Controleprotocol 2025 Omgevingsdienst Brabant Noord

Hoofdstuk 1: Algemeen

1.1 Inleiding

Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op de jaarrekening stelt het Algemeen Bestuur nadere regels vast over de wijze van uitvoering van de controle, hetgeen op hoofdlijnen plaatsvindt in dit controleprotocol. Object van controle in dit protocol is de jaarrekening van de ODBN en daarmee tevens het financieel beheer zoals uitgeoefend door de ODBN. In het controleprotocol zijn geen voorschriften opgenomen voor het bestuursverslag. Dit controleprotocol wordt voor onbepaalde tijd vastgesteld, wat betekent dat dit van kracht blijft tot het door het Algemeen Bestuur weer wordt gewijzigd.

1.2 Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening van de ODBN.

1.3 Wettelijk kader

De volgende artikelen zijn van toepassing voor zover er in de Wet gemeenschappelijke regelingen niet van afgeweken is: artikel 59 lid 7 van de Wet gemeenschappelijke regelingen schrijft voor dat de artikelen 190 tot en met 219 van de Provinciewet overeenkomstig van toepassing zijn. Artikel 217 schrijft voor dat het Algemeen Bestuur één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 201 van de Provinciewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid)

 

In artikel 217 van de Provinciewet is aangegeven waaraan de controleverklaring dient te voldoen. In lid 3 van dit artikel is aangegeven waarop wordt gecontroleerd, namelijk:

  • Zijn de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen getrouw weergegeven;

  • Zijn de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen als bedoeld in artikel 17 van de Financiële-verhoudingswet rechtmatig tot stand zijn gekomen;

  • Is de door het Dagelijks Bestuur opgestelde jaarrekening in overeenstemming met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 190 Provinciewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

  • NV COS 720 vereist dat het jaarverslag verenigbaar is met de jaarrekening.

In lid 4 van artikel 217 van de Provinciewet is vervolgens bepaald welke bevindingen het verslag van bevindingen moet bevatten, namelijk:

  • Voldoet de inrichting van het financiële beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken en

  • de tabel van fouten en onzekerheden voor de specifieke uitkeringen.

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 217, lid 6 van de Provinciewet, het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado), evenals de Handleiding Regelgeving Accountancy (HRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.

3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

 

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties uit de bijlage van het Bado en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties.

3.1 Goedkeuringstoleranties

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is de basis van de af te geven controleverklaring.

In de volgende tabel zijn de percentages voor de berekening van de te hanteren goedkeuring- toleranties opgenomen.

 

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Afwijkingen in de jaarrekening en onzekerheden in de uitvoering van de controle (% lasten)

≤ 2%

 

Dit percentage past binnen de wettelijke kaders, zoals opgenomen in het Bado. Het genoemde percentage wordt steeds genomen op basis van de totale lasten, exclusief stortingen in de reserves.

Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren (professional judgement). De weging van afwijkingen vindt ook plaats op basis van professional judgement.

3.2 Rapporteringstolerantie

Naast de goedkeuringstolerantie kennen we ook de rapporteringstolerantie. De rapporteringstolerantie is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.

Voor de rapporteringstolerantie stelt het Algemeen Bestuur als maatstaf dat de accountant elke fout of onzekerheid boven € 50.000 rapporteert, die hij in het kader van de uitvoering van de accountantscontrole signaleert.

3.3 Single information Single audit (SiSa)

Via een aparte bijlage bij de jaarrekening wordt verantwoording afgelegd over specifieke uitkeringen (artikel 58a BBV), voor zover voor de ODBN van toepassing. In het kader van Single information Single audit (SiSa) zijn, door het Ministerie van BZK, rapporteringstoleranties voorgeschreven ten aanzien van de geconstateerde fouten bij deze specifieke uitkeringen. Dit houdt in dat de accountant alle geconstateerde tekortkomingen en onzekerheden zal rapporteren die afzonderlijk op regelingsniveau de voorgeschreven rapporteringstolerantie overtreffen. Dit in aanvulling op de eerder door het Algemeen Bestuur vastgestelde rapporteringstoleranties.

3.4 Niet uit de balans blijkende verplichtingen (NIBOV)

In de toelichting op de balans wordt vermeld de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de ODBN voor toekomstige jaren is verbonden. In verband met de relevantie worden uitsluitend de belangrijkste contracten opgenomen, waarbij de resterende verplichting een totale waarde van € 250.000 overstijgt.

