De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel 4, eerste lid, onderdeel b, van de Kaderwet overige BZK-subsidies
en de artikelen 8, eerste en tweede lid, en 11, tweede lid, van het Kaderbesluit BZK-subsidies;
Besluit:
TOELICHTING
I. Algemeen deel
1. Inleiding
De Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (hierna: SEEH) stelt subsidie beschikbaar
voor verenigingen van eigenaars (hierna: VvE’s), wooncoöperaties en woonverenigingen
(gezamenlijk worden deze drie types verenigingen in de SEEH gedefinieerd als: verenigingen)
die minimaal twee grote isolerende maatregelen laten uitvoeren aan hun woning. De
SEEH is ingevoerd in september 2016 en wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland (RVO) in naam van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Uit de evaluatie van de regeling1 blijkt dat deze regeling mensen aanzet tot het nemen van meer energiebesparende maatregelen.
2. Inhoud
In deze wijzigingsregeling zal het subsidiepercentage in de SEEH voor verenigingen
tijdelijk worden verhoogd van ongeveer 20% naar ongeveer 30%. Daarnaast zal het subsidieplafond
voor 2021–2022 voor energieadvies, meerjarenonderhoudsplan en procesbegeleiding worden
opgehoogd van 1 miljoen euro naar 2 miljoen euro.
Het is essentieel de vraag naar energie terug te brengen, om dan in die resterende
vraag te kunnen voorzien met de beschikbare duurzame bronnen. Het aanpakken van slecht
geïsoleerde woningen is het meest rendabel. Bovendien leidt het tot lagere energielasten
voor bewoners. In de augustus besluitvorming zijn daarom middelen vrijgemaakt voor
een Nationaal Isolatie Programma in de periode 2022 t/m 2024.2 De tijdelijke verhoging van de SEEH subsidiepercentages tot ongeveer 30% is een van
de maatregelen uit dit Nationaal Isolatie Programma, om verenigingen extra te stimuleren
tot het nemen van isolerende maatregelen. Met deze verhoging van het subsidiepercentage
wordt het nog aantrekkelijker voor verenigingen om isolatiemaatregelen te nemen, omdat
de terugverdientijd van deze maatregelen korter wordt.
De huidige vervaldatum van de SEEH is 1 januari 2024. In deze wijzigingsregeling is
nu opgenomen dat de aanvraag moet zijn ingediend in de periode van 1 januari 2022
tot en met 31 december 2023. Het is echter de bedoeling dat het verhoogde subsidiepercentage
gaat gelden tot en met 31 december 2024. Bij een wijziging van de vervaldatum dient
de regeling op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016
gedurende 30 dagen voorgehangen te worden bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Deze periode was op het moment van het voorbereiden van deze regeling te lang, vanwege
de korte periode waarin deze wijziging doorgevoerd moest worden gezien het belang
van verdergaande verduurzaming op korte termijn. Daarom wordt de vervaldatum nu nog
niet gewijzigd. Deze datum zal met een wijziging van de SEEH in 2022 worden verlengd
en dan zal ook de aanvraagtermijn worden gewijzigd naar 31 december 2024.
De afgelopen maanden is het aantal aanvragen voor energieadvies, meerjarenonderhoudsplan
en procesbegeleiding toegenomen. Het budget wat hiervoor beschikbaar was gesteld voor
de jaren 2021–2022 blijkt onvoldoende te zijn. Er wordt daarom 1 miljoen euro extra
beschikbaar gesteld, zodat voor deze categorie ook nieuwe aanvragen in 2022 kunnen
worden toegewezen.
