Verordening op de heffing en invordering van leges 2018 gemeente Cromstrijen

De raad van de gemeente Cromstrijen;

 

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 oktober 2017;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

 

b e s l u i t :

 

  • 1.

    Vast te stellen de “Verordening op de heffing en invordering van leges 2018”.

ARTIKEL 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

ARTIKEL 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

      een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

ARTIKEL 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

ARTIKEL 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten op grond van artikel 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • 3.

    het in behandeling nemen van aanvragen tot verstrekking van verklaringen over inkomen en vermogen.

ARTIKEL 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

ARTIKEL 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder ook wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

ARTIKEL 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiking van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen zes weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

ARTIKEL 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

ARTIKEL 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

ARTIKEL 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.4 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.5 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

ARTIKEL 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

ARTIKEL 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De “Verordening op de heffing en invordering van leges 2017“ van 8 november 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Als de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

ARTIKEL 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

ARTIKEL 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2018”.

 

Vastgesteld door de raad van gemeente Cromstrijen

in zijn openbare vergadering gehouden op 7 november 2017,

de griffier,

A.P. Oostdijk

de voorzitter,

J.J. Luteijn

Bijlage 1: Tarieventabel, behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

 

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Wet basisregistratie personen (BRP)

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 (Markt)standplaatsen en ventvergunning

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Hoofdstuk 21 Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB)

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of door omzetting van een partnerschap in een huwelijk op:

 

1.1.1.1

maandag t/m vrijdag na 09.00 en tot 16.00 uur

€ 328,05

1.1.1.2

zaterdag, zondag en met de zondag gelijkgestelde dagen tussen 09.00 en 16.00 uur

€ 676,90

1.1.1.3

maandag en dinsdag om 09.00 uur kosteloos (zonder toespraak)

 

1.1.1.4

Indien de huwelijksvoltrekking plaats heeft buiten de onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 vermelde tijden wordt, behalve het in dat lid vermelde recht, een bedrag geheven van

€ 63,85

1.1.1.5

Indien bij de huwelijksaangifte c.q. aangifte geregistreerd partnerschap gevraagd wordt om getuigen van de gemeente, wordt een bedrag per getuige geheven van

€ 23,55

1.1.1.6

Het tarief bedraagt voor een verzoek om een gast als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk te laten voltrekken

€ 47,10

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk gedurende de openingstijden van de burgerlijke stand (vervallen)

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 328,05

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 328,05

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 25,40

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 38,45

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 23,55

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit besluit laatstelijk is gewijzigd of vervangen.

 

1.1.8

 

 

Bij bemiddeling voor het verkrijgen van de onder 1.1.7 genoemde stukken uit de registers van een andere gemeente wordt het onder 1.1.7 genoemde tarief verhoogd met

 

 

 

 

€ 6,60

1.1.9

Het tarief bedraagt voor echtscheiding door middel van procedure scheiden zonder rechter

€ 185,70

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse Identiteitskaart

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort en een zakenpaspoort aan personen van 18 jaar en ouder

€ 65,30

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort en een zakenpaspoort aan personen jonger dan 18 jaar

€ 52,00

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen

€ 52,00

1.2.1.4

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen van 18 jaar en ouder

€ 51,05

1.2.1.5

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen jongere dan 18 jaar

€ 29,05

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

1.2.3

Voor het thuisbezorgen van de in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 genoemde documenten bedraagt het tarief

€ 4,95

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 39,65

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Wet basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,60

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 23,55

1.4.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen (wettelijk tarief)

 

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 6,60

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 5,20

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting

€ 67,55

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 67,55

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1.1

een set raadsstukken van een raadsvergadering

€ 22,90

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.2.1

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 87,20

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1.1

een afschrift van een set stukken van een raadscommissie

€ 15,15

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.3.2.1

op de stukken van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 69,05

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.4.1

tot het verstrekken van het gemeenteblad

€ 0,55

1.7.4.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad

€ 5,40

1.7.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.5.1

een afschrift van een bouwverordening, exclusief de daarbij behorende normbladen met toelichting

€184,60

1.7.5.2

een afschrift van een Algemene plaatselijke verordening

€ 46,00

1.7.5.3

een plattegrond en/of stratenlijst van de gemeente

€ 2,95

1.7.5.4

een gemeentegids ten behoeve van commerciële doeleinden

€ 5,00

1.7.5.5

een afschrift van de beeldanalyse gemeente Cromstrijen

€ 15,40

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger als bedoeld in onderdeel 1.8.2.1 of structuurplan, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 24,55

