Dienstverleningshandvest RMN 2025

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

In dit dienstverleningshandvest wordt verstaan onder:

a. additionele taken: alle taken als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de regeling, waarvan de uitvoering wordt opgedragen aan RMN en die niet tot de basistaken behoren;

b. basistaken: basistaken als genoemd in artikel 4, tweede lid, van de regeling; 

c. deelnemende gemeenten: de rechtspersonen achter de aan de regeling deelnemende bestuursorganen, te weten de gemeenten Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein en Zeist;

d. dienst: de verrichte activiteiten, vooraf of achteraf gecalculeerd op basis van tijdsbesteding in een tijdseenheid van 60 (zestig) minuten en een tarief;

e. dienstverlening: het totaal van alle producten en diensten;

f. dienstverleningsovereenkomst: de dienstverleningsovereenkomst, getroffen tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer met inachtneming van dit Dienstverleningshandvest;

g. opdrachtgever: een individuele deelnemende gemeente of een ander, niet aan de regeling deelnemend overheidslichaam die een opdracht aan Opdrachtnemer heeft verstrekt;

h. opdrachtnemer: RMN

i. product: een soort werkzaamheden gecalculeerd op basis van een vaste eenheidsprijs;

j. regeling: de Gemeenschappelijke regeling Reinigingsbedrijf Midden Nederland;

k. RMN: het openbaar lichaam bedoeld in artikel 2, eerste lid van de regeling

l. takenpakket: basistaken en additionele taken gezamenlijk;

m. volume: het aantal uren in te zetten personele en materieel.

Hoofdstuk 2: Dienstverlening

Artikel 2: Basistaken

1. Een Opdrachtgever verleent aan Opdrachtnemer overeenkomstig artikel 4, tweede lid, van de regeling ten minste opdracht tot uitvoering van de basistaken, met in achtneming van de in artikel 4, derde lid, van de regeling gestelde uitzonderingen, inzake:

a. Afvalbeheer (inzameling huishoudelijk afval en grondstoffen en beheer recyclingstations)

b. Straatreiniging (o.a. mechanisch vegen, handmatig vegen, verwijderen zwerfafval op verhardingen, onkruidbestrijding verhardingen, verwijderen hondenpoep op hondenuitlaat plekken, legen straatprullenbaken);

c. Kolkenreiniging;

d. Gladheidbestrijding;

e. Plaagdierbestrijding

f. Beleidsadvisering en voorlichting

2. Opdrachtgever en Opdrachtnemer sluiten een dienstverleningsovereenkomst om de afspraken over de uitvoering van de basistaken vast te leggen.

Artikel 3: Additionele taken

1. Een opdrachtgever kan naast de basistaken ook voor additionele taken als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de regeling opdracht verlenen, waaronder, maar niet uitsluitend:

a. kleinschalig groenbeheer (zwerfafval verwijderen in groen, schoffelen, graskanten steken);

b. klein civieltechnisch (onderhoud, beheer en instandhouding van straatmeubilair, borden, herstel bestrating)

c. overige werkzaamheden in de openbare ruimte (o.a. beheer warenmarkten, verwijderen weesfietsen, verwijderen graffiti en kauwgom);

d. inzet op basis van oproep (o.a. evenementen, calamiteiten of bij verkiezingen).

2. Voor elke additionele taak geldt dat deze uitsluitend voor rekening en risico wordt uitgevoerd van de deelnemende gemeente die deze taak afneemt. Voor zover financiële tekorten optreden als gevolg van uitvoering respectievelijk beëindiging van een additionele taak komen deze volledig ten laste van de deelnemende gemeente die die betreffende additionele taak afneemt resp. heeft afgenomen. Van enige financiële of overige aansprakelijkheid ter zake van de uitvoering van additionele taken worden gevrijwaard:

a. de deelnemende gemeenten die de betreffende additionele taak niet afnemen

b. de Opdrachtnemer, tenzij het financieel tekort te wijten is aan nalatigheid in de bedrijfsvoering van het Opdrachtnemer

c. De deelnemende gemeenten die de betreffende additionele taak wel afnemen, maar het financieel tekort niet hebben veroorzaakt.

3. Een Opdrachtgever kan een verzoek tot structurele toevoeging van (een) additionele ta(a)k(en) aan het takenpakket ter kennis brengen van het dagelijks bestuur van RMN. Het dagelijks bestuur beslist over het verzoek. Indien de taak niet is opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus, bedoeld in artikel 13, bereidt het dagelijks bestuur, in overleg met Opdrachtgever, een voorstel voor het algemeen bestuur van RMN voor om de Producten en Dienstencatalogus dienaangaande te wijzigen. 

4. Opdrachtgever en Opdrachtnemer nemen de additionele taken die een Opdrachtgever afneemt op in de dienstverleningsovereenkomst bedoeld in artikel 2, tweede lid. 

5. Als een Opdrachtgever een additionele taak wil afnemen geldt hiervoor een minimumperiode van 3 jaar. Na goedkeuring door het dagelijks respectievelijk algemeen bestuur conform het bepaalde in lid 3 van dit artikel wordt de additionele taak opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst met de Opdrachtgever.

Artikel 4: Voorwaarden aan wijziging taken

Opdrachtgever is als deelnemende gemeente verplicht de basistaken af te nemen en kan als deelnemende gemeente zodoende niet verzoeken om het niet meer afnemen van basistaken. Dit kan alleen in geval van uittreding uit de regeling, bedoeld in artikel 15, tweede lid. In afwijking hierop worden de op 1 juli 2015 bestaande uitzonderingen op de basistaken, voor zover vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst tussen Opdrachtnemer en de betreffende gemeente, gerespecteerd. 

Opdrachtgever kan als deelnemende gemeente verzoeken om het niet meer afnemen van een additionele taak, na ommekomst van de periode, bedoeld in artikel 3, vijfde lid. Opdrachtgever neemt daarbij een opzegtermijn van 1 kalenderjaar in acht, waarbij opzegging alleen per 1 januari van een jaar kan geschieden. In onderling overleg kan bij overeenstemming tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer een kortere opzegtermijn in acht worden genomen. Eventuele financiële of overige nadelige gevolgen voor Opdrachtnemer als gevolg van (gedeeltelijk) beëindigen van een additionele taak door een Opdrachtgever, worden door die Opdrachtgever gedragen en hebben geen financiële of overige nadelige gevolgen voor Opdrachtnemer noch voor de overige Opdrachtgevers. 

Artikel 5: Volume

Uiterlijk op 1 januari, voorafgaande aan het volgende dienstjaar, worden door de gemeente gewenste wijzigingen ten aanzien van de dienstverlening schriftelijk doorgegeven aan RMN, waarna RMN deze verwerkt in de begroting. Onder wijzigingen in de dienstverlening worden onder meer verstaan beleidswijzigingen, wijzigingen van inzamelfrequentie of wijziging in kwaliteitsniveaus voor het reinigen van de openbare ruimte.  

Uiterlijk op 1 januari, voorafgaande aan het volgende dienstjaar, worden aanpassing van arealen door woningbouwuitbreiding, -afbraak, renovatie of herinrichting van de openbare ruimte schriftelijk doorgegeven aan RMN, waarna RMN deze verwerkt in de begroting.  

Het volume van een volgend kalenderjaar bedraagt nooit meer dan 110% van het volume van het voorafgaande kalenderjaar en nooit minder dan 90% van het voorafgaande jaar, tenzij het dagelijks bestuur hiertoe anders besluit.  

Partijen kunnen met betrekking tot het volume, bedoeld in het eerste en tweede lid, afwijkende aantallen van producten en diensten overeenkomen, e.e.a. conform de richtlijnen zoals vastgesteld in de hierbij gevoegde bijlage; Kostenallocatiemodel, tarievenbeleid en desintegratieregeling RMN. 

Overbesteding en onderbesteding in enig boekjaar ten opzichte van het in de begroting opgenomen volume komen ten laste c.q. ten gunste van de Opdrachtnemer, tenzij het algemeen bestuur anders bepaald.  

