Provincie Groningen - verkeersbesluit - realiseren van een veiligere fietsoversteek van en naar de Streeksterweg - N363, Usquert

Logo Groningen

Provincie Groningen

Inleiding

Als onderdeel van het uitvoeren van groot onderhoud aan de N363 worden ook een drietal fietsoversteken gerealiseerd. Deze fietsoversteken doorsteken een middengeleider waardoor het oversteken veiliger is. In dit besluit wordt de oversteek te Usquert gereguleerd bij de kruising met de Streeksterweg.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Met het verkeersbesluit worden de navolgende doelstellingen beoogd.

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

De provinciale weg N363 is gekwalificeerd als een gebiedsontsluitingsweg waar 80 kilometer per uur mag worden gereden en is een voorrangsweg. Dat is ook het geval bij de huidige oversteek. De oversteek is buiten de kom van Usquert gelegen. Er zijn geen specifieke voorzieningen voor het fietsverkeer om de N363 veilig over te kunnen steken. Het is dan ook gewenst om een veiligere fietsoversteek te realiseren. Deze fietsoversteek die in twee richtingen bereden kan worden is gesitueerd tussen de parallelstructuur (Streeksterweg) van de provinciale weg N363 waarbij de rijbaan van de N363 wordt gekruist. De bestaande middengeleider in de N363 wordt hiervoor zodanig aangepast dat het voldoende breed en overzichtelijk is voor het fietsverkeer. Fietsers kunnen nu per rijstrook oversteken en hebben de mogelijkheid om op de middengeleider te wachten om het overige deel van de rijbaan over te steken. Fietsverkeer zal voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de provinciale weg. Met de nodige bebording, belijning en figuratie wordt de oversteek verder ingericht en beveiligd zodat het verkeer goed wordt geïnformeerd over de verkeersregels en er een overzichtelijke en begrijpelijke situatie ontstaat.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Eenheid Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij brief van 4 augustus 2020, kenmerk 20200715000610, heeft bericht geen bezwaar te hebben tegen de voorgenomen verkeersmaatregelen mits het fietsverkeer wordt geïnformeerd dat het niet is toegestaan om de provinciale weg over te steken. Aan dit advies is gevolg gegeven door verbodsbord C15 toe te voegen.

Voorts is er op grond van artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg geweest met vertegenwoordigers van de Gemeente Het Hogeland. Die hebben geen bezwaar tegen de voorgenomen aanpassingen.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen om het navolgende te doen overeenkomstig op de bij dit besluit behorende tekening van 17 augustus 2020, tekeningnummer DO-1813-001B, Namelijk:

  • Het plaatsen van twee borden B06. Fietsers moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende wegen (N363 en de Streeksterweg).

  • Het plaatsen van twee borden G11. Verplicht fietspad.

  • Het aanbrengen van haaientanden. Fietsers moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (N363);

  • Het plaatsen van twee borden C15. Het wegvak is gesloten voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen;

De verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990.

Openbare bekendmakingen

Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten). Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/bekendmakingen.

 

Groningen, 30 september 2020. 

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

 

R. Bosma  

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

Naar boven