Boetebeleidsregels voor het aanbieden van kansspelen op afstand zonder vergunning, Kansspelautoriteit

Kansspelautoriteit

1 oktober 2021

1. Inleiding

De boetebeleidsregels, laatstelijk herzien op 1 maart 2019, worden per 1 oktober 2021 geactualiseerd. Deze actualisering heeft te maken met de wet Kansspelen op afstand (wet Koa), die per 1 april 2021 in werking is getreden.

Deze geactualiseerde boetebeleidsregels gelden voor zaken die in nader onderzoek worden genomen op of na 1 oktober 2021.

De doelstellingen van het kansspelbeleid zijn het beschermen van de speler, het voorkomen van kansspelverslaving en de bestrijding van illegaliteit en criminaliteit.

De inwerkingtreding van de wet Koa op 1 april 2021 heeft vergunningverlening voor het aanbieden van kansspelen online mogelijk gemaakt. Bedrijven kunnen een vergunning aanvragen voor het aanbieden van online kansspelen. De Kansspelautoriteit zal handhavend optreden tegen het resterende illegale aanbod. Onduidelijk is immers of de aanbieders van dergelijke kansspelen voldoende betrouwbaar zijn en of zij de speler voldoende beschermen. Deze situatie is bijzonder onwenselijk.

2. Reikwijdte van deze boetebeleidsregels

Deze boetebeleidsregels zijn van toepassing op commerciële en/of professionele aanbieders van online kansspelen zonder dat zij hiervoor een vergunning van de Kansspelautoriteit hebben.

Het aanbieden van kansspelen zonder vergunning is een overtreding van artikel 1, eerste lid, onder a, van de Wet op de kansspelen (hierna: Wok).

In deze boetebeleidsregels is opgenomen hoe de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit de hoogte van een bestuurlijke boete ex artikel 35a en volgende van de Wok vaststelt.

3. Opbouw van de boete

De boete bestaat uit een basisboete. De basisboete wordt verhoogd indien zich boeteverhogende omstandigheden voordoen. Wat wordt verstaan onder boeteverhogende omstandigheden wordt verderop nader uitgewerkt, alsmede met welk bedrag of met welk percentage de basisboete dan wordt verhoogd.

De vastgestelde boete wordt naar beneden afgerond op een veelvoud van € 1.000,–.

4. De wijze van berekening van de boete

Hoe de boete wordt berekend, is afhankelijk van de omzet van de overtreder:

  • a. als de omzet van de overtreder minder is dan 15 miljoen euro, wordt de boete berekend aan de hand van vaste bedragen;

  • b. als de omzet van de overtreder gelijk is aan of meer is dan 15 miljoen euro, wordt de boete berekend aan de hand van de omzet.

Het begrip ‘omzet’ (artikel 2:377, zesde lid, van het Burgerlijk Wetboek) is in de kansspelwereld geen gangbaar begrip: veel gebruikelijker is de term bruto spelresultaat (BSR). Daar komt bij dat de term omzet voor de verschillende segmenten binnen kansspelen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Om alle segmenten gelijk te behandelen hanteert de Kansspelautoriteit de volgende definitie als omzet: de som van alle inzetten/inleggen. Op basis van deze definitie wordt de vraag beantwoord of een overtreder meer of minder dan 15 miljoen euro omzet heeft.

Onder omzet verstaat de Kansspelautoriteit de in Nederland behaalde omzet. Indien de Kansspelautoriteit de betrokken omzet niet op basis van door de overtreder verstrekte informatie of andere bronnen kan bepalen, kan de Kansspelautoriteit hiervan een schatting maken. Indien de in Nederland behaalde omzet niet bekend is of onduidelijk, kan de Kansspelautoriteit de Nederlandse omzet berekenen op basis van de (geschatte) wereldwijde omzet.

Bij schatting of berekening van de omzet gaat de Kansspelautoriteit in eerste instantie uit van het (geschatte) bruto spelresultaat en wordt dit omgerekend tot wat de Kansspelautoriteit onder omzet verstaat. Onder het bruto spelresultaat (BSR) wordt verstaan: het verschil tussen van spelers ontvangen inzetten en de aan spelers beschikbaar gestelde prijzen. In het geval van commissie spellen (zoals casinospellen waarbij de spelers tegen elkaar spelen, betting exchanges en poolbetting (bij paardenweddenschappen)), wordt de commissie als het BSR beschouwd. Voor overige details over de berekening van BSR wordt verwezen naar de definities bij de kansspelbelasting en de heffing. Het BSR wordt vervolgens opgehoogd om de omzet te bepalen.

