Gemeente Krimpen aan den IJssel - verkeersbesluit - verlengen uitvoegstrook, veranderen van de rijstrookindeling, realiseren bushalte, aansluiting op een tunnel en een fietsenstalling - C.G. Roosweg, Wilhelminaplein, Krimpen aan den IJssel

Logo Krimpen aan den IJssel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Gelet op:

  • artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders is vastgelegd voor wegen die niet in het beheer zijn van een medeoverheid;

  • artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het BABW ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW ingevolge de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • artikel 34 van het BABW ingevolge waarvan het bevoegd gezag in tijdelijke omstandigheden zoals de uitvoering van werken, opdooi, doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dingende omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12 BABW kunnen worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 kunnen worden uitgevoerd;

  • artikel 37 van het BABW ingevolge waarvan de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschiedt krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen;

  • artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Krimpen aan den IJssel;

  • de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen de doorstroming van het verkeer bij de Algeraweg, Algerabrug en C.G. Roosweg (N210), hierna te noemen: Algera Corridor bevorderen;

  • ten behoeve van de waarborging van de bruikbaarheid en veiligheid van de weg en om de doorstroming van de Algera Corridor te verbeteren het noodzakelijk is om;

    • o

      het buslijnennetwerk te herschikken en het bestaande busstation nabij het winkelcentrum op te heffen en daarvoor in de plaats de bussen te laten halteren langs de C.G. Roosweg;

    • o

      nog maar een gedeelte, veelal doorgaande buslijnen, van het totaal aantal bussen dat op dit moment op het busstation halteert, te laten halteren langs de C.G. Roosweg;

    • o

      de overige buslijnen met een routering door Krimpen aan den IJssel niet te laten halteren langs de C.G. Roosweg en mee te laten rijden met het overige verkeer Krimpen aan den IJssel in;

    • o

      de bushalte langs de C.G. Roosweg te situeren ten noordwesten van de aantakking van de fiets-/voetgangerstunnel;

    • o

      de uitvoegstrook richting Strompolder te verlengen waardoor de groenstrook tussen het Wilhelminaplein en de aansluiting van de fiets-/voetgangerstunnel op de Rotterdamseweg zal komen te vervallen.

  • een bushalte ten noordwesten van de aantakking van de fiets-/voetgangerstunnel (hierna te noemen locatie 1) de voorkeur heeft boven een alternatieve onderzochte locatie (hierna te noemen locatie 2) langs de C.G. Roosweg tussen de Industrieweg en de fiets-/voetgangerstunnel;

  • de voorkeur voor locatie 1 is gestoeld op een integrale afweging waarin geconcludeerd kan worden dat:

    • o

      er met betrekking tot de doorstroming op de C.G. Roosweg en de verkeersregeling van het kruispunt C.G. Roosweg – Industrieweg – Nieuwe Tiendweg geen onderscheid is te maken tussen locatie 1 en 2;

    • o

      een bushalte op locatie 1 het eventueel in de toekomst halteren van de buslijnen naar Krimpen aan den IJssel op deze locatie mogelijk maakt, omdat bussen na het halteren vanwege de afstand tot de grote kruising nog de mogelijkheid hebben om in te voegen naar het voorsorteervak richting Nieuwe Tiendweg, zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming van de Algera Corridor. Dit in tegenstelling tot locatie 2 waar dit niet mogelijk is omdat de halte te dicht op de kruising gesitueerd is;

    • o

      de voor de noodzakelijke doorstroming op de C.G. Roosweg te verdwijnen groenstrook zal worden vervangen met een groen (geluids)scherm ter hoogte van locatie 1, waarmee de ruimtelijke impact van een halte op deze locatie wordt weggenomen; Voor locatie 2 geldt dat de kans bestaat dat vanuit de busvervoerders wordt geadviseerd een haltekom te realiseren, welke vervolgens ten koste zal gaan van bestaande parkeerplaatsen, hetgeen de parkeerdruk voor de bewoners en de naastgelegen winkel negatief zal beïnvloeden en daarmee onwenselijk is;

    • o

      de grootste vraag naar fietsparkeren nabij de noordelijke halte aan de C.G. Roosweg zal bestaan, maar er eveneens ter hoogte van locatie 1 naast de bushalte een kleine fietsparkeervoorziening zal worden gerealiseerd, om zodoende de kans op fietsparkeeroverlast bij locatie 1 te verkleinen;

