Wijziging Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Waterland 2015
De raad van de gemeente Waterland,
 
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 juni 2015;
 
overwegende dat het wenselijk is om te komen tot een wijziging van de Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Waterland 2015 om de arbeidsinschakeling van personen uit de doelgroep op participatieplekken en beschut werk mogelijk te maken;
 
gelet op artikel 8a, eerste lid, aanhef en onder a, c, d, en e, en artikel 8a,tweede lid, en 10b, vierde lid van de Participatiewet,
artikelen 34, 35, 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers,
artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte en gewezen zelfstandigen,
 
B E S L U I T :
vast te stellen de navolgende verordening tot wijziging van de Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Waterland 2015. 
Artikel I  
  • A.
    Artikel 4 onder c. komt te luiden:
 
Artikel 4 Beëindiging voorziening
  • c.
    de persoon die aan de voorziening deelneemt algemeen geaccepteerde arbeid aanvaardt waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een in deze verordening opgenomen voorziening, tenzij het betreft een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de wet;
 
  • B.
    Na artikel 7 wordt een artikel toegevoegd, luidende: 
 
Artikel 7a Participatieplekken en beschut werk
  • 1.
    Het college kan met behulp van een screening en/of verdiepende diagnose beoordelen of een persoon uit de doelgroep uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden heeft tot arbeidsparticipatie.
  • 2.
    Het college organiseert voor deze personen participatieplekken in samenhang met (arbeidsmatige) dagbesteding in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • 3.
    Het college stelt het aantal beschutte werkplekken als bedoeld in artikel 10b van de wet vooralsnog vast op nul met dien verstande dat, in geval het college op een later tijdstip het aantal beschutte werkplekken vaststelt op een hoger aantal dan nul, de volgende bepalingen van toepassing zijn:
    • a.
      het college kan de voorziening beschut werk als bedoeld in artikel 10b van de wet aanbieden aan een persoon uit de doelgroep die door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding op en aanpassingen van de werkplek nodig heeft dat van een reguliere werkgever redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat hij deze persoon in dienst neemt;
    • b.
      het college maakt uit de personen uit de doelgroep een voorselectie en wint bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen advies in voor de beoordeling of zij uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben. Het college draagt personen pas voor bij het UWV als er plekken beschut werk beschikbaar zijn;
    • c.
      om de in artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet, bedoelde werkzaamheden mogelijk te maken zet het college de volgende ondersteunende voorzieningen in: fysieke aanpassingen van de werkplek of de werkomgeving, uitsplitsing van taken of aanpassingen in de wijze van werkbegeleiding, werktempo of arbeidsduur;
    • d.
      het college bepaalt de omvang van het aanbod beschut werk en legt vast hoeveel plekken de gemeente beschikbaar stelt. In verband hiermee overlegt het college met het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, aan de gemeente gelieerde bedrijven en andere reguliere werkgevers.
 
  • C.
    Artikel 11 komt te luiden:
 
Artikel 11. Tijdelijke regeling no-riskpolis 2015
  • 1.
    Een werkgever komt in 2015 in aanmerking voor de no-riskpolis die het UWV namens de gemeente uitvoert als:
    • a.
      de werkgever een arbeidsovereenkomst aangaat met een werknemer; en
    • b.
      de werkgever voor de werknemer een loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de wet ontvangt; en
    • c.
      het UWV voor de werknemer een Indicatie banenafspraak heeft afgegeven.
  • 2.
    De no-riskpolis vergoedt bij ziekte van de in het eerste lid bedoelde werknemer een bedrag overeenkomstig het in artikel 29b Ziektewet bepaalde.
  • 3.
    De werkgever draagt zorg voor de ziek- en herstelmelding bij het UWV op de door het UWV voorgeschreven wijze.
  • 4.
    De werkgever dient de gemeente per ommegaande op de hoogte te stellen van de ziek- en herstelmelding.
  • 5.
    Over de periode waarin de werkgever gebruik kan maken van de no-riskpolis op grond van de Ziektewet, wordt geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de wet betaald.
Artikel II  
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland, gehouden op 25 juni 2015.

De raad voornoemd,

drs. E.G.H. Dijk

griffier

L.M.B.C. Wagenaar-Kroon

voorzitter

Toelichting  
Op 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Het doel van de Participatiewet is om iedereen als volwaardig burger mee te laten doen in de samenleving, bij voorkeur door te werken in een reguliere baan. Als dat (nog) niet mogelijk is, kunnen inwoners op andere manieren participeren. Als het onze inwoners niet lukt om hier zelf invulling aan te geven, zijn we als gemeente verantwoordelijk voor het bieden van ondersteuning op maat. Uitgangspunt bij het inzetten van ondersteuning zijn de mogelijkheden van mensen, in plaats van beperkingen.
 
In de Participatiewet is een nieuw begrip geïntroduceerd, namelijk ‘beschut werk nieuw’. De wet benoemt de doelgroep voor het beschut werk (nieuw) als volgt: Mensen die uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden hebben tot arbeidsparticipatie. Het gaat om mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een permanente of intensieve begeleiding en (meerdere) aanpassingen van de werkplek nodig hebben, maar die wel loonvormend werk kunnen doen. Van een reguliere werkgever mag niet in redelijkheid worden verwacht dat hij deze mensen in dienst neemt. Niet de werkzaamheden zelf typeren beschut werken, maar de mate van begeleiding en werkplekaanpassingen. Beschut werk is een arbeidsinstrument.
 
In de Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Waterland 2015 hebben wij nu bepalingen opgenomen om de arbeidsinschakeling van personen die deel uitmaken van de doelgroep op participatieplekken en beschut werk mogelijk te maken.
 
Daarnaast zijn de bepalingen in de Re-integratieverordening over de no-riskpolis aangepast. In de ‘oude‘ tekst stond al dat er nog landelijk overleg gaande was over deze polis. VNG en UWV hebben inmiddels een afspraak gemaakt over het aanbieden van een no-riskpolis 2015 voor de gemeentelijke doelgroep van de banenafspraak in het kader van de Participatiewet. In het gewijzigde artikel staat wanneer een werkgever voor de no-riskpolis in aanmerking komt.
 
Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking.
 
De integrale tekst van de verordening vindt u onderaan dit elektronisch gemeenteblad. Daarnaast kunt u de verordening vinden op www.waterland.nl via "bestuur en organisatie" en "wet- en regelgeving"'. U kunt ook kijken op www.overheid.nl. Daarnaast ligt de verordening ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis en ontvangt u op verzoek een afschrift.
Naar boven