4.1 Omzet minder dan 15 miljoen euro

De basisboete is € 600.000,–. Dit bedrag wordt verhoogd in het geval van het zich voordoen van boeteverhogende omstandigheden.

4.2 Omzet gelijk aan of meer dan 15 miljoen euro

De basisboete is gelijk aan 4% van de omzet. Dit percentage wordt verhoogd in het geval van het zich voordoen van boeteverhogende omstandigheden.

5. Boeteverhogende omstandigheden

De basisboete wordt verhoogd indien onderstaande boeteverhogende omstandigheden zich voordoen. Per omstandigheid wordt vermeld welk vast bedrag er bij de basisboete van € 600.000,– komt, dan wel hoeveel procentpunten er bij de basisboete van 4% van de omzet worden geteld. De lijst is niet limitatief: ook andere, op dit moment nog niet voorziene, omstandigheden kunnen tot een verhoging leiden.

De Kansspelautoriteit hanteert de volgende boeteverhogende omstandigheden:

 

Omschrijving

Vast bedrag

Procentpunt

A

Gerichtheid op minderjarigen of andere kwetsbare groepen

€ 150.000,–

1

B

Aanbod verboden spellen/weddenschappen

€ 150.000,–

1

C

Inactiviteitskosten

€ 75.000,–

0,5

D

Onjuiste of irrelevante mededelingen over vergunningen

€ 75.000,–

0,5

E

De voorwaarden van de prijzen

€ 75.000,–

0,5

F

De hoogte en manier van stortingen

€ 75.000,–

0,5

G

Autoplay en/of turboplay

€ 75.000,–

0,5

H

Ontbreken informatie verslavingspreventie

€ 75.000,–

0,5

I

Ontbreken speellimieten of vooringevulde speellimieten

€ 75.000,–

0,5

J

Ontbreken leeftijdsverificatie

€ 75.000,–

0,5

K

Aanbod via een mobiele applicatie

€ 75.000,–

0,5

L

Duaal karakter

€ 75.000,–

0,5

M

Bijzondere omstandigheden

In aanvulling hierop hanteert de Kansspelautoriteit de volgende boeteverhogende omstandigheid:

In geval van recidive verhoogt de Kansspelautoriteit de bestuurlijke boete (inclusief verhogende omstandigheden) met 100%, tenzij dit percentage gezien de omstandigheden van het concrete geval evident onredelijk is.

Bestuurders

De Kansspelautoriteit zal waar mogelijk en nodig natuurlijke of rechtspersonen beboeten indien zij feitelijk leiding hebben gegeven aan de overtreding van artikel 1, eerste lid, onder a van de Wok. Indien de Kansspelautoriteit een bestuurlijke boete oplegt aan een natuurlijke persoon vanwege het geven van opdracht tot een overtreding of het feitelijk leiding geven aan een overtreding, wordt er rekening houden met de mate van betrokkenheid van de natuurlijke persoon bij het plegen van de overtreding en de positie van de natuurlijke persoon binnen de organisatie waarvoor hij of zij werkzaam is, dan wel werkzaam was

6. Slotbepalingen

Deze beleidsregels treden in werking per 1 oktober 2021. Van de vaststelling van de beleidsregels zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant.

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als ‘Boetebeleidsregels illegaal aanbod kansspelen op afstand 2021’.

Den Haag, 14 september 2021

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit, R.J.P. Jansen Voorzitter

TOELICHTING

Inleiding

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit is bevoegd om op grond van artikel 35a van de Wok een bestuurlijke boete op te leggen voor het o.a. aanbieden van kansspelen op afstand in Nederland zonder vergunning van de Kansspelautoriteit. Kansspelen op afstand zijn kansspelen waaraan de speler met elektronische communicatiemiddelen en zonder fysiek contact met (het personeel van) de organisator van de kansspelen, of een derde die ten behoeve van de deelname aan de kansspelen een ruimte en middelen ter beschikking stelt, deelneemt. Bij het bepalen van de boete en de hoogte daarvan zal de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit deze boetebeleidsregels toepassen. In het navolgende zal voor het gemak enkel worden gesproken van de Kansspelautoriteit, ook als daarmee de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit wordt bedoeld.

