Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2018 gemeente Pijnacker-Nootdorp

De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

 

gezien het advies van Auditcommissie van 11 februari 2019;

 

gelet op de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2018 Pijnacker-Nootdorp;

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2018:

Artikel I

Bijlage 1 komt te luiden:

Bijlage 1. Fractiegeldentabel behorende bij artikel 7, eerste lid, van de Verordening ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2018 gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel II

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en kan worden aangehaald als ‘Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2018 gemeente Pijnacker-Nootdorp’.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 28 maart 2019.

 

 

 

 

drs. B.S.M. Sepers

griffier

 

 

 

mw. F. Ravestein

voorzitter

Bijlage 1 – Fractiegeldentabel (19INT01490)

Fractieondersteuning tabel kostensoorten versie na 1e wijziging conform besluit raad 28 maart 2019 behorende bij verordening ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2018 gemeente Pijnacker-Nootdorp

 

Op basis van de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2018 stelt de raad nader vast waar de fractieondersteuning aan besteed mag worden.

 

In deze tabel staan kosten die wel en kosten die niet uit de fractieondersteuning kunnen worden vergoed. De kostensoorten komen deels uit de uitgaven van de afgelopen jaren, deels uit voorbeelden van andere gemeenten. Dit overzicht kan in de loop der tijd worden aangevuld met andere kostensoorten. Het is daarbij steeds de raad die bepaalt welke kosten wel en welke kosten niet vanuit de fractieondersteuning kunnen worden bekostigd.

 

WEL

NIET

In het algemeen: de vergoeding mag worden besteed aan kosten die verband houden met de raads/fractiewerkzaamheden.

Als tegenhanger hiervan is in het algemeen bepaalt dat enkele uitgaven niet mogen:

  • -

    uitgaven in strijd met wettelijke bepalingen en regelingen;

  • -

    uitgaven die vallen onder de raads/onkostenvergoeding, zoals representatie, vakliteratuur, kantoorkosten, telefoonkosten, reiskosten;

  • -

    betalingen aan politieke partijen, daarmee verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

  • -

    verkiezingscampagnes, werving leden of partijbelangen;

  • -

    advertenties (werving, verkiezingen, reclame, partij).

  • -

    giften, lief & leed, (verjaardags)presentjes, bloemen e.d. t.b.v. (interne) relaties;

  • -

    individuele administratiekosten, visitekaartjes, printercartridges

  • -

    kosten voor fractiekamer, postadres fractie, printen, kopieren (fracties hebben nl. de beschikking over fractiekamer en de mogelijkheid te printen en kopiëren)

Personele ondersteuning van de fractie (fractieassistent/medewerker, secretarieel, organisatorisch, inhoudelijk, onderzoek, coach)

 

Vergoeding kosten fractieassistent conform de fiscale regels belastingdienst.*

De fractie overlegt bij de jaarlijkse verantwoording een lijst met uitgevoerde werkzaamheden en urenverantwoording..

Vergoeding/tegemoetkoming aan raadsleden (art. 99 GW). voor werkzaamheden die zij als beleidsmedewerker of anderszins in opdracht van de fractie verrichten.

     

Opzetten, onderhouden en beheren van een website

 

Inhuren (externe)adviseurs, ondersteuning bij uitwerken initiatiefvoorstel of volksvertegenwoordigende rol.

 

Organiseren bijeenkomsten door minimaal twee fracties, waarbij de doelgroep breder is dan alleen leden van de eigen partij en het onderwerp betrekking heeft op de gemeentepolitiek (zaalhuur, organisatie, publiciteit)

Organiseren van bijeenkomsten door de fractie voor alleen leden van de eigen partij (bijvoorbeeld een ALV)

Nieuwjaarsbijeenkomst georganiseerd door partijbestuur

Fractie excursie/werkbezoek/bijeenkomst/heisessie op locatie bij voorkeur binnen de gemeente:

Het maximaal te declareren bedrag per kalenderjaar wordt bepaald door het aantal benoemde (buiten)raadsleden (€ 100,00 p.p.) plus € 50,00 per (buiten)raadslid voor horeca (art. 7 lid j verordening)

 

 

Opleidingen gericht op functioneren van de fractie als geheel

  • -

    Individuele/persoonlijke onkosten (cursussen, congressen, opleidingen.

  • -

    De kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raads- of commissielid komen ten laste van de gemeente.

  • -

    Indien een raadslid in verband met de uitoefening van de functie lid is van een beroepsvereniging, vergoedt de gemeente de contributie van die beroepsvereniging.

 

*Bron: Belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/werken-als-vrijwilliger/vrijwilligersvergoedingen/vrijwilligersvergoedingen

 

Naar boven