Verkeersbesluit instellen 30 km/uur zone gehele woonwijk Parklaan, Parklaan-West en Nieuw-Veenlanden te Nieuw-Buinen

Logo Borger-Odoorn

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn;

 

Gelet op de relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

Gelet op het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2020;

 

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

 

Wettelijke grondslag:

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend verkeersbesluiten te nemen en dat deze bevoegdheid in de gemeente Borger-Odoorn op grond van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2020 is gemandateerd aan de Manager Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen, en Realisatie;

Besluitverplichting:

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Dat uit oogpunt van:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Het gewenst is om:

Een volledig nieuwe 30 km/uur zone in te stellen voor het geheel van woonwijken Parklaan, Parklaan-West en Nieuw-Veenlanden te Nieuw-Buinen. Dit betreft een vervanging van bestaande zones voor een aantal straten en dus verwijdering van een aantal bestaande borden voor 30km-zone Door het besluit wordt de gehele samenhang van woonwijken Parklaan- Parklaan-West en Nieuw-Veenlanden woonwijk Hunzedal een volledig dekkend 30 km/uur gebied;

Motivering:

De woonwijken Parklaan, Parklaan-west en Nieuw-Veenlanden in Nieuw-Buinen behoren tot de gemeente Borger-Odoorn en de gemeente is ook beheerder van alle wegen in de woonwijk. In het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan zijn deze gecategoriseerd als erftoegangsweg type B (binnen de bebouwde kom). Erftoegangswegen zijn geschikt voor het uitwisselen van verkeersstromen, op zowel wegvakken als kruispunten. Volgens de principes van Duurzaam Veilig en de richtlijnen van het CROW dient op erftoegangswegen (binnen de bebouwde kom) een maximumsnelheid te gelden van 30 km/uur. Voor een deel van de wegen geldt al een 30 km/uur regime, maar voor een ander deel geldt nog een snelheidslimiet van 50 km/uur.

Naast dat deze wegen zijn bedoeld als erftoegangsweg, hebben ze ook de uiterlijke kenmerken van een erftoegangsweg en worden ze door weggebruikers als een erftoegangsweg gebruikt. Gezien de vorm, functie en het gebruik van de wegen is het wenselijk een 30 km/uur zone in te stellen voor het geheel van deze woonwijken.

Het huidige beeld van versnipperde 30km-zones is een lappendeken geworden die geen duidelijkheid en samenhang geeft en de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Nu het herstructureringsproject “Nije Daip” is gerealiseerd is het tijd er 1 samenhangende 30-km zone van te maken. “Nije Daip” was een herstructurering van een woongebied globaal begrensd door Linnaeuslaan en de Chrysantstraat. Nieuw gevormde straten zijn Akelei en Ranonkel.

De van Nije Daip deel uitmakende straten zijn als 30km-gebied ingericht en ook de overige straten voldoen aan de kenmerken voor 30km-gebied. Er is voldoende aanleiding het gehele genoemde gebied als 30 km/uur zone in te stellen;

Communicatie:

In het vastgestelde Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) zijn de wegen in de woonwijk alle gecategoriseerd als erftoegangswegen (ETW) binnen de bebouwde kom. Dit GVVP voorziet in een gemeentelijke wegencategorisering met focus op een passende categorisering en de juiste inrichtingskenmerken conform Duurzaam Veilig. Voor de onderhavige wegen in o.a. de woonwijken Parklaan, Parklaan-West en Nieuw- Veenlanden betekent dat inrichting als 30km/uur zone gebied. Over het GVVP heeft een uitgebreide inspraakprocedure plaatsgevonden, incl. de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. Na behandeling van de zienswijzen is het GVVP door de gemeenteraad in 2019 vastgesteld. Over het algemeen kan worden geteld dat voor de inrichting van dit soort woonwijken als 30 km/uur gebied een breed draagvlak bestaat;

Overleg politie:

In overeenstemming met artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de nationale politie, regio Noord-Nederland. De politie heeft bij brief van 8 september 2020, kenmerk 20200821000121, positief geadviseerd;

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    De bestaande verkeersbesluiten voor 30km-zones voor woonwijken Parklaan, Parklaan-West en Nieuw-Veenlanden in te trekken en de daarbij behorende bebording deels te verwijderen, voor zover ze niet passen in het besluit als bedoeld onder 2;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale toepassing, een geheel nieuwe 30 km/uur zone in te stellen voor het geheel van de woonwijken Parklaan, Parklaan-west en Nieuw-Veenlanden te Nieuw-Buinen, op de volgende locaties:

    • a.

      op de Parklaan nabij de kruising met het Dwarsdiep;

    • b.

      op de Jasmijnstraat nabij de kruising met het Dwarsdiep;

    • c.

      op de Rozenlaan nabij de kruising met het Dwarsdiep;

    • d.

      op de Papaverstraat nabij de kruising met het Dwarsdiep;

    • e.

      op de Floralaan nabij de kruising met het Noorderdiep;

    • f.

      op de Parklaan nabij de kruising met het Noorderdiep;

    • g.

      op Akelei nabij de kruising met het Noorderdiep;

    • h.

      op de inrit naar mfa Noorderbreedte nabij de kruising met het Noorderdiep,

waarmee een sluitend 30km/u-gebied ontstaat;

  • 3.

    en één en ander uit te voeren conform de bij dit besluit gevoegde tekening “Verkeersbesluit invoeren 30km-zone kern Nieuw-Buinen”.

  •  

 

Exloo, 22 september 2020.

Namens burgemeester en wethouders,

G.B.H. Rossèl,

Manager Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen, en Realisatie.

Inwerkingtreding

Het verkeersbesluit treedt in werking direct na bekendmaking ervan in de Staatscourant.

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn, Postbus 3, 7875 ZG Exloo.

Het maken van bezwaar heeft geen opschortende werking op de inwerkingtreding van dit besluit.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten;

  • a.

    naam en adres van de indiener(s);

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is (“Verkeersbesluit 30 km-zone woonwijken Nieuw-Buinen ”);

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven