Gemeente Beuningen – Verkeersbesluit reconstructie Houtduiflaan en Burgemeester Geradtslaan, Beuningen

Logo Beuningen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

 

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.

 

Het Delegatie- en Mandaatregister van oktober 2014, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Ruimte.

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

• Het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

 

Overwegende dat:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om:

Vanwege een grootschalige wegreconstructie in de Houtduiflaan en de Burgemeester Geradtslaan, inclusief aansluitende wegen, diverse verkeersregimes aan te passen. In hoofdlijnen gaat het om de aanleg van een rotonde, vrijliggende fietspaden, voetgangersoversteekplaatsen en uitritconstructies. Op de plattegrond hieronder staan de locaties en gebieden aangegeven waar de verkeersregimes aangepast worden. De nummers verwijzen naar vier bijlagekaarten waarop de aanpassingen zijn weergegeven. Deze bijlagekaarten met datum 10 december 2020 worden hierna aangeduid als ‘de bij dit besluit behorende tekeningen’.

 

Motivering

 

Algemeen en voortraject

Gemeente Beuningen reconstrueert de Houtduiflaan en diverse plekken op de Burgemeester Geradtslaan in Beuningen. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (2011) werd de wens al uitgesproken om de inrichting te verbeteren en de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid te vergroten. Dit gelet op de grote diversiteit aan verkeersdeelnemers, de hoge snelheden op de kruising zelf en de nabijheid van diverse maatschappelijke functies. De reconstructie is een groot project en integraal hiermee wordt de afwatering en de groenvoorzieningen verbeterd. Dit alles leidt tot een verbeterde leefkwaliteit van de (huidige en toekomstige) omwonenden.

Voor het wegvak Houtduiflaan is rekening gehouden met de inrichtingsprincipes volgens Duurzaam veilig. Hierbij is extra aandacht gegeven aan de oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers en het scheiden van verkeersstromen om zo tot een optimaal veilig wegontwerp te komen. In 2011 is bij vaststelling van de wegencategorisering bepaald dat de Burgemeester Geradtslaan en Houtduiflaan gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingswegen 50km/uur. In het voorstadium van de herinrichtingsopgave is het behoud van deze wegen als gebiedsontsluitingswegen (GOW’s) nogmaals door de politiek bevestigd.

Ook de nieuwbouwwijk Hutgraaf (2016) werd zodanig gepositioneerd dat de inpassing van deze 50km-weg inclusief rotonde mogelijk was. De weginrichting volgt daarom de geldende inrichtingsprincipes voor gebiedsontsluitingswegen.

Voor het kruispunt Houtduiflaan - Burgemeester Geradtslaan - Christinastraat is een drietal varianten overwogen en doorgerekend. Bij het ontwerp van de drie varianten is uiteindelijk de variant met de meeste voordelen gekozen om verder uit te werken. Dit betreft de aanleg van een rotonde, waardoor gereden snelheid van gemotoriseerd verkeer ter plaatse zal afnemen en de oversteekbaarheid voor met name kwetsbare weggebruikers verbetert. In de raadsvergadering van 3 maart 2020 is dit bekrachtigd, zoals in de stukken bij agendapunt 6.02 via deze link is terug te vinden.

De belangrijkste doelstellingen van de wegreconstructie zijn dat de verkeersveiligheid wordt verhoogd, het bestaande groen optimaal wordt behouden en wateroverlast bij hevige regenval wordt verminderd/voorkomen.

De verkeersmaatregelen worden uitgevoerd conform de landelijke CROW-richtlijnen. Ook passen de maatregelen in de landelijke visie en aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.

 

Voorrangsregelingen

De Houtduiflaan en Burgemeester Geradtslaan zijn GOW’s binnen de bebouwde kom, waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur. Op dit moment zijn de voorrangssituaties op veel zijwegen aangeduid met verkeersborden B1en B6 in combinatie met haaientandmarkeringen op het wegdek. De Burgemeester Geradtslaan is daarbij ook nog in de voorrang gelegen ten opzichte van de Houtduiflaan.

Bij de aanleg van de kruispuntvorm rotonde, wordt de huidige voorrangssituatie gewijzigd. Verkeer op de rotonde heeft in de nieuwe situatie voorrang. Dit geldt voor zowel fietsverkeer als gemotoriseerd verkeer.

De verplichte rijrichting en voorrangsregeling voor verkeer op de rotonde, wordt aangeduid door plaatsing van verkeersbord D1 op het middeneiland van de rotonde, e.e.a. zoals is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

Aanvullend wordt op drie van de vier toeleidende wegen (Burgemeester Geradtslaan west & oost en Houtduiflaan) verkeersbord B6 geplaatst voor verkeer dat de rotonde nadert. Deze bebording wordt ondersteund door plaatsing van haaientand- en blokmarkering, e.e.a. zoals is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

Op de Christinastraat (noordelijke aansluiting) wordt de voorrang geregeld door aanleg van een inritconstructie en opheffing van de voorrangsbebording en –markering, e.e.a. zoals is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen. Deze weg is ondergeschikt in verkeersaanbod. Samen met de wens van omwonenden om deze toegang tot de wijk minder aantrekkelijk / toegankelijk te maken, verbetert de uitritconstructie hier de verkeerssituatie.

 

Uitritconstructies

Zowel de Houtduiflaan als Burgemeester Geradtslaan kennen als GOW een snelheidsregime van 50 km/u. De zijstraten Fazantlaan, Christinastraat, Tintel, Dartel en Sprankel, allen met snelheidsregime van 30 km/u, sluiten op dit moment met een voorrangsregeling met verkeersborden en -tekens aan op de Houtduiflaan / Burgemeester Geradtslaan. Om het onderscheid tussen de GOW en erftoegangswegen (ETW’s) en bijbehorende voorrangssituatie te verbeteren, worden bij de reconstructie op deze vijf aansluitingspunten uitritconstructies aangelegd. De uitritconstructies dragen bij aan een versterkte positie voor overstekende voetgangers bij de zijweg. Ook remmen de inritblokken verkeer af dat de 30km-zones (ETW’s) inrijdt. Het SPV2030 schrijft uitritconstructies als nieuwe standaard voor als verkeersveiligheidsingreep. De uitritconstructies markeren duidelijk de overgang van een ontsluitingsweg naar een erftoegangsweg.

De bestaande B6 bebording en haaientanden worden opgeheven om de nieuwe voorrangssituatie kenbaar te maken. De uitritconstructies worden aangelegd d.m.v. inritblokken en verhoogde stoepen, e.e.a. zoals is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

Middengeleiders en -eilanden

Om gemotoriseerd verkeer en fietsers te geleiden worden middengeleiders, een verhoogde rijbaanscheiding, puntstukken en een middeneiland aangelegd.

• Rotonde

De rotonde krijgt een middeneiland met overrijdbare rand. Daarnaast wordt fietsverkeer op de rotonde van het gemotoriseerde verkeer gescheiden door een verhoogde rijbaanscheiding. Om het verkeer te geleiden, wordt blokmarkering op de overgang van de rijbaan naar het fietspad aangebracht.

Op de toeleidende wegen, Burgemeester Geradtslaan en Houtduiflaan, worden verhoogde middengeleiders- en eilanden aangelegd. Deze bieden bescherming voor overstekende fietsers en voetgangers. Door plaatsing van het verkeersbord D2 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van puntstukken bij de middengeleiders, worden bestuurders verplicht het verkeersbord voorbij te gaan aan de rechterzijde.

• Oversteekplaatsen

De bestaande middengeleiders in de bocht Houtduiflaan nabij aansluiting Kromme Dissel en bij zwembad De Plons worden in de wegreconstructie aangepast. Daarnaast wordt een nieuwe middengeleider toegevoegd net ten zuiden van de straat Tintel en ten westen van de Alexiastraat. De aanleg van de middengeleiders gebeurt in combinatie met plaatsing van het verkeersbord D2 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van puntstukken op de kopse kanten van de middengeleiders.

 

Inhaalverbod

Op de Houtduiflaan sluiten bestaande particuliere inritten aan. Daarnaast zijn er diverse zijstraten en komen er in de nieuwe situatie drie middengeleiders met verkeersvoorzieningen in de straat. De combinatie van inritten, inritconstructies en oversteekvoorzieningen met middengeleiders, zorgt voor vele lokale verkeersstromen.