Artikel 6: Overige bepalingen dienstverlening

Opdrachtgever kan opdrachtnemer verzoeken tot werkzaamheden op tijdelijke basis die niet zijn opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 2 lid 2, voor zover deze werkzaamheden in essentie aansluiten bij werkzaamheden die in de Producten- en Dienstencatalogus, zoals bedoeld in artikel 13, zijn opgenomen. Deze werkzaamheden worden altijd schriftelijk overeengekomen en worden als meerwerkopdracht apart verrekend. De secretaris-directeur van opdrachtnemer kan verzoeken tot meerwerkopdrachten weigeren wanneer de betreffende werkzaamheden niet passen in de bedrijfsvoering van opdrachtnemer; 

Opdrachtgever kan opdrachtnemer verzoeken tot het extra uitvoeren van in de dienstverleningsovereenkomst opgenomen producten of diensten op tijdelijke basis. Deze werkzaamheden worden altijd schriftelijk overeengekomen en worden als meerwerkopdracht apart verrekend. De secretaris-directeur van opdrachtnemer kan verzoeken tot meerwerkopdrachten weigeren wanneer de betreffende werkzaamheden niet passen in de bedrijfsvoering van opdrachtnemer. 

Als blijkt dat Opdrachtnemer het product of de dienst niet met de frequentie en het gewenste resultaat kan opleveren, zal de Opdrachtgever de tekortkomingen aan Opdrachtnemer berichten en Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke stellen. Indien Opdrachtnemer zelf niet in staat is binnen de overeengekomen termijn de tekortkomingen te herstellen, dan dient Opdrachtnemer de betreffende werkzaamheden door derden uit laten voeren.  

Opdrachtnemer verstrekt indien gewenst een globale planning van de werkzaamheden ter informatie aan Opdrachtgever. Opdrachtnemer, is gerechtigd om ten bate van een goede bedrijfsvoering af te wijken van de uitvoeringsplanning. 

Artikel 7: Vergoedingen, tarieven en overige financieringsafspraken

1. Voor het uitvoeren van de diensten en het leveren van de producten overeengekomen in de dienstverleningsovereenkomst ontvangt Opdrachtnemer van Opdrachtgever een vergoeding op basis van artikel 26, tweede en vijfde lid, van de regeling. De vergoedingen zijn per opdrachtgever gespecificeerd in de productbegroting. Deze worden onderbouwd conform het in de bijlage ‘Kostenallocatiemodel, tarievenbeleid en desintegratieregeling RMN’ geformuleerde uitgangspunten.

2. Voor dienstverlening gelden de kosten zoals opgenomen in de begroting van Opdrachtnemer.

3. Ten aanzien van basis- en additionele taken wordt een gescheiden kostentoerekening conform de uitgangspunten geformuleerd in de bijlage ‘Kostenallocatiemodel, tarievenbeleid en desintegratieregeling RMN’, gevoerd.

4. De in het eerste lid genoemde vergoedingen worden op basis van de jaarlijkse vastgestelde begroting in vier gelijke termijnen, steeds op de eerste dag van elk kwartaal, aan Opdrachtnemer betaalbaar gesteld.

5. Opdrachtnemer verstrekt vier keer per jaar voortgangsrapportages zoals deze zijn opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst, bedoeld in artikel 2, tweede lid. Onder de voortgangsrapportages is ook begrepen de (voorlopige) DVO-afrekening als onderdeel van het financieel jaarverslag. Onderdeel van de voortgangsrapportages is de over- en onderbesteding, bedoeld in artikel 5, vijfde lid.

6. Verrekening van onderbesteding en overbesteding, bedoeld in artikel 5, vijfde lid geschiedt jaarlijks achteraf, binnen vier weken na definitieve besluitvorming hierover in het algemeen bestuur.

7. Ondanks de vastgestelde begrotingen en de daarbij vastgestelde tarieven kan Opdrachtnemer deze tarieven, op basis van besluitvorming in het algemeen bestuur, aanpassen doch slechts in geval van:

a. verhoging van bestaande of invoering van nieuwe belastingen,

b. externe verwerkingstarieven,

c. wijzigingen in de Cao, en

d. (milieu)-heffingen of -rechten.

Artikel 8: Rechten en plichten Opdrachtnemer

  • 1.

    Opdrachtnemer is verplicht tot tijdige en correcte uitvoering dan wel oplevering van aan haar opgedragen diensten en levering van producten.

Opdrachtnemer streeft ernaar de voorkomende werkzaamheden uit te voeren met eigen middelen en mensen.

