Regeling van de Minister voor Klimaat en Energie van 4 februari 2022, nr. WJZ/ 21307436, tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies in verband met de vaststelling van de subsidiemodule ERA-NET energieprojecten en tot wijziging van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 in verband met de openstelling van de subsidiemodule ERA-NET energieprojecten ten aanzien van de energie-call PED (positive energy districts)

De Minister voor Klimaat en Energie,

Gelet op artikelen 2, tweede lid, 4, 5, 16, 17, 19, 25 en 34 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 4.2.7 wordt onder vernummering van het vierde lid tot vijfde lid een lid ingevoegd, luidende:

  • 4. Paragraaf 4.2.18 vervalt met ingang van 1 februari 2027, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn verleend.

B

In titel 4.2 wordt na paragraaf 4.2.17 een paragraaf ingevoegd, luidende:

Paragraaf 4.2.18. ERA-NET energieprojecten

Artikel 4.2.120. Begripsomschrijvingen
  • 1. In deze paragraaf wordt verstaan onder:

    ERA-NET energiecall:

    gezamenlijke oproep van deelnemende lidstaten voor aanvragen voor ERA-NET energieprojecten, genoemd in de ministeriële regeling, bedoeld in artikel 16 van het besluit, gedurende de daarin genoemde openstellingsperiode;

    ERA-NET energieproject:

    internationaal project bestaande uit fundamenteel onderzoek voor zover het niet-economische activiteiten van onderzoeksorganisaties betreft, industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling, een energiedemonstratieproject of een combinatie van deze vormen, dat is ingediend op grond van een ERA-NET energiecall;

    internationale expert-panel:

    panel als bedoeld in de ERA-NET energiecall, dat de ERA-NET energieprojecten beoordeelt;

    internationale rangschikking:

    rangschikking van de aanvragen voor een ERA-NET energieproject door het internationale expert-panel;

    internationale voorselectie:

    voorselectie van de conceptaanvragen voor een ERA-NET energieproject door de lidstaten als bedoeld in de ERA-NET energiecall.

Artikel 4.2.121. Subsidieaanvraag

De Minister verstrekt op aanvraag een subsidie voor het uitvoeren van activiteiten in een ERA-NET energieproject aan:

  • a. een in Nederland gevestigde deelnemer aan een ERA-NET energieproject, of

  • b. een deelnemer in een samenwerkingsverband van in Nederland gevestigde deelnemers aan een ERA-NET energieproject.

Artikel 4.2.122. Hoogte subsidie
  • 1. De subsidie bedraagt:

    • a. 50% van de subsidiabele kosten voor zover deze betrekking hebben op industrieel onderzoek;

    • b. 25% van de subsidiabele kosten voor zover deze betrekking hebben op experimentele ontwikkeling;

    • c. 80% van de subsidiabele kosten voor zover deze betrekking hebben op niet-economische activiteiten door onderzoeksorganisaties;

    • d. indien het ERA-NET energieproject bestaat uit een energiedemonstratieproject:

      • 1°. 30% van de subsidiabele kosten, voor zover deze betrekking hebben op een project dat energie-efficiëntiemaatregelen betreft;

      • 2°. 45% van de subsidiabele kosten, voor zover deze betrekking hebben op een project dat maatregelen betreft ter bevordering van energie uit hernieuwbare energiebronnen en waarbij de subsidiabele kosten worden berekend in overeenstemming met artikel 41, zesde lid, onderdeel a of b, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

      • 3°. 30% van de subsidiabele kosten, voor zover deze betrekking hebben op een project dat maatregelen betreft ter bevordering van energie uit hernieuwbare energiebronnen en waarbij de subsidiabele kosten worden berekend in overeenstemming met artikel 41, zesde lid, onderdeel c, van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

  • 2. De subsidiabele kosten van een ERA-NET energieproject bestaande uit een energiedemonstratieproject worden berekend volgens de artikelen 38 en 41 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

  • 3. De in het eerste lid, onderdelen a, b en d, genoemde percentages worden met 20 procentpunten verhoogd, indien de aanvrager een kleine onderneming is en de subsidiabele kosten worden gemaakt en betaald door de kleine onderneming.

  • 4. De in het eerste lid, onderdelen a, b en d, genoemde percentages worden met 10 procentpunten verhoogd, indien de aanvrager een middelgrote onderneming is en de subsidiabele kosten worden gemaakt en betaald door de middelgrote onderneming.