1.8.1.1.1

het in 1.8.1.1 genoemde tarief wordt per bladzijde in formaat A4 of kleiner en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën vermeerderd met

€ 0,50

1.8.1.1.2

het in 1.8.1.1 genoemde tarief wordt per bladzijde in formaat A3 en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën vermeerderd met

€ 0,60

1.8.1.1.3

het in 1.8.1.1 genoemde tarief wordt per bladzijde in grootformaat (groter dan formaat A3) en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën vermeerderd met

€ 22,45

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet, per pagina op papier van A4- formaat en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën

€ 2,65

1.8.2.2

een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet, per pagina op papier van A4- formaat en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën:

€ 2,65

1.8.2.3

 

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet, per pagina op papier van A4-formaat en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën:

 

 

 

 

 

 

€ 2,65

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van algemene naspeuringen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,25

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, voor ieder daaraan bestede 5 minuten

€ 8,00

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 7,60

1.9.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,60

1.9.3

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent nationaliteit

€ 7,60

1.9.4

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking van een gewaarmerkt afschrift

 

€ 7,60

1.9.5

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag (wettelijk tarief)

 

1.9.6

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking van een persoonslijst

€ 7,60

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€24,55

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (vervallen)

 

1.11.2

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als bedoeld in de Huisvestingsverordening

€41,50

1.11.3

Als onderdeel van de aanvraag tot het verkrijgen van een urgentieverklaring wordt medisch advies ingewonnen. De onder 1.11.2 bedoelde leges zullen daarom worden vermeerderd met de kosten van medisch advies.

 

1.11.4

Indien de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de aanvrager vooraf meegedeelde bedrag als bedoeld onder 1.11.2, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€83,85

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€15,30

 

Hoofdstuk 14 (Markt)standplaatsen en ventvergunning

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.14.1

een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 (standplaatsvergunning) en artikel 5:15 (ventvergunning) van de Algemene plaatselijke verordening

 

1.14.1.1

geldig voor een dag

€38,25

1.14.1.2

geldig voor maximaal een week

€54,65

1.14.1.3

geldig voor maximaal een maand

€82,00

1.14.1.4

geldig voor maximaal een kwartaal

€109,30

1.14.1.5

geldig voor maximaal een jaar

€218,70

1.14.1.6

geldig voor maximaal twee jaar

€328,05

1.14.1.7

geldig voor maximaal drie jaar

€437,35

1.14.1.8

geldig voor maximaal vier jaar

€546,70

1.14.1.9

geldig voor maximaal vijf jaar

€656,10

1.14.2

De standplaatshouder kan op verzoek hiervan worden aangesloten op het elektriciteitsnet. De kosten van aansluiting bedragen bij het verbruik van minder dan 10 Kwh per dag of dagdeel € 4,25 per aansluiting, per dag of gedeelte daarvan. Bij het verbruik van 10 Kwh of meer per dag of dagdeel bedragen de kosten € 2,05 per Kwh.

 

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een vrijstelling of ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet, per dag

€54,65

 

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€56,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€34,00

1.16.2

 

 

1.16.2.1

 

1.16.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

 

voor verenigingen en instellingen zonder winstoogmerk (non-profit)

 

voor bedrijven en overige instellingen

 

 

 

 

€0,00

 

€20,55

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Vervallen.

 

 

Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

 

 

€172,40

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

 

€1,50

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

 

€1,50

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 

 

€57,55

1.18.1.4

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 4, van de Leidingenverordening.

 

€172,40

1.18.3.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,50

1.18.3.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€1,50

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€54,00

1.19.2

vervallen.

 

1.19.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€54,00

1.19.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€41,20

1.19.5

tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt per route

 

€205,45

1.19.6

tot het verkrijgen van een vervolgontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt per route

 

€124,10

1.19.7

tot het verkrijgen van een invalidenparkeerplaats op kenteken

€65,40

1.19.8.1

voor het aanleggen inclusief verwijderen van een invalidenparkeerplaats op kenteken

 

€418,15

1.19.8.2

voor het verplaatsen van een invalidenparkeerplaats op kenteken

€418,15

1.19.9

voor het wijzigen van het kenteken van een invalidenparkeerplaats op kenteken

 

€65,40

1.19.10

 

 

 

1.19.11

Als onderdeel van de aanvraag tot het verkrijgen van een eerste gehandicaptenparkeerkaart wordt medisch advies ingewonnen. De onder 1.19.4 bedoelde leges zullen daarom worden vermeerderd met de kosten van het medisch advies.

