Tiende wijziging Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 15 augustus 2017 de tiende wijziging van de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

De nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de Nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst nadere regels

Tiende wijziging van de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017

Artikel I  

Hoofdstuk 8 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

 

Hoofdstuk 8: Specifieke nadere regels sport

Paragraaf 1: Specifieke nadere regels sportsubsidies

Artikel 8:1 Vigerend beleidskader

Het beleidskader voor subsidies uit dit hoofdstuk is de nota Team Breda, Visie op sport & bewegen 2017-2030 en specifiek het bijbehorende uitvoeringsprogramma 2017-2022 zoals vastgesteld door de raad op 6 april 2017.

 

Artikel 8:2 Voor wie

Bredase sportverenigingen en andere sportorganisaties die als kerntaak hebben activiteiten te organiseren voor inwoners van Breda en gericht zijn op de uitoefening van een sport die erkend is door NOC*NSF, dan wel organisaties die als kerntaak hebben activiteiten te organiseren voor inwoners van Breda die gericht zijn op het in algemene zin stimuleren van actieve lichaamsbeweging door middel van de uitoefening van sport- en spelactiviteiten onder deskundige leiding en ter beoordeling van het college. De organisatie dient met haar activiteiten een aantoonbare bijdrage te leveren aan de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen zoals opgenomen in het vigerend beleidskader.

 

Artikel 8:3 Met welk doel

Subsidie wordt verstrekt teneinde mede mogelijk te maken dat de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen zoals opgenomen in het vigerend beleidskader gerealiseerd worden.

 

Artikel 8.4 Wat

Eenmalige subsidie kan worden verstrekt voor uitsluitend de volgende activiteiten c.q. maatregelen:

  • a.

    breedtesportevenementen;

  • b.

    topsportevenementen;

  • c.

    jaarlijks evenement waardering van topprestaties

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt op basis van de criteria genoemd in dit hoofdstuk.

 

Artikel 8:5 Breedtesportevenementen

  • 1.

    Onder breedtesportevenementen vallen:

    • Schoolsporttoernooien waarvan er maximaal twee toernooien per sport per jaar voor subsidie in aanmerking komen;

    • Side-events van Bredase topsportevenementen met minimaal 100 Bredase deelnemers aan de tot het side-event behorende activiteit;

    • Sportkennismakingsactiviteiten van Bredase sportverenigingen die in Breda plaatsvinden met minimaal 25 deelnemers per activiteit en waarbij maximaal twee sport kennismakings-activiteiten per vereniging, per jaar voor subsidie in aanmerking komen.

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal een derde van de door het college aanvaardbaar en noodzakelijk geachte kostenbestanddelen op de begroting;

  • 3.

    Organisaties die gebruik kunnen maken van de inzet van een ‘sportcoach’ op grond van het bepaalde in paragraaf 3, komen niet voor aanvullende subsidie in aanmerking.

 

Artikel 8:6 Topsportevenementen

  • 1.

    Een evenement wordt aangemerkt als een topsportevenement als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • Het betreft een Nationaal Kampioenschap, Europees Kampioenschap, Wereldkampioenschap dan wel een sportevenement dat een aantoonbare bijdrage levert aan de promotie van de desbetreffende sport in Breda;

    • Er zijn minimaal drie deelnemers / deelnemende teams uit de top 8 ranking (Nationaal, Europees en Wereld).

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal een derde van de door het college aanvaardbaar en noodzakelijk geachte kostenbestanddelen. Er wordt geen subsidie verleend voor start- en prijzengelden.

 

Artikel 8:7 Organisatie jaarlijks evenement waarderen topprestaties

Subsidie voor de organisatie van het jaarlijkse evenement ten behoeve van de waardering van topprestaties wordt bij voorkeur verleend aan een organisatie die hiermee aantoonbare ervaring heeft.

 

Artikel 8:8 Aanvullende bepalingen

Alle aanvragen voor subsidie worden ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier

 

 

Paragraaf 2: Investeringsregeling ten behoeve van buitensportaccommodaties

 

Artikel 8:9 Definities

  • a.

    Buitensportvereniging: Een binnen de gemeente Breda gevestigde buitensportvereniging, die haar activiteiten in hoofdzaak ten behoeve van de inwoners van de gemeente Breda uitvoert op een gemeentelijk sportcomplex danwel een sportcomplex in eigen beheer.

  • b.

    Buitensportveld: Een sportvoorziening in de buitenlucht met een aangepaste ondergrond die noodzakelijk is om te kunnen trainen danwel wedstrijden op te spelen met daarbij behorende vaste elementen. (Denk aan ondergrond, hekwerk, veld of baanverlichting, verharding rondom het veld, publieksstroken opsluiting veld, dug-outs en vaste doelen)

  • c.

    Herstructurering: Een ontwikkeling waarbij de structuur van een gebied wordt omgevormd en de functie van de plek verandert. Dit betreft o.a. de eerste aanleg van een buitensportvoorziening of uitbreiding c.q. inbreiding danwel herindeling van een sportcomplex.

 

Artikel 8:10 Vigerend beleidskader

Het beleidskader voor subsidies uit dit hoofdstuk is de nota Team Breda, Visie op sport & bewegen 2017-2030 en specifiek het bijbehorende uitvoeringsprogramma 2017-2022 zoals vastgesteld door de raad op 6 april 2017.

 

Artikel 8:11 Voor wie

Bredase buitensportverenigingen die als kerntaak hebben activiteiten te organiseren voor inwoners van Breda die gericht zijn op de uitoefening van een sport die erkend is door NOC*NSF en gericht zijn op het stimuleren van actieve lichaamsbeweging door middel van de uitoefening van sport- en spelactiviteiten onder deskundige leiding ter beoordeling van het college en die met de activiteiten een aantoonbare bijdrage leveren aan de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen zoals opgenomen in het vigerend beleidskader.

 

Het is toegestaan dat de sportvereniging bij het aanvragen van de investeringsregeling en/of garantstelling vertegenwoordigd wordt door een aan de vereniging gelieerde exploitatiestichting.

 

Artikel 8:12 Met welk doel

Subsidie wordt verstrekt teneinde mede mogelijk te maken dat de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelen zoals opgenomen in het vigerend beleidskader gerealiseerd worden.

 

Artikel 8.13 Wat

Eenmalige subsidie kan worden verstrekt voor uitsluitend de volgende activiteiten c.q. maatregelen:

  • 3.

    Investeringen in bestaande buitensportvelden

    • a.

      Vernieuwing van een buitensportveld

    • b.

      Verandering van een buitensportveld

    • c.

      Verbetering van de toplaag van een buitensportveld, aansluitend op NOC*NSF erkende innovatieve ontwikkelingen voor de desbetreffende sport

  • 4.

    Investeringen in kleedwasaccommodaties

    • a.

      Renovatie van kleedwasaccommodaties

    • b.

      Oprichting nieuwe kleedwasaccommodaties

 

Artikel 8:14 Subsidieplafond en verdelingsregels

  • 1.

    Voor het subsidiëren van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 8:13 is het bedrag beschikbaar zoals dat in de begroting voor het vigerende beleidskader is vastgesteld.

  • 2.

    De volledig ingediende aanvragen worden behandeld volgens vooraf vastgestelde criteria zoals opgesteld in artikel 8:16.

 

Artikel 8:15 Tranches

Jaarlijks zijn er twee tranches waarbinnen een uitvraag voor subsidie ingediend kan worden:

  • 1 april tot en met 15 juni;

  • 1 september tot en met 15 december;

van het dan lopende begrotingsjaar

 

Artikel 8:16 Voorwaarden

  • 1.

    Sportverenigingen kunnen slechts éénmalig per drie jaar (dagtekening datum van subsidie beschikking) een beroep doen op de subsidie op grond van artikel 8:13.

  • 2.

    Bij de verdeling van subsidies krijgen voorrang, aanvragen / aanvragers:

    • die aantonen dat aan alle geldende wetgeving wordt voldaan.

    • die de kernactiviteit van de desbetreffende vereniging faciliteren.

    • die aansluiten bij demografische ontwikkelingen of ondercapaciteit die uitwijzen dat er op termijn noodzaak is voor extra capaciteit voor de desbetreffende sport zoals uitgewezen in het rapport Capaciteitsonderzoek gemeente Breda 2017.

    • die Invulling geven aan veiligheidseisen of functionaliteiten die niet aan de landelijke richtlijnen voldoen

    • waarvan de investering ten goede komt aan de samenwerking of fusie met een andere vereniging (dan wel of niet zelfde sportsoort) of aan internationaal georiënteerde projecten die een economische bijdrage leveren aan de stad.

    • die extra aandacht hebben voor klimaatadaptatie en toegankelijkheid voor minder validen.

    • die adequaat inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen.

    • met een robuuste bedrijfsvoering en een toekomstgerichte blik.

  • 3.

    Aanvragen voor subsidie voor investering ten behoeve van buitensportvelden moeten zijn voorzien van:

    • de balans en jaarrekening van de laatste twee boekjaren

    • duiding van de aanwezige financiële reserve

    • meerjarenbegrotingsoverzicht met minimaal een begroting voor de eerstkomende 2 jaar

    • ontwikkelingsoverzicht van het ledenbestand (spelende leden), respectievelijk aantal verenigingsteams

    • stichtingskostenraming

    • projectplan, inclusief risico analyse (t.b.v. veiligheid en omgevingsoverlast)

    • plattegronden en offertes van de planvorming, aansluitend op de kwaliteitseisen/normering die gesteld worden door de desbetreffende nationale sportbond.