  • 5. Onverminderd het derde en vierde lid, worden de in het eerste lid, onderdelen a en b, genoemde percentages voor ondernemingen met 10 procentpunten verhoogd, indien het project samenwerking met een onderzoeksorganisatie betreft, de onderzoeksorganisatie minstens 10% van de subsidiabele projectkosten draagt en de onderzoeksorganisatie het recht heeft de resultaten van het project te publiceren voor zover deze afkomstig zijn van het door die organisatie uitgevoerde onderzoek.

  • 6. Het maximale subsidiebedrag is het maximale subsidiebedrag, bedoeld in de ERA-NET energiecall.

Artikel 4.2.123. Verdeling van het subsidieplafond

De Minister verdeelt het subsidieplafond per ERA-NET energiecall op volgorde van de internationale rangschikking.

Artikel 4.2.124. Realisatietermijn

De termijn, bedoeld in artikel 23, onderdeel b, van het besluit, is de termijn, genoemd in de ERA-NET energiecall.

Artikel 4.2.125. Afwijzingsgronden

De Minister beslist afwijzend op een aanvraag indien:

  • a. het ERA-NET energieproject in de internationale voorselectie wordt afgewezen;

  • b. het ERA-NET energieproject in de internationale rangschikking een lager aantal punten krijgt toegekend dan het minimaal aantal punten, genoemd in de ERA-NET energiecall;

  • c. het ERA-NET energieproject in de internationale rangschikking niet aanbevolen wordt voor financiering;

  • d. het ERA-NET energieproject niet voldoet aan de voorwaarden, bedoeld in de ERA-NET energiecall;

  • e. een of meer niet in Nederland gevestigde deelnemers niet worden ondersteund vanuit hun nationale programma’s voor hun aandeel in het ERA-NET energieproject.

Artikel 4.2.126. Verplichtingen subsidieontvanger
  • 1. De subsidieontvanger voldoet aan voorwaarden en verplichtingen die zijn opgenomen in de ERA-NET energiecall.

  • 2. In afwijking van artikel 4.2.2, vierde lid, wordt iedere publicatie door of met medewerking van de in Nederland gevestigde deelnemers in het project of diens medewerkers voorzien van de vermelding dat het een ERA-NET energieproject betreft en van de naam van de ERA-NET energiecall.

Artikel 4.2.127. Staatssteun

De subsidie, bedoeld in artikel 4.2.121, bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door de artikelen 25, 38 en 41 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

ARTIKEL II

De tabel, behorende bij artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 wordt als volgt gewijzigd:

Onder de rij met titel 4.2, artikel 4.2.72 Systeemintegratie, wordt een rij ingevoegd, luidende:

4.2.121

ERA-NET energie-call PED (Positive Energy Districts), te raadplegen via www.rvo.nl/ped

 

10-02-2022 t/m 24-02-2022

€ 1.000.000

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 4 februari 2022

De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Aanleiding

Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (hierna: RNES) en van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022. Met deze wijzigingsregeling wordt de subsidiemodule ERA-NET energieprojecten opnieuw vastgesteld en opgenomen in paragraaf 4.2.18 van de RNES, en opengesteld.

2. ERA-NET energieprojecten

De subsidiemodule ERA-NET energieprojecten wordt ingezet om cofinanciering op Nederlandse projecten te ondersteunen in ‘energiecalls’ van het European Research Alliance NETwork. Met de komst van Horizon Europe (opvolging Horizon 2020), zal het ERA-NET vanaf 2022 worden voortgezet als Cofunded Partnerships. De kern en het doel van deze regeling zal hetzelfde blijven; het blijven bieden van extra ondersteuning, c.q. cofinanciering, aan Nederlandse projecten die deelnemen en Europese ondersteuning ontvangen. Omdat de nationale bijdrage vaak doorslaggevend is voor de haalbaarheid van deze projecten, is het wenselijk om de vervaltermijn van deze subsidiemodule te verlengen.

3. Staatsteun

De subsidiemodule ERA-NET energieprojecten bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door de artikelen 25, 38 en 41 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.

4. Regeldruk

Op grond van de aangepaste subsidiemodule worden circa 4 aanvragen verwacht voor ERA-NET energie-call PED (Positive Energy Districts), waarvan naar verwachting circa 4 aanvragen gehonoreerd zullen worden. De administratieve lasten voor ondernemingen worden geschat op € 41.830. Dit is 4,18% van het totale subsidiebedrag van 1 miljoen euro.

De regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk en is niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

5. Voorhang

Het ontwerp van deze regeling is op grond van artikel 4.10, zesde lid, van de Comptabiliteitswet 2016 schriftelijk ter kennis gebracht van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De leden van de Tweede Kamer hebben geen reactie ingediend op de ontwerpregeling.

6. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en wijkt daarom af van de vaste verandermomenten inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroepen gebaat zijn bij spoedige inwerkingtreding, zodat de openstelling reeds in februari 2022 kan geschieden. Deze opening zal ondersteuning bieden aan projecten die deelnemen aan de Europese energiecall Positive Energy Districts. De doelgroepen zijn reeds op de hoogte dat er nationale middelen beschikbaar zullen worden gesteld door de rijksoverheid, doordat de call internationaal al bekend is gemaakt via www.jpi-urbaneurope.eu/calls/ped-call/. De Europese energiecall sluit 24 februari, daarmee zal de nationale openstelling ook op 24 februari moeten sluiten.

II. Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

Gelet op artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 is een vervaldatum opgenomen voor de subsidiemodule ERA-NET energieprojecten (1 februari 2027). Dit is geregeld in artikel 4.2.7, zodat alle vervaltermijnen van alle subsidiemodules van titel 4.2 Topsector energieprojecten in hetzelfde artikel staan.

Onderdeel B
Artikel 4.2.120

In dit artikel zijn de begripsbepalingen opgenomen die van belang zijn voor deze paragraaf. Omdat de voorwaarden, criteria en afwijzingsgronden grotendeels zijn opgenomen in de ERA-NET energiecall waar het ERA-NET energieproject betrekking op heeft, wordt in deze paragraaf telkens dynamisch verwezen naar de ERA-NET energiecall die is opgenomen in de openstellingsregeling EZK- en LNV-subsidies en ook opengesteld is, gelet op de in openstellingsregeling opgenomen openstellingsperiode. Op deze manier kan bij een nieuwe ERA-NET energiecall volstaan worden met het noemen van deze call en het opnemen van een vindplaats ervan in de openstellingsregeling. De toepasselijke criteria, voorwaarden en afwijzingsgronden blijken dan uit de desbetreffende ERA-NET energiecall. Er worden in deze regeling geen aanvullende nationale voorwaarden of criteria gesteld.

In de begripsbepaling van ERA-NET energieproject zijn de activiteiten opgenomen waarvoor subsidie verleend kan worden. Dit zijn fundamenteel onderzoek voor zover het niet-economische activiteiten van onderzoeksorganisaties betreft, industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling, een energiedemonstratieproject of een combinatie van deze vormen. De bijbehorende subsidiepercentages zijn opgenomen in artikel 4.2.122. Omdat de activiteiten per ERA-NET energiecall kunnen verschillen, is er voor gekozen de projectbeschrijving zo breed mogelijk te houden. In de calltekst van een ERA-NET energiecall wordt aangegeven voor welk type activiteiten projecten worden gezocht. Het kan ook voorkomen dat de reikwijdte van een ERA-NET energiecall niet al de in deze subsidiemodule genoemde activiteiten omvat, en omgekeerd. Zo was het bij de ERA-NET energiecall ACT niet mogelijk om via deze subsidieregeling aanvragen voor energiedemonstratieprojecten in te dienen, omdat CO2-opvang en -opslag niet valt onder het begrip energiedemonstratieproject in artikel 4.1.1.

Artikel 4.2.121

Het ERA-NET energieproject wordt in eerste instantie ingediend in de internationale ERA-NET energiecall. Daarna doet de in Nederland gevestigde deelnemer aan het ERA-NET energieproject, tijdens de in de openstellingsregeling voor de desbetreffende ERA-NET energiecall genoemde openstellingsperiode, een aanvraag bij de Minister voor uitvoering van zijn aandeel in het ERA-NET energieproject. In geval van een samenwerkingsverband van in Nederland gevestigde deelnemers aan een ERA-NET energieproject, wordt de aanvraag ingediend door de penvoerder van het samenwerkingsverband voor het aandeel van de deelnemers in dat ERA-NET energieproject.