tot het verkrijgen van een verkeersbesluit op grond van artikel 18 Wegenverkeerswet 1994 jo. artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

 

 

€65,40

 

Hoofdstuk 20 Diversen

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën, per pagina

 

 

€2,65

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen en waarbij een dubbelzijdige kopie geldt als 2 fotokopieën:

 

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€0,50

1.20.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

€0,60

 

1.20.1.3

kaarten en tekeningen, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart of tekening op papier van grootformaat (groter dan A3-formaat)

€22,45

1.20.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€22,90

1.20.1.5

Vervallen

 

1.20.1.6

een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg als bedoeld in artikel 2.10 A van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,90

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:29 (vrijstelling sluitingsuur) van de Algemene plaatselijke verordening

 

1.20.2.1.1

geldig voor een dag

€54,65

1.20.2.1.2

geldig voor maximaal een week

€68,35

1.20.2.1.3

geldig voor maximaal een maand

€82,00

1.20.2.1.4

geldig voor maximaal een kwartaal

€109,30

1.20.2.1.5

geldig voor maximaal een jaar

€218,70

1.20.2.1.6

geldig voor maximaal 3 jaar

€382,65

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening (exploitatievergunning openbare inrichting)

 

€273,35

1.20.3.2

tot wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

€109,30

1.20.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot ontheffing van het verbod om in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben, als bedoeld in artikel 5:34 van de APV, bedraagt

 

€135,30

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ligplaatsvergunning

€56,85

1.20.6

De doorberekening van kosten voor het verstrekken van een ontheffing op grond van het Lozingsbesluit Wet bodembescherming door de Milieudienst ZHZ vindt plaats op basis van nacalculatie.

 

 

 

1.20.7

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

€15,50

 

 

Hoofdstuk 21 Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB)

 

1.21.1

 

1.21.2

Wanneer een aanvraag gepaard gaat met de beoordeling van een BIBOB-vragenlijst, dan wordt het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag vermeerderd met

Wanneer een aanvraag wordt voorgelegd aan het Landelijk Bureau BIBOB, dan komen de (extra) kosten berekend door het Landelijk Bureau BIBOB voor rekening van de vergunningaanvrager.

 

€136,65

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567 ), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1.3

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Hoofdstuk 2 Conceptaanvraag/verklaring vergunningsvrij bouwwerk/verklaring gebruik conform bestemmingsplan

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag:

 

2.2.1

in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€171,65

2.2.2

Onverminderd het bedrag in artikel 2.2.1 bedraagt het tarief voor een principe-uitspraak over medewerking aan een projectprocedure volgens artikel 2.12 lid 1 onder 3◦ van de Wabo:

 

€171,65

2.2.3

Onverminderd het bedrag in artikel 2.2.1 en 2.2.2 bedraagt het tarief voor een principe-uitspraak over elke andere activiteit van artikel 2.1 en 2.2 van Wabo, per activiteit:

 

€171,65

2.2.4

Wanneer kosten voortvloeien uit (extra) adviesaanvragen bij derden, ingewonnen om de conceptaanvraag te kunnen beoordelen, dan worden deze kosten volgens artikel 2.3.17 aan de aanvrager doorberekend.

 

2.2.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om een verklaring dat een bouwwerk vergunningsvrij is bedraagt:

€171,65

2.2.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om een verklaring dat het gebruik niet in strijd is met het bestemmingsplan bedraagt:

 

€171,65

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 25.000,00 bedragen:

3,7% van de bouwkosten

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten van € 25.000,00 tot € 100.000,00 bedragen:

€ 81,95 + 3,4% van de bouwkosten

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten van € 100.000,00 tot € 250.000,00 bedragen:

€ 218,70 + 3,2% van de bouwkosten

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 250.000,00 of meer bedragen:

€ 546,70 + 2,96% van de bouwkosten

 

Extra welstandstoets

 

2.3.1.2

 

 

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

 

Reclames

€ 45,00

Bouwkosten lager dan € 25.000,00:

€ 45,00

Bouwkosten van € 25.000,00 tot € 1.250.000,00:

1,8‰ van de bouwkosten

Bouwkosten van € 1.250.000,00 en hoger:

€ 2.250,00

de welstandsleges worden naar boven afgerond in veelvouden van € 5,00

Het uurtarief voor extra werkzaamheden (kwaliteitsteam, locatiebezoek) bedraagt

 

€ 96,00

2.3.1.3

 

 

 

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

 

€ 95,40

Het in dit onderdeel bedoelde tarief wordt, wanneer de aanvraag volgens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer de agrarische commissie een advies beoordeelt, verhoogd met het tarief dat hiervoor door de agrarische commissie aan ons in rekening wordt gebracht.

 

 

 

De kosten voor een standaard advies bedraagt:

€ 636,35

De kosten voor een advies inzake nieuwe vestigingen en/of beoordeling van een bedrijfsplan bedraagt:

€ 756,20

De kosten waarbij wordt verzocht ook uitspraken van een commissie voor bezwaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken, bedraagt:

€ 797,50

De kosten voor nadere adviezen op eerder uitgebrachte adviezen bedraagt:

€ 380,15

De kosten voor een second opinion bedraagt:

€ 1.004,15

Het uurtarief voor eventueel meerwerk bedraagt:

€ 66,10

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

50%

 

 

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 57,10

 

Welstandstoets in verband met (wijziging) reclamevergunning

 

2.3.1.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van verzoek om (wijziging van) een reclamevergunning bedraagt:

€ 114,30

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Indien de aanlegkosten minder bedragen dan € 500.000,00:

 

 

 

1,92% van de aanlegkosten met een minimum van € 273,35

 

Indien de aanlegkosten € 500.000,00 of meer bedragen:

€ 1.640,25 + 1,58% van de aanlegkosten

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag omgevingsvergunning, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

€571,65

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

 

€571,65

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€2.858,45

 

Deze leges worden niet geheven wanneer de met de ontheffing gepaard gaande kosten volgens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening zijn of worden verhaald.

 

2.3.3.4

vervallen

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€571,65

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

€571,65

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

€571,65

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€571,65

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag omgevingsvergunning:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€571,65

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€571,65

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€2.858,45

 

Deze leges worden niet geheven wanneer de met de ontheffing gepaard gaande kosten volgens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening zijn of worden verhaald.

 

2.3.4.4

vervallen

 

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€571,65

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1 derde lid van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12 eerste lid onder c van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€571,65

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3 derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€571,65

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€571,65

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€238,20

2.3.5.1

Het tarief onder 2.3.5 verhogen wij met:

Cat. 1:0 t/m 100 m2 €232,80

Cat. 2:101 t/m 500 m2 €103,60 + € 1,27 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 3:501 t/m 2.000 m2 €502,20 + € 0,49 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 4:2.001 t/m 5.000 m2 €1.223,75 + € 0,12 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 5:5.001 t/m 50.000 m2 €1.672,10 + € 0,029 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 6:meer dan 50.000 m2 €2.601,45 + € 0,012 per m2 gebruiksoppervlakte

 

2.3.5.2

Als een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning, als bedoeld in 2.3.5 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een inrichting, geen gebouw zijnde, voor een evenement met een maximale gebruiksduur van vier weken, bedraagt het tarief:

 

€24,30

2.3.5.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging of uitbreiding van een vergunning als bedoeld in 2.3.5 bedraagt, indien het betreft:

  • 1.

    Een uitbreiding van de inrichting en de uitbreiding bedraagt ten minste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte, dan berekenen wij het tarief alleen over de oppervlakte van de uitbreiding.

  • 2.

    Een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, of een deel van de inrichting en deze bedraagt ten minste 10% van de gebruiksoppervlakte, dan berekenen wij 50% van het tarief over uitsluitend de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik.

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 

€164,05

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 

€164,05

 

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

€164,05

2.3.6.3

 

De tarieven als bedoeld in de artikelen 2.3.6.1 en 2.3.6.2 verhogen wij met het tarief dat de monumentencommissie voor een advies aan ons in rekening brengt.

Het uurtarief (exclusief locatiebezoek) bedraagt voor een vergunning of ontheffing:

 

 

 

 

€96,00

 

Het uurtarief voor een locatiebezoek bedraagt:

€96,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€164,05

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

€109,30

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

€109,30

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

€82,00

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€109,30

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€109,30

2.3.11A

 

Maken van handelsreclame

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken van handelsreclame, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

€109,30

2.3.12

Natura 2000-activiteiten

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

€164,05

2.3.13

Flora-en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora-en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

€164,05

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€164,05

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

€164,05

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

€164,05

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.16

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€109,30

2.3.16.2

Voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€109,30

2.3.16.3

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking of mede betrekking heeft op het oprichten of uitbreiden van bouwwerken, dan wordt het tarief genoemd onder 2.3.16.1 verhoogd met de kosten voor de beoordeling van het bodemonderzoeksrapport die door de Milieudienst Zuid-Holland Zuid aan ons in rekening worden gebracht.