    • een beoogde tijdsplanning, afgestemd met de afdeling beheer van de Gemeente Breda.

    • overzicht van maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie. Hierbij valt te denken aan:

      • a.

        Energielabel voor kunstgrasveld

      • b.

        Rondom veld geen verharding

      • c.

        Bij noodzakelijke verharding, goede verharding zonder onkruid, grastegels of infiltratietegels

      • d.

        Voldoende drainage bij kunstgrasveld

      • e.

        Energie coaching

  • 4.

    De subsidie bedraagt maximaal één derde van de door het college aanvaardbaar en noodzakelijk geachte kostenbestanddelen op de begroting;

  • 5.

    Het minimale bedrag van totale investering bedraagt minimaal € 75.000. De subsidie per aanvraag bedraagt (in beginsel) maximaal € 250.000.

  • 6.

    Wanneer het beschikbare budget in een tranche niet wordt opgemaakt, dan wordt het restant overgeheveld naar de volgende tranche. Wanneer het totale budget voor investeringen in buitensportaccommodaties niet wordt opgemaakt voor het eind van het uitvoeringsprogramma, dan kan het restant naar rato worden verdeeld over subsidieaanvragen die, vanwege overschrijding van het maximale bedrag per aanvraag (€ 250.000) voor dat deel zijn afgewezen.

  • 7.

    De subsidie is aanvullend op andere (bovenlokale) subsidiemogelijkheden. Opeenstapeling van gemeentelijke subsidies is niet toegestaan.

  • 8.

    Er wordt geen subsidie verstrekt voor horeca gerelateerde investeringen zoals sportkantines of voorzieningen/meerkosten ten behoeve van reclame-uitingen.

  • 9.

    In geval van herstructurering van een buitensportcomplex is het mogelijk om positief af te wijken van de subsidie op grond van artikel 8:13.

 

Artikel 8:17 Garantstelling

  • 1.

    Indien landelijk opererende waarborgfondsen niet tot 100% waarborgen kan de gemeente voor het resterende gedeelte een deelgarantie afgeven. Voorbeeld hiervan is stichting waarborgfonds sport (SWS).

  • 2.

    Bij aanvulling van de subsidie door middel van een lening waarvoor de Gemeente garant dient te staan, dient als voorliggende voorziening een garantstelling aangevraagd te worden bij Stichting Waarborgfonds Sport (SWS). Als er een gemeentegarantie wordt verstrekt worden in principe twee separate leningen afgesloten. Voor de ene lening staat SWS borg, voor de andere lening staat de gemeente garant. De looptijd van een borgstelling is maximaal 15 jaar, de borgstelling van SWS is nooit groter dan € 250.000* en nooit kleiner dan € 25.000* per project en bedraagt maximaal de helft van de aan te trekken lening.

    * Genoemde bedragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen in het garantiebeleid van Stichting Waarborg Fonds Sport. Gemeente Breda volg in haar garantiebeleid de minima en maxima die SWS in haar actuele garantiebeleid hanteert.

  • 3.

    Bij deelgaranties - garantieverlening in samenwerking met SWS - volgt de gemeente de uitkomsten van de uitgevoerde krediettoets door SWS. De gemeente zal dan in principe zelf geen krediettoets uitvoeren. Aanvullende informatie dient enkel op aanvraag van de gemeente verstrekt te worden

  • 4.

    Er mag niet zijn/worden begonnen met de bouw of aanleg, voordat SWS en de gemeente de borgstelling heeft afgegeven.

  • 5.

    Bij deelgaranties - garantieverlening in samenwerking met de Stichting Waarborgfonds Sport wordt geen risico opslag in rekening gebracht. De aanvrager dient zich te houden aan het gemeentelijk garantiebeleid.

  • 6.

    Bij deelgaranties hanteert de gemeente Breda de criteria die SWS aanhoudt met betrekking tot het maximum garantiebedrag voor zover niet strijdig met het gemeentelijke garantiebeleid.

  • 7.

    In aanvulling op artikel 8:16, derde lid, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • Een offerte van de geldlening van de geldverstrekker

    • Een kopie van de afgesloten geldlening

    • Een toegewezen garantstelling van Stichting Waarborgfonds Sport

    • De onderbouwing dat er geen andere financieringsmiddelen of eigen middelen aangewend kunnen worden voor de investering waarvoor garantie wordt aangevraagd,

    • De onderbouwing dat de financieringslasten van de investering passen binnen de structureel beschikbare budgetten van de aanvrager.

