artikel 8 Mandaat voorbehouden aan griffier of ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie

  • 1.

    Aan de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie wordt mandaat verleend tot:

    • a.

      het aansprakelijk stellen van derden;

    • b.

      het beschikken over budgetten en het aangaan van financiële verplichtingen en rechten, voor zover daartoe reeds een toereikend bedrag op de begroting is opgenomen.

  • 2.

    Aan de griffier wordt mandaat verleend tot:

    • a.

      het aansprakelijk stellen van derden;

    • b.

      het beschikken over budgetten en het aangaan van financiële verplichtingen en rechten, voor zover daartoe reeds een toereikend bedrag op de begroting is opgenomen.

Artikel 9 Mandaat aan derden (niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever)

Het verlenen van mandaat als bedoeld in artikel 10:4 Awb blijft voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan. Deze verleende mandaten zijn opgenomen in bijlage 4 bij dit mandaatbesluit.

Artikel 10 Ondertekening

  • 1.

    Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens het college òf de burgemeester het besluit is genomen, als volgt:

     

    Namens [bestuursorgaan]

    gevolgd door ondertekening, naam, functieaanduiding (onder)mandaathouder

  • 2.

    Een krachtens mandaat en bij vervanging genomen besluit vermeldt de functie van degene die wordt vervangen met daarachter tussen haakjes ‘plv’, als volgt:

     

    Namens [bestuursorgaan]

    Functieaanduiding b/a

    gevolgd door ondertekening, naam, functieaanduiding (onder)mandaathouder (plv)

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit mandaatbesluit wordt het Mandaatregister 2018 en Mandaatreglement gemeente Katwijk ingetrokken voor zover het de mandatering van college- en burgemeestersbevoegdheden betreft.

  • 2.

    Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2020.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk’.

Bijlage 1 Bevoegdheden die van mandaatverlening zijn uitgezonderd

 

De volgende college-/burgemeestersbevoegdheden zijn, ingevolge artikel 5, lid 1 van dit mandaatbesluit, van mandaatverlening uitgezonderd (blijven dus voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester).

Publiekrechtelijke bevoegdheden

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan en het informeren van de raad.

  • 2.

    Het beantwoorden van vragen zoals volgt uit artikel 41 Reglement van orde.

  • 3.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie (zoals organisatiewijzigingen en algemene rechtspositionele voorschriften, artikel 160, lid 1, onder c Gemeentewet).

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld (artikel 147, lid 1 Gemeentewet).

  • 5.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 6.

    Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad tot het starten van rechtsgedingen of bezwaarprocedures zoals bedoeld in artikel 160, lid 1, onder f Gemeentewet.

  • 7.

    Het aangaan van verplichtingen waarover de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken of waarover de raad om informatie heeft gevraagd (artikel 169, lid 3 en 4 Gemeentewet).

  • 8.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 9.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het besluit inhoudende een last tot inbewaringstelling (psychiatrisch ziekenhuis) in het kader van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen.

Privaatrechtelijke bevoegdheden

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen (artikel 160, lid 2 Gemeentewet).

  • 2.

    Het besluit tot het aanvragen van surseance van betaling of faillissement.

  • 3.

    Het besluit tot privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente (zowel het aangaan als het ondertekenen) waarbij de totale opdrachtsom boven de € 500.000,- uitkomt, (artikel 160, lid 1, onder e Gemeentewet). Personele bevoegdheden en privaatrechtelijke rechtshandelingen voortkomende uit een aanbestedingsprocedure, waarvan de budgetten reeds zijn goedgekeurd door het college, vallen hier niet onder (en zijn dus wél gemandateerd).

  • 4.

    Het besluit tot het aangaan en ondertekenen van bestuursovereenkomsten en PPS-constructies.

  • 5.

    Het aangaan en ondertekenen van convenanten, intentieverklaringen, intentie-/samenwerkingsovereenkomsten als er sprake is van een situatie als omschreven in artikel 5, lid 2 van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk.

  • 6.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd. (artikel 169 Gemeentewet)

  • 7.