Opdrachtnemer zorgt voor een adequate afhandeling van meldingen over de producten en diensten genoemd en rapporteert daarover aan Opdrachtgever na afloop van elk kwartaal via de kwartaalrapportage.

Opdrachtnemer verplicht zich tot het certificeren volgens de geldende ISO 14001 normering.

  •  

Artikel 9: Rechten en plichten Opdrachtgever

Opdrachtgever is verplicht tot tijdige en correcte nakoming van alle verplichtingen die uit dit handvest en de dienstverleningsovereenkomst voortvloeien.

Opdrachtgever zal de uitvoering van de producten en diensten uit de dienstverlenings- overeenkomst niet belemmeren. Van belemmering is bijvoorbeeld sprake als Opdrachtgever aanpassingen aanbrengt in de openbare ruimte die leiden tot een ongewenste aanpassing van de bedrijfsvoering van Opdrachtnemer bij de uitvoering van de taken uit deze overeenkomst.

Als er sprake is van een toekomstige belemmering door de Opdrachtgever van de uitvoering van de producten en diensten uit de dienstverleningsovereenkomst, dan dienen beide partijen in goed overleg de consequenties voor deze producten en diensten en de financiële consequenties hiervan overeen te komen.

Opdrachtgever betrekt Opdrachtnemer bij de besprekingen van aanpassingen in de openbare ruimte, waardoor toekomstige belemmeringen kunnen worden voorkomen.

Artikel 10: Overleg

Vertegenwoordigers van Opdrachtgever en Opdrachtnemer voeren regelmatig doch minstens tweemaal per jaar overleg over de inhoud en de werking van dit dienstverleningshandvest en de op basis hiervan aangegane dienstverleningsovereenkomst. De overlegstructuur is in de standaard dienstverleningsovereenkomst opgenomen.

Artikel 11: Inzet RMN bij calamiteiten

1. Opdrachtgever kan een beroep doen op medewerkers en materieel van RMN in geval van noodzakelijke ondersteuning bij calamiteiten. Van een calamiteit is sprake wanneer de burgemeester of de veiligheidsregio het calamiteitenplan in werking stelt. Opdrachtnemer zal de benodigde medewerkers en voertuigen, indien noodzakelijk, ter beschikking stellen. Opdrachtnemer dient de bij calamiteiten gemaakte kosten apart te declareren bij de Opdrachtgever.

2. Wanneer sprake is van inzet zoals bedoeld in het eerste lid, zullen de medewerkers van Opdrachtnemer onder leiding en verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag opereren.

 

Artikel 12: Standaard dienstverleningsovereenkomst

1. Eens per vier jaar stelt het algemeen bestuur van RMN de standaard dienstverlenings-overeenkomst voor de volgende vier jaar vast. Die standaardovereenkomst vormt het model op basis waarvan de dienstverleningsovereenkomst bedoeld in artikel 2, tweede lid en artikel 3, vierde lid, wordt gesloten.

2. Het algemeen bestuur van RMN kan de dienstverleningsovereenkomst tussentijds wijzigen.

  •  

Artikel 13: Producten- en Dienstencatalogus

1. Met de vaststelling van de standaard dienstverleningsovereenkomst stelt het algemeen bestuur van RMN de Producten- en Dienstencatalogus vast, waarin de producten en diensten staan die opdrachtnemer aanbiedt. De Producten- en Dienstencatalogus vormt een integraal onderdeel van de standaard dienstverleningsovereenkomst.

2. Het algemeen bestuur van RMN kan de Producten- en Dienstencatalogus tussentijds wijzigen

 

Artikel 14: Voorlichting, ondersteuning, (beleids)advisering

 

1. Opdrachtnemer zal de producten en diensten uit de dienstverleningsovereenkomst onder haar naam uitvoeren en ook als zodanig naar de burgers beeldend uitdragen.

2. Opdrachtnemer verzorgt de voorlichting naar de burgers over het beleid en de uitvoering van de producten en diensten voortvloeiend uit de dienstverleningsovereenkomst en stelt deze gelijktijdig aan Opdrachtgever ter beschikking.

3. De werkzaamheden voortvloeiend uit de dienstverleningsovereenkomst én de daarbij behorende werkzaamheden van Opdrachtgever worden zo veel mogelijk door de Opdrachtgevers en Opdrachtnemer op elkaar afgestemd. Hierdoor zal de uitvoering van de producten en diensten van Opdrachtnemer van optimale kwaliteit zijn.

