Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2019, 66193 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2019, 66193 | Beleidsregels |
Mandaatregeling Gemeente Krimpenerwaard 2019
In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn bepalingen opgenomen over het mandaat. Een mandaat wordt in de Awb omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het kan gezien worden als een vorm van vertegenwoordiging van het bestuursorgaan.
In wettelijke regelingen (wet of verordening) zijn bevoegdheden toegekend aan bestuursorganen. De wettelijke regeling bepaalt dus welk bestuursorgaan bevoegd is om bepaalde besluiten te nemen. Wij kennen binnen de gemeente drie bestuursorganen, namelijk raad, college en de burgemeester. De mandatering in deze regeling beperkt zich tot het besluiten en ondertekenen in naam van het college of de burgemeester.
2. Algemene regels mandaatgebruik
De gemeente Krimpenerwaard kent een aantal regels omtrent mandatering en het gebruik daarvan.
Vaak zijn er al regels verbonden aan het besluit om te mandateren. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van standaardvoorschriften, financiële beperkingen, aanwezig zijn van positieve adviezen van derden, maar ook de plicht om periodiek te rapporteren. Als deze beperkingen een mandatering niet toelaten, dient het besluit zoals gebruikelijk te worden genomen door het verantwoordelijke bestuursorgaan.
Een mandaatbesluit is niet geldig (d.w.z. onbevoegd genomen) indien uit de omschrijving van het mandaatbesluit blijkt dat aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten te bepalen wat de exacte omvang van het mandaat is. Een dergelijke ruime omschrijving is in strijd met de rechtszekerheid voor degenen die bij het besluit zijn betrokken en moet dus worden voorkomen. Als voorbeelden gelden bijvoorbeeld beperkingen als (i) “het voorleggen van een besluit aan het college als de verwachting bestaat dat een besluit bestuurlijke implicaties heeft” of (ii) “de functionaris zijn mandaat uitoefent voor zover de beslissingsbevoegdheid naar zijn oordeel en verantwoordelijkheid niet door een hiërarchisch hogere functionaris behoeft te worden uitgeoefend.”
De gemandateerde, bijvoorbeeld het afdelingshoofd, kan de aan hem of haar gemandateerde bevoegdheid weer doormandateren aan een ondergeschikte. In dat geval spreken we van ondermandaat. In enkele gevallen heeft de mandaatgever rechtstreeks voorzien in ondermandaat in het mandaatregister.
Indien er in het mandaatregister (nog) niet is voorzien in ondermandaat is de gemandateerde bevoegd ondergeschikte ondermandaat, volmacht of machtiging te verlenen tot het geheel of gedeeltelijk uitvoeren van de hem behorende bevoegdheden, overeenkomstig het mandaatregister Krimpenerwaard. Indien er door de gemandateerde ondermandaat, volmacht of machtiging wordt doorgegeven wordt dit besluit schriftelijk genomen en via de reguliere wijze bekend gemaakt.
De ondertekening van besluiten dient op de volgende wijze te worden uitgevoerd:
mandaat, besluit- en ondertekening namens het college
namens het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Krimpenerwaard,
De beslissing op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het terzake bevoegd bestuursorgaan. Overeenkomstig het huidige mandaatregister heeft de portefeuillehouder de bevoegdheid om te besluiten op het bezwaarschrift. Dit mandaat geldt niet voor gevallen waarin contrair wordt gegaan aan het advies van de commissie bezwaarschriften.
Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds nieuwe mandatering voor te stellen aan het college. Indien blijkt dat bepaalde zaken gemakkelijk kunnen worden afgedaan door de directie of afdeling kan een voorstel tot mandatering worden gedaan aan het college of burgemeester.
Alle voorstellen tot nieuwe mandaatbesluiten (dus nog niet opgenomen in het register behorend bij deze regeling) behoren voor toetsing en inventarisatie aan het team Bestuurlijk Juridische Zaken te worden voorgelegd.
Aldus vastgesteld op 22 januari 2019
Burgemeester en wethouders van gemeente Krimpenerwaard,
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. R.S. Cazemier
Burgemeester van gemeente Krimpenerwaard
mr. R.S. Cazemier
Mandaatregister (behorend bij de Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2019)
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard op 22 januari 2019
* Voor zover er een toereikend budget is toegekend. Verwezen wordt naar de bepalingen in de budgethoudersregeling Krimpenerwaard 2015 en de daarin opgenomen mandatering ten aanzien van de bevoegdheid tot het beheren van budgetten.
Als de besluitvorming juist is verlopen en er voldoende budget is kan de budgethouder tot gunning overgaan. Vervolgens kan de hoofdbudgethouder (directie) en de budgethouder (afdelingshoofd) de uit het besluit voortvloeiende verplichtingen (dus ook overeenkomsten) aangaan tot maximaal het beschikbare budget.
* Voorzover er een toereikend budget is toegekend. Verwezen wordt naar de bepalingen in de budgethoudersregeling Krimpenerwaard 2015 en de daarin opgenomen mandatering ten aanzien van de bevoegdheid tot het beheren van budgetten. Als de besluitvorming juist is verlopen en er voldoende budget is kan de budgethouder tot gunning overgaan. Vervolgens kan de hoofdbudgethouder (directie) en de budgethouder (afdelingshoofd) de uit het besluit voortvloeiende verplichtingen (dus ook overeenkomsten) aangaan tot maximaal het beschikbare budget.
Bestuur en Management Ondersteuning
** Het stilleggen van een evenement categorie C gebeurt alleen na voorafgaande afstemming met de burgemeester.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Afhandelen van achtervang-overeenkomsten met woningbouwcorporaties |
||||
Het beslissen (incl. weigeren en/of schikken) inzake schadeclaims |
||||
|
* Voor zover er een toereikend budget is toegekend. Verwezen wordt naar de bepalingen in de budgethoudersregeling Krimpenerwaard 2015 en de daarin opgenomen mandatering ten aanzien van de bevoegdheid tot het beheren van budgetten.
Als de besluitvorming juist is verlopen en er voldoende budget is kan de budgethouder tot gunning overgaan. Vervolgens kan de hoofdbudgethouder (directie) en de budgethouder (afdelingshoofd) de uit het besluit voortvloeiende verplichtingen (dus ook overeenkomsten) aangaan tot maximaal het beschikbare budget.
** Het stilleggen van een evenement categorie C gebeurt alleen na voorafgaande afstemming met de burgemeester.
***Het (onder)mandaat welke in deze afdeling is toebedeeld aan de ‘coördinator’ betreffen de functies Coördinator Beleid, Coördinator Vergunningen & Ruimtelijke ordening, Coördinator Toezicht & Handhaving of de Coördinator Projecten
*1Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:
*2 Mandaat wordt verleend voor zowel het vrijwillig kader (er is dan sprake van instemming met de opneming en het verblijf van de wettelijke vertegenwoordiger) als het onvrijwillig kader (er is dan géén sprake van instemming).
*3 Mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader.
*4 De machtiging wordt verleend voor zover er sprake is van het indienen van een verzoek (ex art. 6.1.8 Jeugdwet) gericht op het verkrijgen van een machtiging in het vrijwillig kader. Dit betreft de gevallen dat er sprake is van instemming met opneming en verblijf van de jeugdige door de wettelijk vertegenwoordiger.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-66193.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.