Artikel 4.2.122

In dit artikel zijn de subsidiepercentages opgenomen voor het uitvoeren van een ERA-NET energieproject. Met deze percentages wordt aangesloten bij de voor de gehele titel 4.2 geldende geüniformeerde subsidiepercentages (eerste en tweede lid). Deze percentages gaan niet verder dan wat op grond van de Algemene groepsvrijstellingsverordening toegestaan is. In sommige gevallen geldt een verhoging van het subsidiepercentage met 10 of 20 procent (derde, vierde en vijfde lid).

Het maximale subsidiebedrag per ERA-NET energieproject zal verschillen per ERA-NET energiecall. Daarom wordt voor het maximale subsidiebedrag verwezen naar de ERA-NET energiecall waar het project onder valt (zesde lid).

Artikel 4.2.123

De projecten zullen door een internationale commissie die is aangesteld op grond van de ERA-NET energiecall gerangschikt worden op basis van de in de call opgenomen criteria. Dit is de internationale rangschikking. Om te voorkomen dat er discrepantie ontstaat tussen de internationale en nationale rangschikking, rangschikt de Minister de aanvragen conform de internationale rangschikking.

Artikel 4.2.124

In artikel 23, onderdeel b, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies is opgenomen dat afwijzend wordt beslist op een aanvraag indien het onaannemelijk wordt geacht dat de activiteiten binnen de bij ministeriële regeling te bepalen termijn voltooid worden (de realisatietermijn). Omdat de realisatietermijn per ERA-NET energiecall kan verschillen, is hier een dynamische verwijzing opgenomen naar de termijn die in de desbetreffende ERA-NET energiecall is opgenomen.

Artikel 4.2.125

In dit artikel zijn de afwijzingsgronden opgenomen. Indien er tijdens de openstellingsperiode van een ERA-NET energiecall in de openstellingsregeling EZK- en LNV-subsidies wel al een internationale voorselectie is gemaakt van de ERA-NET energieprojecten binnen een ERA-NET energiecall maar deze nog niet beoordeeld zijn door het internationale expertpanel, kan de Minister wel al de projecten afwijzen die ook in de internationale voorselectie zijn afgewezen (onderdeel a). Daarnaast worden de projecten afgewezen die in de rangschikking minder punten toegewezen krijgen dan het minimaal aantal punten (onderdeel b) of in de internationale rangschikking niet aanbevolen worden voor financiering (onderdeel c). Tevens kunnen er voorwaarden zijn opgenomen in de ERA-NET energiecall die voor alle ERA-NET projecten gelden, zoals op het gebied van te subsidiëren activiteiten en de looptijd van het project, en kunnen er aanvullende nationale voorwaarden zijn. Indien een project niet aan deze voorwaarden voldoet, wordt de aanvraag afgewezen (onderdeel d).

Tot slot wordt afwijzend beslist als een of meer niet in Nederland gevestigde deelnemers niet worden ondersteund vanuit hun nationale programma’s, aangezien het gehele ERA-NET energieproject dan geen doorgang kan vinden in de aangevraagde vorm (onderdeel e). Een project moet uitgevoerd worden conform het projectplan zoals dat is ingediend (artikel 37, eerste lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies).

Artikel 4.2.126

In het eerste lid wordt geregeld dat de deelnemers in een ERA-NET energieproject zich moeten houden aan de voorwaarden en verplichtingen die opgenomen zijn in de ERA-NET energiecall. Dit kunnen bijvoorbeeld rapportageverplichtingen betreffen of de mogelijkheden voor verlenging van de einddatum van het project.

In artikel 4.2.2, vierde lid, dat voor heel titel 4.2 van de RNES geldt, is opgenomen dat bij iedere publicatie wordt vermeld dat het project uitgevoerd wordt met Topsector Energie-subsidie. Omdat het hier geen Topsector Energie-project betreft, is in het tweede lid van dit artikel opgenomen dat in plaats daarvan bij iedere publicatie wordt vermeld dat het een ERA-NET energieproject betreft.

Artikel 4.2.127

Voor een toelichting op dit artikel zij verwezen naar punt 3 van het algemeen deel van de toelichting, met betrekking tot de staatssteun.

Artikel II

Dit artikel regelt dat in de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 wordt opgenomen wanneer de subsidieaanvragen voor de subsidiemodule ERA-NET energie-call PED (Positive Energy Districts) kunnen worden ingediend en wat het subsidieplafond daarvoor is.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten

Naar boven