Bekendmaking Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021)

Wijziging van het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2017 en 2019)

In het wegenproject ViA15 werken Rijkswaterstaat en provincie Gelderland samen aan een betere verkeersdoorstroming in de regio Arnhem - Nijmegen, de Liemers en de Achterhoek. Het project ViA15 verbetert de bereikbaarheid, versterkt het vestigingsklimaat en realiseert een directe verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. De Raad van State heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat in een tussenuitspraak van 20 januari 2021 opgedragen om de stikstofgevolgen van het Tracébesluit ViA15 beter te onderbouwen. Voor de nadere onderbouwing van de stikstofgevolgen heeft de minister gerekend met de recent door het kabinet vastgestelde rekenafstand van 25 kilometer. Daarbij worden er aanvullende mitigerende en extra compenserende maatregelen getroffen. In het tracébesluit 2021 is de nadere onderbouwing van de stikstofgevolgen opgenomen en zijn tevens de aanvullende mitigerende en extra compenserende maatregelen vastgelegd.

Daarnaast bevat het tracébesluit 2021 enkele wijzigingen van ondergeschikte aard die het gevolg zijn van ontwerp-optimalisaties. Het betreft de volgende wijzigingen:

  • 1. Het brugcomplex over het Pannerdensch Kanaal wordt voorzien van een fietsbrug die onder de verkeersbrug 'hangt'. Dit biedt voordelen voor fietsers: minder last van auto's en een betere aansluiting van het fietspad op de Rijndijk aan de westzijde en de Kandiadijk aan de oostzijde van de brug. Het ontwerp heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de hoogte van de brug en de plek van het landhoofd aan de oostzijde. De opstaande rand op de verkeersbrug wordt tevens als geluidscherm uitgevoerd.

  • 2. De onderdoorgang Helhoek-Hefstraat (onder de N810) wordt uitgevoerd met een betonnen bak (KW76) en niet met een folieconstructie, waardoor het beheer eenvoudiger wordt.

  • 3. Het viaduct (KW25) bij de Kampsestraat in Bemmel wordt langer om de kruising met de A15 constructief passend te maken.

BESLUIT

Gezien de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 20 januari 2021 (ECLI:NL:RVS:2021:105) en gelet op artikel 14, eerste lid van de Tracéwet stel ik, de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021) vast.

Dit tracébesluit voorziet in een aantal wijzigingen van het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2017), zoals vastgesteld op 24 februari 2017 en nadien gewijzigd met het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2019) van 18 februari 2019.

Dit tracébesluit bestaat uit deze besluittekst met bijlage A (I) en vier detailkaarten (II). Bij het tracébesluit hoort een toelichting (III) met vier bijlagen (IV). De toelichting met bijlagen maakt geen deel uit van het tracébesluit.

Artikel 1 Wijzigingen ten opzichte van het Tracébesluit 2017 en 2019

De artikelen 2 tot en met 9 bevatten de wijzigingen van het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2017), zoals vastgesteld op 24 februari 2017 (hierna te noemen: Tracébesluit 2017) en het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2019), zoals vastgesteld op 18 februari 2019 (hierna te noemen: Tracébesluit 2019).

Artikel 2 Wijziging detailkaarten

Op detailkaarten (II) genummerd 6, 7, 8 en 10 zijn de wijzigingen ten opzichte van het Tracébesluit 2017 en het Tracébesluit 2019 aangegeven.

Artikel 3 Kunstwerken

  • 1. De volgende regels van tabel 1 behorende bij artikel 2 van het Tracébesluit 2017

    Code

    Type

    Van km

    Tot km

    kaart

    Omschrijving

    Kruisend

    Minimale doorrij-

    /doorvaarthoogte

    KW25

    Viaduct

    (A15)

    167170

    (A15)

    167186

    6

    Kampsestraat

    Over de

    Kampsestraat

    Minimaal gelijk aan doorrijhoogte van bestaand spoorviaduct Betuweroute over Kampsestraat

    (4,10 m)

    KW28

    Brug

    (A15)

    169640

    (A15)

    170620

    7

    Aan brug westzijde

    Pannerdensch

    Kanaal

    Over uiterwaarde westzijde Pannerdensch kanaal, tussen Rijndijk en hoofdoverspanning

    Minimale hoogteligging aan brug volgt uit hoogteligging boven Pannerdensch kanaal en boven Rijndijk

    KW29

    Brug

    (A15)

    170620

    (A15)

    170820

    7

    Hoofdoverspanning brug A15 en fietspad over

    Pannerdensch

    Kanaal

    Over het

    Pannerdensch

    Kanaal

    Vrije hoogte boven de vaargeul van het kanaal is minimaal 9,10 m boven de maatgevende hoogste waterstand van +15,30 m NAP

    KW30

    Brug

    (A15)

    170820

    (A15)

    171530

    7

    Aan brug oostzijde

    Pannerdensch

    Kanaal

    Over

    uiterwaarde en Kandiadijk

    Minimale hoogteligging aan brug volgt uit hoogteligging boven Pannerdensch kanaal en boven Kandiadijk

    worden vervangen door

    Code

    Type

    Van km

    Tot km

    kaart

    Omschrijving

    Kruisend

    Minimale doorrij-

    /doorvaarthoogte

    KW25

    Viaduct

    (A15)

    167156

    (A15)

    167201

    6

    Kampsestraat

    Over de

    Kampsestraat

    Minimaal gelijk aan doorrijhoogte van bestaand spoorviaduct Betuweroute over Kampsestraat

    (4,10 m)

    KW28

    Brug

    (A15)

    169640

    (A15)

    170620

    7

    Aan brug A15 met fietspad onder- aan brug westzijde

    Pannerdensch

    Kanaal

    Over uiterwaarde westzijde Pannerdensch kanaal, tussen Rijndijk en hoofdoverspanning

    Minimale hoogteligging aan brug en fietspad volgt uit hoogteligging boven Pannerdensch kanaal en aansluiting fietspad op Rijndijk

    KW29

    Brug

    (A15)

    170620

    (A15)

    170820

    7

    Hoofdoverspanning brug A15 met voetpad en fietspad onder hoofdoverspanning over

    Pannerdensch

    Kanaal

    Over het

    Pannerdensch

    Kanaal

    Vrije hoogte boven de vaargeul van het kanaal is minimaal 9,10 m boven de maatgevende hoogste waterstand van +15,30 m NAP

    KW30

    Brug

    (A15)

    170820

    (A15)

    171580

    7/8

    Aan brug A15 en fietspad onderaan brug oostzijde

    Pannerdensch

    Kanaal

    Over uiterwaarde oostzijde Pannerdensch Kanaal en Kandiadijk

    Minimale hoogteligging aan brug en fietspad volgt uit hoogteligging boven Pannerdensch kanaal en aansluiting fietspad op Kandiadijk

  • 2. De volgende regel wordt toegevoegd aan tabel 1 behorende bij artikel 2 van het Tracébesluit 2017:

    Code

    Type

    Van km

    Tot km

    kaart

    Omschrijving

    Kruisend

    Minimale doorrij-

    /doorvaarthoogte

    KW76

    Betonnen bak-constructie

    n.v.t. – gelegen onder N810

    n.v.t. – gelegen onder N810

    10

    Verbinding Helhoek- Helstraat

    Onder de N810

    N.v.t.

  • 3. De volgende regel van tabel 1 behorende bij artikel 2 van het Tracébesluit 2017 komt te vervallen:

    Code

    Type

    Van km

    Tot km

    kaart

    Omschrijving

    Kruisend

    Minimale doorrij-

    /doorvaarthoogte

    KW32

    Viaduct

    (A15)

    171604

    (A15)

    171618

    7/8

    Verbinding

    Kandiadijk-

    Loodijk

    Onder de A15

    4,60 m

  • 4. De in artikel 3 lid 1 tot en met 3 genoemde wijzigingen zijn weergegeven op de detailkaarten 6, 7, 8 en 10.