 

Artikel 8:18 Overname

  • 1.

    Wanneer de vereniging gebruik maakt van de investeringsregeling ten behoeve van buitensport zoals genoemd in artikel 8:13, stemt de vereniging in met de overname van het eigendom van desbetreffende veld of kleedwasaccommodaties en daarmee het beheer en onderhoud hiervan, voorafgaand aan de realisatie van de (ver)bouwing. De grond blijft hierbij in eigendom van de gemeente. In overleg met de gemeente Breda worden afspraken gemaakt omtrent het vestigen van zakelijk recht op de grond (erfpacht of opstalrecht), beheer en onderhoud. De vereniging dient voorafgaand aan het beschikking van de subsidie hierover principe-afspraken te maken met de gemeente.

  • 2.

    De beschikte subsidie dient pas aangewend te worden wanneer het veld waarvoor de subsidie verstrekt wordt formeel in eigendom is overgedragen aan de sportvereniging c.q. gelieerde exploitatiestichting.

 

Artikel 8:19 Aanvullende weigeringsgronden

  • 1.

    Het college kan een subsidie aanvraag afwijzen, indien:

    • De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd al in uitvoering zijn genomen

    • De aanvrager niet beschikt over een gezonde financiële positie en ledenbestand

    • De aanvrager niet beschikt over een meerjarig beleidsplan

    • De aanvrager niet beschikt over voldoende vrijwilligers om de vereniging toekomstgericht te houden

    • Er geen brede basis heeft in de buurt, wijk of dorp in de breedtesport

    • Niet samenwerkt met andere (maatschappelijke) partijen

    • Geen activiteiten ontplooit of mogelijk maakt voor kwetsbare groepen in de samenleving

    • De plannen niet aansluiten bij de toekomstige gebiedsontwikkeling

    • Ingediende offertes niet overeenkomen met beeldvorming die het college heeft over de marktconforme prijshantering.

  • 2.

    Daarnaast kan het college de subsidieaanvraag afwijzen indien demografische ontwikkelingen of overcapaciteit uitwijzen dat er op termijn geen toekomst is voor extra capaciteit voor de desbetreffende sport of voor het voortbestaan van de vereniging in een bepaalde tak van sport en een samenwerking of fusie met een andere vereniging meer voor de hand ligt. Hierbij kan worden verwezen naar het rapport Capaciteitsonderzoek gemeente Breda 2017.

  • 3.

    Wanneer een vereniging niet in aanmerking komt voor de subsidie maar wel voor de garantieregeling benoemd in artikel 8:17 hanteert het college de lijn van het vigerend garantiebeleid van de gemeente Breda.

 

Artikel 8:20 Aanvullende bepalingen

Alle aanvragen voor subsidie worden ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

 

 

Paragraaf 3: Specifieke nadere regels sportcoaches

 

Artikel 8:21 Definities

  • a.

    Sportcoaches: Professionals die als combinatiefunctionaris werkzaam zijn binnen de sport- en onderwijssector.

  • b.

    Uitvoerder: de organisatie die op basis van de beoordeling van gunningscriteria, de opdracht Uitvoering project sportcoaches 2017-2018 is gegund.

 

Artikel 8:22 Voor wie

Organisaties die de volgende rollen op zich willen en kunnen nemen:

  • a.

    Werkgever voor alle sportcoaches;

  • b.

    Integraal coördinator op de inhoud van de activiteiten van de sportcoaches;

  • c.

    Dagelijkse uitvoerder van de activiteiten van de sportcoaches.

 

Artikel 8:23 Met welk doel

Subsidie wordt verstrekt teneinde mogelijk te maken dat de opdrachten ‘Uitvoering project Sportcoaches 2017-2018’ en ‘Uitvoering project cultuurcoaches 2017-2018’ gerealiseerd worden.

 

Artikel 8:24 Criteria

Het college kan de subsidie verstrekken op grond van beoordeling van de aanvragen op grond van de volgende criteria:

  • a.

    Realisatie van de doelstellingen/ speerpunten;

  • b.

    Lokale binding/ samenwerking;

  • c.

    Monitoring/ effectmeting;

  • d.

    Kwaliteitsborging;

  • e.

    Relevante ervaring;

  • f.

    Een presentatie.

 

Artikel 8:25 Aanvullende bepalingen

  • 1.

    Aanvragen voor subsidie worden ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier;

  • 2.

    Aanvragen voor subsidie worden vergezeld van volledige projectbeschrijving;

  • 3.

    Aanvragen voor subsidie zijn voorzien van een sluitende begroting.

Artikel II  

Dit besluit kan worden aangehaald als de tiende wijziging van de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017 en treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Breda op 15 augustus 2017

, burgemeester

, secretaris

Naar boven