Waterschapsblad van Waterschap Rivierenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2022, 8171 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2022, 8171 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit Wijzigingen legger waterkeringen 2022
[De bij dit besluit behorende bijlage 2, bestaande uit het in artikel 1 genoemde kaartmateriaal wordt bekendgemaakt via https://www.waterschaprivierenland.nl/legger-waterkeringenhttps://www.waterschaprivierenland.nl/legger-waterkeringen, conform artikel 7 lid 2 van de Bekendmakingswet.]
Inhoud leggers Waterkeringen 2022
Waterschap Rivierenland is verantwoordelijk voor het beheer van de primaire, regionale en overige waterkeringen in het rivierengebied. Om het beheer van deze waterkeringen op een goede manier te kunnen uitvoeren moet informatie over deze waterkeringen actueel en overzichtelijk in leggers worden vastgelegd. Een legger bevat informatie over de ligging, vorm, afmeting en constructie van waterstaatswerken en over de onderhoudsplichten. Waterschap Rivierenland is wettelijk verplicht de leggers actueel te houden.
Aanleiding wijzigingen leggers waterkeringen
Aanleiding voor het waterschap om de leggers van de waterkeringen te actualiseren zijn diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur. Dit betreffen:
Op de ontwerp-leggers zijn geen zienswijzen ingediend. Het algemeen bestuur heeft de leggers ten opzichte van het ontwerp ongewijzigd vastgesteld.
Leggers met bijlagen ter inzage
Het besluit tot vaststellen van de wijzigingen leggers waterkeringen 2022 inclusief bijlagen (leggerkaarten) ligt van donderdag 21 juli 2022 tot en met woensdag 31 augustus 2022 ter inzage. Via de webpagina https://www.waterschaprivierenland.nl/legger-waterkeringen is een interactieve kaart beschikbaar. U kunt inzoomen naar een locatie of zoeken op adres of postcode. Wilt u de stukken liever fysiek raadplegen, neem dan contact op via het e-mailadres: omgevingswet@wsrl.nl of bel (0344) 649090 om de mogelijkheden te bespreken.
Beroep tegen deze leggers is uitsluitend mogelijk tegen de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en onderhoudsverplichtingen op grond van artikel 78, tweede lid Waterschapswet. Tegen de vaststelling van de ligging, vorm, afmeting en constructie van de waterstaatswerken overeenkomstig artikel 5.1 van de Waterwet is alleen beroep mogelijk als de ligging van een waterbergingsgebied of een beschermingszone in een legger wordt vastgesteld of gewijzigd.
Tegen deze leggers kan gedurende zes weken na de dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Degenen die beroep in kunnen stellen, zijn:
Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten: naam en adres, datum, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, en de gronden van het beroep. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD voor particulieren en eHerkenning voor ondernemers). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Het behandelen van het beroep brengt kosten met zich mee (griffierecht).
Het indienen van beroep heeft geen schorsende werking. De vastgestelde leggers treden in werking op donderdag 21 juli 2022. Om dit te verhinderen kan, indien beroep wordt ingesteld, ook een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Ook de behandeling van dit verzoek brengt kosten met zich mee (griffierecht).
Wilt u meer weten over de legger waterkeringen? U kunt terecht op de website van het waterschap: https://www.waterschaprivierenland.nl/legger-waterkeringen. U kunt ook contact opnemen met het waterschap via: omgevingswet@wsrl.nl.
Besluit Wijzigingen legger waterkeringen 2022
Het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland;
gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden d.d. 10 mei 2022;
gelet op het advies van de commissie Waterveiligheid d.d. 30 mei 2022;
Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger waterkeringen 2022. Het gaat hier om:
Dit besluit hoort bij het integrale bestuursvoorstel tot het vaststellen van de Waterschapsverordening Waterschap Rivierenland, de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen Waterschap Rivierenland, het Projectplan Leggers en de wijzigingen legger waterkeringen 2022, registratienr. 2022051021.
De wijzigingen in de legger waterkeringen vast te stellen zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende verzamellijst met de wijzigingen legger waterkeringen 2022, het daarbij behorende kaartmateriaal en de toelichting op de legger waterkeringen.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Waterschapsblad. Bijlage 2 bestaande uit het in artikel 1 genoemde kaartmateriaal wordt bekendgemaakt via https://www.waterschaprivierenland.nl/legger-waterkeringen, conform artikel 7 lid 2 van de Bekendmakingswet.
Aldus besloten in de vergadering d.d. 1 juli 2022
het Algemeen Bestuur voornoemd,
de secretaris-directeur,
ir. Z.C. Vonk
de waarnemend dijkgraaf,
M.H.M. Gremmen
Verzamellijst wijzigingen legger waterkeringen 2022 behorende bij het Besluit wijzigingen legger waterkeringen 2022
Het leggerboek van dijkpaaltraject Heumen - Dreumel is opnieuw genummerd, maar inhoudelijk niet gewijzigd. De nummering op de overzichtskaart is hierop ook aangepast.