Bij de vaststelling van de (hoogte van de) boete zal de Kansspelautoriteit de toepasselijke bepalingen van Hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb), alsmede de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht nemen.

De Wok bepaalt dat de bestuurlijke boete die voor het zonder vergunning aanbieden van (online) kansspelen kan worden opgelegd, ten hoogste het bedrag van de zesde categorie, bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht bedraagt of, indien dat meer is, 10% van de omzet in het boekjaar voorafgaande aan de beschikking.

De Kansspelautoriteit geeft met deze boetebeleidsregels naar haar huidige inzichten invulling aan haar beleidsvrijheid. De Kansspelautoriteit is van mening dat een overtreding niet lonend zou mogen zijn voor een illegale aanbieder. Het opleggen van een boete heeft daarom ook als eerste een punitief karakter: het begaan van een overtreding moet bestraft worden. Daarnaast heeft het opleggen van een boete, al dan niet in combinatie met andere bestuurlijke maatregelen, een preventief karakter. De Kansspelautoriteit stelt de boete of combinatie van maatregelen op een zodanig niveau vast dat deze, in het kader van specifieke preventie, een overtreder weerhoudt van het begaan van een volgende overtreding en, in het kader van algemene preventie, potentiële overtreders afschrikt. De boetebeleidsregels dienen tegen de achtergrond van deze beoogde preventie te worden gezien.

Reikwijdte

Deze beleidsregel zal worden toegepast op illegaal online aanbod dat wordt aangeboden door bedrijven die dat op professionele en commerciële schaal doen. Deze beleidsregel ziet in beginsel niet op illegaal aanbod door particulieren op platforms zoals Facebook (zogenoemde diploterijen etc.). Hierop kan echter een uitzondering worden gemaakt indien bijzondere omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven. Het is aan de Kansspelautoriteit om dat te beoordelen. Daarbij kan gedacht worden aan de mate van professionaliteit van de particuliere aanbieder en het bedrijfsmatige karakter van zijn aanbod of het gericht zijn op minderjarigen en/of andere kwetsbare personen.

De wijze van berekening van de boete

Hoe de boete wordt berekend, is afhankelijk van de omzet van de overtreder. De Kansspelautoriteit hanteert daarbij een grens van 15 miljoen euro. Indien de omzet boven dit bedrag komt, vormt dit voor de Kansspelautoriteit reden om de hoogte van de boete te relateren aan de omzet van de illegale aanbieder, tot een maximum van 10% van de omzet. De Kansspelautoriteit is van mening dat indien de omzet van de illegale aanbieder hoger is dan 15 miljoen euro, dit een hogere boete rechtvaardigt dan het maximum bedrag uit artikel 35a van de Wok. Immers, het illegaal aanbieden op de Nederlandse markt mag niet lonend zijn. Ook wordt van een grote aanbieder verwacht dat hij op de hoogte is van de geldende kansspelwetgeving in het land waar hij zijn spellen aanbiedt of waar deelgenomen kan worden aan zijn spellen. Dit alles rechtvaardigt een boete gerelateerd aan de omzet indien die omzet gelijk is aan of hoger is dan 15 miljoen euro.

Omzetbepaling

In de wet (artikel 35a van de Wok en artikel 2:377, zesde lid van het Burgerlijk Wetboek) is bepaald wat onder ‘omzet’ verstaan moet worden. Het gaat om de netto-omzet in het jaar voorafgaand aan de beschikking. Daarbij is de duur van de overtreding niet relevant.

Met netto-omzet wordt bedoeld: de opbrengst uit de verkoop van goederen en/of de levering van diensten uit het bedrijf van de overtreder. Voor zover er sprake is van kortingen of geheven belastingen gaat de Kansspelautoriteit uit van kortingen en belastingen voor zover die in Nederland geheven zijn.

De term ‘omzet’ kan voor de verschillende segmenten binnen kansspelen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Om alle segmenten gelijk te behandelen hanteert de Kansspelautoriteit de volgende definitie van omzet: de som van alle inzetten/inleggen.

Indien de Kansspelautoriteit de betrokken omzet niet op basis van door de overtreder verstrekte informatie of andere bronnen kan bepalen, kan de Kansspelautoriteit hiervan een schatting maken. Er kan een schatting worden gemaakt van zowel de in Nederland behaalde omzet, als de wereldwijde omzet. Bij een schatting gaat de Kansspelautoriteit in eerste instantie uit van het BSR en wordt deze vervolgens omgerekend tot wat de Kansspelautoriteit onder omzet verstaat.

Het begrip ‘omzet’ is in de kansspelwereld geen gangbaar begrip. Veel gebruikelijker is de term bruto spelresultaat (BSR). Onder het BSR wordt verstaan: het verschil tussen van spelers ontvangen inzetten en de aan spelers beschikbaar gestelde prijzen. In het geval van commissie spellen (zoals casinospellen waarbij de spelers tegen elkaar spelen, betting exchanges en poolbetting (bij paardenweddenschappen)), wordt de commissie als het BSR beschouwd. Voor overige details over de berekening van BSR wordt verwezen naar de definities bij de kansspelbelasting en de heffing.

Bij de vaststelling van het BSR gaat de Kansspelautoriteit uit van de cijfers van de overtreder, indien de overtreder dit aannemelijk en inzichtelijk kan maken. Dit kan bijvoorbeeld door een jaarrekening te overleggen. Als de illegale aanbieder geen cijfers kan of wil overleggen, of als de Kansspelautoriteit twijfelt aan de juistheid van de cijfers, zal de Kansspelautoriteit het BSR schatten.

Het BSR wordt vervolgens omgerekend naar de omzet. Het resultaat hiervan is de basis voor de systematiek van de verdere boetebepaling.

Basisboete

Indien de omzet lager dan de grens van 15 miljoen euro is, bedraagt de basisboete € 600.000,–. Indien de omzet zich boven de grens van 15 miljoen euro bevindt, bedraagt de basisboete 4% van de omzet.

De basisboete is significant hoger dan het startbedrag van de vorige boetebeleidsregels. De rechtvaardiging hiervoor wordt gevonden in het navolgende. Vanaf 1 oktober 2021 is het mogelijk om op een legale wijze online kansspelen in Nederland aan te bieden. Een vergunde aanbieder van online kansspelen maakt zeer hoge kosten. Niet alleen voor het vergund toetreden tot de Nederlandse speelmarkt, maar ook voor het blijvend voldoen aan de voorwaarden waarvoor de vergunning is afgegeven gedurende de vergunningsperiode. De initiële lasten per vergunninghouder zijn berekend op circa € 800.000,– en de structurele jaarlijkse lasten bedragen eveneens circa € 800.000,–.1 In dat licht bezien is een basisboete van € 600.000,- in beginsel redelijk en evenredig te noemen.

De basisboete wordt verhoogd in het geval er zich boeteverhogende omstandigheden voordoen. Dat wordt hieronder toegelicht.

Boeteverhogende omstandigheden

Vergunde aanbieders van online kansspelen zijn aan tal van wettelijke voorschriften en voorwaarden gebonden waarop door de Kansspelautoriteit toezicht wordt gehouden. Die voorschriften en voorwaarden zorgen ervoor dat de Nederlandse speler op een veilige en verantwoorde manier kan deelnemen aan (online) kansspelen. Het onvergund aanbieden van online kansspelen doet hieraan sterke afbreuk. Immers, door het ontbreken van toezicht kan niet gegarandeerd worden dat sprake is van een veilige of verantwoorde speelomgeving. Naast het onvergund aanbieden op zich, kunnen er omstandigheden zijn die nog meer afbreuk doen aan een veilige of verantwoorde speelomgeving. Die omstandigheden worden benoemd in de boetebeleidsregels. Het betreffen veelal omstandigheden waaraan vergunninghouders eveneens dienen te voldoen. Bij het zich voordoen van zulke omstandigheden zal de basisboete dan ook verhoogd worden. Overigens betreft het hier geen uitputtende lijst van omstandigheden die kunnen leiden tot een verhoging van de boete. Er kunnen omstandigheden zijn die kunnen leiden tot een verhoging van de boete maar die (nog) niet worden genoemd in de boetebeleidsregels.