Artikel 4 Overige infrastructurele voorzieningen en maatregelen

  • 1. De volgende regel van tabel 3 behorende bij artikel 3 van het Tracébesluit 2017

    Kaart

    Infrastructurele voorziening en maatregel

    Locatie (km)

    7

    Het realiseren van een in twee richtingen bereden fietsverbinding over de brug Pannerdensch kanaal, aan de westzijde via de Rijndijk aansluitend op de Lodderhoeksestraat en aan de oostzijde aansluitend op de nieuwe ligging van de weg Den Oldenhoek – Vossendel

    A15 tussen km 169.4 – 172.0

    wordt vervangen door

    Kaart

    Infrastructurele voorziening en maatregel

    Locatie (km)

    7

    Het realiseren van een in twee richtingen bereden fietsverbinding als onderdeel van de brug over het Pannerdensch kanaal (onder het brugdek van de A15) aan de westzijde via de Rijndijk aansluitend op de Lodderhoeksestraat en aan de oostzijde aansluitend op de Kandiadijk en vervolgens in de richting van de weg Den Oldenhoek – Vossendel

    A15 tussen km 169.4 – 172.0

  • 2. De volgende regel wordt toegevoegd aan tabel 3 behorende bij artikel 3 van het Tracébesluit 2017:

    Kaart

    Infrastructurele voorziening en maatregel

    Locatie (km)

    7

    Het realiseren van een voetgangersverbinding tussen de oevers van het Pannerdensch Kanaal door middel van trappen naar een afzonderlijke voetgangersbrug als onderdeel van de hoofdoverspanning van de brug over het Pannerdensch kanaal

    A15 tussen km 170.6 – 170.82

  • 3. De volgende regels van tabel 3 behorende bij artikel 3 van het Tracébesluit 2017 komen te vervallen:

    Kaart

    Infrastructurele voorziening en maatregel

    Locatie (km)

    8

    Het verleggen van de fietsverbinding over de Kandiadijk in oostelijke richting onderlangs het nieuwe viaduct KW32

    A15 km 171.6

    8

    Het realiseren van een trap met fietsgoot en een fietspad voor fietsverkeer vanaf de Loodijk naar de brug Pannerdensch kanaal

    A15 km 171.5

    8

    Het verleggen van de wegverbinding Loodijk – Kandiadijk/Vossendel

    A15 tussen km 171.5 – 171.7

  • 4. De in artikel 4 lid 1 tot en met 3 genoemde wijzigingen zijn weergegeven op de detailkaarten 7 en 8.

Artikel 5 Geluidmaatregelen

  • 1. Artikel 7 lid 2 van het Tracébesluit 2017

    • 2. Op de locaties, zoals vermeld in tabel 6, worden geluidafschermende maatregelen gerealiseerd. De hoogte van deze maatregelen is bepaald ten opzichte van de buitenste kantstreep van de weg aan de zijde van de schermen. Deze geluidmaatregelen, die, met uitzondering van het scherm ter hoogte van het Rijksmonument Huize Rijswijk, met een absorberende werking worden uitgevoerd, zijn aangeduid op de detailkaarten (II).

    wordt vervangen door

    • 2. Op de locaties, zoals vermeld in tabel 6, worden geluidafschermende maatregelen gerealiseerd. De hoogte van deze maatregelen is bepaald ten opzichte van de buitenste kantstreep van de weg aan de zijde van de schermen. Deze maatregelen zijn aangeduid op de detailkaarten (II). De geluidmaatregelen worden met een absorberende werking uitgevoerd, met uitzondering van de volgende schermen:

      • het scherm ter hoogte van het Rijksmonument Huize Rijswijk;

      • de schermen ter hoogte van de brug Pannerdensch Kanaal, die in tabel 6 zijn aangeduid met een *.

  • 2. Artikel 7, tabel 6, van het Tracébesluit 2017 wordt aangevuld met de volgende regels:

    Type

    Locatie

    Zijde

    Hoogte

    Lengte

    Van km

    Tot km

    Scherm*

    Hoofdrijbaan Links A15

    (brug Pannerdensch Kanaal)

    Noord

    1 m

    393 m

    168,826

    169,219

    Scherm*

    Hoofdrijbaan Links A15

    (brug Pannerdensch Kanaal)

    Noord

    1 m

    2112 m

    169,469

    171,581

    Scherm*

    Hoofdrijbaan Rechts A15

    (brug Pannerdensch Kanaal)

    Zuid

    1 m

    355

    168,905

    169,260

    Scherm*

    Hoofdrijbaan Rechts A15

    (brug Pannerdensch Kanaal)

    Zuid

    1 m

    1689 m

    169,890

    171,579

  • 3. De in artikel 5 lid 2 genoemde geluidafschermende maatregelen zijn weergegeven op de detailkaarten 7 en 8.

Artikel 6 Nieuwe referentiepunten en geluidproductieplafonds

Bijlage A, als bedoeld in artikel 8 lid 1 van het Tracébesluit 2017 en nadien gewijzigd met het Tracébesluit 2019 wordt, voor wat betreft de in bijlage A1 van het Tracébesluit 2019 opgenomen referentiepunten gedeeltelijk vervangen. Dit betreft de referentiepunten met nummers 62316 t/m 624348, 62453 t/m 62483 en 62519, waarvoor in bijlage A van dit tracébesluit nieuwe geluidproductieplafonds zijn vastgesteld.

Artikel 7 Mitigerende maatregelen Wet natuurbescherming

  • 1. Artikel 10 lid 1 van het Tracébesluit 2017

    • 1. Voor de uitvoering van de werkzaamheden gelden enkele generieke maatregelen waar bij de effectbeoordeling rekening mee gehouden is:

      • a. brugontwerp zonder verlichting en met opstaande rand om lichtverstoring door wegverkeer tegen te gaan;

      • b. afschermen van werkterreinen om verstoring door licht tegen te gaan.

    wordt vervangen door

    • 1. Voor de uitvoering van de werkzaamheden gelden enkele generieke maatregelen waarmee bij de effectbeoordeling rekening is gehouden:

      • a. brug autoverkeer Pannerdensch Kanaal zonder verlichting en met opstaande rand om lichtverstoring door wegverkeer tegen te gaan;

      • b. verlichting van het fietspad en voetpad onder de brug Pannerdensch Kanaal wordt voorzien van een lage lichtsterkte en op het wegdek gericht, om verstoring door licht tegen te gaan;

      • c. afschermen van werkterreinen om verstoring door licht tegen te gaan.

  • 2. De volgende regels van tabel 9, onder a en b behorende bij artikel 10 van het Tracébesluit 2017

     

    Wettelijk kader

    Type beschermde natuur

    Maatregel

    a.

    Wet natuurbescherming, soortenbescherming en gebiedsbescherming (N2000-gebied)

    kamsalamander

    Beperken van de barrièrewerking door aanleg van één ecopassage ter hoogte van km 171.6 en één ecopassage ter hoogte van km 171.7 in het talud van de A15 ten oosten van de brug, ter versterking van het leefgebied

    b.

    Wet natuurbescherming, soortenbescherming

    poelkikker

    Beperken van de barrièrewerking door aanleg van één ecopassage ter hoogte van km 171.6 en één ecopassage ter hoogte van km 171.7 in het talud van de A15 ten oosten van de brug, ter versterking van het leefgebied

    worden vervangen door

     

    Wettelijk kader

    Type beschermde natuur

    Maatregel

    a.

    Wet natuurbescherming, soortenbescherming en gebiedsbescherming (N2000-gebied)

    kamsalamander

    Beperken van de barrièrewerking door aanleg van één ecopassage ter hoogte van km 171.55 en één ecopassage ter hoogte van km 171.7, respectievelijk onder de brug en in het talud van de A15 ten oosten van de brug, ter versterking van het leefgebied

    b.

    Wet natuurbescherming, soortenbescherming

    poelkikker

    Beperken van de barrièrewerking door aanleg van één ecopassage ter hoogte van km 171.55 en één ecopassage ter hoogte van km 171.7, respectievelijk onder de brug en in het talud van de A15 ten oosten van de brug, ter versterking van het leefgebied

  • 3. Aan artikel 10 van het Tracébesluit 2017 wordt als lid 5 en 6 toegevoegd:

    • 5. Om negatieve effecten op de natuur te mitigeren, worden, ten behoeve van het beperken of voorkomen van een toename van stikstofdepositie, de volgende maatregelen getroffen:

      Natura 2000-gebied waarin habitattype is gelegen waarvoor mitigerende maatregel wordt ingezet

      Mitigerende maatregel

      Korenburgerveen, Stelkampsveld, Willinks Weust, Wooldse Veen, Bekendelle, Witte Veen en Buurserzand & Haaksbergerveen

      – Beëindiging van stikstofemissie van het agrarisch bedrijf aan de Henxelseweg 7 te Winterswijk-Henxel en intrekking door de provincie Gelderland van de vergunning van 29 juli 2015 op grond van de Natuurbeschermingswet 1998, nr. 2015-001994.

      – Beëindiging van stikstofemissie van het agrarisch bedrijf aan de Braakmansdijk 2 te Haarlo en intrekking door de provincie Gelderland van de vergunning van 14 januari 2013 op grond van de Natuurbeschermingswet 1998, nr. 2012-015892.

      Sint Jansberg, De Bruuk, Oeffelter Meent en Zeldersche Driessen

      Gedeeltelijke beëindiging van stikstofemissie van het agrarisch bedrijf aan de Elzenstraat 10 te Middelaar en gedeeltelijke intrekking door de provincie Limburg van de vergunning van 14 december 2017 op grond van de Wet natuurbescherming, nr. 2017-203121.

      Binnenveld

      – Beëindiging van stikstofemissie van het agrarisch bedrijf aan de Lage Valkseweg 149 te Lunteren en intrekking door de provincie Gelderland van de vergunning van 31 augustus 2015 op grond van de Natuurbeschermingswet 1998, nr. 2015-007100.

      – Gedeeltelijke beëindiging van stikstofemissie van het agrarisch bedrijf aan de Zeggelaarsweg 3 te Lunteren en gedeeltelijke intrekking door de provincie Gelderland van de vergunning van 10 juni 2016 op grond van de Natuurbeschermingswet 1998, nr. 2016-005767.

      Langstraat en Ulvenhoutse Bos

      Beëindiging van stikstofemissie van het agrarisch bedrijf aan de Rimpelaar 65 te Molenschot en intrekking door de gemeente Gilze en Rijen van de vergunning van 19 december 2006 op grond van de Wet milieubeheer, nr. Wm 2006-9.

      Het effect van de mitigerende maatregelen en de afname van stikstofdepositie zijn opgenomen in hoofdstuk 10 en bijlage 6 van de Aanvullende passende beoordeling ViA15 2021.

    • 6. De doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 en A15 worden pas opengesteld wanneer de agrarische activiteiten van de in lid 5 genoemde bedrijven (gedeeltelijk) zijn beëindigd, overeenkomstig de uitgangspunten en berekeningen in bijlage 6 van de Aanvullende passende beoordeling ViA15 2021 en wanneer is verzekerd dat hervatting van die activiteiten rechtens is uitgesloten middels (gedeeltelijke) intrekking van de vergunningen.

Artikel 8 Compenserende maatregelen Wet natuurbescherming

De volgende regels ter compensatie van effecten op natuurwaarden zoals opgenomen in tabel 10, onder a, behorende bij artikel 11 van het Tracébesluit 2017, zoals gewijzigd met het Tracébesluit 2019

 

Wettelijk kader

Type beschermende natuur

Maatregel

a.

Wet natuurbescherming, gebiedsbescherming

H6510A Glanshaver- en vossenstaarthooilanden (A)

700 m2 in N2000-gebied Rijntakken, vallend binnen perceelnummers

BMN01 I283G en BMN01 I913 te Brummen

H6120 Stroomdalgraslanden

200 m2 in N2000-gebied Rijntakken, vallend binnen perceelnummers

BMN01 I283G en BMN01 I913 te

Brummen

worden vervangen door

 

Wettelijk kader

Type beschermende natuur

Maatregel

d.