4. Rapportage door de accountant

 

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant, zoals hierna in het kort weergegeven, als volgt:

4.1 Interim-controles

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van deze tussentijdse controle wordt verslag uitgebracht in de vorm van een managementletter. Deze managementletter wordt door het Dagelijks

Bestuur ter kennisgeving gedeeld met het Algemeen Bestuur.

4.2 Verslag van bevindingen

Jaarlijks wordt over de jaarrekeningcontrole een verslag van bevindingen uitgebracht aan het Algemeen Bestuur en in afschrift aan het Dagelijks Bestuur. In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw financieel beheer waarborgt.

4.3 Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.

4.4 Controleverklaring

In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, ten aanzien van de getrouwheid. De controleverklaring is bestemd voor het Algemeen Bestuur, zodat deze de door het Dagelijks Bestuur opgestelde jaarrekening kan vaststellen.

 

Aldus besloten in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord in haar vergadering van 5 november 2025 te ‘s-Hertogenbosch.

De secretaris, De voorzitter,

Jan Lenssen Kees van Rooij

Bijlage Normenkader

Voor de organisatie zelf zijn op diverse gebieden wet- en regels van toepassing. Deze vallen buiten dit financiële normenkader. Dit kader voor de praktische uitwerking vertaald in het IC-plan in een toetsingskader. Het normenkader wordt jaarlijks door het Algemeen Bestuur vastgesteld.

Het onderstaande normenkader is van toepassing voor het boekjaar 2025.

Welk proces ODBN?

Wetgeving extern

Wetgeving intern

Algemeen

Grondwet

 

Algemeen

Burgerlijk wetboek

 

Algemeen

Financiële verhoudingswet

 

Algemeen

Algemene Wet Bestuursrecht

 

Algemeen

Wet gemeenschappelijke regelingen

- Gemeenschappelijke regeling ODBN

Algemeen

Gemeentewet

- Financiële verordening ODBN

- Controleverordening ODBN

Algemeen

Provinciewet

 

Algemeen

Besluit begroting en verantwoording voor provincies en gemeenten (inclusief stellige uitspraken in de notities van het BBV)

- Begroting voor het betreffende boekjaar (incl. begrotingswijzigingen)

- Nota Weerstandsvermogen en risicomanagement ODBN

- Nota reserves en voorzieningen ODBN

Algemeen

Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten

 

Algemeen

Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO)

 

Algemeen

Algemene Verordening Gegevensbescherming

 

Algemeen

Wet Normalisering rechtspositie Ambtenaren

 

Algemeen

Wet openbare overheid

 

Inkomensoverdracht

Regeling informatieverstrekking SiSa:

Regeling specifieke uitkering Interbestuurlijk programma VTH

 

Inkomensoverdracht

Regeling informatieverstrekking SiSa:

Regeling extra ondersteuning toezicht en handhaving energiebesparingsplicht (THE)

 

Personeel

Ambtenarenwet

 

Personeel

Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers

 

Personeel

Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers

 

Personeel

Cao SGO

 

Personeel

Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering

 

Personeel

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

 

Personeel

Pensioenwetgeving (Wet privatisering ABP, Wet arbeid en zorg (Wazo)

 

Fiscaal/belasting

Wet op de vennootschapsbelasting 1969

 

Fiscaal/belasting

Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen

 

Fiscaal/belasting

Kadernota rechtmatigheid 2025 (Commissie BBV)

 

Fiscaal/belasting

Wet op de omzetbelasting 1968

 

Fiscaal/belasting

Wet op de loonbelasting 1964 (inclusief werkkostenregeling)

 

Inkopen- en aanbesteding

Europese aanbestedingsregels

 

Inkopen- en aanbesteding

Aanbestedingswet 2012

 

Treasury

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut ODBN

Treasury

Regeling uitzetten derivaten decentrale overheden (Ruddo)

 

Treasury

Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden

 

Treasury

Regeling Schatkistbankieren decentrale overheden

 

Treasury

Wet Houdbare overheidsfinanciën

(Wet HOF)

 

Staatssteun

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), Art. 106-108

 

Debiteuren

Invorderingswet

 

Debiteuren

Uitvoeringsregeling invorderingswet 1990

 

 

 

Naar boven