Ontwerpbesluit Verkeersregeling Van Ghentlaan

 

(rijrichting ventweg bij nrs. 1 t/m 29)

zaak 528547

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;

Krachtens artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, dan wel aantasting van karakter of functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In het belang van de verkeersveiligheid zijn er op grond van hun besluit van 20 augustus 1996 (Gemeenteblad 1996, afdeling III, nr. 50) verkeerstekens aangebracht in Van Ghentlaan.

Er bestaat behoefte aan een aanpassing van de verkeerstekens. In het voornoemde besluit uit 1996 is onder punt V sub a. en b. voor de daarin zo genoemde ‘parallelweg’ ter hoogte van huisnummers 1 t/m 29 eenrichting vastgesteld van zuid naar noord, met uitzondering van de eenrichting voor fietsers en bromfietsers. Hierna de parallelweg te noemen als ‘ventweg’.

De  praktijk in de bestaande situatie wijst uit dat het zicht naar links bij het uitrijden van de ventweg sterk gehinderd wordt door geparkeerde voertuigen op de parkeerstrook langs de hoofdrijbaan van Van Ghentlaan, waar juist aan het verkeer op de hoofdrijbaan voorrang verleend moet worden.

Door het omdraaien van de rijrichting op de ventweg tussen 1 t/m 29 (het laatste deel bij 29, deel haaks op de hoofdrijbaan met parkeerplaatsen, blijft tweerichting), waardoor uitrijden aan de zuidzijde van de ventweg plaatsvindt, wordt het zicht naar links, door het ontbreken van parkeerruimte aldaar, niet gehinderd door geparkeerde voertuigen.

Het alternatief is om een of meerdere parkeerplaatsen in de langsparkeerstrook hoofdrijbaan ter plaatse van de huidige uitmonding van de ventweg op te heffen. Gelet op de parkeerdruk in de buurt is die maatregel niet gewenst.

Het plan tot omdraaien van de rijrichting is voorgelegd aan de bewoners aan de ventweg en de meerderheid heeft te kennen gegeven met de maatregel in te kunnen stemmen. De breedte van de rijbaan van de ventweg is beperkt waardoor strak en half op het trottoir geparkeerd wordt. Een door een bewoner genoemd nadeel is dat alsdan bij het half stoepparkeren het in- en uitstappen aan de bestuurderskant plaatsvindt direct op het trottoir van de ventweg. Dat maakt de in- en uitstap voor de bestuurder lastiger. Een bewoner is ongerust over het mogelijk toenemen van de parkeerdruk nu de toegang wordt verplaatst. De verkeersintensiteit op de ventweg is laag. Het verbeteren van het zicht en daarmee het verkeersveiliger uit kunnen rijden van de ventweg op de hoofdrijbaan gaat hier boven enig ongemak bij in- en uitstappen door de bestuurder.

Mogelijkerwijs kan de omdraaiing van de rijrichting toch tot niet voorziene en ongewenste situaties leiden. De gemeente zal de verkeersmaatregel na een half jaar evalueren en kan die heroverwegen.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de voorgestelde maatregelen.

De weg Van Ghentlaan is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het colle­ge bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de pro­vincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

  • 1.

    In te trekken punt V van hun besluit van 20 augustus 1996 (Gemeenteblad 1996, afdeling III, nr. 50).

  • 2.

    Door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, hierna ‘de bijlage’, de rijrichting op de ventweg in noordelijke richting gesloten te verklaren tussen de noordelijke aansluiting ventweg op de hoofdrijbaan en de perceelscheiding Van Ghentlaan huisnummers 27 en 29.

  • 3.

    Door het aanbrengen van onderborden OB54 op de onder 1 genoemde borden fietsers en bromfietsers uit te zonderen van de geslotenverklaring.

 

Hilversum, 14 maart 2019,

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

    

A.J. Wolthers

  

Dit ontwerpbesluit met eventuele bijlagen wordt op 21 maart 2019, overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014, bekend gemaakt op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen - Gemeenteblad, en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking.

Belanghebbenden kunnen, binnen 6 weken na de bekendmaking, mondeling of schriftelijk gemotiveerde zienswijzen tegen dit ontwerpbesluit inbrengen bij het College van burgemeester en wethouders, Postbus 9900, 1201 GM Hilversum. Ingediende zienswijzen zijn mede van belang voor de inhoudelijke omvang van een later beroep omdat de bezwaarschriftenprocedure bij ontwerpbesluiten niet bestaat.

 

zaak 528547

 

Naar boven