Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen ten behoeve van herinrichting Polderlaan – Hilledijk

Logo Rotterdam

 

Rotterdam Feijenoord 20/0014801 - AS20/09836

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

overwegende,

 

dat de Polderlaan is gelegen in het gedeelte Feijenoord van de gemeente Rotterdam;

dat de Polderlaan een tweerichtingenstraat is voor gemotoriseerd- en langzaam verkeer;

dat op de Hilledijk een maximumsnelheid gold van 50 km/h;

dat de Polderlaan in juli 2019 in groot onderhoud is gegaan met rioolvervanging en een herinrichting;

dat de werkzaamheden duurden van juli 2019 t/m juni 2020;

dat bewoners zijn betrokken door diverse participatiemomenten en geïnformeerd zijn over de uitvoering via een bewonersbrief;

Invoering 30 km/h zone Polderlaan :

dat op de Polderlaan veel fietsers en voetgangers aanwezig zijn;

dat de fietsers op de rijbaan rijden zonder fietsvoorzieningen;

dat de omwonenden een verzoek hebben gedaan bij de gemeente Rotterdam om de maximumsnelheid te verlagen van 50 km/h naar 30 km/h in verband met verkeersveiligheid;

dat de gemeente Rotterdam akkoord gaat met deze verlaging omdat hier sprake is van een korte straat (375 meter) met geen ontsluitende functie voor het doorgaande gemotoriseerd verkeer;

dat de Polderlaan voor groot onderhoud geasfalteerd was, wat zorgde voor een 50 km/h uitstraling;

dat bij de verlaging naar 30 km/h de Polderlaan een open klinkerverharding heeft gekregen;

dat de Polderlaan voor groot onderhoud een voorrangsweg was met voorrangskruispunten;

dat volgens Duurzaam Veilig de kruispunten binnen een 30 km/h zone gelijkwaardig dienen te zijn;

dat de kruispunten met de herinrichting daarom zijn ingericht als gelijkwaardig;

Laad- en losplaatsen Polderlaan:

dat diverse ondernemingen zijn gevestigd aan de Polderlaan;

dat uit de praktijk is gebleken dat diverse ondernemingen behoefte hebben aan laad-en losfaciliteiten;

dat op een drietal locaties in de Polderlaan laad- en losplaatsen zijn aangebracht tijdens de herinrichting, ter hoogte van de huisnummers 19-23, 44-48 en 77-79;

dat de parkeerdruk in de Polderlaan in de avonduren hoog is;

dat door de aanwezige parkeerdruk is gekozen om een tijdsvenster in te stellen voor de laad- en losplaatsen van ma t/m za van 09:00 – 18:00h;

Verplaatsing bushalte en laad-en losplaats op de Hilledijk;

dat in de situatie voor de herinrichting een bushalte was gelegen op de Hilledijk ter hoogte van huisnummers 293-297;

dat in de praktijk is gebleken dat dat op de Hilledijk onvoldoende wachtruimte aanwezig was bij de bushalte voor de reizigers;

dat onvoldoende wachtruimte zorgt voor verkeersonveilige situaties;

dat door deze onvoldoende ruimte ervoor is gekozen om de halte, met de herinrichting van de Polderlaan begin 2020, te verplaatsen naar de Polderlaan ter hoogte van huisnummers 91-99;

dat aan de Hilledijk diverse ondernemingen zijn gevestigd;

dat in samenspraak met diverse ondernemers ervoor is gekozen om op de oude locatie van de bushalte een laad-en losplaats te maken;

dat een hoge parkeerdruk geldt in de Polderlaan en Hilledijk;

dat door de hoge parkeerdruk venstertijden worden ingesteld bij de laad-en losplaats zodat bewoners en bezoekers in de avonduren gebruik kunnen maken van de parkeerhaven;

dat op de laad-en losplaats venstertijden worden ingesteld van ma t/m za van 09:00 – 18:00 uur;

dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie, eenheid Rotterdam, te kennen heeft gegeven akkoord te zijn met de voorgestelde verkeersmaatregelen.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

  • Tot het opheffen van 50 km/h door het verwijderen van verkeersbord A01-50 (begin maximumsnelheid 50 km/h) en verkeersbord A02-50 (einde maximumsnelheid 50 km/h) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 op het kruispunt Polderlaan – Beijerlandselaan;

  • Tot het instellen van 30 km/h door het plaatsen van verkeersbord A01-30-zb (begin 30 km/h zone) en verkeersbord A02-30-ze (einde 30 km/h zone) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 op het kruispunt Polderlaan – Beijerlandselaan;

  • Tot het aanleggen van drie laad-en losplaatsen op der Polderlaan ter hoogte van huisnummers 19-23, 44-48 en 77-79, door het plaatsen van drie verkeersborden E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met daarop de tekst “ma t/m za 09:00 -18:00 uur”;

  • Het verplaatsen van verkeersbord L03 (bushalte) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, van de Hilledijk huisnummers 293-297 naar de Polderlaan huisnummers 91-99;

  • Het aanleggen van een laad-en losplaats op de Hilledijk ter hoogte van huisnummers 293-297, door het plaatsen van het verkeersbord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met daarop de tekst “ma t/m za 09:00 -18:00 uur”;

  • De verkeersmaatregel uit te voeren conform bijgevoegd bordenplan.

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

 

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Rotterdam, 24 september 2020

M.A. van Kruiningen

Naar boven