Wet natuurbescherming, gebiedsbescherming

H6510A Glanshaver- en vossenstaarthooilanden (A)

700 m2 in N2000-gebied Rijntakken, vallend binnen perceelnummers

BMN01 I283G en BMN01 I913 te Brummen

H6120 Stroomdalgraslanden

294 m2 in N2000-gebied Rijntakken, vallend binnen perceelnummers

BMN01 I283G en BMN01 I913 te

Brummen

Artikel 9 Uitmeet- en flexibiliteitsbepaling

Aan artikel 17 van het Tracébesluit 2017 wordt als lid 5 toegevoegd:

  • 5. In afwijking op de in het eerste en tweede lid opgenomen marges, zijn afwijkingen omhoog niet toegestaan voor de situering van de wegas van de A15 op de brug over het Pannerdensch Kanaal (KW27, KW28, KW29, KW30).

Artikel 10 Toepasselijkheid Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken

Het bepaalde in het Tracébesluit 2017 en 2019 blijft voor het overige onverminderd van kracht.

Artikel 11 Schadevergoeding

Artikel 18 (schadevergoeding) van het Tracébesluit 2017 is van overeenkomstige toepassing op dit Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021), met dien verstande dat daar waar wordt gesproken over de ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ thans moet worden gelezen de ‘Minister van Infrastructuur en Waterstaat’ en daar waar wordt verwezen naar de ‘Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Milieu 2014’ moet worden gelezen ‘Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019’.

Artikel 12 Toepasselijkheid Crisis- en herstelwet

Op dit tracébesluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

Vastgesteld op 7 september 2021

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser

Beroepsmogelijkheid

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 20 januari 2021 (ECLI:NL:RVS:2021:105) voor een aantal partijen een einduitspraak gedaan en voor een viertal overgebleven partijen (zie rechtsoverweging 233) een tussenuitspraak gedaan. Daarbij heeft de Minister de opdracht gekregen een tweetal gebreken te herstellen in het Tracébesluit A15/A12 Ressen – Oudbroeken (2017) en het Tracébesluit A12/A15 Ressen -Oudbroeken (2019) (hierna: Tracébesluit 2017 en 2019). In de uitspraak heeft de Raad van State aangegeven dat afdeling 3.4 van de Awb bij de voorbereiding van een gewijzigd of nieuw besluit niet opnieuw behoeft te worden toegepast.

Naast het herstel van de gebreken is het Tracébesluit 2017 en 2019 met dit Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021) op enkele onderdelen gewijzigd. Dit betreft een wijziging van ondergeschikte aard ten opzichte van het Tracébesluit 2017 en 2019, reden waarom overeenkomstig artikel 14 van de Tracéwet geen ontwerp-tracébesluit ter inzage wordt gelegd.

Tegen het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021) kan door belanghebbenden beroep worden ingesteld.

De beroepen tegen het Tracébesluit 2017 en 2019 van de appellanten genoemd onder rechtsoverweging 233 van de tussenuitspraak, worden ingevolge artikel 6:19, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht geacht mede te zijn gericht tegen het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021), tenzij dit daaraan geheel tegemoetkomt. Deze appellanten hoeven dus niet opnieuw beroep in te stellen indien zij bezwaren hebben tegen het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021).

Het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021) is tevens toegezonden aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en aan de appellanten als genoemd onder rechtsoverweging 233 van de tussenuitspraak.

De termijn voor het indienen van een beroepschrift bedraagt zes weken en vangt aan op de dag na deze bekendmaking.

Een beroepschrift moet worden ingediend bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Voor burgers is het ook mogelijk om digitaal beroep in te stellen tegen het tracébesluit. Dit kan via het Digitaal Loket van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (https://digitaalloket.raadvanstate.nl).

Het beroepschrift dient ten minste de volgende onderdelen te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een vermelding dat het gaat om het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021) van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

  • de redenen (gronden) waarom u beroep instelt;

  • uw handtekening (het beroepschrift moet ondertekend zijn);

  • zo mogelijk dient tevens een kopie te worden toegevoegd van het besluit waarop het geschil betrekking heeft.