    Het afwijzen en toekennen van claims op grond van onrechtmatige daad en kwalitatieve aansprakelijkheid vanaf € 5.000,- (personenschade en zaakschade) en vanaf € 25.000,- (zuivere vermogensschade).

  • 8.

    Het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs die meer dan 10% hoger respectievelijk lager is dan de getaxeerde waarde.

  • 9.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen (oninbaar verklaren) van vorderingen van meer dan € 10.000,-, niet zijnde belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.

  • 10.

    Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad tot het starten van een privaatrechtelijk rechtsgeding over een vordering van meer dan € 25.000,- (artikel 160, lid 1, onder f Gemeentewet). Dit geldt niet voor vorderingen groter dan € 2.500,- (zaak- en personenschade), gedekte zuivere vermogensschades groter dan € 25.000,- en letselschadevorderingen, omdat onze verzekeraar (Centraal Beheer Achmea) deze behandelt.

  • 11.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures (artikel 160, lid 1, onder f en g Gemeentewet).

Personele (privaatrechtelijke) bevoegdheden

  • 1.

    Voor wat betreft de algemeen directeur/gemeentesecretaris:

    • a.

      het benoemen van deze persoon;

    • b.

      aangaan, wijzigen, schorsen en ontbinden van de arbeidsovereenkomst;

    • c.

      ontslag op staande voet.

  • 2.

    Het aangaan, wijzigen, schorsen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de CIO en CISO op voordracht van de directie.

  • 3.

    Het aangaan, wijzigen, schorsen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de Functionaris Gegevensbescherming (FG) op voordracht van de directie.

  • 4.

    Het aangaan, wijzigen, schorsen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de concerncontroller op voordracht van de directie.

Overige bevoegdheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke rechtspersonen en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet.

  • 5.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffing gemeentelijke belastingen).

  • 6.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet (invordering gemeentelijke belastingen).

  • 7.

    Het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      de Nationale Ombudsman, voor zover het correspondentie betreft ter zake formele klachten;

    • h.

      enig bestuursorgaan van een provincie of een gemeente, tenzij sprake is van een aanvraag voor een subsidie, vergunning, ontheffing of vrijstelling ten behoeve van de gemeente Katwijk;

    • i.

      enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap, tenzij sprake is van een aanvraag voor een subsidie, vergunning, ontheffing of vrijstelling ten behoeve van de gemeente Katwijk.

Bijlage 2 Bevoegdheden die in mandaat bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris of het directieteam blijven

 

De volgende college-/burgemeestersbevoegdheden zijn, ingevolge artikel 6, lid 1 en 2 van dit mandaatbesluit, gemandateerd aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris of het directieteam en zijn specifiek aan hen voorbehouden (ondermandaat van onderstaande bevoegdheden niet toegestaan).

Personele bevoegdheden1 die bij algemeen directeur/gemeentesecretaris blijven

  • 1.

    Het aangaan, wijzigen, schorsen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met een directeur.

  • 2.

    Het aangaan, wijzigen, schorsen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met een clustermanager.

  • 3.

    Het toepassen van ontslag op staande voet van een clustermanager.

  • 4.

    Het aangaan, wijzigen, schorsen of beëindigen van vaststellingsovereenkomsten.

  • 5.

    Het vaststellen van functies en het functiehuis.

  • 6.

    Het vaststellen of wijzigen van HR 21 functiewaardering/functiebeschrijving.

  • 7.

    Het boventallig verklaren van medewerkers.

  • 8.

    Het wijzigen van de personele formatie van clusters en units als dit voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is en binnen de door raad of college vastgestelde kaders.

  • 9.

    Intrekken/voorwaarden stellen aan het mandaat aan clustermanager.

  • 10.

    Het jaarlijks in afstemming met het Lokaal Overleg aanwijzen van verplichte verlofdagen.

  • 11.

    Het vaststellen van functieniveaus conform het HR21 functiewaarderingssysteem.

  • 12.

    Het overtreden van het Integriteitbeleid Katwijk 2007.

