Gemeenteblad van Oirschot
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2018, 84754 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2018, 84754 | Overige besluiten van algemene strekking |
Nadere regels subsidieregeling voorschoolse voorzieningen gemeente Oirschot
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Peuterplaats VVE: Programmatische opvang voor peuters van 2,5 tot 4 jaar met een VVE indicatie. De Indicatie loopt door tot het moment dat de doelgroep kind naar de basisschool uitstroomt of tot het moment dat het niet meer nodig is. De VVE peuterplaats bevindt zich op een LRK geregistreerde locatie.
VVE Programma: Voor- en vroegschoolse educatie; hier opgevat als voorschoolse educatie voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin aan de hand van een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling voor zover dit programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut.
In aanvulling op artikel 5, 6 en 7 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Oirschot (ASV) gelden de volgende verplichtingen:
Artikel 6 Inzicht in bezetting per kwartaal
Elk kwartaal, op 15 april, 15 juli en 15 oktober en 15 januari dient de houder een bezettingsoverzicht te tonen van het afgelopen kwartaal.
Het college stelt de subsidie als volgt vast:
(Jeugd)zorg kindplaats voor niet werkende ouders die geen recht hebben op kinderopvang toeslag:
Vanaf 2018 wordt de door WIJzer geïndiceerde uren bekostigd op basis van zorg/gezinsplan. Het betreft altijd een tijdelijk een voorziening. Deze wordt bekostigd op basis van het zorg/gezinsplan per bezette (jeugd)zorg kindplaats maal het vastgestelde uurtarief minus de in rekening gebrachte inkomensafhankelijke ouderbijdrage.
Naast de in het derde lid genoemde subsidie stelt het college voor de houders van een VVE locatie per doelgroep kind een VVE uur bedrag beschikbaar voor de meerkosten van het VVE programma en de invulling van het ouderbetrokkenheidsprogramma. Dit subsidiebedrag wordt verstrekt voor geïndiceerde peuters die een VVE-peuterplaats bezetten, ongeacht of de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Als een doelgroep kind de VVE-peuterplaats niet het gehele jaar bezet, wordt dit bedrag naar rato verstrekt aan de houder.
Hoofdstuk 3 Bijzondere bepalingen
Artikel 11 Bijzondere verplichtingen betreffende de houder
Na de subsidieverlening dient de houder in aanvulling op de ASV artikel 13, 14 en 15, te voldoen aan de navolgende verplichtingen:
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Oirschot 2010 en de subsidievoorwaarden in deze nadere regels:
Artikel 13 Procedure ouder en professional voor een (jeugd)zorg plaats
WIJzer beoordeelt of de ouder voor een voorliggende voorziening in aanmerking komt of dat de ouder op eigen kracht, met gebruikelijke hulp of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk in de vraag om opvang kan voorzien. Zijn hier geen mogelijkheden voor, dan beoordeelt WIJzer of en zo ja het kind in aanmerking komt voor een (jeugd)zorg kindplaats. In geval het kind in aanmerking komt voor een (jeugd)zorg kindplaats stelt WIJzer een indicatie op.
Artikel 16 Toetsing recht op een gesubsidieerde peuter/kindplaats
Voor het toetsen of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde peuter/kindplaats dient de houder jaarlijks vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de ondertekende (Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag), in combinatie met een Inkomensverklaring van (bei)de ouder(s).
Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de gesubsidieerde peuter/kindplaats nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders zijn verplicht per omgaande te melden aan de houder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag. De houder meldt dit aan de Gemeente. Teveel ontvangen subsidie vordert de Gemeente terug.
Als het verwachte verzamelinkomen wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing op een peuter/kindplaats.
Als ondernemende ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Als er geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.
Als de (VVE) ouder geen inzicht wenst te verschaffen in de hoogte van het inkomen, via een Inkomensverklaring of overige documenten waarmee de hoogte van het inkomen kan worden bepaald, kan een kind wel geplaatst worden en ontvangt houder subsidie voor deze peuter/kindplaats. De ouder valt dan echter automatisch in de hoogste inkomenscategorie.
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie van de Adviestabel Ouderbijdrage vallen, kan bij de houder een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of op basis van de meest recente inkomensverklaring.
Artikel 18 Verantwoording en controle
De houder dient, zoals in artikel 6 vermeld, per kwartaal een bezettingsoverzicht te tonen, waarin het aantal gerealiseerde peuteropvangplaatsen (kinderopvangtoeslag en niet-kinderopvang toeslag) en doelgroep plaatsen is opgenomen. De houder dient hiermee aan te tonen dat voornoemde plaatsing en inzet daadwerkelijk is gerealiseerd.
De Gemeente kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens en op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag en de inschaling in de ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing.
De Gemeente kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door houder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de houder niet correct heeft plaats gevonden zal de Gemeente Oirschot de onterecht uitgekeerde subsidie bij de houder terugvorderen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze nadere regels, als toepassing van deze nadere regels tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
Voor de bestaande ouders en houders wordt na vaststelling beleidsregel een overgangsperiode gehanteerd van vier maanden tot 31 april 2018. Hierdoor hebben alle betrokken partijen de gelegenheid om de contracten aan te passen en de belastingdienst kan de kinderopvangtoeslag toekennen.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de Gemeente Oirschot op
(datum vergadering).
de secretaris, de burgemeester
Bijlage - Toelichting subsidieregeling voorschoolse voorzieningen gemeente Oirschot
In november 2017 is naast de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ook de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang aangenomen. Beide treden vanaf januari 2018 in werking en vervangen de Wet Oké.
De harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang is lokaal in 2013 gestart. Alle peuterspeelzalen zijn toen omgevormd van peuterspeelzaal naar peuteropvang onder de wet kinderopvang. Op dit moment voldoen alle kinderopvanginstellingen in Oirschot aan de gestelde kwaliteitseisen en zijn ze geregistreerd in het landelijk register kinderopvang (LRKP).
In november 2017 is naast de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ook de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang aangenomen. In het kort komt het er op neer dat:
De Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk landelijk regelt dat de laatste peuterspeelzalen onder de definitie van kinderopvang worden gebracht. Hiermee is definitief het onderscheid tussen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven verdwenen. Daarnaast wordt de financiering voor werkende ouders gelijk getrokken. Zodat alle werkende ouders vanaf 2018 in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. De gemeente behoudt de verantwoordelijkheid voor een peuteraanbod van peuters waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor de kinderopvangtoeslag. Hierbij gaat het om een peuteropvang- en VVE arrangement voor peuters van niet werkende ouders aangevuld met de lokale Jeugd(zorg)indicatie peuters. Ouders kunnen voor de kosten die de gemeente subsidieert geen kinderopvangtoeslag aanvragen.
Beide treden vanaf januari 2018 in werking en vervangen de Wet Oké.
Met het opstellen van de “nadere subsidieregeling voorschoolse voorzieningen Gemeente Oirschot” geven we invulling aan de invoering van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Deze regeling komt in de plaats van de huidige regels over de subsidiëring van het VVE en de peuteropvang. De Subsidieregeling kinderopvang moet gelezen worden in samenhang met de Algemene Subsidie verordening (hierna: ASV) van de gemeente Oirschot.
Uitgangspunten beleidsvormend proces
De speelruimte voor beleidsvorming wordt in eerste instantie bepaald door de landelijke wet en regelgeving op dit terrein ( het landelijk kader). Maar daarnaast is er lokale inkleuring mogelijk.