Per omstandigheid kan de volgende toelichting worden gegeven:

  • A. Kwetsbare groepen, waaronder minderjarigen, zijn extra vatbaar voor kansspelverslaving. Indien een aanbieder zich hier op richt, levert dit een boeteverhogende omstandigheid op. Het zich richten op minderjarigen kan blijken uit de wijze waarop de website is gepresenteerd, zoals het gebruik van tekenfilm- of cartoonfiguren die populair zijn bij kinderen. Daarnaast kan het ook blijken door adverteren met of refereren aan idolen van jongeren. Onder ‘andere kwetsbare groepen’ verstaat de Kansspelautoriteit in ieder geval ook jongvolwassenen tot 24 jaar, personen die risicovol of problematisch spelgedrag vertonen en spelers die zich hebben uitgesloten van deelname bij de aanbieder. Gerichtheid op deze groepen kan ook blijken uit reclame-uitingen.

  • B. In de onderdelen 2.2 en 2.3 van bijlage 2 van de regeling Kansspelen op afstand staan verschillende weddenschappen die voor vergunninghouders niet zijn toegestaan. Als een aanbieder een of meerdere van deze verboden spellen aanbiedt, levert dit een boeteverhogende omstandigheid op. Behalve de genoemde weddenschappen, leveren ook alle andere spellen waarvoor géén Koa-vergunning kan worden verkregen, maar ook live-betting en event-betting een boeteverhogende omstandigheid op.

  • C. Het in rekening brengen van kosten voor (tijdelijk) inactieve accounts benadeelt consumenten. Tegenover deze (soms hoge) kosten staat geen noemenswaardige tegenprestatie van de aanbieder. Het is bovendien overbodig om deze kosten in rekening te brengen om bijvoorbeeld consumenten zo te bewegen tot het sluiten van hun account. Een aanbieder kan er immers voor kiezen na een bepaalde termijn van inactiviteit het account zelf te sluiten en het bedrag terug te storten op de bij hem bekende tegenrekening van de speler. Het is daarbij niet van belang of het in rekening brengen van kosten verplicht is volgens een buitenlandse vergunning.

  • D. Gebleken is dat onjuiste of irrelevante mededelingen worden gedaan op websites met kansspelen over verleende vergunning(en) en/of toezicht. Enkele voorbeelden zijn:

    • De vermelding van Europees toezicht, een Europese vergunning, al dan niet samen met het tonen van het logo van de Europese Unie. Dit is onjuist aangezien noch een Europese vergunning noch Europees toezicht bestaat;

    • Het vermelden van een niet bestaande vergunning, zoals een vergunning in een land zonder kansspelwetgeving en zonder vergunningen;

    • Vermeldingen waarmee wordt gesuggereerd dat het aanbod ook in Nederland legaal is en onder toezicht staat, omdat de aanbieder beschikt over een vergunning in een ander land;

    • Het vertonen van het Koa-woordmerk of het gebruik van logo’s of beeldmerk van Nederlandse vergunninghouders.

    Consumenten worden op deze wijze misleid met betrekking tot de status van de aanbieder en daarmee met betrekking tot het (niet bestaande) toezicht op zijn betrouwbaarheid en activiteiten.

  • E. De hoogte van prijzen vergroot de aantrekkelijkheid van het aanbod voor spelers. Indien een aanbieder onredelijke voorwaarden stelt aan het toekennen of uitbetalen van prijzen, levert dit een boeteverhogende omstandigheid op.

  • F. Als een speler een minimumbedrag moet storten of inzetten, kan dit leiden tot hogere inzetten dan gewenst. De inzet van minimumbedragen die onmatig speelgedrag in de hand kunnen werken wordt daarom beschouwd als boeteverhogende omstandigheid. Daarnaast wordt ook gekeken naar de wijze van storten, indien het mogelijk is om gebruik te maken van anonieme stortingsmethoden of cryptocurrency, wordt dit als boeteverhogende omstandigheid beschouwd. Het gebruik van cryptocurrency is op grond van de Wet op de Kansspelen niet toegestaan.