  • 13.

    Het verlenen van een schadeloosstelling en vergoeding van kosten in niet elders voorziene gevallen.

  • 14.

    Aansprakelijkheid van de gemeente jegens (ex)medewerkers tot een bedrag van € 200.000,-.

  • 15.

    Het treffen van disciplinaire maatregelen uit het Burgerlijk Wetboek.

  • 16.

    Het opleggen van een (tijdelijke) ordemaatregel en het ontzeggen van toegang tot de organisatie.

  • 17.

    Het toekennen van een persoonlijke toelage.

  • 18.

    Het vaststellen van een overwerkvergoeding in bijzondere situaties (oorlog, rampen e.d.).

  • 19.

    Het uitvoeren van de Klokkenluidersregeling.

  • 20.

    Het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde (uitvoerings)regelingen, inclusief het Personeelshandboek en Cao gemeenten.

Overige bevoegdheden die bij algemeen directeur/gemeentesecretaris blijven

  • 1.

    Het besluit tot privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente (zowel het aangaan als het ondertekenen) waarbij de totale opdrachtsom tussen de € 250.000,- en de € 500.000,- uitkomt (artikel 160, lid 1, onder e Gemeentewet). Personele bevoegdheden en privaatrechtelijke rechtshandelingen voortkomende uit een aanbestedingsprocedure, waarvan de budgetten reeds zijn goedgekeurd door het college, vallen hier niet onder (en zijn dus wel ondergemandateerd).

  • 2.

    Het besluiten tot het afwijken van Inkoop- en aanbestedingsbeleid in overeenstemming met de afwijkingsbevoegdheid zoals opgenomen in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Katwijk.

Personele bevoegdheden die bij het directieteam blijven

  • 1.

    Het beoordelen van clustermanagers.

  • 2.

    Het akkoord geven op het inhuren voor functies vanaf schaal 10. De verdere uitvoering wordt vervolgens door de clustermanager gedaan.

Bijlage 3 Situaties waarbij de clustermanager gemandateerde bevoegdheden niet mag ondermandateren

 

De clustermanager is bevoegd om, na overleg met en akkoord van Juridische Zaken, alle aan hem gemandateerde bevoegdheden in ondermandaat aan een medewerker binnen zijn eigen cluster te verlenen. Tevens is de clustermanager bevoegd ondermandaat te verlenen aan Inkoop zoals hieronder onder g aangegeven.

 

Maar de volgende situaties zijn in ieder geval (dus niet limitatief) van ondermandaat uitgezonderd:

  • a.

    wanneer de aard van de bevoegdheid zich tegen ondermandaatverlening verzet (artikel 10:3 Awb);

  • b.

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien (artikel 10:3 Awb);

  • c.

    het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet (artikel 10:3 Awb);

  • d.

    tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan (artikel 10:3 Awb);

  • e.

    personele aangelegenheden;

  • f.

    besluiten met een bedrag boven de € 10.000,-, tenzij een medewerker op grond van de budgethoudersregeling een hoger budget heeft. In die laatste situatie is dan nog wel ondermandaat nodig;

  • g.

    besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente (zowel het aangaan als het ondertekenen) waarbij de totale opdrachtsom tussen de € 10.000,- en de € 250.000,- uitkomt. Privaatrechtelijke rechtshandelingen voortkomende uit een aanbestedingsprocedure, waarvan de budgetten reeds zijn goedgekeurd door het college, vallen niet onder deze uitzondering en mogen derhalve wel worden ondergemandateerd;

  • h.

    het nemen van een beslissing op bezwaar.

Bijlage 4 Bevoegdheden waarvoor mandaat aan derden is verleend

Directeur van de Omgevingsdienst West-Holland (of in ondermandaat diens plaatsvervanger)

  • Het uitvoeren van de bij of krachtens de in mandaatbesluit d.d. 14 oktober 2014 genoemde wetten toebedeelde taken en bevoegdheden voor de genoemde onderdelen I, II en III in het kader van het uitvoeren van het 'Basistakenpakket voor Regionale uitvoeringsdiensten, versie 2.3 van 25 mei 2011'.

  • Het aanwijzen van toezichthouders in de zin van artikel 5:11 van de Awb teneinde toezicht te houden op de naleving van de genoemde wetgeving in mandaatbesluit d.d. 14 oktober 2014.

  • Het ondertekenen en het afgeven en intrekken van legitimatiebewijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:12 van de Awb.

Schuldhulpverlener Sociaal.nl Schuldsanering BV

  • Bevoegdheid afgeven verklaring ex. artikel 285 Faillissementswet in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen.

Schuldhulpverlener Plangroep BV

  • Bevoegdheid afgeven verklaring ex. artikel 285 Faillissementswet in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen.

  • Het richten van een verzoekschrift tot toepassing van een afkoelingsperiode aan de daartoe bevoegde rechtbank (artikel 5, lid 1 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening) en het college vertegenwoordigen bij de zitting waarin op het verzoek wordt beslist.

  • Het richten van een verzoekschrift tot tussentijdse beëindiging van de afkoelingsperiode aan de daartoe bevoegde rechtbank (artikel 6 Besluit breed moratorium) en het college vertegenwoordigen bij de zitting waarin op het verzoek wordt beslist.

De door Katwijk aangestelde onbezoldigde ambtenaren van Cannock Chase

  • Aanmaningen en het uitvaardigen van dwangbevelen in het kader van de Participatiewet.

Wethouder gemeente Leiden die belast is met de portefeuille beschermd wonen en opvang met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat

  • Het bieden van beschermd wonen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Vakinhoudelijke medewerker Jeugd- en Gezinsteam

  • Oordeel over treffen jeugdhulp voorzieningen voor jeugdige of een ouder (art 2.3 Jeugdwet).

  • Verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming over maatregel met betrekking tot gezag over minderjarige (artikel 2.4 Jeugdwet).

  • Bij treffen van individuele voorziening zo nodig overleg voeren met bevoegd gezag van een school (artikel 2.7, lid 1 Jeugdwet).

  • Aanwijzing door het college van een jeugdhulpaanbieder die verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming kan doen (artikel 3.1 Jeugdwet).

  • Mededeling vervallen machtiging, besluit geen nieuwe machtiging aan te vragen aan de Raad voor de Kinderbescherming (artikel 6.1.12, lid 6 Jeugdwet).

  • Verstrekken of weigeren persoonsgebonden budget op wens van jeugdige of ouders (artikel 8.1.1, lid 1 Jeugdwet).

  • Beschikking individuele jeugdhulpvoorziening (artikel 12 Verordening Jeugdhulp 2015).

  • Individuele jeugdhulpvoorziening via persoonsgebonden budget (artikel 14, lid 1 Verordening Jeugdhulp 2015).

  • Inzet van jeugdhulp na een verwijzing van de jeugdige en/of de ouders door de huisarts, medisch specialist en jeugdarts naar een jeugdhulpaanbieder (artikel 15 Verordening Jeugdhulp 2015).

  • Jeugdhulp in spoedeisend geval (artikel 17 Verordening Jeugdhulp 2015).

  • Een beslissing aangaande een individuele jeugdhulpvoorziening herzien dan wel intrekken (artikel 18, lid 2 Verordening Jeugdhulp 2015).

  • Voorwaarden en hoogte door het college te verstrekken pgb (artikel 2, 3, 4, 5 en 6 Nadere regels Jeugdhulp 2015).

Vakinhoudelijke medewerker Veilig Thuis

  • Jeugdhulp in spoedeisend geval (artikel 17 Verordening Jeugdhulp 2015).

Voorzitter COBplus

  • Indienen verzoek tot verkrijgen van een machtiging van de kinderrechter om een jeugdige die woonplaats in de gemeente heeft in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven (artikel 6.1.8 Jeugdwet).

Voorzitter Jeugdbeschermingstafel (JBT)

  • Het verschaffen van informatie van feitelijke aard en het verschaffen van inlichtingen aan derden.

  • Het verzoeken om nadere informatie t.a.v. het VTO, de noodzaak van onderzoek en de mogelijkheid van alternatieven.

  • Het terugsturen van het VTO met verzoek tot verbetering als niet aan de voorwaarden voor indiening is voldaan.

  • Besluit tot bespreking aangemelde betrokkene zonder toestemming.

  • Het benaderen van een hulp biedende organisatie voor het leveren van een hulpverlener.

  • Samen met partners aan de jeugdbeschermingstafel besluit nemen van vervolg.

  • Het volgen van toeleiding naar noodzakelijke hulp.

  • Melding aan de Raad voor de Kinderbescherming.

  • Het afsluiten van de bespreking aan de JBT.

  • Verwerking persoonsgegevens t.b.v. JBT.

  • Het verstrekken van inlichtingen.

  • Informatieplicht verantwoordelijke.

  • Verzet tegen verwerking persoonsgegevens.

Secretaris JBT

  • Het verschaffen van informatie van feitelijke aard en het verschaffen van inlichtingen aan derden (ondermandaat).

  • Het verzoeken om nadere informatie t.a.v. het VTO, de noodzaak van onderzoek en de mogelijkheid van alternatieven (ondermandaat).

  • Het terugsturen van het VTO met verzoek tot verbetering als niet aan de voorwaarden voor indiening is voldaan (ondermandaat).

  • Sturen van bewijs van ontvangst.

  • Versturen van uitnodigingen JBT.

  • Het benaderen van een hulp biedende organisatie voor het leveren van een hulpverlener (ondermandaat).

  • Het benaderen van de Raad van de Kinderbescherming voor contactgegevens VOTS.

  • Het registreren van gegevens in GCOS.

  • Het afsluiten van de bespreking aan de JBT (ondermandaat).

  • Verwerking persoonsgegevens t.b.v. JBT (ondermandaat).

  • Het verstrekken van inlichtingen (ondermandaat).

  • Informatieplicht verantwoordelijke (ondermandaat).

  • Verzet tegen verwerking persoonsgegevens (ondermandaat).

Dagelijks bestuur Holland Rijnland

  • Klachten over de werkwijze van de Jeugdbeschermingstafel.

  • Inkoop jeugdhulp 2017 tot en met 2019.

Directeur publieke gezondheid van de gemeentelijke gezondheidsdienst van de regio Hollands Midden (GGD HM)

  • Het benoemen en het intrekken van de benoeming van de gemeentelijke lijkschouwer(s) voor de gemeente Katwijk.

 

Crisis Interventie Team (RDOG HM)

  • Het indienen van een Verzoek tot Onderzoek (VTO) bij de Raad voor de Kinderbescherming, zoals bedoeld in artikel 2.4, eerste lid van de Jeugdwet.

Centraal Beheer Achmea

  • Het behandelen van vorderingen groter dan € 2.500,- (zaak- en personenschade), gedekte zuivere vermogensschades groter dan € 25.000,- en letselschadevorderingen. De verzekeraar is gerechtigd om namens de gemeente Katwijk een schade te behandelen. Dat houdt in dat zij in overleg met de gemeente benadeelden rechtstreeks schadeloos mogen stellen, schikkingen mogen treffen met hen, dan wel verweer mogen voeren.

Bijlage 5 Model ondermandaatbesluit

 

De clustermanager [...], van cluster [...]

 

Gelet op artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht,

 

Overwegende

 

dat door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Katwijk aan de clustermanagers mandaat, volmacht en machtiging is verleend om de in het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk bedoelde besluiten te nemen en andere handelingen te verrichten;

 

dat bij bovengenoemd besluit ondermandaat is toegestaan;

 

besluit:

 

Ondermandaat te verlenen aan [functie] om, met inachtneming van de in het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk opgenomen instructies, het volgende te mogen doen:

 

  • ...

  • ...

  • ...

Katwijk, [datum]

 

[handtekening]

 

[naam clustermanager]

Clustermanager van cluster [...]

Naar boven