Crisis- en herstelwet

Op dit besluit is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift de beroepsgronden gericht tegen het besluit moet opnemen. Het beroep wordt niet-ontvankelijk verklaard indien de beroepsgronden niet binnen de beroepstermijn van zes weken zijn ingediend. Na afloop van de beroepstermijn kunnen beroepsgronden niet meer worden aangevuld.

Voorlopige voorziening

Indien een beroepschrift is ingediend, is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Het verzoek dient ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een vermelding dat het gaat om het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (2021) van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

  • de redenen (gronden) van het beroep;

  • uw handtekening (het verzoek moet ondertekend zijn);

  • zo mogelijk dient tevens een kopie te worden toegevoegd van het besluit waarop het geschil betrekking heeft;

  • een afschrift van het beroepschrift.

Naar aanleiding van het verzoek kan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van het beroep en voor het verzoek om een voorlopige voorziening is griffiegeld verschuldigd.

Indien het beroep- of verzoekschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het verzoek noodzakelijk is, dient de indiener van het beroep- of verzoekschrift zorg te dragen voor een vertaling.

Documenten bekijken

De stukken zijn digitaal te vinden via https://www.platformparticipatie.nl/via15/ en staan tevens op https://www.via15.nl/bibliotheek/planstudie/. Het gaat dan om het besluit, de bijlagen en de onderzoeksrapporten.

De documenten liggen ook ter inzage op de volgende plaatsen:

  • Rijkswaterstaat Oost-Nederland, district Zuid, Van Nieuwenhuizenweg 8, Wolfheze, telefoon 088 – 797 42 40.

  • Provincie Gelderland (Huis der Provincie), Markt 11, Arnhem, telefoon 026 – 359 99 99.

  • Gemeente Duiven, Koning Willem-Alexanderplein 1, Duiven, telefoon 088 – 695 30 00.

  • Gemeente Zevenaar, Kerkstraat 27, Zevenaar, telefoon 0316 – 59 51 11.

  • Gemeente Overbetuwe, Dorpsstraat 67, Elst, telefoon 14 0481.

  • Gemeente Lingewaard, Kinkelenburglaan 6, Bemmel, telefoon 026 – 326 01 11.

  • Gemeente Nijmegen (Stadswinkel), Mariënburg 30, Nijmegen, telefoon 14 024.

  • Gemeente Montferland, Bergvredestraat 10, Didam, telefoon 0316 – 29 13 91.

  • Waterschap Rivierenland, De Blomboogerd 1, Tiel, telefoon 0344 – 64 90 90.

  • Waterschap Rijn en IJssel, Liemersweg 2, Doetinchem, telefoon 0314 – 36 93 69.

LET OP: In verband met de kabinetsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus COVID-19 kan het voorkomen dat er beperkte openingstijden gelden of dat u een afspraak moet maken als u documenten wilt inzien. Houd hier rekening mee en neem vooraf telefonisch contact op met de locatie om te vragen of u daar terecht kunt.

Telefonisch spreekuur

U bent welkom om vragen over het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (ViA15) 2021 te stellen tijdens onze telefonische spreekuren. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 8002. De medewerkers kunnen voor u een telefonische afspraak inplannen met een deskundige van project ViA15.

De gesprekken vinden plaats op woensdag 29 september, donderdag 30 september, woensdag 6 oktober, donderdag 7 oktober, woensdag 13 oktober en donderdag 14 oktober 2021 in de middag en de avond.

Meer informatie

Meer informatie op: www.platformparticipatie.nl/via15 en www.via15.nl. Vragen over het project? Bel naar 0800 8002 (Rijkswaterstaat) of mail naar: info@via15.nl. Vragen over de procedure? Bel naar 070 456 96 07 (directie Participatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat).

BIJLAGE

A: Nieuwe referentiepunten en nieuwe geluidproductieplafonds

DETAILKAARTEN

Hieronder zijn de detailkaarten genummerd 6, 7, 8 en 10 opgenomen. De pdf-versies (groot formaat) zijn raadpleegbaar via https://www.platformparticipatie.nl/via15/ en https://www.via15.nl/bibliotheek/planstudie/.

Naar boven