4. Het uit te voeren beleid inzake de aan Opdrachtnemer opgedragen producten en diensten wordt door Opdrachtgever bepaald. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer daarover om advies vragen. Opdrachtnemer geeft (gevraagd en ongevraagd) advies aan Opdrachtgever over de uitvoering van de overeengekomen producten en diensten en de te bereiken verbeteringen daarvan.

Hoofdstuk 3: Overige bepalingen

Artikel 15: Duur

1. Dit dienstverleningshandvest is geldig voor onbepaalde tijd.

2. Opdrachtgever kan dienstverlening voor basistaken slechts beëindigen door uit de regeling te treden overeenkomstig het daartoe bepaalde in de regeling.

  •  

Artikel 16: Omgang met Persoonsgegevens bij uittreding of opheffing gemeenschappelijke regeling

1. In geval van uittreding of opheffing van de gemeenschappelijke regeling, zal Opdrachtnemer met inachtneming van de wettelijke bewaartermijn zorgdragen voor definitieve verwijdering, vernietiging van de alsdan nog beschikbare en verwerkte persoonsgegevens en deze overdragen aan Opdrachtgever.

2. Tevens zal Opdrachtnemer ervoor zorgdragen dat eventuele sub-verwerkers de verwerking van Persoonsgegevens staken en deze vernietigen, verwijderen en overdragen aan de Opdrachtgever op dezelfde manier als voor de Opdrachtnemer geldt.

3. Desgevraagd zal Opdrachtnemer aan Opdrachtgever schriftelijk bevestigen dat aan alle verplichtingen uit hoofde van dit artikel is voldaan.

Artikel 17: Onvoorziene omstandigheden

1. Opdrachtgever(s) en dagelijks bestuur van RMN treden in overleg indien er sprake is van onvoorziene of gewijzigde omstandigheden, die van dien aard zijn dat dit dienstverleningshandvest behoort te worden gewijzigd.

2. Het algemeen bestuur besluit in voorkomende gevallen of wijziging noodzakelijk is en over de inhoud van de wijziging.

Artikel 18: Aansprakelijkheid

1. Indien een Partij toerekenbaar tekortkomt in de nakoming van enige verplichting onder dit handvest of de geldende dienstverleningsovereenkomst, is zij pas in verzuim nadat zij door de andere Partij in gebreke is gesteld en een redelijke termijn heeft gekregen om die tekortkoming te verhelpen.

2. In de rechtsverhouding tussen Partijen geldt dat de eerste Partij uitsluitend aansprakelijk is voor schade die door de tweede Partij of een derde is geleden als gevolg van handelen of nalaten van die eerste Partij zelf, van diens werknemers of (door haar ingeschakelde) derden, die in enig verband staan met de uitvoering van de verplichtingen die volgen uit dit handvest of de geldende dienstverleningsovereenkomst.

3. Tekortkomingen in de nakoming die direct dan wel indirect het gevolg zijn van een gebrek aan werknemers, vakantie van werknemers, stakingen, ziekte van werknemers of wanprestatie van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, liquiditeitsproblemen dan wel solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Opdrachtnemer, gelden als een toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer als bedoeld in het eerste lid.

4. Partijen vrijwaren elkaar voor aanspraken van derden. Voorgaande volzin laat onverlet dat Partijen in goed onderling overleg de wijze van handelen ten aanzien van de aansprakelijkheid ten opzichte van derden afstemmen.

5. Opdrachtnemer is aansprakelijk voor de tekortkomingen in haar dienstverlening en schade aan openbare ruimte en eigendommen van Opdrachtgever, voor zover deze het gevolg zijn van het niet in acht nemen door Opdrachtnemer van de zorgvuldigheid, de (des)kundigheid dan wel de professionaliteit waarop in het kader van de dienstverlening mag worden vertrouwd en door haar ingeschakelde derden.

6. Opdrachtnemer sluit ten behoeve van dekking van de aansprakelijkheid als bedoeld in dit artikel en overige in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke risico’s (een) (beroepsaansprakelijkheids)verzekering(en) af, en draagt er zorg voor gedurende de looptijd van deze overeenkomst steeds verzekerd te zijn. Opdrachtgever heeft het recht dit te controleren. Opdrachtnemer verleent volledige medewerking aan deze controle.