De deelname aan de voorschoolse voorzieningen in Oirschot is goed. In de opzet zoals die voorligt wordt dit vastgehouden en nog versterkt door de volgende uitgangspunten:
Uitwerking ambitie en doelen naar nadere beleidsregels
Op basis van de wettelijke kaders en de financiële budgetten is gezocht naar een zo optimaal mogelijke invulling van het subsidiemodel. Gezien de verschillen tussen de huidige aanbieders (van een grote kinderopvangorganisatie met locaties in meerdere gemeenten tot een kleinschalige peuteropvang organisatie als onderdeel van de totale dienstverlening) is er niet gekozen voor inkoop en aanbesteding, Maar voor een subsidiemodel dat: zoveel mogelijk de ruimte biedt aan de huidige aanbieders, binnen de financiële ruimte die bij de gemeente bestaat en ouders de keuzevrijheid hebben voor een kinderopvangaanbieder. Volgens het principe geld volgt het kind. Daarnaast is gekozen voor een inkomensafhankelijke ouderbijdrage. boven een vaste ouderbijdrage, vanwege de gelijktrekking met kinderopvang, een betere balans qua kosten voor ouders (vooral voor lagere inkomensgroepen), en de aansluiting qua systematiek bij omliggende gemeenten. Het nadeel hiervan is dat ouders een inkomenstoets moeten doen.
Gemeentelijk kader voor beleidsvormend proces voorschoolse voorzieningen
Keuze voor een subsidiemodel. Vanuit het rijk wordt vastgehouden aan de omschrijving van kinderopvang als commerciële dienst. Vanuit dat oogpunt is een Europese aanbesteding het meest voor de hand liggend. Dit zou voor een aantal van de huidige peuterspeelzalen tot grote problemen leiden. Echter, door het subsidiemodel open te stellen voor alle LRKP geregistreerde aanbieders binnen de gemeente, is er sprake van een gelijkwaardige behandeling en kan aanbesteding vermeden worden. Er zal jaarlijks gemonitord worden of dit tot (veel) extra toeloop van aanbieders leidt en daarmee versnippering van het aanbod, waarop vervolgens besloten kan worden tot aanpassing van de werkwijze dan wel overgaan tot een aanbesteding.
Vanuit de ambitie: “iedere burger, ieder gezin en iedere jeugdige wordt vanaf 2015 door de gemeente Oirschot geholpen. Geen burger, gezin of jeugdige valt tussen wal en schip”, wordt de wettelijke doelgroepen (VVE en Regulier peuteropvang) in Oirschot verruimt met de extra doelgroep (jeugd)zorg. Vanaf 2018 kan WIJzer op basis van een integrale zorg/gezinsplan een indicatie kinderopvang afgeven. Het betreft altijd een tijdelijke voorziening voor ondersteuning als onderdeel van het zorg dan wel gezinsplan in het kader van WMO/Jeugdhulp of kort durende medische indicatie. WIJzer indiceert op maat. In de afgelopen jaren hebben we 4 casussen gehad, waarbij we elke keer separaat naar het college moesten en zoeken naar mogelijkheden. Waardoor er in de uitvoering onnodig veel vertraging ontstond en dit soms botste met de urgentie.
Subsidiëring van peuteropvang- aanbieders valt onder het bestuursrecht. Het is een vereiste dat in een subsidieverordening en het beleid helder verwoord wordt op welke wijze subsidieaanvragen worden beoordeeld en welke verdeelregels worden toegepast. Er moet sprake zijn van objectieve, transparante en niet discriminerende criteria.
De kosten van de uitvoering van de het beleidsregel passen binnen de budgetten die inzetbaar zijn voor de voorschoolse voorzieningen. Met het voorbehoud, dat er veel variabelen zijn die invloed kunnen uitoefenen op de uiteindelijke uitputting van de middelen. Variabelen zijn onder andere het aantal ouders dat recht heeft op kinderopvangtoeslag, de daadwerkelijke deelname van peuters en het aantal peuters dat geïndiceerd wordt voor VVE en (jeugd)zorgplaatsen.
Invulling van ouderbetrokkenheid door de aanbieders is voorwaarde voor aanbieders om via de gemeentelijke subsidie te werken. Deze krijgt vorm door o.a. themabijeenkomsten en het actief begeleiden van ouders om thuis het (VVE)programma in te zetten bij de opvoeding. Aanbieders kunnen hun aanbod versterken door samenwerking met het taalhuis, taal café en taalmaatjes.