In te trekken leggerboeken en leggerbladen
Als gevolg van het vaststellen van bovenstaande leggerbladen, worden voorgaande versies hiervan ingetrokken:
– 1 |
||||
Bijlage II kaartmateriaal behorende bij het Besluit wijzigingen legger waterkeringen 2022 ( Het in artikel 1 genoemde kaartmateriaal wordt bekendgemaakt via https://www.waterschaprivierenland.nl/legger-waterkeringen.
Legger waterkeringen Toelichting
Waterschap Rivierenland is als beheerder van de waterkeringen op grond van artikel 5.1 van de Waterwet verplicht een normatieve legger vast te stellen, waarin is omschreven waaraan waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Van de legger maakt deel uit een overzichtskaart, waarop de ligging van waterstaatswerken en daaraan grenzende beschermingszones staat aangegeven. De legger gaat vergezeld van een technisch beheersregister met betrekking tot primaire waterkeringen dan wel waterkeringen ten aanzien waarvan toepassing is gegeven aan artikel 2.4 Waterwet, waarin de voor het behoud van het waterkerend vermogen kenmerkende gegevens van de constructie en de feitelijke toestand nader zijn omschreven.
Naast de legger op grond van de Waterwet is er ook een onderhoudslegger. De grondslag hiervoor is artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet. De onderhoudslegger bevat de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en de onderhoudsverplichtingen binnen het waterschapsgebied. Waterschap Rivierenland kent een hybride legger waterkeringen. Deze legger is een combinatie van de normatieve legger en de onderhoudslegger. Deze legger waterkeringen beschrijft de normatieve toestand waaraan waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Daarnaast wordt beschreven wie welke waterkeringen moet onderhouden.
In de Keur Waterschap Rivierenland 2014 (hierna: keur) staat voor welke handelingen of activiteiten een vergunning nodig is. Voor sommige activiteiten zijn algemene regels vastgesteld. Als aan deze regels wordt voldaan dan is er geen vergunning nodig. De werkzaamheden moeten wel bij het waterschap worden gemeld. Als niet kan worden volstaan met een meldplicht of als niet wordt voldaan aan de voorschriften die zijn verbonden aan een melding, dan bestaat er op grond van de keur een vergunningplicht. Voor het beoordelen van vergunningaanvragen heeft het waterschap beleidsregels vastgesteld.
1.2 Van Waterwet naar Omgevingswet
Sinds eind 2009 is de Waterwet de grondslag voor het integraal waterbeheer. Het is één van de 26 wetten die op een nog nader te bepalen datum op zal gaan in de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt één grondslag voor omgevingswaarden, één planstelsel en (algemene) regels voor activiteiten en besluitvorming over projecten. De wet introduceert een aantal nieuwe instrumenten. Een van deze instrumenten voor de waterschappen is de waterschapsverordening. Deze vervangt de keur en de algemene regels. Een ander gevolg van de Omgevingswet is dat de regels over onderhoudsplichten in een aparte verordening worden opgenomen: de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen.
Wanneer de Omgevingswet in werking treedt, gaat de grondslag van de normatieve legger over van artikel 5.1 van de Waterwet naar artikel 2.39 Omgevingswet. Daarnaast wordt de keur vervangen door de Waterschapsverordening en de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen Waterschap Rivierenland 2022.
De zonering van de waterstaatswerken en beschermingszones wordt onder de Omgevingswet niet langer in de legger opgenomen maar aangewezen in de Waterschapsverordening. Onder de Omgevingswet is een waterstaatswerk en een beschermingszone een beperkingengebied. In de Waterschapsverordening staan alle regels die bepalen welke activiteiten waar in ons beheergebied mogen plaatsvinden en onder welke voorwaarden.
Het doel van dit document is tweeledig:
De legger waterkeringen bestaat uit een combinatie van de normatieve legger zoals bedoeld in artikel 5.1 van de Waterwet en de onderhoudslegger zoals bedoeld in artikel 78, tweede lid, van de Waterschapswet. De legger van een waterkering (dijk, kade) bestaat uit een set (situatie)kaarten en (legger)dwarsprofielen van de waterkering en zijn directe omgeving en deze toelichting. Van de tekeningen valt af te lezen, waaraan de waterkering moet voldoen als het gaat over de ligging, vorm, afmeting, en constructie. Het waterschap legt zo de gegevens vast om te kunnen controleren of de waterkeringen sterk genoeg zijn. Uit de toelichting blijkt verder wie verplicht is de waterkering te onderhouden.
Er is een onderscheid aangebracht tussen drie categorieën van waterkeringen die in ieder geval in de legger opgenomen worden: primaire, regionale en overige waterkeringen. De primaire keringen worden aangewezen en genormeerd door het Rijk. De regionale keringen worden aangewezen en genormeerd door de provincies. De overige keringen tenslotte worden aangewezen en genormeerd door het waterschap.