Om onveilige en onoverzichtelijke situaties te voorkomen, wordt daartoe –conform de inrichtingseisen van het CROW op gebiedsontsluitingswegen) op de Houtduiflaan een inhaalverbod ingesteld. Dit middels het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken as-markering, e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

Vrijliggende verplichte fietspaden

Om aan een Duurzaam Veilige weginrichting te voldoen, worden fietsers op de Houtduiflaan van het gemotoriseerde verkeer gescheiden. Dit door de aanleg van vrijliggende eenrichtingsfietspaden aan beide kanten van de Houtduiflaan. Daarnaast wordt ook het fietsverkeer op de rotonde door middel van een verhoogde rijbaanscheiding van het gemotoriseerde verkeer gescheiden. Het verplichte fietspad wordt aangeduid door plaatsing van verkeersbord model G11 uit bijlage I van het RVV 1990, e.e.a. zoals is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

Oversteekvoorzieningen

De Houtduiflaan en Burgemeester Geradtslaan gelden als belangrijke ontsluitingswegen voor gemotoriseerd verkeer. Echter gebruiken veel fietsers en voetgangers de in de omliggende wijken gelegen voetpaden en fietspaden om zich te verplaatsen. Verplaatsingen tussen wijken worden vaak onderbroken door een van de twee GOW’s. Op dit moment ontbreekt het aan voldoende veilige oversteekvoorzieningen, voor zowel fietsers als voetgangers. Daarnaast zijn niet alle aanwezige oversteekvoorzieningen ingericht conform de nu geldende richtlijnen. In de reconstructie worden daarom diverse oversteekvoorzieningen vernieuwd of aangelegd.

• Voetgangersoversteekplaatsen

Ter hoogte van de kruispunt Burgemeester Geradtslaan - Houtduiflaan wordt een rotonde aangelegd. Op deze wegen worden tevens drie voetgangersoversteekplaatsen gerealiseerd.

Aanvullend wordt een nieuwe voetgangersoversteekplaats aangelegd ten westen van het kruispunt Burgemeester Geradtslaan, Amaliaplein, Fazantlaan. Deze oversteekvoorziening wordt verhoogd aangelegd, om het doorgaande verkeer tot een veiligere snelheid te laten vertragen. De aanleg van deze oversteekvoorziening verbetert de oversteekbaarheid naar de zuidkant van het centrum.

Tot slot wordt op de Houtduiflaan één nieuwe voetgangersoversteekplaats aangelegd, net ten zuiden van de zijstraat Tintel. Deze oversteekplaats verbetert de oversteekbaarheid in oost/westelijke richting, tussen de relatief jonge wijk Hutgraaf richting het centrum, de speeltuin en andere voorzieningen in de omgeving.

Deze oversteekplaatsen worden allen vanuit beide rijrichtingen weergegeven met verkeersbord model L2 uit bijlage I van het RVV 1990. Aanvullend worden de voetgangersoversteekplaatsen op het wegdek aangeduid met zebramarkering zoals bedoeld in artikel 49.2 van het RVV 1990, e.e.a. zoals is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

• Fietsoversteekplaats

In de bocht Houtduiflaan - Burgmeester van Suchtelenstraat worden fietsers op dit moment van de rijbaan, de zuidelijke snelfietsroute Beuningen-Nijmegen opgeleid (Batavierenpad-Zuid). Fietsers steken hier over via de uitritconstructie van zijstraat Kromme Dissel. Ook is er veelvuldig sprake van het fietsen op voetpaden en tegen de richting in. Hierdoor kruist het fietsverkeer schuin met gemotoriseerd verkeer dat op de Houtduiflaan en/of Kromme Dissel rijdt.