Voorschoolse voorziening in Oirschot:
Na vaststelling van de nadere subsidieregels door het college kan overgegaan worden tot invoering. Dit betekent onder meer:
De veranderingen hebben grote consequenties voor de wijze waarop enerzijds aanbieders de peuteropvang kunnen bieden, en anderzijds voor ouders die eventueel via kinderopvangtoeslag een vergoeding moeten aanvragen, te maken krijgen met andere kosten en daarnaast een overeenkomst moeten gaan sluiten met de peuteropvang. In de afgelopen periode is met de aanbieders al afgesproken dat communicatie naar de ouders in gezamenlijkheid zal gaan plaatsvinden. Er is dus sprake van drie communicatietrajecten:
In de nadere regeling vindt de uitwerking plaats op basis hiervan kan jaarlijks subsidie aangevraagd worden. Deze nadere regeling past binnen het algemene subsidiebeleid en zal door het college vastgesteld worden.
Behorende bij de “nadere regels subsidieregeling voorschoolse voorzieningen Gemeente Oirschot”:
Bijlage Nieuwe bedragen voorschoolse voorzieningen 2018 gemeente Oirschot vaststellen
De Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk treedt op 1 januari 2018 in werking. De bestuurlijke afspraken tussen het ministerie en de VNG hebben tot gevolg dat de gemeente, naast de verantwoordelijkheid voor het aanbod voor peuters met een VVE-indicatie, tevens verantwoordelijk is voor een aanbod opvang voor peuters waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor de kinderopvangtoeslag. De gemeente Oirschot heeft gekozen voor drie peuterdoelgroepen:
Voor alle drie de doelgroepen heeft de gemeente Oirschot gekozen voor het subsidiëren van het aanbod bij de kinderopvangorganisaties per bezette kindplaats op basis van vooraf gestelde indicatie..
Bedragen voorschoolse voorzieningen 2018 gemeente Oirschot
Kostprijs Voorschoolse voorzieningen 2018
Bron: * Basis kostprijsvergelijking peuteropvang en dagopvang 2017, sociaal werk Nederland.. Aanvullende uurtarief VVE wordt jaarlijks aangepast conform de laatst uitgegeven vergelijking)
Ouders dragen bij met een inkomensafhankelijke ouderbijdrage .
De subsidie wordt vooraf door de organisatie berekend met behulp van de aanvraagformulier subsidieregeling voorschoolse voorzieningen gemeente Oirschot. De subsidie minus ouderbijdrage en eventuele KOT toeslag worden rechtstreeks aan de organisatie verstrekt per bezette kindplaats op basis van de (peuter) indicatie. .De organisatie vraagt eventuele KOT toeslag en de ouderbijdrage rechtsreeks aan de ouders.
De hoogte van de inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor de kinderopvang wordt jaarlijks door de belastingdienst bepaald. Deze gegevens worden zowel door de belastingdienst als door de VNG gepubliceerd. De tabel geeft de gemeente en de kinderopvang een indicatie hoe hoog de ouderbijdrage kan zijn
Het aan de Toeslagenregeling kinderopvang gerelateerde laagste ouderbijdragentarief is per 1-1-2018
€ 0,45 per uur voor het 1e kind.
De maximale ouderbijdrage op basis van de laagste ouderbijdragetarief bedraagt op jaarbasis dan in de onderstaande situaties:
VVE peuter met kinderopvangtoeslag (KOT): Uitgaande van 3 uur per dagdeel, 2 dagdelen per week en 50 weken per jaar betekent dit dat de ouderbijdrage op jaarbasis maximaal € 270,- bedraagt. (conform 1 kind tabel laagste ouderbijdragetarief tabel VNG).
Reguliere peuterplaats niet werkende ouder: Uitgaande van 3 uur per dagdeel, 2 dagdelen per week en 40 weken per jaar betekent dit dat de ouderbijdrage op jaarbasis maximaal € ,- bedraagt.
(conform 1 kind tabel laagste ouderbijdragetarief tabel VNG).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-84754.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.