7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de milieuschade die in de toekomst zou blijken, doch vóór 1 april 2000 is veroorzaakt aan en bij de door Opdrachtgever beschikbaar gestelde opstallen.

Artikel 19: Schade aan de openbare ruimte en eigendommen Opdrachtgever

1. Partijen stellen elkaar onverwijld op de hoogte van het ontstaan van schade aan onder meer de openbare ruimte of eigendommen van Opdrachtgever, in elk geval binnen een week, nadat hem daarvan is gebleken of had kunnen blijken.

2. Na het ontstaan van schade aan de Openbare ruimte is Opdrachtnemer verplicht onverwijld de nodige maatregelen te treffen tot beperking daarvan.

3. Opdrachtnemer herstelt schade aan de Openbare ruimte, die voor zijn rekening komt, onverwijld, tenzij dat redelijkerwijze niet van hem kan worden gevergd.

Artikel 20: Wettelijke voorschriften

1. Opdrachtnemer draagt zorg voor het aanvragen, wijzigen en/of uitbreiden van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen en/of meldingen telkens indien dat van overheidswege wordt geëist, dan wel voortvloeit uit gemeentelijk beleid dan wel voor de exploitatie van Opdrachtnemer van belang is. De schade welke voortvloeit uit het ontbreken van één of meerdere vergunningen, die per 1 april 2000 door de toenmalige eigenaar/exploitant nog niet was geregeld, komt geheel ten laste van Opdrachtgever.

2. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van milieuschade die het gevolg is van handelingen in en bij gebouwen in gebruik door Opdrachtnemer van voor 1 april 2000.

3. Dit dienstverleningshandvest laat de publiekrechtelijke bevoegdheden van de bestuursorganen van de gemeente onverlet

Artikel 21: Bijlagen

Van dit handvest maken de hieronder opgenomen bijlagen onlosmakelijk deel uit:

a. Kostenallocatiemodel, tarievenbeleid en desintegratieregeling

b. Standaard Dienstverleningsovereenkomst inclusief Producten- en Dienstencatalogus en overlegstructuur

Artikel 22: Toepasbaar recht en geschillen

1. Op dit dienstverleningshandvest en op basis daarvan gesloten dienstverleningsovereenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.

2. Voor zover één of meer bepalingen van dit dienstverleningshandvest of een op basis daarvan gesloten dienstverleningsovereenkomst als bedoeld in artikel 2, tweede lid en 3 derde lid nietig of niet afdwingbaar mochten blijken te zijn, zal zulks geen gevolgen hebben voor de overige inhoud van dit dienstverleningshandvest of een op basis daarvan gesloten dienstverleningsovereenkomst. De desbetreffende bepalingen worden vervangen door nieuwe, door het algemeen bestuur ingeval van het dienstverleningshandvest resp. Partijen ingeval van de dienstverleningsovereenkomst, goed te keuren bepalingen.

3. Als er sprake is van een geschil tussen Partijen, wordt dit geschil voorgelegd aan het algemeen bestuur van RMN. Het algemeen bestuur kan een of meerdere externe bemiddelaars aanstellen.

4. Mocht het geschil na behandeling door het algemeen bestuur van RMN niet zijn beslecht, dan zal het geschil worden voorgelegd aan gedeputeerde staten van Utrecht.

5. Elke partij draagt de eigen kosten, voortvloeiend uit de procedures betreffende dit artikel.

Artikel 23: Slotbepalingen

1. Dit dienstverleningshandvest treedt in werking per 1 januari 2024.

2. Het per 6 oktober 2021 vastgestelde dienstverleningshandvest, wordt per 1 januari 2024 ingetrokken

3. Alle hiervoor gesloten dienstovereenkomsten tussen Partijen worden gewijzigd teneinde dit dienstverleningshandvest daarop van toepassing te laten zijn.

 

 

Aldus besloten door het algemeen bestuur van RMN op 18 december 2024

 

Het Algemeen Bestuur van RMN

de secretaris-directeur,

S. Klein- De Jong

de voorzitter,

J. van Engelen

Naar boven