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

 

 

 

2.3.17.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Dit tarief wordt verhoogd met de kosten die het bestuursorgaan of de andere instantie voor het advies aan ons in rekening brengt.

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€281,60

2.3.18.1.2

 

 

 

2.3.18.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Dit tarief wordt verhoogd met de kosten die het bestuursorgaan voor de verklaring van geen bedenkingen aan ons in rekening brengt.

Indien een begroting als bedoeld in subsubonderdeel 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.19

Hogere grenswaarde

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit waarvoor een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden vastgesteld, bedraagt het tarief:

 

€343,00

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering beloopt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

4%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken binnen een termijn van vier weken na het in behandeling nemen ervan

60%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges mits op het moment van ontvangst van de intrekking de vergunning nog niet is verleend;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken later dan vier weken na het in behandeling nemen ervan

30%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges mits op het moment van ontvangst van de intrekking de vergunning nog niet is verleend;

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

 

20%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

20%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 150,00 wordt niet teruggegeven.

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€109,30

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€171,65

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€2.858,45

 

Deze leges worden niet geheven wanneer de met de procedure gepaard gaande kosten volgens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening zijn of worden verhaald.

 

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.858,45

 

Deze leges worden niet geheven wanneer de met de procedure gepaard gaande kosten volgens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening zijn of worden verhaald.

 

 

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

 

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€136,70

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

3.1.1

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 

€218,70

3.1.2

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 

€82,00

 

 

3.1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging als bedoeld in artikel 30A van de Drank- en Horecawet

€82,00

3.1.3

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

 

 

 

3.1.3.1

geldig voor een dag

€54,65

3.1.3.2

geldig voor maximaal een week

€68,35

3.1.3.3

geldig voor maximaal twaalf aaneengesloten dagen

€82,00

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel als bedoeld in artikel 2:24, lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening

€273,35

3.2.1.2

 

3.2.1.3

3.2.1.4

overige evenementen als bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene plaatselijke verordening

een herdenkingsplechtigheid voor maximaal 5 jaar

voor verenigingen en instellingen zonder winstoogmerk (non-profit)

Particulier initiatief met betrekking tot straatbarbecue/feest, alsmede het plaatsen van een kerstboom, ofwel tijdelijk verfraaien van de woon- en leefomgeving wordt hieraan gelijk gesteld.

 

€109,30

€0,00

€ 0,00

 

 

 

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening

€54,65

3.2.2.1

voor verenigingen en instellingen zonder winstoogmerk (non-profit)

€ 0,00

3.2.3

Voor een evenement kan een waarborgsom worden gevraagd van

€538,65

 

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

3.3

 

3.3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening, sexinrichting, bedraagt

Voor het wijzigen van een vergunning als bedoeld onder artikel 3.3 wordt het tarief in rekening gebracht van

€759,65

 

€100,10

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Niet van toepassing.

 

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening:

€238,20

3.6.1

Het tarief onder 3.6 verhogen wij met:

Cat. 1:0 t/m 100 m2 €232,80

Cat. 2:101 t/m 500 m2 €103,60 + € 1,27 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 3:501 t/m 2.000 m2 €502,20 + € 0,49 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 4:2.001 t/m 5.000 m2 €1.223,75 + € 0,12 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 5:5.001 t/m 50.000 m2 €1.672,10 + € 0,029 per m2 gebruiksoppervlakte

Cat. 6:meer dan 50.000 m2 €2.601,45 + € 0,012 per m2 gebruiksoppervlakte

 

3.6.2

als een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning, als bedoeld in 3.6., betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een inrichting, geen gebouw zijnde, voor een evenement met een maximale gebruiksduur van vier weken, bedraagt het tarief

 

€24,30

3.6.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging of uitbreiding van een vergunning als bedoeld in 3.6 bedraagt, indien het betreft:

1. Een uitbreiding van de inrichting en de uitbreiding bedraagt ten minste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte, dan berekenen wij het tarief alleen over de oppervlakte van de uitbreiding.

2. Een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, of een deel van de inrichting en deze bedraagt ten minste 10% van de gebruiksoppervlakte, dan berekenen wij 50% van het tarief over uitsluitend de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik.

 

3.6.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van overdracht van een gebruiksvergunning, zoals bedoeld in het onderdeel 3.6, bedraagt:

€49,60

 

3.6.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in de brandbeveiligingsverordening (verbod open vuur en roken) bedraagt:

 

€49,60

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

 

€22,90

 

Behorende bij raadsbesluit van 7 november 2017,

 

De griffier van gemeente Cromstrijen,

 

 

 

Naar boven