    • o

      fietsparkeervoorzieningen nabij locatie 2 alleen mogelijk zijn als dit ten koste gaat van bestaande parkeerplaatsen, hetgeen de parkeerdruk voor de bewoners en de naastgelegen winkel negatief zal beïnvloeden en daarmee onwenselijk is;

    • o

      er een verkeersveilige verbinding tussen de noordelijke bushalte langs de C.G. Roosweg en locatie 1 mogelijk is waar voetgangers het fietspad vanaf de westzijde van de tunnel niet hoeven over te steken, in tegenstelling tot de voetgangersbereikbaarheid van locatie 2;

    • o

      minder validen, om locatie 1 te bereiken, een afstand van circa 135 m dienen af te leggen, in tegenstelling tot locatie 2 waarbij tussen de 170 m en 240 m dient te worden afgelegd;

    • o

      minder validen, om locatie 1 te bereiken, geen fietspaden of rijbanen hoeven te kruisen.

  • bovengenoemde maatregelen en overige, ter ondersteuning dienende, maatregelen inzichtelijk zijn gemaakt in de bij dit besluit behorende tekening in bijlage 1;

  • toegepaste verkeerstekens op of aan de weg inzichtelijk zijn gemaakt in de bij dit besluit behorende tekening in bijlage 1 en zullen worden geplaatst volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • uit akoestisch onderzoek is gebleken dat de situering van een bushalte op locatie 1 en het daarmee gepaard gaande geluidseffect van optrekkende en afremmende bussen niet tot merkbare geluidbelasting op de gevels van de bestaande woningen leidt;

  • uit akoestisch onderzoek is gebleken dat de fysieke wijzigingen aan de C.G. Roosweg voor de meeste aanliggende woningen niet tot een merkbare toename van de geluidbelasting leidt en hiermee voldoen aan de grenswaarden van de Wet geluidhinder. Voor de uitzonderingen wordt de noodzaak van gevelmaatregelen onderzocht.

  • de grenswaarden voor luchtkwaliteit na realisatie van de bovengenoemde maatregelen niet worden overschreden;

  • er diverse onderzoeken ten grondslag liggen aan de uit te voeren maatregelen en deze te vinden zijn in bijlage 2 van dit besluit;

  • de in het besluit genoemde maatregelen leiden tot het waarborgen van de bruikbaarheid en veiligheid van de weg, zoals genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeersweg 1994;

  • overleg heeft plaatsgevonden met de door de korpschef van de politieregio Rotterdam-Rijnmond daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering, die heeft aangegeven akkoord te gaan met dit besluit.

Besluiten,

met overneming van de genoemde overwegingen:

  • 1.

    de uitvoegstrook op de C.G. Roosweg in de richting van de Industrieweg te verlengen;

  • 2.

    de rijstrookindeling op de toeleidende richtingen naar de grote kruising ten opzichte van de huidige situatie te veranderen;

  • 3.

    een bushalte tussen het Wilhelminaplein en de aansluiting van de fiets-/voetgangerstunnel, inclusief een aansluiting op deze tunnel en een fietsenstalling te realiseren;

  • 4.

    genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening inclusief de daarbij te plaatsen of te verwijderen bebording conform bijlage 1 van de RVV 1990.

Tegen deze beslissing kan iedere belanghebbende binnen een termijn van 6 weken na openbare bekendmaking, een bezwaarschrift indienen bij het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel, Postbus 200, 2920 AE Krimpen aan den IJssel.

Krimpen aan den IJssel, 20 oktober 2020

Hoogachtend,

Namens burgemeester en wethouders,

Mr. drs. A.E. Bosker

Directeur Ruimte

Bijlage 1:

  • -

    Verkeersbesluit CGRW Zuidzijde V2 d.d. 30-09-2020

Bijlage 2:

  • -

    “Verkeersafwikkeling op de Algeracorridor”, Goudappel Coffeng, mei 2018.

  • -

    “Locatiekeuze halte C.G. Roosweg Zuidzijde”, HS Infra Advies, augustus 2019.

  • -

    “Notitie doorstroming bushalte C.G. Roosweg, XTNT, mei 2019.

  • -

    “Doorstroming Algera Corridor - onderzoek wegverkeerslawaai ‘grote kruising’”, Rho adviseurs 28 januari 2020;

  • -

    “Geluidbelasting bushalte C.G. Roosweg (N2010)”, Rho adviseurs, 18 maart 2019

  • -

    “Onderzoek luchtkwaliteit Algera corridor”, Rho adviseurs, 21 mei 2019.

  • -

    Overzichtskaartje bushalte locatie 1 en 2

 

 

Naar boven