Om een veilige oversteek te realiseren, wordt overstekend fietsverkeer gescheiden van het gemotoriseerde verkeer. Hiertoe wordt een kort (+/- 7 meter) tweerichtings verbindingsfietspad aangelegd vanaf de snelfietsroute. Dit tweerichtingsfietspad leidt naar de (eenzijdige) oversteeklocatie (uit de voorrang) in de bocht voor gemotoriseerd verkeer, waarbij wachtruimte voor fietsers wordt ingericht met behulp van een middeneiland. Het tweerichtingsfietspad wordt aangeduid met verkeersbord G11 en OB505. De voorrangssituatie tussen de rijbaan, snelfietsroute en de fietsoversteek wordt aangegeven middels verkeersborden B6 en het aanbrengen van haaientandmarkeringen, e.e.a. zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

Belangenafweging

Met Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland heeft overleg en locatiebezoek plaatsgevonden over de verkeersmaatregelen en is overeenstemming bereikt.

Betrokkenheid belanghebbenden

• Omwonenden

Vanwege de COVID-19 heeft het overleg met bewoners een andere vorm moeten krijgen dan gebruikelijk. De bewoners hebben online een informatiefilm over het project kunnen bekijken. Ook staan de schetsontwerpen van het project op een speciale website van de gemeente Beuningen.

Bewoners hebben vervolgens een periode de tijd gehad om vragen te stellen en op het schetsontwerp te reageren. Deze vragen zijn beantwoord in een antwoordnota. Er zijn dankzij de hulp en opmerkingen van omwonenden verbeteringen doorgevoerd in het ontwerp. In bijlage 5 is deze antwoordnota weergegeven.

• Busmaatschappij

Via de Burgemeester Geradtslaan loopt een Hoogwaardige Openbaar Vervoer-busverbinding. In een vroeg stadium heeft afstemming plaatsgevonden over de herinrichting en de verkeersmaatregelen. Het voorlopige ontwerp is ook met busvervoerder Breng besproken.

• Overige belanghebbenden (bedrijven, stichtingen, en dergelijke)

Andere belanghebbenden zijn per brief geïnformeerd over de voorgenomen aanpassingen. Zij hebben de mogelijkheid gehad hierop te reageren. Waar mogelijk zijn opmerkingen en suggesties meegenomen.

 

Afweging verkeersveiligheid versus vertraging doorgaand verkeer

De gemeente acht het waarborgen van de verkeersveiligheid op de Houtduiflaan en aansluiting met Burgemeester Geradtslaan/Christinastraat van groot belang. Eventuele vertraging die ontstaat voor doorgaand verkeer op de Burgemeester Geradtslaan weegt niet op tegen de voordelen ten aanzien van de verkeersveiligheid. Aanvullend wordt het oprijden van de Burgemeester Geradtslaan voor weggebruikers komende vanuit de Houtduiflaan en/of Christinastraat makkelijker gemaakt door de lagere aanrijdsnelheden van het overige verkeer. Daarnaast dragen de deel extra en verhoogde voetgangersoversteekplaatsen bij aan het verder afremmen van het verkeer en de veiligheid en toegankelijkheid van overstekend langzaam verkeer.

 

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Dit conform het Aanwijzingsbesluit 24 BABW eenheid Oost-Nederland.

 

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

1. Het (ver)plaatsen of verwijderen van alle in dit besluit genoemde verkeersbebording, verkeerstekens op het wegdek en het doen van infrastructurele aanpassingen zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV, e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen van 13 oktober 2020;

2. Te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit andere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

3. Een en ander overeenkomstig met de bij dit verkeersbesluit behorende tekeningen van 13 oktober 2020;

4. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

 

Bezwaar

Voor degene die een bijzonder belang heeft bij dit besluit, is het mogelijk om bezwaar in te dienen. U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen, Postbus 14, 6640 AA Beuningen. Het indienen van bezwaar schorst de werking van dit verkeersbesluit niet.

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de dag waarop dit verkeersbesluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer behandelen omdat het te laat binnen is. In het bezwaarschrift zet u:

uw naam, adres, datum en handtekening;

een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld een kopie meesturen);

de reden waarom u bezwaar maakt.

Voorlopige voorziening

Tijdens de bezwaarprocedure geldt de genomen beslissing. Als u wilt dat de beslissing niet direct in werking treedt, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend.

 

Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening moet u wel een bijdrage betalen (griffierechten).

Verspreiding

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage. Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:

Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland

Vervoermaatschappij Breng

 

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

 

 

Sonja van Kampen

Manager Beleid en Ontwikkeling

Naar boven