  • G. Het gebruik van autoplay (een functie waarmee de speler het spel automatisch kan laten voortduren en niet steeds aanwezig hoeft te zijn) of turboplay (een functie waarmee spellen elkaar sneller kunnen opvolgen dan gebruikelijk) kan leiden tot langdurig, dan wel dubbel zo snel spelen. Gelet op het risico dat hiervan uitgaat, wordt dit eveneens als boeteverhogende omstandigheid beschouwd.

  • H. Het is algemeen bekend dat kansspelen verslavend kunnen zijn. Indien een aanbieder nalaat nadere informatie over verslavingspreventie op de website te vermelden, die altijd beschikbaar is (dus zowel vóór als na het inloggen van de speler), levert dit een boeteverhogende omstandigheid op. De enkele mededeling dát kansspelen verslavend kunnen zijn, is onvoldoende.

  • I. Zonder het gebruik van speellimieten, kan een speler doorspelen zonder door te hebben hoeveel er verspeeld is. En als een speler moet nadenken over een limiet, zorgt dit voor bewustwording. Indien een aanbieder de speler geen gelegenheid geeft zijn limiet aan te geven, of gebruik maakt van een vooraf ingevulde limiet die onmatige deelname in de hand kan werken, levert dit een boeteverhogende omstandigheid op.

  • J. Zoals eerder aangegeven, zijn kansspelen verslavender voor minderjarigen. Daarom wordt het zichtbaar ontbreken van adequate leeftijdsverificatie als boeteverhogende omstandigheid aangenomen.

  • K. Indien een aanbieder zijn aanbod (ook) via een mobiele applicatie aanbiedt, wordt dit als boeteverhogende omstandigheid beschouwd. De reden hiervoor is dat de aanbieder het spelers makkelijker maakt om (veel) gebruik te maken van zijn illegale aanbod, het makkelijker maakt om (meer) geld uit te geven en een grotere doelgroep kan bereiken.

  • L. Het ‘duale karakter’ ziet op de wijze waarop een aanbieder een website presenteert in relatie tot de aangeboden gokgelegenheid op die website, bijvoorbeeld de website wordt gepresenteerd als een site met behendigheidsspelletjes of gezelschapsspelletjes terwijl de facto (ook) kansspelen worden aangeboden. Of als er spellen worden aangeboden, waar kansspelen onderdeel van uitmaken (‘gambling in games’).

  • M. Hoewel er reeds veel boeteverhogende omstandigheden genoemd zijn, is het niet mogelijk om met een uitputtende lijst te komen. Er kunnen altijd bijzondere omstandigheden zijn die niet te voorzien waren bij het opstellen van dit boetebeleid. Dit geldt des te meer omdat de technologie in de wereld van de online kansspelen snel verandert. Indien een niet-voorziene omstandigheid naar het oordeel van de Kansspelautoriteit extra gevaar of benadeling voor de consument oplevert, zal dit als boeteverhogende omstandigheid worden beschouwd. Hier wordt geen vast bedrag of verhoging voor gehanteerd: dit hangt af van de omstandigheden van het geval en zal in het sanctiebesluit worden gemotiveerd.

In de boetebeleidsregels is aangegeven met welk bedrag (in het geval de omzet lager of gelijk is aan de grens) of met hoeveel procentpunt van de omzet (in het geval de omzet hoger is dan de grens) de basisboete wordt verhoogd indien zich boeteverhogende omstandigheden voordoen.

Recidive leidt tot een verdubbeling van de boete. Van recidive is sprake indien de Kansspelautoriteit reeds eerder een zelfde of vergelijkbare door de overtreder begane overtreding heeft vastgesteld en als gevolg hiervan over is gegaan tot het opleggen van een bestuurlijke maatregel.

Boeteverlagende omstandigheden

Behalve boeteverhogende omstandigheden, kunnen er ook boeteverlagende omstandigheden zijn. Dit volgt uit artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht: de gevolgen van de boete mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Beboeten natuurlijke personen en andere rechtspersonen

Bij het bepalen van de hoogte van boetes aan bestuurders, feitelijk leidinggevenden en andere natuurlijke personen of rechtspersonen, zal de Kansspelautoriteit conform artikel 5:46, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht rekening houden met de omstandigheden van het geval. Bij het beboeten van natuurlijke personen is daarbij oog voor de draagkracht van het individu.


X Noot
1

Zie de Nota van Toelichting op het besluit Kansspelen op afstand, paragraaf 3.

Naar boven