Primaire waterkeringen zijn waterkeringen met een nationaal belang voor de waterveiligheid. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende categorieën primaire waterkeringen:
Regionale waterkeringen zijn waterkeringen met een regionaal belang voor de waterveiligheid. Voorbeelden hiervan zijn:
Overige waterkeringen zijn alle niet-primaire en niet-regionale waterkeringen, waar het waterschap zorg voor draagt. Voorbeelden hiervan zijn:
De keur bepaalt het volgende over:
waterkering: een verhoging die water kan tegenhouden. Dit kan een verhoging zijn die door mensen is aangelegd, maar ook een natuurlijke verhoging of hooggelegen gronden met ondersteunende kunstwerken. Voorbeelden van een waterkering zijn: dammen, dijken, kades, keermuren, kunstwerken en hoge gronden.
Direct naast de waterkering liggen aan weerszijden de beschermingszones. Zij maken geen onderdeel uit van het waterstaatswerk zelf.
Het ‘profiel van vrije ruimte’ (PVVR) staat weergegeven op de legger. Het is de ruimte die is gereserveerd voor toekomstige verbeteringen van een waterstaatswerk. Deze ruimte ligt aan beide kanten van een waterstaatswerk of van een toekomstig waterstaatswerk. De ruimte kan ook boven of onder een (toekomstig) waterstaatswerk liggen. Dit is vastgelegd in de legger. Het waterschap wil met behulp van de keur en de beleidsregels de ruimte binnen dit profiel zoveel mogelijk vrij houden om deze uitbreidbaarheid te waarborgen. Het ‘profiel van vrije ruimte’ dient dan ook als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen om een watervergunning.
De bouwgrens is een grens die als zodanig op de legger is aangegeven en die een gebied afbakent waarbinnen ter bescherming van een waterkering een bouwverbod geldt.
De in de legger opgenomen bouwgrens heeft als doel de waterkering en zijn directe omgeving tot een bepaalde afstand vrij te houden van bebouwing en verdere bebouwing te beperken. Dit houdt ook in dat de bouwgrens voor gebieden die al bebouwd zijn, anders is dan die voor onbebouwde gebieden. De bouwgrens dient dan ook als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen om een watervergunning.
Een leggervlak is een vlak aangegeven op de leggerkaart waarbinnen het bestemmingsplan bebouwing mogelijk maakt en die geheel of gedeeltelijk tussen de bouwgrens en de waterkering ligt. Het leggervlak heeft als doel bestaande bouwrechten, zoals verwoord in het op de peildatum geldende bestemmingsplan, in de legger inzichtelijk te maken. De leggervlakken worden gebruikt als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen om een watervergunning.
3 Onderhoudsplicht en onderhoudsplichtigen
Het waterschap is als beheerder niet als enige verantwoordelijk voor het onderhoud van de waterkering. Deze legger wijst namelijk, overeenkomstig artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet, de eigenaar aan als degene die het gewone onderhoud van de waterkering uitvoert. Wat het gewone onderhoud inhoudt, is in de keur beschreven. Het waterschap houdt als beheerder van de waterkering toezicht op het gewone onderhoud2.
Het buitengewoon onderhoud zoals dat in de keur is beschreven en wat het in stand houden van het (legger)profiel van de waterkering inhoudt, wordt verricht door het waterschap, tenzij bij of krachtens een wet, reglement of verordening anders is bepaald. Maar ook in dat geval behoudt het waterschap als beheerder altijd haar zeggenschap.
De onderhoudsplicht van objecten met alle bijbehorende voorzieningen3 die zich op, in of nabij het dijklichaam (en zich veelal op het eigendom van het waterschap) bevinden en die met een vergunning van het waterschap als beheerder zijn toegestaan of worden geacht te zijn toegestaan, berust bij de gebruiker of beheerder van deze objecten, tenzij in de vergunning anders is vermeld.
In de keur is het volgende opgenomen ten aanzien van de onderhoudsplicht:
Artikel 2.1. Onderhoudsplichtigen
Ten aanzien van het onderhoud aan waterkeringen is het volgende opgenomen:
Afdeling 2.2 Gewoon onderhoud aan waterkeringen
De onderhoudsplichtigen van waterkeringen dragen te allen tijde zorg voor een goede toestand van de waterkeringen door onder andere het bestrijden van schadelijk wild, met uitzondering van muskus- en beverratten, en van schadelijke begroeiingen, het herstellen van beschadigingen en het in stand houden van begroeiingen en materialen, dienstig aan de waterkering
Artikel 2.3 Buitengewoon onderhoud aan waterkeringen
Artikel 2.4 Onderhoud ondersteunende kunstwerken en werken
De middelen bestemd tot afsluiting van kunstwerken dienen door de onderhoudsplichtigen in goede staat te worden onderhouden en zo vaak als dat door het bestuur nodig wordt geoordeeld, dient de goede werking te worden getoond. Het waterkerend houden betreft zowel de instandhouding als het functioneren van het werk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2022-8171.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.