3. Verhouding tot hoger en ander nationaal recht
Kaderwet overige BZK-subsidies, Kaderbesluit BZK-subsidies en Algemene wet bestuursrecht
De SEEH is gebaseerd op de Kaderwet overige BZK-subsidies en het Kaderbesluit BZK-subsidies
(hierna: Kaderwet en Kaderbesluit). De Kaderwet en het Kaderbesluit vormen het kader
waarbinnen SEEH-subsidies worden verstrekt. Dat betekent dat regels uit de wet en
het besluit eveneens van toepassing zijn op SEEH-subsidies, tenzij de SEEH bepaalt
dat er afwijkende regels gelden. Naast de Kaderwet en het Kaderbesluit is de Algemene
wet bestuursrecht (Awb) van belang voor subsidieverstrekking. In titel 4.2 zijn regels
gesteld over subsidies die gelden voor iedere subsidie van de overheid, inclusief
de SEEH. In de Awb zijn bijvoorbeeld regels te vinden over de inhoud van de beschikking,
gronden waarop de subsidieaanvraag geweigerd kan worden en intrekking of wijziging
van de subsidie.
ISDE
Sinds 1 januari 2021 kunnen eigenaar-bewoners bij de Investeringssubsidie duurzame
energie en energiebesparing (ISDE) subsidie aanvragen voor onder andere isolatiemaatregelen.
In de ISDE zullen de subsidiepercentages voor isolatiemaatregelen in de periode van
1 januari 2022 tot en met 31 december 2024 ook worden opgehoogd.3
Staatssteun
De verhoging van het subsidiepercentage heeft geen invloed op de staatssteunbeoordelingen
die eerder zijn gemaakt bij de wijziging van de SEEH.4 Het betreft een verhoging waarbij de subsidie wederom binnen de grens van 30% van
de kosten blijft. De verleende steun komt daarom in aanmerking voor de uitzondering
op het verbod op staatssteun, op grond van artikel 38 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
Aangezien bovendien de looptijd en het maximale jaarbudget niet worden gewijzigd,
blijft deze wijziging binnen de voorwaarden van de kennisgeving wegens staatssteun
bij de Europese Commissie.5
4. Administratieve lasten
De administratieve lasten bij de SEEH bestaan uit de kosten van de informatieverplichtingen
aan de overheid. Deze kosten doen zich alleen voor als iemand zelf besluit subsidie
op basis van de SEEH aan te willen vragen. Er is dus geen sprake van een verplichting
en de inspanning levert subsidie op. Desalniettemin is het belangrijk deze lasten
beperkt te houden. Deze wijzigingsregeling verandert niets aan de lastendruk voor
verenigingen. De gevraagde aanvraaggegevens wijzigen namelijk niet.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor
een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk
heeft.
5. Inbreng externe partijen
Deze wijziging is onderdeel van het Nationaal Isolatie Programma, waarin verschillende
maatregelen staan aangekondigd die een stimulerend effect hebben op woningisolatie.
Deze verhoging van het subsidiepercentage van de SEEH is erop gericht verenigingen
te stimuleren door middel van extra financiële ondersteuning om energiebesparende
maatregelen te nemen. Er wordt om die reden geen weerstand op deze wijziging verwacht.
Vanwege de korte periode waarin deze wijziging doorgevoerd moet worden, is er daarom
besloten om voor deze wijziging geen internetconsultatie te houden.
6. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2022. Daarmee wordt aangesloten bij de
vaste verandermomenten voor nieuwe regelgeving. Gezien het belang dat gehecht wordt
aan de snelle inwerkingtreding van de regeling als onderdeel van het Nationaal Isolatie
Programma wordt niet vastgehouden aan de vaste invoeringstermijn van twee maanden.
II. Artikelsgewijs
Artikel I, onderdeel B
Omwille van de uitvoerbaarheid is in plaats van aanpassing van artikel 14a gekozen
een nieuw artikel vast te stellen. Gezien onder de huidige regeling eigenaar-bewoners
niet meer onder de doelgroep vallen, kan aanpassing van artikel 14a namelijk leiden
tot moeilijkheden in de uitvoering. Er kunnen immers nog bezwaar- of beroepsprocedures
lopen op grond van artikel 14a op het moment van publicatie.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren